Arkiv i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rospiggen

Gäst
På de senaste två resorna har jag i Thailand muntligen börjat samla in namn och datum på släktingar. De är något jag kallar släktforskning, för mycket längre kommer man nog inte.

För att försöka komma vidare i förståelse av släkten genom de familjenamn man var tvungen att ta i början av 1900 talet så skulle jag vilja besöka ett arkiv.

När min fru fick besök så frågade jag besökaren om ordet Arkiv och visade en bild över ett stort rum med massor av gamla böcker på hyllor, samt hur ett englsk - thai lexikon beskrev ordet. Det var fel betydelse sade hon. Ordet beskrev närmast ett antikvariat, d.v.s. där de säljer gamla böcker. Hon sade att arkiv knappast finns i Thailand, möjligen på något bibliotek.

Frågan kvarstår, hur översätter man ordet Arkiv? ( landsarkiv, stadsarkiv riksarkiv? ). ??? ???

Finns dessa någonstans i Thailand? Hur kan man annars veta historiskt vad som har hänt i Thailand?

Arktiv= (Archives) หอจดหมายเหตุ= hŏr jòt măai hèt
( ประวัติศาสตร์ bprà-wàt-dtì-sa, history ; record ; annals ; chronicle ; biography )

söka på den här .. http://www.nat.go.th/history.html

lycka till
/mvh
phirawan :wai:

Hej Phirawan

Ja det verkar ju faktiskt vara en riktig översättning. Och stort tack för länken till arkivet. Där fick jag verkligen något att "bita" i. Jag kände igen mycket och det kompenserar något då jag inte är tillräckligt duktig på språket.

ขอบคุณมากครับ

Hej Rospiggen!

mai pen rai kaaไม่เป็นไรคะ
Kul att jag kan hjälpa till.!

Vad insatta ni är i det thailändska språket! :wai: :thumbsup:
Hoppas att jag någon gång blir lika insatt i svenskan som ni är i thailändskan
/mvh phirawan :nod:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp