Åter klimatet

Matt82

Forumveteran
Hej

Förstod det men kunde inte låta bli att skoja till det lite. :)

Mvh isan lover
Det största felet i domen tycker jag är att det politiska motivet inte vägde in. Min personliga åsikt är att politiska motiv, speciellt när de faktiskt går emot Sverige och vår lagstiftning samt rättssystem bör väga in. Privata bolag handlar givetvis i sitt bästa intresse, staten bör handla i statens och befolkningens bästa intresse.

För att klargöra. Tingsrätten fastställer att motivet är politiskt men väljer att inte lägga vikt vid det. Har domen här hemma.

Krister

Forumveteran
Hej

Intressanta uppgifter, men samtidigt lite illavarslande att det växer bra och blir grönare på platser som Sibirien, Svalbard och Alaska, där var ju dtora delar täckta av is och snö tidigare, Samhall uppgifter kommer ifrån Grönland där glaciärerna drar sig tillbaka och kusterna börjar bli gröna.

Men hur ser det ut vid våra stora öknar, har deras tillväxt stoppats?

Själv tror jag inte det, öknarna växer nog ännu, men klimatförändringarna får ju tidigare iskalla områden att bli varmare och grönare vilket är en positiv effekt lokalt, men så ser det ju tyvärr inte ut överallt.

Men det är ju tur att det blir grönare på vissa platser när klimatet ändras, så att vi får något positivt av klimatförändringarna också.

Mvh isan lover
Öknarna minskar i världen. Eftersom koldioxiden ökar. Jordens temperatur påverkas inte av koldioxidhalten utan går i cykler med solens intensitet. När växterna får mer koldioxid blir dom samtidigt moståndskraftigare mot torka och värme/kyla.
En kommande istid kan vi inte avvärja genom att elda fossila bränslen.

Screenshot_20190314-164957_Samsung Internet.jpg

Öknarna minskar i världen. Eftersom koldioxiden ökar. Jordens temperatur påverkas inte av koldioxidhalten utan går i cykler med solens intensitet. När växterna får mer koldioxid blir dom samtidigt moståndskraftigare mot torka och värme/kyla.
En kommande istid kan vi inte avvärja genom att elda fossila bränslen.

Visa bilaga 77570
Hej

Låter ju fint, enda sedan jag föddes hsr jag bara hört att öknarna ökade sin utbredning, att det nu uppges ha vänt är ju oerhört glädjande, hoppas att det har firtsatt så, den här grafen visar ju åren 1981 till 2007, nu är det ju 2019, men vi får väl anta att den utvecklingen har fortsatt

Mvh isan lover

Matt82

Forumveteran
Undrar om Daesh använde miljövänlig motorolja för att koka människor levande eller om de bidrog till "klimathotet". Känns som något för alla med klimatångest att dyka i.

brt666

Aktiv medlem
Undrar om Daesh använde miljövänlig motorolja för att koka människor levande eller om de bidrog till "klimathotet". Känns som något för alla med klimatångest att dyka i.
Tyvärr känner jag till att de använde diesel med otillåtet hög svavelhalt. Anledningen till att jag vet det är att Turkarna kör sina entreprenadmaskiner på fulimporterad diesel från Syrien och därför funkar det inte med den senaste avgasreningen

brt666

Aktiv medlem
Kanske får hoppas att terroristerna döms för miljöbrott då :p
Du har en poäng där! Vi var inblandade i ett tillslag polisen gjorde mot en olaglig snusfabrik. Med oss var även skattmasen och miljö & hälsa. Anledningen var att de ville sätta dit dem för brott mot arbetsmiljölagen samt skattebrott om de inte kunde nypa dem för det olagliga snuset. Sverige har ju ingen lag mot att delta i terrororganisationer så då kanske vi kan sätta dit dem för miljö eller skattebrott? De tjänade säkert en del pengar på verksamheten som de inte redovisade på ett korrekt sätt.

Matt82

Forumveteran
Du har en poäng där! Vi var inblandade i ett tillslag polisen gjorde mot en olaglig snusfabrik. Med oss var även skattmasen och miljö & hälsa. Anledningen var att de ville sätta dit dem för brott mot arbetsmiljölagen samt skattebrott om de inte kunde nypa dem för det olagliga snuset. Sverige har ju ingen lag mot att delta i terrororganisationer så då kanske vi kan sätta dit dem för miljö eller skattebrott? De tjänade säkert en del pengar på verksamheten som de inte redovisade på ett korrekt sätt.
Ja och det vore väl det enda som terroristkramarna skulle "godkänna", att de åker på brott mot miljölagar :p

Finns viljan så går det allt att trycka åt dem ordentligt även i Sverige. Tyvärr saknas viljan bland politiker. Nu används det istället för att plocka politiska poäng samt få till dåliga lagstiftningar som aldrig hade gått igenom ifall politikerna inte var så oerhört rädda för att kallas rasister...

Kebnekaises topp är borta, kommer ihåg att som ung beväring besteg man toppen av is, tränat att möta lede fi. Ge dom så mycket smisk att dom som överlever får släpa sig hem med hjälp av sina testiklar. Det var ett tag sen.

PS. Om mitt språk känns vulgär beror det på att dagen varit svettig, mycket jobb med plast sonens intåg i munk skrået, planeringen tog musten ur mig. Kroppens vätskebalans måste justera, till hjälp har man några lokalbor som kände samma behov. Salam.
Du har nog missförstått det där lite, Kebnekaises topp är där den alltid varit men täcket av snö och is har minskat så att man skulle kunna tro att toppen blivit lägre.

Du har nog missförstått det där lite, Kebnekaises topp är där den alltid varit men täcket av snö och is har minskat så att man skulle kunna tro att toppen blivit lägre.
Då gör jag ett nytt försök. Den toppen bestående av is (känd som kebnekaises sydtopp) som jag besteg för 40 år sen är borta och var på ett antal meter över havet som jag inte minns. Ok?

Då gör jag ett nytt försök. Den toppen bestående av is (känd som kebnekaises sydtopp) som jag besteg för 40 år sen är borta och var på ett antal meter över havet som jag inte minns. Ok?
Visst är det så, isen har smällt men toppen är kvar på exakt samma höjd som tidigare.
Min tomt stiger vissa vintrar och sjunker i så fall framåt våren.....

kurant

Forumveteran
Nu spelar det mindre roll om klimatförändringar är av en naturlig cykel eller ” man-made” av mänsklig våldtäkt av naturen?
resultatet kommer att bli den samma oavsett vilka syndabockar man hittar i politiken eller media.

För tusen år sedan var Grönland grönt med massor av betande får.
Dock blir jag imponerad av en ung tjejs framstrålning som ingen miljörörelse lyckats kidnappa.

Gillar den unga tjejen som gör ett eget race.
Inte alla som lyckas med sin egen vision.

Matt82

Forumveteran
Ganska skrämmande att så många ledande politiker anser att hon är en förebild trots att hon inte kan svara på en enda fråga när journalisterna undrar vad hon tycker att vi ska göra. Att det sitter kändisar och anser att hon borde bli statsminister trots att vi redan testar en statsminister med bristande utbildning och kunskap är löjligt.

Hon behöver inte ha "rätt" lösning eller åsikt men att skolka och dra med sig tusentals ungdomar ifrån skolan världen runt och inte ens ha en egen idé i huvudet är ren idioti. Tydligen har IPCC helt fel i allt men hon kan inte säga vad som är fel eller vad som bör göras.

Publicister och hennes morsa har i alla fall räddat hennes framtid då hon kommer tjäna riktigt mycket pengar på boken ihop med morsan samt föreläsningar utan konsistens på diverse skolor och myndigheter i många år framöver. Utan att det gynnar klimatet det allra minsta.

Hade en vanlig unge utan "kändismorsa" skolkat för klimatet eller något annat hade sociala varit inkopplade.

Liknande trådar

Topp