A
Anonym
Gäst
;D Idag den 29 Juli är det Thailands Nationella språkdag
Just nu slår de thailändska myndigheterna på de stora trummorna om att thailändarna behöver vårda språket både i tal och skrift. De anser att det kommit in för mycket slang och dessutom så kan inte "våra ungdomar" uttala korrekt längre.
;D Så dagen till ära ska jag försöka ge mitt bidrag till alla er som lär er thai utan att påstå mig själva vara någon expert vilket jag inte är men jag ha velat skriva detta inlägg väldigt länge men inte haft tid och ork att göra det.
Som jag upplever det när västerlänningar lär sig thailändska är att ofta att när de talar kan det låta hårt eller ohyffsat. Detta beror mest på brytningen och thailändare har ofta överseende med detta men det låter lite illa och värre blir det då de har plockat upp talspråk mellan sina vänner/kompisar.
Thailändare vördar väldigt mycket ödmjukhet och ska inte förknippas med svaghet. Att tala med en ödmjuk röst kan få vilket thai-hjärta som helst att smälta.
Jag tänkte gå igenom artighetspartiklarna för kvinnor (คะ och ค่ะ) och män (ครับ) och som sätts finalt (i slutet) i en mening.
คะ Ká Hög-ton
;D Används finalt vid frågor t ex
ใช่ไหมคะ
ใช่ ไหม คะ
Châi Mái Ká
Eller hur?
;D Uppmaningar/beordringar
ลองพูดใหม่สิคะ
ลอง พูด ใหม่ สิ คะ
Long pûud Mài Sì Ká
Prova säg det en gång till!
;D Förtydliga
โหลดที่นี่คะ
โหลด ที่ นี่ คะ
Load Tî Nî Ká
Det kan laddas här!
;D Inbjuda
อ่านกันด้วยคะ
อ่าน กัน ด้วย คะ
Aài Gan Dâuy Ká
Läs detta med
ค่ะ Kâ -Fallande ton
;D Svarande på t ex frågor
ใช่ค่ะ
ใช่ ค่ะ
Châi Kâ
Ja
;D Berättar om något
ดิฉันชอบเล่นเกมส์ค่ะ
ดิฉัน ชอบ เล่น เกมส์ ค่ะ
DìChan Câub Lên Game Kâ
Jag gillar och spela spel.
;D Inbjuda (Under mer uppmanande form)
อ่านด้วยค่ะ
อ่าน ด้วย ค่ะ
Aàn Dâuy Kâ
Läs detta också!
ครับ Kráb Hög ton
;D Används som artighetspartikel i alla sammanhang
;D Kâ och Kráb kan användas i en konversation där den ene parten berättar något och då kan dessa användas som en partikel för den andra parten att visa sitt medtycke eller helt enkelt visa att han/hon fortfarande hänger med.
An annan artighetspartikel som kan användas här är ครับผม Krábphom och kan användas av både kvinnor och män men används mest av män och är ytterst artigt.
ครับผม
Krábphom. Kan användas precis som Kráb
หลับฝันดีครับผม
หลับ ฝัน ดี ครับผม
Làb Fann Dee Krábphom
Dröm sött
;D När det kommer till personliga pronomen
Använd gärna
ดิฉัน
DiChan
Jag (Kvinna)
ผม
Phom
Jag (Man)
คุณ
Khun
Du
ท่าน (ytters fint)
Thân
Du/Han/Hon
เขา
Kao
Han/Hon/De
Detta är saker som jag tror att thailändare kommer att bli väldig imponerade av och jag själv tycker det låter riktigt fint när västerlänningar eller thailändare prata på detta sätt. Det visar på respekt.
Är det något som ni inte tycker stämmer så påpeka gärna (alltid öppen för förslag)
Lycka till
Just nu slår de thailändska myndigheterna på de stora trummorna om att thailändarna behöver vårda språket både i tal och skrift. De anser att det kommit in för mycket slang och dessutom så kan inte "våra ungdomar" uttala korrekt längre.
;D Så dagen till ära ska jag försöka ge mitt bidrag till alla er som lär er thai utan att påstå mig själva vara någon expert vilket jag inte är men jag ha velat skriva detta inlägg väldigt länge men inte haft tid och ork att göra det.
Som jag upplever det när västerlänningar lär sig thailändska är att ofta att när de talar kan det låta hårt eller ohyffsat. Detta beror mest på brytningen och thailändare har ofta överseende med detta men det låter lite illa och värre blir det då de har plockat upp talspråk mellan sina vänner/kompisar.
Thailändare vördar väldigt mycket ödmjukhet och ska inte förknippas med svaghet. Att tala med en ödmjuk röst kan få vilket thai-hjärta som helst att smälta.
Jag tänkte gå igenom artighetspartiklarna för kvinnor (คะ och ค่ะ) och män (ครับ) och som sätts finalt (i slutet) i en mening.
คะ Ká Hög-ton
;D Används finalt vid frågor t ex
ใช่ไหมคะ
ใช่ ไหม คะ
Châi Mái Ká
Eller hur?
;D Uppmaningar/beordringar
ลองพูดใหม่สิคะ
ลอง พูด ใหม่ สิ คะ
Long pûud Mài Sì Ká
Prova säg det en gång till!
;D Förtydliga
โหลดที่นี่คะ
โหลด ที่ นี่ คะ
Load Tî Nî Ká
Det kan laddas här!
;D Inbjuda
อ่านกันด้วยคะ
อ่าน กัน ด้วย คะ
Aài Gan Dâuy Ká
Läs detta med
ค่ะ Kâ -Fallande ton
;D Svarande på t ex frågor
ใช่ค่ะ
ใช่ ค่ะ
Châi Kâ
Ja
;D Berättar om något
ดิฉันชอบเล่นเกมส์ค่ะ
ดิฉัน ชอบ เล่น เกมส์ ค่ะ
DìChan Câub Lên Game Kâ
Jag gillar och spela spel.
;D Inbjuda (Under mer uppmanande form)
อ่านด้วยค่ะ
อ่าน ด้วย ค่ะ
Aàn Dâuy Kâ
Läs detta också!
ครับ Kráb Hög ton
;D Används som artighetspartikel i alla sammanhang
;D Kâ och Kráb kan användas i en konversation där den ene parten berättar något och då kan dessa användas som en partikel för den andra parten att visa sitt medtycke eller helt enkelt visa att han/hon fortfarande hänger med.
An annan artighetspartikel som kan användas här är ครับผม Krábphom och kan användas av både kvinnor och män men används mest av män och är ytterst artigt.
ครับผม
Krábphom. Kan användas precis som Kráb
หลับฝันดีครับผม
หลับ ฝัน ดี ครับผม
Làb Fann Dee Krábphom
Dröm sött
;D När det kommer till personliga pronomen
Använd gärna
ดิฉัน
DiChan
Jag (Kvinna)
ผม
Phom
Jag (Man)
คุณ
Khun
Du
ท่าน (ytters fint)
Thân
Du/Han/Hon
เขา
Kao
Han/Hon/De
Detta är saker som jag tror att thailändare kommer att bli väldig imponerade av och jag själv tycker det låter riktigt fint när västerlänningar eller thailändare prata på detta sätt. Det visar på respekt.
Är det något som ni inte tycker stämmer så påpeka gärna (alltid öppen för förslag)
Lycka till