Åter klimatet

PanPan

Forumveteran
Sen om människan skall överleva så behövs ett virus så 50% dör ut, tyvvär så som vi förrökar oss.
Vi är ett virus på jorden och snart har vi sugit ut allt som det HIV vi är och det utvecklas till AIDS och finns ingen räddning ;)

JanneMan61

Aktiv medlem
Och dom var från länder med sjukvård som kan diskuteras?
Så var det naturligtvis. Min bästa vän på arbetet valde (som ensam) att inte vaccinera sig mot svininfluensan. Han är relativt ung och vältränad. Fjälljägare, egna, månadslånga turer i fjällvärlden. Jag tror tror du förstår vad jag menar. Två år senare insjuknade han i svininfluensan. Han blev så allvarligt sjuk att han fick Tamiflu (som han inte tålde). Läget var riktigt kritiskt men han redde ut det. Han fick en helt annan inställning till influensa och hur farligt den kan bli....

PanPan

Forumveteran
Men dom som framtog svininfluenca vaccinet blev nog m
Så var det naturligtvis. Min bästa vän på arbetet valde (som ensam) att inte vaccinera sig mot svininfluensan. Han är relativt ung och vältränad. Fjälljägare, egna, månadslånga turer i fjällvärlden. Jag tror tror du förstår vad jag menar. Två år senare insjuknade han i svininfluensan. Han blev så allvarligt sjuk att han fick Tamiflu (som han inte tålde). Läget var riktigt kritiskt men han redde ut det. Han fick en helt annan inställning till influensa och hur farligt den kan bli....
Vi fick fullt med tamiflu ombord på båtarna, idag är det borttaget och inget som vi har längre i apoteket ombord.
Influensa kan vara livsfarligt men som sagt i Sverige rekomenderar man att inte vaccinera mot det.
Under svininfluensan blev det panik och vaccin togs fram väldigt snabbt.

Jag är inte emot vaccin sålämge det testats.
När det kommer till vissa vaccin tex hiv/ aids tror jag dock att det finns säkert redan, men läkemedelsföretagen tjänar miljarder på bromsmedicine och om det inte finns så finns inte intresset att forska i det, för det är för mycket att tjäna.
Istället för vaccinera utvecklar man bromsmedicine som håller folk i livet.
Kommer man med ett vaccin faller dessa läkemedelsbolag ekonomiskt.
Sålänge inget land går in och försöker finna botemedel kommer det aldrig utvecklas, handlar trots allt bara om en virussjukdom.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag fick svininfluensan när den gick och det kändes som en nära döden upplevelse. Jag har aldrig känt mig så sjuk, inte ens när jag blev akut magopererad. Sedan dess har jag vaccinerat mig mot säsongsinfluensan varje år, vill inte drabbas av detta igen om jag kan slippa.

brt666

Aktiv medlem
Jag fick svininfluensan när den gick och det kändes som en nära döden upplevelse. Jag har aldrig känt mig så sjuk, inte ens när jag blev akut magopererad. Sedan dess har jag vaccinerat mig mot säsongsinfluensan varje år, vill inte drabbas av detta igen om jag kan slippa.
Det jag stör mig på att det är ett j*vla tjatande på jobbet om att vaccinera sig. I början la de fram det som att de ville vara snälla men i takt med att jag benhårt vägrade vaccinera mig mot den vanliga årliga influensan så ändrades tongångarna till att jag inte var lojal mot företaget eftersom jag utsatte mig för en större risk att bli sjuk och de kunde förlora ekonomiskt på detta. Jag har alltså fått argumentera för "rätten" att vara sjuk ibland för att hålla mitt immunförsvar på tårna. Jag förstår absolut att vaccin fyller en funktion men det ger även negativa effekter att aldrig låta immunförsvaret arbeta, t.ex. olika typer av allergier och tarmproblem. Sedan är det inte svårt att lista ut att de som tillverkar vaccin har en hel del att tjäna på att skrämma upp människor med jämna mellanrum med rubriker om nya epidemier. Precis som klimathotet. Samma taktik som man med framgång kört i olika religioner. Gör som vi säger och öppna plånboken annars hamnar du i någon form av helvete! Vi skall aldrig känna oss trygga. Vad säljer bäst? Jo sex och rädsla!

soysanwan

Medlem
Men dom som framtog svininfluenca vaccinet blev nog m
Vi fick fullt med tamiflu ombord på båtarna, idag är det borttaget och inget som vi har längre i apoteket ombord.
Influensa kan vara livsfarligt men som sagt i Sverige rekomenderar man att inte vaccinera mot det.
Under svininfluensan blev det panik och vaccin togs fram väldigt snabbt.

