Åter klimatet

Acke

Aktiv medlem
Snart kommer man att belöna den som släpper ut CO². :angel:

"Rapporten pekar ut människan som den starkaste gröna drivkraften. Ökad halt av koldioxid i atmosfären, som är en bristvara för växter, gödslar växtligheten, en effekt som forskarna menar är underskattad. "

Andelen CO2 är väl drygt 400 ppm i dag, men har för mig att växterna svälter ihjäl om den går under 160 ppm.

-----------
Världen blir grönare

Världen blir grönare
Precis när växtsäsongen i Skåne tar sats och tjälen lossnar i den frusna Mälardalen kommer en fantastisk nyhet från Nature: hela världens lövmassa växer. Överallt, från Sibirien i öst till Alaska i väst, från Svalbard i norr till Australien i söder breder växtligheten ut sig.
LEDARE PM NILSSON Publicerad: 10 mars 2019, 16:30 Uppdaterad: 12 mars 2019, 10:20

Forskarna har uppmärksammat grön tillväxt förut, men bättre mätinstrument på satelliter dramatiserar nu bilden.
Mänskligheten sår och skördar, planterar och hugger ner i årliga och i många decennier långa cykler. Man kan säga att dessa kretslopp har fått större kraft. Från en satellit syns skördad åkermark och kalhyggen som ”bruna” och växande åkrar och nyplanterad och äldre skog som ”gröna”. Artikeln i Nature visar att 33 procent av världens bevuxna områden blir grönare och fem procent brunare, sett från rymden. Den globala växtlighetens lövyta ökar med 2,3 procent per decennium. Sedan år 2000 har jorden fått en ny grön yta lika stor som tio gånger Sveriges yta.
Effekten syns överallt, på alla kontinenter, men är särskilt stor i Kina och Indien, vilket är intressant eftersom en så stor del av mänskligheten bor där. Särskilt de kinesiska skogarna växer, men även de indiska, och åkerarealen får allt större lövyta i båda länderna. Åkerarealen ökar inte, men har mycket bättre produktivitet. Produktionen av säd, frukt och grönsaker har ökat med 35 procent i Kina och Indien sedan millennieskiftet.

Rapporten pekar ut människan som den starkaste gröna drivkraften. Ökad halt av koldioxid i atmosfären, som är en bristvara för växter, gödslar växtligheten, en effekt som forskarna menar är underskattad. Ett varmare klimat gör att det växer på nya ställen, något man märkt kring Arktis och på tundran där buskvegetationen har fått en tjockare lövmassa.
Den andra stora mänskliga påverkan är ett alltmer effektivt jord- och skogsbruk. Den gröna globala revolutionen beror i hög grad på att man odlat fram nya snabbväxande hybrider, växelbruk, bevattningssystem, gödsel, kontroll på skadeinsekter, bättre utsäde, hårt mekaniserat jordbruk och en finansiell marknad för jord- och skogsbrukare med lånemöjligheter och försäkringar.
Kinas stora skogstillväxt beror till exempel på att landet har anammat en mer modern skogsbruksteknik och börjat nyplantera enorma arealer och återplantera gamla.
EU får en stjärna i protokollet. Från rymden blir Europa snabbt grönare och ligger i topp vad gäller förgröning och i botten vad gäller bruna ytor. Europa har alltså mycket hög grön tillväxt, dels tack vare sitt högproduktiva jordbruk, dels på grund av återbeskogning av tidigare brukade marker. Sverige har till exempel en större och tätare skog i dag än förr eftersom man planterat dålig åkermark och lärt sig bruka skogen mer effektivt.
USA har också en positiv grön tillväxt. Brasilien ligger däremot i botten, här växer de bruna områdena nästan lika mycket som de gröna på grund av skogsavverkning. Det ökar vikten av grön tillväxt på andra ställen på jorden, men också att Brasilien inför ett modernt återplanteringsprogram så att avverkad skog ersätts med ny. (En annan rapport publicerad i Nature från 2016 visade att återplanteringspotentialen i regnskogsområden är hög och att regnskog återetablerar sig snabbare än man trott.)
Att jorden blir grönare är positivt av många skäl. Det finns uppenbara baksidor av ett modernt högeffektivt jord- och skogsbruk, men för att möta klimatkrisen måste mer koldioxid bindas i mer växtlighet. FN:s klimatpanel pekade i höstas på tillväxt av växtlighet som central för att lyckas med 1,5-procentsmålet. En yta lika stor som Indien bör återbeskogas, vilket är fullt möjligt om resten av världen får ett lika effektivt jordbruk som USA och EU.
Det andra skälet är livsmedelsförsörjningen för en befolkning som snart överstiger 10 miljarder. Då måste växtligheten öka, samtidigt som jordbruksarealen inte ökar.
Ett tredje skäl är att mikroklimatet blir bättre av växtlighet. Skog är bättre än slätt, växande säd eller grönsaker på en åker är bättre än halvöken.
Ett fjärde skäl är att just denna del av klimatarbetet passar mänskligheten. De flesta människor gillar att det växer. Återbeskogning är politiskt populärt. Förutsättningen för framgång är dessutom inte konservering och återgång till gamla tider utan tvärtom ny teknik, forskning, företag, växande och globala marknader.
Och ett femte skäl som är svårt att undvika för svenskar är att den typen av skogsbruk som finns i Sverige bör ut på världsexport. Nästan all skogsmark i Sverige är brukad, det vill säga den har varit avverkad och planterad i omgångar. Ändå växer det mer än någonsin och binder mer kol än någonsin. Svenska skogsbolag kan något som världen behöver.
Upplysningstidens kanske finaste sammanfattning, Voltaires ”att man bör odla sin trädgård”, har således aldrig varit mer dubbeltydigt aktuell. Erfarenheter, kunskap och hårt arbete är den enda möjligheten att vinna över lättsinne och ansvarslöshet.

