Att dö i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

olofb

Nykomling
Glad Påsk på er alla!
Ja - ämnet i dag borde jag kanske skrivit om i går Långfredag istället...Inte särskilt kul men nog ganska viktigt att känna till....
Nåväl, jag har funderat på följande: Om jag nu bor i Thailand med min fru och "lägger ned verksamheten"..med andra ord -dör. Hur blir det då?Då menar jag inte livet efter döden ;D utan tänker på begravning m m. Om jag vill bli begravd i Sverige (har ju barnen här)...finns det någon försäkring som täcker transportkostnader m m? Eller hur fungerar det här egentligen? Någon som vet och vill bidra med lite fakta?
Hoppas på er och tackar på förhand :wai:
Mvh Olle

"olofb " sa:
Glad Påsk på er alla!
Ja - ämnet i dag borde jag kanske skrivit om i går Långfredag istället...Inte särskilt kul men nog ganska viktigt att känna till....
Nåväl, jag har funderat på följande: Om jag nu bor i Thailand med min fru och "lägger ned verksamheten"..med andra ord -dör. Hur blir det då?Då menar jag inte livet efter döden ;D utan tänker på begravning m m. Om jag vill bli begravd i Sverige (har ju barnen här)...finns det någon försäkring som täcker transportkostnader m m? Eller hur fungerar det här egentligen? Någon som vet och vill bidra med lite fakta?
Hoppas på er och tackar på förhand :wai:

Finns det verkligen ingen som funderat på det här? Eller tycker ni att man inte "ska tala om sådant"....Please?

Mvh Olle

"olofb " sa:
Finns det verkligen ingen som funderat på det här? Eller tycker ni att man inte "ska tala om sådant"....Please?

Mvh Olle
Så då försöker jag igen...eftersom ingen farang tydligen dör i Thailand....vet ni någon som på svenska kan berätta hur man löser detta, för mig? Någon länk...?

Hej Olle ,svår fråga angående transporten hem jag har inget utöver länken du fick tidigare, hade du tänkt att bo som utskriven från sverige ? sedan är ju det en massa papper som ska med till sverige, för min egen del är det enkelt , min fru och familjen ordnar begravningen här,och dom skickar dödsattest och intyg till svensk myndighet.. . Ha det bra Olle och lev länge till, ska se om jag kan hitta nåt om detta vid tillfälle.
Mvh Sven :wai:

"pa_sak " sa:
Hej Olle ,svår fråga angående transporten hem jag har inget utöver länken du fick tidigare, hade du tänkt att bo som utskriven från sverige ? sedan är ju det en massa papper som ska med till sverige, för min egen del är det enkelt , min fru och familjen ordnar begravningen här,och dom skickar dödsattest och intyg till svensk myndighet.. . Ha det bra Olle och lev länge till, ska se om jag kan hitta nåt om detta vid tillfälle.

Hej de samma gäller mig om de händer nåt kommer min fru eller hennes son se till att ja får en thailändsk begravning i våran by så hur de e me transport hem vet inte ja heller

glimten66 :wai:

"pa_sak " sa:
Ahh - äntligen :thumbsup:! Tack!! Jo, tänker ju att jag så småningom lever med min käresta antingen på årsvisa...eller om vi gifter oss - hon vill det väldigt gärna :nod: men barnen finns ju här i Svedala...Tänkte det kan vara bra att känna till i fall man skulle kila runt hörnet lite tidigare än tänkt... :-\ Men jag väntar gärna om någon kan berätta hur man löser det om " man" skall hem.. Försäkring..finns det? Hur löser ni begravning i Thailand?
Mvh Olle

Du kan väl ordna kremering i Thailand, och sedan få askan hemskickad (?)
Då blir det ju en lätt transport :)

"Lunkan " sa:
Du kan väl ordna kremering i Thailand, och sedan få askan hemskickad (?)
Då blir det ju en lätt transport :)
He,he,he...mm, sant i och för sig. Nja, tänkte väl ändå att jag inte skulle låta denna fråga "drunkna" i dom andra....Känns som detta är en sak som man behöver ha klart för sig.... Nu är jag inte ensam... men ponera att jag var det - i Thailand vill säga...vad händer om nu närmaste släkt finns i Sverige. Hur förs jag hem och vem ombesörjer det? Finns det försäkring för detta? Ingår i hem- eller annan försäkring? Eller blir jag som ( om jag fortfarande är) svensk medborgare "omhändertagen" av svenska staten?
Ngn mer som kan bringa klarhet?
Mvh Olle

"olofb " sa:
Eller blir jag som ( om jag fortfarande är) svensk medborgare "omhändertagen" av svenska staten?

Vet inte, men du får nog ta dig hem "själv" :) Det är en vanlig missuppfattning att svenska staten tar hand om "allt" utomland också.

Dör i thailand hoppas jag att jag får göra när den tiden kommer. <gärna på stranden med en vacker fru vid min sida en kall chang på min andra sidan... och inte vridandes i svåra plågor på nått vårdhem i ett gråkallt sverige.

Ja det där med en chang vid sidan var inte bokstavligt menat. Får jag bara dö någolunda smärtfritt i det landet jag valt att bo i. Så bryr jag mig egentligen inte om var jag begravs alt. bränns. Bor jag i thailand och dör Thailand och mina barn och nära o kära vill ha mig till sverige så får det bli så /Ulle

Vet inte hur jag kommer att känna det om jag blir gammal. Många längtar hem till barndomslandet då, och blir man gaggig så är det vanligt att man glömmer andra språk än modersmålet. Det ät ju inte roligt att bo någonstans där omgivningen inte fattar vad man säger.
Om jag får några barn, så har jag funderat på att göra dem tvåspråkiga redan som små, genom att prata engelska med dem. men av det här skälet kanske det är bäst - för mig - att lära dem svenska istället :)

Fast speciellt om jag har familj i Thailand då jag dör, så är det bättre om jag blir begravd i Thailand. Då får de kortare till min grav, och min ande får kortare att titta till dem, och spöka om de inte sköter sig :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp