Åter klimatet

JanneMan61

Aktiv medlem
Själv hoppas jag på LENR (det man tidigare felaktigt kallade kall fusion). Svenska forskare och Uppsala Universitet är i allra högsta grad involverade. Reaktorerna säljs sedan årsskiftet till utvalda kunder (okända i dagsläget) Men Svenska företag har sedan flera varit informerade bland annat genom en studie av dåvarande Elforsk..

Produktionen skall först startas upp i USA (redan startat) och Sverige. LENR har livligt diskuterats under 7-8 år i olika forum och det har även varit juridiska strider i USA där man stämt varandra på mycket stora belopp... Fenomenet har replikerats av Ryska, Kinesiska, Ukrainiska, Japanska m.m forskare och företag. Bland annat Boeing och Airbus har patent inom området... Vi står helt enkelt inför en stor energirevolution. "Kärnkraft" utan strålning och utan radioaktivt avfall. Bränsle är bland annat Väte, Litium och Nickel.

Indication of anomalous heat energy production in a reactor device

Observation of abundant heat production from a reactor device and of isotopic changes in the fuel - AMS Acta - AlmaDL Università di Bologna

https://arxiv.org/vc/arxiv/papers/1504/1504.01261v1.pdf

https://arxiv.org/pdf/1703.05249.pdf

Acke

Aktiv medlem
Om man nu skall ha ångest för framtiden, så kanske det är vettigare att fokusera på sådant som verkligen har betydelse. Miljö, där insikten att människan inte lever i en oberoende parallell värd med övrig flora och fauna, är värd mer uppmärksamhet än världens alla Klimat-Gretor.

"I dagarna har ett av alla dessa FN-organ som kommit till för att ge FN en central roll i den nya globalistiska världsordningen, kommit med nya miljölarm som är långt mer allvarliga än de uttjatade klimatlarmen. Det är Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) som larmar om att en miljon arter i jordens ekosystem är på väg att utrotas. ..."
Allvarligare än klimatlarmen

Det här och penicillinresistenta bakterier är någonting som ger mig ångest. :eek:

deGotha

Medlem
Det går inte en dag utan att svt och andra sk ”kvalitetsmedier” upprepar hotet om klimatet. Ett evigt tjatande vilket för många är irriterande. Min åsikt är att klimatalarmisterna är helt vilseledda. I början av 70-talet kunde man läsa på löpsedlarna ”Vi har 10 år på oss att rädda planeten”. Så har det fortsatt varje decennium...att vi har 10 år...bla bla bla. För ett antal år sen var det samma tjafs om ozonskiktet men nu nämner ingen om det. För min del tror jag att planeten Tellus klarar klimatet alldelas själv utan hjälp från varken propaganda media eller Thuna Gretberg.

JanneMan61

Aktiv medlem
SMHIs graf hur havsnivån kommer ändras från 2014

Befolkningsinvandring till Sverige genom historien.

Visa bilaga 78705

Visa bilaga 78706
Jag förstår inte varför du visar den undre bilden i din argumentation. Den visar ju temperaturvariationer på ungefär max 1 grad celsius. (Bortsett från istiden.) Nu pratar vi om att försöka förhindra att det blir 2-3 grader varmare inom en inte allt för lång framtid. Det finns säkerligen många förklaringar till varför det blir varmare på jorden just nu.

Men att människans aktiviteter påverkar temperaturen är nog ställt bortom allt tvivel. Vi ändrar säkerligen jordens färg (Albedo) med jordbrukets aktiviteter, vägar som byggs, städer som växer med mera. Jag läste en rapport för inte alls så längesedan (kunde inte hitta den nu) där det påvisades att Singapores (staden) temperatur kunde vara upp till 10 grader varmare än den omgivande landsbygden.

Att det finns mycket starka krafter som vill så tvivel om klimatförändringarna ser jag bara som naturligt. Det gäller att vara källkritisk hela tiden. Ryssland, Saudiarabien, oljeindustrin i stort, många ekonomiskt starka aktörer finns det som helt naturligt vill skydda sina intressen.

Vi står inför/har redan inlett ett paradigmskifte när det gäller jordklotets energiförsörjning och vi börjar upptäcka för och nackdelar även med förnyelsebar energi och massproducerade batterier med mera. Sällsynta jordartsmetaller kallas så just för att de är sällsynta.

Men olja och kol är gamla energiformer som inte tillhör framtiden...

JanneMan61

Aktiv medlem
Om man nu skall ha ångest för framtiden, så kanske det är vettigare att fokusera på sådant som verkligen har betydelse. Miljö, där insikten att människan inte lever i en oberoende parallell värd med övrig flora och fauna, är värd mer uppmärksamhet än världens alla Klimat-Gretor.