Hej

Intressanta uppgifter, men samtidigt lite illavarslande att det växer bra och blir grönare på platser som Sibirien, Svalbard och Alaska, där var ju dtora delar täckta av is och snö tidigare, Samhall uppgifter kommer ifrån Grönland där glaciärerna drar sig tillbaka och kusterna börjar bli gröna.

Men hur ser det ut vid våra stora öknar, har deras tillväxt stoppats?

Själv tror jag inte det, öknarna växer nog ännu, men klimatförändringarna får ju tidigare iskalla områden att bli varmare och grönare vilket är en positiv effekt lokalt, men så ser det ju tyvärr inte ut överallt.

Men det är ju tur att det blir grönare på vissa platser när klimatet ändras, så att vi får något positivt av klimatförändringarna också.

Mvh isan lover

Matt82

Forumveteran
Hej

Intressanta uppgifter, men samtidigt lite illavarslande att det växer bra och blir grönare på platser som Sibirien, Svalbard och Alaska, där var ju dtora delar täckta av is och snö tidigare, Samhall uppgifter kommer ifrån Grönland där glaciärerna drar sig tillbaka och kusterna börjar bli gröna.

Men hur ser det ut vid våra stora öknar, har deras tillväxt stoppats?

Själv tror jag inte det, öknarna växer nog ännu, men klimatförändringarna får ju tidigare iskalla områden att bli varmare och grönare vilket är en positiv effekt lokalt, men så ser det ju tyvärr inte ut överallt.

Men det är ju tur att det blir grönare på vissa platser när klimatet ändras, så att vi får något positivt av klimatförändringarna också.

Mvh isan lover
Lite skrämmande att den is som en gång låg här är borta. :(

Kebnekaises topp är borta, kommer ihåg att som ung beväring besteg man toppen av is, tränat att möta lede fi. Ge dom så mycket smisk att dom som överlever får släpa sig hem med hjälp av sina testiklar. Det var ett tag sen.

PS. Om mitt språk känns vulgär beror det på att dagen varit svettig, mycket jobb med plast sonens intåg i munk skrået, planeringen tog musten ur mig. Kroppens vätskebalans måste justera, till hjälp har man några lokalbor som kände samma behov. Salam.