Jag är inte emot vaccin sålämge det testats.
När det kommer till vissa vaccin tex hiv/ aids tror jag dock att det finns säkert redan, men läkemedelsföretagen tjänar miljarder på bromsmedicine och om det inte finns så finns inte intresset att forska i det, för det är för mycket att tjäna.
Istället för vaccinera utvecklar man bromsmedicine som håller folk i livet.
Kommer man med ett vaccin faller dessa läkemedelsbolag ekonomiskt.
Sålänge inget land går in och försöker finna botemedel kommer det aldrig utvecklas, handlar trots allt bara om en virussjukdom.
Håller med om att det straffar sig med panikåtgärder. I Sverige var Det uppköp av vaccin som var producerat med krav på så mycket som möjligt på så kort tid som det går.
Det är självklart med såna krav att kvaliteten blir lidande. Partier som under normala uppköpsförhållanden hade blivit kasserade gick under svininfluencapaniken att sälja med ordentlig vinst.

soysanwan

Medlem
Det jag stör mig på att det är ett j*vla tjatande på jobbet om att vaccinera sig. I början la de fram det som att de ville vara snälla men i takt med att jag benhårt vägrade vaccinera mig mot den vanliga årliga influensan så ändrades tongångarna till att jag inte var lojal mot företaget eftersom jag utsatte mig för en större risk att bli sjuk och de kunde förlora ekonomiskt på detta. Jag har alltså fått argumentera för "rätten" att vara sjuk ibland för att hålla mitt immunförsvar på tårna. Jag förstår absolut att vaccin fyller en funktion men det ger även negativa effekter att aldrig låta immunförsvaret arbeta, t.ex. olika typer av allergier och tarmproblem. Sedan är det inte svårt att lista ut att de som tillverkar vaccin har en hel del att tjäna på att skrämma upp människor med jämna mellanrum med rubriker om nya epidemier. Precis som klimathotet. Samma taktik som man med framgång kört i olika religioner. Gör som vi säger och öppna plånboken annars hamnar du i någon form av helvete! Vi skall aldrig känna oss trygga. Vad säljer bäst? Jo sex och rädsla!
Precis i bägge fallen är överdrifter starkt kontraproduktiva.
Jag undrar lite om hur dina chefer såg på pappaledighet. Fick de som planerade barn sparken? Småbarnsföräldrar kanske måste springa hem före frukost, vilket blir jobbigt för arbetsledningen.

Khuntan

Aktiv medlem
Är det därför vissa inte tvättar sig efter de har varit på toaletten. De de försöker stärka imunförsvaret. Jag tycker det är äckligt och skulle aldrig vilja ha någon sådan arbetskompis.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Nja det där är väl inte helt sant. Vaccin består väl oftast av avdödat virus som sätter igång immunförsvaret. @JanneMan61 rätta mig om jag har fel. Att sen vissa vacciner kan ge biverkningar är väldigt olyckligt men risken är trots allt relativt liten.

Khuntan

Aktiv medlem
På vårdguiden och länsstyrelsen så avråder man iallafall för vaccinering av influensa pga det hämmar det egna immunförsvaret att bygga upp ett skydd.
Bara riskgrupper med vissa sjukdommar som rekomenderas att vaccinera sig mot influensa.
Har nyligen kollat igenom vad Sverige rekomenderar för Bangkokhospital försökte sälja på oss influensavaccin för den yngste.
Inte heller i Thailand ingår influensavacvinering i den nationella vaccineringsplanen.
Det har väl med kostaderna att göra de vill inte vacciner alla därför ingen allmän rek.

Joker

Forumveteran
Sen om människan skall överleva så behövs ett virus så 50% dör ut, tyvvär så som vi förrökar oss.
Vi är ett virus på jorden och snart har vi sugit ut allt som det HIV vi är och det utvecklas till AIDS och finns ingen räddning ;)
Väldigt få som dör av HIV idag Pan Pan , möjligtvis i U länder där ingen medicin finns , grannen i byn var riktigt sjuk , när det för ett par år sen i Thailand blev gratis med HIV medicin (antivirala medel )så har han blivit helt återtsälld , två piller , ett på morgonen samt ett på kvällen ,, fullt frisk

PanPan

Forumveteran
Väldigt få som dör av HIV idag Pan Pan , möjligtvis i U länder där ingen medicin finns , grannen i byn var riktigt sjuk , när det för ett par år sen i Thaialnd blev gratis med HIV medicin (antivirala medel )så har han blivit helt återtsälld , två piller , ett på morgonen samt ett på kvällen ,, fullt frisk
Jag skriver att vi är som ett HIV som har smittat jorden.
Inget om hiv smitta på människa.
Får uppfinna bromsmedicin till jordklotet då.

brt666

Aktiv medlem
Nja det där är väl inte helt sant. Vaccin består väl oftast av avdödat virus som sätter igång immunförsvaret. @JanneMan61 rätta mig om jag har fel. Att sen vissa vacciner kan ge biverkningar är väldigt olyckligt men risken är trots allt relativt liten.
Det må så vara men jag inbillar mig att det stärker immunförsvaret mer att genomgå en riktig influensa än en tam dödad variant?
Jag tänker i vilket fall inte bygga upp min säkerhet mot sjukdomar på att något läkemedelsföretag fortlöpande skall förse mig med vaccin. När det väl kommer någon riktig dräpare till influensa, som faktiskt tar livet av många i övrigt friska personer, så inbillar jag mig att jag som CIS man kommer långt bak i kön för att få ett vaccin. Det är i vilket fall min erfarenhet av svensk sjukvård. Alltså förlitar jag mig hellre till mig själv och mitt immunförsvar.

JanneMan61

Aktiv medlem
Det må så vara men jag inbillar mig att det stärker immunförsvaret mer att genomgå en riktig influensa än en tam dödad variant?
Jag tänker i vilket fall inte bygga upp min säkerhet mot sjukdomar på att något läkemedelsföretag fortlöpande skall förse mig med vaccin. När det väl kommer någon riktig dräpare till influensa, som faktiskt tar livet av många i övrigt friska personer, så inbillar jag mig att jag som CIS man kommer långt bak i kön för att få ett vaccin. Det är i vilket fall min erfarenhet av svensk sjukvård. Alltså förlitar jag mig hellre till mig själv och mitt immunförsvar.
Personligen tycker jag att man skall följa de nationella riktlinjer som finns. Inte följa kommersiella rådgivare/sjukhus. Definitivt inte ta influensavaccin för att arbetsgivaren vill. Men visst aktiverar man sitt immunförsvar av en influensaspruta. Det är ju det som är meningen. Att sedan viruset muterar så fort att det snart är verkningslöst och ett nytt måste tas fram är en annan sak.. Jag läste en artikel (kan inte hitta den nu) om att vaccinets verkan är sämre/annorlunda ifall det tillverkas i slutet av batchen för att viruset man tillverkar vaccinet av har muterat från ursprungsformen man startade tillverkningen med..

Influensavaccin är ett levande virus men försvagat. Detta gör att en del personer kan känna sig sjuka efter vaccineringen..

Senast ändrad:

PeterSfa

Aktiv medlem
Vad gäller influensavirus. Det viruset muteras väldigt fort och vill minnas asien är kitteln för det.
Vad gäller immunförsvaret och vaccin. Vaccin ersätter inte immunförsvaret, utan istället stärker den ditt immunförsvar genom att lära den hur hantera även detta virus. Du lägger till i immunförsvarets kunskapsbank.
Om du inte tar vaccin och inte heller blir smittad av sjukdomen, kan du få den sjukdomen när som helst, oavsett hur många andra influensor du fått.
Om du tar vaccinen, lär sig immunförsvaret exakt lika bra, men utan konsekvensen att du blir sjuk.
Om du tar vaccin och inte blir smittad, ligger kunskapen latent i immunförsvaret och aktiveras den dag du blir smittad.

Jag förstår du menar att du skulle vara starkare för du kämpat dig igenom något. Tyvärr är det inte så, immunförsvaret är inte en muskel som kan tränas. Man kan bara fylla på dess kunskap och det gör man likvärdigt med vaccin eller få sjukdomen.

Vad gäller debatten svininfluensa regerades det i panik och folk vaccinerades över allt. Händelseförloppet gick så fort att vi idag inte vet om vaccinet var räddningen eller inte.
Eftersom relativt många blev vaccinerade stoppades spridningsvägen upp. Vi vet inte idag om vaccineringen var orsaken, eller om den aldrig fått grepp ändå.
Det går t.ex. inte att använda argumentet, jag tog ingen vaccin och jag klarade mig, alltså var det ingen fara.
Vaccin är förebyggande, för att stoppa spridningen i första hand,. Stoppas spridningen blir man inte sjuk även om man inte tagit vaccin.

brt666

Aktiv medlem
Vad gäller influensavirus. Det viruset muteras väldigt fort och vill minnas asien är kitteln för det.
Vad gäller immunförsvaret och vaccin. Vaccin ersätter inte immunförsvaret, utan istället stärker den ditt immunförsvar genom att lära den hur hantera även detta virus. Du lägger till i immunförsvarets kunskapsbank.
Om du inte tar vaccin och inte heller blir smittad av sjukdomen, kan du få den sjukdomen när som helst, oavsett hur många andra influensor du fått.
Om du tar vaccinen, lär sig immunförsvaret exakt lika bra, men utan konsekvensen att du blir sjuk.
Om du tar vaccin och inte blir smittad, ligger kunskapen latent i immunförsvaret och aktiveras den dag du blir smittad.

Jag förstår du menar att du skulle vara starkare för du kämpat dig igenom något. Tyvärr är det inte så, immunförsvaret är inte en muskel som kan tränas. Man kan bara fylla på dess kunskap och det gör man likvärdigt med vaccin eller få sjukdomen.

Vad gäller debatten svininfluensa regerades det i panik och folk vaccinerades över allt. Händelseförloppet gick så fort att vi idag inte vet om vaccinet var räddningen eller inte.
Eftersom relativt många blev vaccinerade stoppades spridningsvägen upp. Vi vet inte idag om vaccineringen var orsaken, eller om den aldrig fått grepp ändå.
Det går t.ex. inte att använda argumentet, jag tog ingen vaccin och jag klarade mig, alltså var det ingen fara.
Vaccin är förebyggande, för att stoppa spridningen i första hand,. Stoppas spridningen blir man inte sjuk även om man inte tagit vaccin.
Jag inbillar mig ändå att det är värt något att mitt immunförsvar lär sig hur det skall tackla nya hot som det inte ställts inför förut. Min erfarenhet av den skattefinansierade sjukvården är inte särskilt positiv. De få gånger jag har behövt sjukvård har jag mötts av inkompetens till dess jag begärt att få komma till experter. Min uppfattning är att dessa så kallade "allmänläkare" inte kan så mycket om något alls. De vill mest skriva ut recept på läkemedel de får någon form av gratifikation för. Spaniens sjukvård gav ett betydligt mer kompetent intryck.

PeterSfa

Aktiv medlem
Jag inbillar mig ändå att det är värt något att mitt immunförsvar lär sig hur det skall tackla nya hot som det inte ställts inför förut. Min erfarenhet av den skattefinansierade sjukvården är inte särskilt positiv. De få gånger jag har behövt sjukvård har jag mötts av inkompetens till dess jag begärt att få komma till experter. Min uppfattning är att dessa så kallade "allmänläkare" inte kan så mycket om något alls. De vill mest skriva ut recept på läkemedel de får någon form av gratifikation för. Spaniens sjukvård gav ett betydligt mer kompetent intryck.
Det är exakt det den gör när du får vaccinet eftersom vaccin inte är en medicin mot sjukdomen, utan istället samma virusstammar som den sjukdomen som du inte vill ha färska sjukdomsalstrande av.
Vaccinet och sjukdomen i sig är likvärdiga. Immunförsvaret är inte en muskel du kan träna för att snabbare hitta sätt jobba. Det handlar uteslutande om kunskap.
Det är många som missuppfattat det här.
Tvärtom är det så att eftersom ett sjukdomsförlopp försvagar din kropp så den är lättare emottaglig för andra sjukdomar, är vaccinet statistiskt bättre för dig. Du slipper försvaga din kropp.

StefanXErixon

Forumräv
Bra tänk @Berralund !!
Vi har redan en djäkla skatt på vår el för det första. Och EON mm är inte sena med att höja fasta priser, överföringsavgifter och förbrukningsavgifter på elen. Skall man ladda bilen hemma med de priser och skatter vi har idag? Eller får man lägre elpris då man laddar sin bil eller el cykel?
Stora företag har rabatter på elkostnaderna. Varför har inte vanligt folk det då? Om man nu vill att allt skall gå på el.
Och varifrån skall elen komma?? MP gänget vill lägga ner kärnkraften. Men vill ha vindkraft. Men var fan kommer elen ifrån när 10 000 tals vindkraftverk står stilla pga ingen vind? Inte en enda politiker inom MP eller anhängare vill svara på detta..

Batterierna från bilarna landar i Landskrona.. på Boliden Bergsjö återvinning.. Därför är Landskrona en av Sveriges största utsläppare av bly i luften.
Det avråds att odla sallad mm inom flera km från fabriken.. :(
Tack för bilbatterierna.. Skapar ju jobb.. :eek: Eller miljöfara ? :oops::oops:
Du menar nog Boliden Bergsöe.
Tror du verkligen att elbilarna ska drivas av blyackar??

Liknande trådar

Topp