"I dagarna har ett av alla dessa FN-organ som kommit till för att ge FN en central roll i den nya globalistiska världsordningen, kommit med nya miljölarm som är långt mer allvarliga än de uttjatade klimatlarmen. Det är Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) som larmar om att en miljon arter i jordens ekosystem är på väg att utrotas. ..."
Allvarligare än klimatlarmen

Det här och penicillinresistenta bakterier är någonting som ger mig ångest. :eek:
Personligen blir jag ändå mer ångestfylld då jag tror att bägge sakerna sker. Både temperaturökningar orsakade av människan och utrotning av naturen orsakad av människan. De ena utesluter inte det andra det blir som de två sidorna på mynten. De hör ihop :( Men vissa åtgärder är så lätta att göra men blir ändå inte gjort. Tänk om alla tak (som inte syns från gatunivå) i tropikerna och varma regioner målades vita White Roof Project ....

Nu finns det färg i laboratorium som både är billig och aktivt SÄNKER temperaturen. Ca 90-100 watt minus per kvadratmeter..
https://www.sciencemag.org/news/2018/09/cooling-paint-drops-temperature-any-surface

kurant

Forumveteran
Personligen blir jag ändå mer ångestfylld då jag tror att bägge sakerna sker. Både temperaturökningar orsakade av människan och utrotning av naturen orsakad av människan. De ena utesluter inte det andra det blir som de två sidorna på mynten. De hör ihop :( Men vissa åtgärder är så lätta att göra men blir ändå inte gjort. Tänk om alla tak (som inte syns från gatunivå) i tropikerna och varma regioner målades vita White Roof Project ....

Nu finns det färg i laboratorium som både är billig och aktivt SÄNKER temperaturen. Ca 90-100 watt minus per kvadratmeter..
https://www.sciencemag.org/news/2018/09/cooling-paint-drops-temperature-any-surface
Detta med olika färger på taket för att reglera temperaturen är mycket intressant, har tänkt lite i samma banor själv då det finns både komfort och pengar att tjäna.
Får man innertemperaturen sänkt med 1-2 grader i tropikerna med en så enkel åtgärd är det genialt.
I vårt subarktiska klimat skulle mörka byggnader spara en hel del energianvändning.

Lite av den effekten ser jag här, i city 2km bort med bara asfalt och betong är det 1-2 grader varmare än där vi bor där i lummig grönska från stora träd som effektivt skuggar bort det mesta av solens varma strålning.

Acke

Aktiv medlem
Tänk om alla tak (som inte syns från gatunivå) i tropikerna och varma regioner målades vita
Det där är väl rätt vanligt, i traditionell bebyggelse med platta tak, på många håll? Annars "suger" ju träd upp en hel del energi genom sin fotosyntes, vilket annars hade gått till uppvärmning. Nu är ju stadsmark för dyrbart för att träd skall tillåtas växa där, så det får nog bli vitmålade hus istället.

Som någon uttryckte det: "Människor vill inte sluta röka, de vill ha en giftfri cigarett istället."

JanneMan61

Aktiv medlem
Detta med olika färger på taket för att reglera temperaturen är mycket intressant, har tänkt lite i samma banor själv då det finns både komfort och pengar att tjäna.
Får man innertemperaturen sänkt med 1-2 grader i tropikerna med en så enkel åtgärd är det genialt.
I vårt subarktiska klimat skulle mörka byggnader spara en hel del energianvändning.

Lite av den effekten ser jag här, i city 2km bort med bara asfalt och betong är det 1-2 grader varmare än där vi bor där i lummig grönska från stora träd som effektivt skuggar bort det mesta av solens varma strålning.
Vitfärgade tak är nog något vi "faranger" kan hjälpa vår thailändska familj med. Att ha vitfärgad plåttak utan isolering under är en enorm skillnad gentemot att ha en annan färg på plåten. Lite färg på taket för några tusen bath och de får en betydligt humanare inomhusklimat. Jag har tänkt tanken men ännu inte vågat föreslå detta. Men det kommer....

JanneMan61

Aktiv medlem
Annars kan du ju blankpolera taket åt dem, så lär det reflektera det mesta av inkommande strålning (förhoppningsvis även den mer långvågiga värmestrålningen). :cool:
Nja :) vit färg är bättre ... Speciellt om den kombineras med små, små runda "kulor"

1557659208531.png

https://www.sciencemag.org/news/2017/02/cheap-plastic-film-cools-whatever-it-touches-10-c

Länken ovan gäller plastfilm men nu har man applicerat det på färg också..

Coolpaint med runda små kulor har funnits länge. Skillnaden är att i den här färgen är kulorna av en bestämd storlek vilket gör att värmestrålningen inte stoppas av atmosfären utan kan gå ut i rymden direkt. Det är smått revolutionerande enkla saker som börjar komma fram. Mer värme reflekteras bort än vad solen strålar vilket gör att det sänker temperaturen med en effekt av 90-100 w per kvadratmeter. Hur blir det med kondens i fuktigt klimat?? Effektivast är naturligtvis vit färg men man kan ha vilken färg som helst om inte med samma effektivitet. Ge er gärna tid att läsa via de bifogade länkarna. Det är väldigt intressant (Tycker nörden Jan)

JanneMan61

Aktiv medlem
Som svar @JanneMan61 grafen tidigare visade tydligt att det varit varmare än nu 6000 och 3500 år f Kr. Och att den huvudsakliga invandringen skedde då.

Visa bilaga 78728
Naturligtvis har människor kommit till det här området när det blev varmare och det blev lättare att få tag i mat. Men grafen visar också hur mycket klimatet varierade i temperatur... Ca 1 grad upp eller ner förutom under istiden.. Nu pratar vi om 2-3 grader och kanske mer än det..

Jag förstår inte riktigt det här med klimathysterin. Antingen verkar man vara för eller emot och alla är helt övertygade om att man har rätt. Men det finns även något man kallar försiktighetsprincipen (som bland annat var aktuell med Ozondebatten). Har klimatförändrings förnekarna rätt då kastar vi bort x antal miljarder här på jordklotet. Har dom fel kastar vi bort jordklotet som våra barn skall bo på...

JanneMan61

Aktiv medlem
Varför inte kroma hela taket ocn montera solfångare för varmvatten och solceller för el som tar emot reflexen från taket
Kroma kanske är onödigt då vit cool färg är effektivare. Men allt annat har du naturligtvis helt rätt i. Varför gör man (jag, du alla andra) inte det. Det vore smartare....

Krister

Forumveteran
Naturligtvis har människor kommit till det här området när det blev varmare och det blev lättare att få tag i mat. Men grafen visar också hur mycket klimatet varierade i temperatur... Ca 1 grad upp eller ner förutom under istiden.. Nu pratar vi om 2-3 grader och kanske mer än det..

Jag förstår inte riktigt det här med klimathysterin. Antingen verkar man vara för eller emot och alla är helt övertygade om att man har rätt. Men det finns även något man kallar försiktighetsprincipen (som bland annat var aktuell med Ozondebatten). Har klimatförändrings förnekarna rätt då kastar vi bort x antal miljarder här på jordklotet. Har dom fel kastar vi bort jordklotet som våra barn skall bo på...
Jo när det gäller Ozonet har man ju numer tillgång på fakta. Men det är en sak jag är fundersam över. Vi kan räkna ut så himla mycket om universum mm. Men om nu istiderna beror på att övriga planeter påverkat jordens bana. Varför kan man inte då räkna ut exakt när nästa istid kommer och vad som händer då?
Uppvärmningen pga co2 kommer bli en fråga att ta itu med men det är inte så alarmerande som media hävdar. Vi har inte 10 år på oss och det finns ingen tipping point. De flesta tror det kommer dyka upp nya lösningar innan vi dukar under (vi har ju det klassiska räkneexemplet där man runt 1850 trodde att om hundra år kommer vi ha 2 meter hästskit på vägarna för alla kommer ha råd med en egen häst)

Boa52

Nedtystad
Kroma kanske är onödigt då vit cool färg är effektivare. Men allt annat har du naturligtvis helt rätt i. Varför gör man (jag, du alla andra) inte det. Det vore smartare....
Det ska vi göra för vi har mark där det inte finns el. Min fru och hennes bror var på en kurs om just solceller fick vara med och kolla
själv också mycket intressant. Killen drev hela anläggningen med solceller

kurant

Forumveteran
Människan har ganska lätt att anpassa sig till klimatförändringar och så har skett i tusentals år.
Istider eller varmare perioder har alltid tvingat människor att byta miljö. Där det var is för länge sedan är nu bördiga välbefolkade områden.
Där det var bördiga rika och tätbefolkade områden är i dag stora sterila öknar.

Nu bor största delen av världens befolkning kustnära och är mer sårbara än förr. Om havsvattnet stiger oavsett om det är naturliga variationer eller en kombination av mänsklig industriproduktion i bara 200år så blir effekten den samma att man måste flytta hela städer och dess befolkning.

Sen sjunker ju en del kustnära städer av sin egen tyngd och för stort uttag av grundvatten.
Amsterdam, New Orleans, Jakarta, Tokyo och Bangkok är väl kända.
Manila sjunker 10cm/år för närvarande.

Krister

Forumveteran
@JanneMan61 och andra som är oroliga över utvecklingen har jag här ett klipp som ni bör se hela eller delar utav.

Spoiler: det är läge att vara riktigt orolig. Men inte för det ni trodde

Senast ändrad:

Liknande trådar

Topp