Acke

Aktiv medlem
Lite skrämmande att den is som en gång låg här är borta. :(
Hehe,
saknar du Inlandsisen? ;)

Kanske man kan påverka solcykler och Jordens omloppsbana/lutning men någon ny skatt, annars får vi nog anpassa oss det det klimatet vi får. :angel:

PS. Man skall lyssna på "experterna".
"Norska Nobelkommittén meddelar genom sin hemsida att man i årets upplaga har 301 nominerade kandidater. En av de nominerade är 16-åriga Greta Thunberg som av massmedia framställts som klimatexpert efter att bland annat ha skolkat från skolan och ”strejka” för klimatet och arbeta tillsammans med PR-experten och klimataktivisten Ingmar Rentzhog.
Det är norska Sosialistisk Venstreparti som anser att ”Klimat-Greta” är en värdig mottagare av Nobels fredspris."

brt666

Aktiv medlem
Hehe,
saknar du Inlandsisen? ;)

Kanske man kan påverka solcykler och Jordens omloppsbana/lutning men någon ny skatt, annars får vi nog anpassa oss det det klimatet vi får. :angel:

PS. Man skall lyssna på "experterna".
"Norska Nobelkommittén meddelar genom sin hemsida att man i årets upplaga har 301 nominerade kandidater. En av de nominerade är 16-åriga Greta Thunberg som av massmedia framställts som klimatexpert efter att bland annat ha skolkat från skolan och ”strejka” för klimatet och arbeta tillsammans med PR-experten och klimataktivisten Ingmar Rentzhog.
Det är norska Sosialistisk Venstreparti som anser att ”Klimat-Greta” är en värdig mottagare av Nobels fredspris."
Striden står mellan Greta Thunberg och Elin Ersson.

Undrar om någon här inne hade klarat sig undan med 3000:- i böter ifall vi hindrade planet från att lyfta... Grinig över sätet eller liknande och börja bråka...
Ett citat. - Om det inte kostar något är protesten inte värt något.
sagt av en förespråkare för civil olydnad när han fick sin dom.
3000 är billigt om kompisen är sen till flyget. Man måste offra något för att vännerna skall få sin resa till paradiset

Matt82

Forumveteran
3000 är billigt om kompisen är sen till flyget. Man måste offra något för att vännerna skall få sin resa till paradiset
Så är det givetvis. Tror dock att du hade haft ett sexsiffrigt belopp att se fram emot ifall du hindrade ett flyg från att lyfta för att din kompis som var sen skulle hinna till flygplatsen.

Sen om hon hade fått ett rejält straff och tagit straffet hade jag väl i alla fall kunnat respektera hennes övertygelse. Hon TJÄNADE pengar på detta då insamlingen till henne var långt över böterna. Hon kommer att fortsätta tjäna pengar på det skulle jag gissa då det säkert kommer lite snyfthistorier och föreläsningar som hon får betalt för. Passagerarna och vi skattebetalare fick dock betala kalaset.

Hej

Har tänkt samma tanke, är detta en prejudicerande dom lär det bli fler människor som hindrar plan att lyfta, vad kostade detta flygbolaget och alla dom passagerare som reste i tjänsten, semester förare dom kanske missade anslutningsflyg o.s.v, ett löjligt lågt straff som inte lär avskräcka.

Mvh isan lover

Matt82

Forumveteran
Hej

Har tänkt samma tanke, är detta en prejudicerande dom lär det bli fler människor som hindrar plan att lyfta, vad kostade detta flygbolaget och alla dom passagerare som reste i tjänsten, semester förare dom kanske missade anslutningsflyg o.s.v, ett löjligt lågt straff som inte lär avskräcka.

Mvh isan lover
Gäller att bli dömd efter samma lag som Elin i så fall. Tillämpas andra luftfartslagar så ligger du jävligt illa till. Är du inte en aktivist på "rätt" sida så ska du nog inte chansa på att hindra plan från att lyfta.

Att flygbolaget inte yrkade på någon som helst ersättning samt att migrationsverket/kriminalvården inte yrkade någon ersättning för omkostnader hjälpte henne ganska mycket. Kostade om jag inte minns fel skattebetalarna 150k för att ta om flygningen och skicka ut gubben. Vad det kostade flygbolaget samt passagerare vet jag inte.

Samtidigt har vi sett protester som avslöjat skrämmande säkerhetsbrister. Vi skall vara tacksamma för att det var demonstrerande ock inte beväpnade terrorister. Att få in såna i ett kontrollrum till ett kärnkraftverk ger mig rysningar.

Gäller att bli dömd efter samma lag som Elin i så fall. Tillämpas andra luftfartslagar så ligger du jävligt illa till. Är du inte en aktivist på "rätt" sida så ska du nog inte chansa på att hindra plan från att lyfta.

Att flygbolaget inte yrkade på någon som helst ersättning samt att migrationsverket/kriminalvården inte yrkade någon ersättning för omkostnader hjälpte henne ganska mycket. Kostade om jag inte minns fel skattebetalarna 150k för att ta om flygningen och skicka ut gubben. Vad det kostade flygbolaget samt passagerare vet jag inte.
Hej

Ja jag tycker också att det verkar stinka om det här domslutet, det står ju inte alls i proportion till brottet, att inte yrka på skadestånd är ju tjänstefel tycker jag, självklart borde ett vinstdrivande flygbolag lräva ersättning, likaså migrationsverk och kriminalvård tycker jag, sätter dom inte hårt mot hårt så lär det bli fler galningar som hindrar flyg att lyfta vid avvisningar.

Tycker domstolen hsr satt sig i en taskig sits här, domen uppmuntrar ju snarare till brott än avskräcker.

Mvh isan lover

Matt82

Forumveteran
Hej

Ja jag tycker också att det verkar stinka om det här domslutet, det står ju inte alls i proportion till brottet, att inte yrka på skadestånd är ju tjänstefel tycker jag, självklart borde ett vinstdrivande flygbolag lräva ersättning, likaså migrationsverk och kriminalvård tycker jag, sätter dom inte hårt mot hårt så lär det bli fler galningar som hindrar flyg att lyfta vid avvisningar.

Tycker domstolen hsr satt sig i en taskig sits här, domen uppmuntrar ju snarare till brott än avskräcker.

Mvh isan lover
Skulle gissa, och detta är enbart min spekulation... Turkish Airlines har garanterat kompetent personal som räknar på kostnaderna och att helt enkelt ta dessa jämfört med vad "dålig PR" kostar ifall aktivisten som faktiskt har ett oerhört stort stöd bland t. ex. vänstern i Sverige och diverse aktivistgrupper skulle gå ut och börja bojkotta bolaget. Skulle gissa på att Turkish helt enkelt inte vill förekomma i massmedia i det aktuella fallet där de flyger utvisade människor osv.

Skulle gissa, och detta är enbart min spekulation... Turkish Airlines har garanterat kompetent personal som räknar på kostnaderna och att helt enkelt ta dessa jämfört med vad "dålig PR" kostar ifall aktivisten som faktiskt har ett oerhört stort stöd bland t. ex. vänstern i Sverige och diverse aktivistgrupper skulle gå ut och börja bojkotta bolaget. Skulle gissa på att Turkish helt enkelt inte vill förekomma i massmedia i det aktuella fallet där de flyger utvisade människor osv.
Hej

Vänstern utgör ju bara ca 9% och dom flyger nog inte så mycket heller, så det borde inte ha blivit något större avbräck ekonomiskt att göra sig ovän med dessa, V sympatisörerna flyger nog hellre till Cuba.

Mvh isan lover

Matt82

Forumveteran
Hej

Vänstern utgör ju bara ca 9% och dom flyger nog inte så mycket heller, så det borde inte ha blivit något större avbräck ekonomiskt att göra sig ovän med dessa, V sympatisörerna flyger nog hellre till Cuba.

Mvh isan lover
Var inte menat som ytterligare politiskt käbbel med dig :)

För det första räknade jag inte enbart Vänsterpartiet utan folk som lutar mer åt vänster i allmänhet. Hon hade rätt mycket stöd bland kändisar, politiker och andra som gick på känslor istället för själva brottets karaktär.

Tror helt enkelt att Turkish inte ville chansa på hur många kunder de eventuellt kunde förlora på dålig PR. Nu slapp Turkish i princip att vara med som företag i nyheterna och ingen som attackerat dem.

Stora företag som ger sig på "en liten oskyldig tjej" brukar sällan resultera i bra PR.

Var inte menat som ytterligare politiskt käbbel med dig :)

För det första räknade jag inte enbart Vänsterpartiet utan folk som lutar mer åt vänster i allmänhet. Hon hade rätt mycket stöd bland kändisar, politiker och andra som gick på känslor istället för själva brottets karaktär.

Tror helt enkelt att Turkish inte ville chansa på hur många kunder de eventuellt kunde förlora på dålig PR. Nu slapp Turkish i princip att vara med som företag i nyheterna och ingen som attackerat dem.
Hej

Förstod det men kunde inte låta bli att skoja till det lite. :)

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp