Att flytta syskons barn till Sverige

S

Sawitree

Gäst
Hej, allihopa

Jag tänkte fråga om någon här har erfarenhet att flytta eran tjejs syskons barn till Sverige tidigare. Jag skulle vilja ta hit min syskons barn som är 14 gammal. Kan han söka visum som heter uppehållstillstånd för barn som ska flytta till någon annan än föräldrar eller är det möjligast om jag adoptera honom.

Tack på förhand

Mvh
Sawitree

Senast redigerad av en moderator:
En adoption kan vara ett alternativ då det rör sig om minderårig och man måste antagligen ha vårdnaden på ett eller annat sätt. Känner till ett par som. Adopterade kvinnans systerdotter som då var runt 14, tar visserligen en stund att få igenom.

Det är en sak dock man bör väga in innan man fattar ett definitivt beslut och det är åldern. En 14-åring kan få svårt att anpassa sig till det annorlunda livet i Sverige, yngre barn är mycket mer anpassningsbara. Frugans kompis och hennes man (som är en god vän till mig) lät hennes då 13-årige son komma hit, detta är snart 4 år sedan. Den flytten har gått allt annat än friktionsfritt, han har haft och har fortfarande stora problem med anpassningen. Detta har i sin tur orsakat ordentliga slitningar mellan paret i fråga.

Så man bör alltså ställa sig frågan om man är beredd att tackla de problem som kan uppkomma, det är ganska komplicerat. Våra barn var 6 och 9 år när dom kom hit, frugan ville vänta men jag skyndade på, ju tidigare desto bättre. Och det har fungerat fint för vår del.

Jag vill inte på något sätt vara en domedagsprofet med detta inlägg, det kan naturligtvis fungera fint. Men ett varningens finger är på sin plats, jag har sett problemen med egna ögon. Lycka till i alla fal hur du än gör, du känner honom och vet naturligtvis vad som är bäst för samtliga parter.

Mitt ex och hennes dotter (då 15 år) som för 26 år sedan kom hit till Sverige,har det funkat alldeles utmärkt för.
Jag tror att kompisarna betyder oerhört mycket, (bra kompisar). Även skolan gjorde sitt.
Frågade henne (dottern) för ett tag sedan hur det egentligen var att komma hit då, hon svarade att visst vart det tufft många gånger, men hon skulle inte vilja ändra på något.
Idag är hon gift, har barn samt ett jobb hon trivs med.:)

Det är en sak dock man bör väga in innan man fattar ett definitivt beslut och det är åldern. En 14-åring kan få svårt att anpassa sig till det annorlunda livet i Sverige, yngre barn är mycket mer anpassningsbara. Frugans kompis och hennes man (som är en god vän till mig) lät hennes då 13-årige son komma hit, detta är snart 4 år sedan. Den flytten har gått allt annat än friktionsfritt, han har haft och har fortfarande stora problem med anpassningen. Detta har i sin tur orsakat ordentliga slitningar mellan paret i fråga.

Så man bör alltså ställa sig frågan om man är beredd att tackla de problem som kan uppkomma, det är ganska komplicerat. Våra barn var 6 och 9 år när dom kom hit, frugan ville vänta men jag skyndade på, ju tidigare desto bättre. Och det har fungerat fint för vår del.

Jag vill inte på något sätt vara en domedagsprofet med detta inlägg, det kan naturligtvis fungera fint. Men ett varningens finger är på sin plats, jag har sett problemen med egna ögon. Lycka till i alla fal hur du än gör, du känner honom och vet naturligtvis vad som är bäst för samtliga parter.
Inte heller jag vill vara någon domedagsprofet,

men funderar på om TS vet vad det innebär att adoptera?

Är TS ensamstående? slåss mot väderkvarnar.

Har TS en partner? Grundliga utredningar, inkomster, boendesituation, yrke/utbildning? lämplighet,
tidigare förhållanden, problem, listan kommer att bli betydligt längre....hur ser situationen ut i barnets
hemland? den som söker en adoption kommer myndigheterna att vända ut och in på, allt ska fram.

Lycka till

Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle nog ta hit honom först på besök under lovet nu i mars-maj för att se hur han trivs. Tror också han kan få stora problem att komma in i ett bra gäng, om han inte redan har ett stort intresse för något som han kan fortsätta utöva i Sverige.

I Sverige försöker man ju få in sina barn i bra umgänge och fostrar dem genom sin barndom, att adoptera och flytta barnen till en ny kultur kan nog bli tufft för en tonåring.

Lycka till hur ni än gör!

Mitt ex och hennes dotter (då 15 år) som för 26 år sedan kom hit till Sverige,har det funkat alldeles utmärkt för.
Jag tror att kompisarna betyder oerhört mycket, (bra kompisar). Även skolan gjorde sitt.
Frågade henne (dottern) för ett tag sedan hur det egentligen var att komma hit då, hon svarade att visst vart det tufft många gånger, men hon skulle inte vilja ändra på något.

Tjejerna verkar ha väldigt mycket lättare att anpassa sig rent generellt.
De flesta pojkar som jag känner till, som kommit i senare ålder till Sverige har fått väldigt stora problem.
Tjejerna brukar lyckas mycket bättre med både skola och det sociala.

För 26 år sen fanns det inte så många andra Thaibarn att hänga med...??
Ingen Facebook och andra sociala medium som dom använder sig av nu..
När dottern kom hit 2009 var hon 12 år.. Det fanns ju hur många Thaibarn som helst här då..
Thai TV och Thai film på Youtube och liknande..
Så Svenskan blev lidande då dom bara snackar Thai med varandra...
Har du inga Thaikompisar skaffar du Svenska kompisar och språket blir inga problem..

För 26 år sen fanns det inte så många andra Thaibarn att hänga med...??
Ingen Facebook och andra sociala medium som dom använder sig av nu..
När dottern kom hit 2009 var hon 12 år.. Det fanns ju hur många Thaibarn som helst här då..
Thai TV och Thai film på Youtube och liknande..
Så Svenskan blev lidande då dom bara snackar Thai med varandra...
Har du inga Thaikompisar skaffar du Svenska kompisar och språket blir inga problem..
Jodå, det fanns visst en hel del Thai här redan då,och de hittade varandra utan fb.

Våra barn har mest svenska kompisar, dottern har bara en thaitjej som går i samma klass (7:an). Grabben har näst intill uteslutande svenska kompisar så för vår del har det funkat fint. Han går i 5:an.

OK... Men hon fick kanske många Svenska kompisar ändå..??
Dottern hade ju säkert 30-40 Thaikompisar runt U-Väsby...
Jovisst hade hon många svenska kompisar också,
Min "nya" familj som inte bott här mer än ett drygt halvt år kämpar för fullt med svenska språket, flickan 13 år går det mycket bra för i skolan, hon trivs utmärkt där.
Även min tjej som går på sfi, trivs bra med det, men lite svårare med språket där.
Själv är jag glad för att det är Fredag, och slippa jobba några dagar;)

Våra barn har mest svenska kompisar, dottern har bara en thaitjej som går i samma klass (7:an). Grabben har näst intill uteslutande svenska kompisar så för vår del har det funkat fint. Han går i 5:an.
Dottern fyller ju 20 i år... Men det blir bättre och bättre med Svenskan i alla fall... :)
Hon har ju insett hur svårt det är om man inte kan Svenska bra..
Det är mycket arbetspraktik på utbildningen hon går.. (Stylist Linjen)
Och jättesvårt att få praktikplats om du inte pratar bra Svenska..
Sen blir det ju ännu svårare att hitta jobb då företagen ska ge dig lön också..
Då vill dom ju inte ha någon som inte kan prata med kunder på ett fungerande sätt...

Tyvärr denna gång blir det ju tråkigt att få rätt...??

Dottern kommer ju ibland och säger..
- Pappa... Du hade rätt.. Varför lyssnade jag inte på dig tidigare.. Varför skulle jag skaffa så många Thaikompisar..??

Men hon grejar det nog ändå med sin charm.. :)
Fråga både Macke och Newdawn som träffat henne...
En jätte snäll och snygg "Brallis"... Ha, ha, ha....

065.JPG

Dottern fyller ju 20 i år... Men det blir bättre och bättre med Svenskan i alla fall... :)
Hon har ju insett hur svårt det är om man inte kan Svenska bra..
Det är mycket arbetspraktik på utbildningen hon går.. (Stylist Linjen)
Och jättesvårt att få praktikplats om du inte pratar bra Svenska..
Sen blir det ju ännu svårare att hitta jobb då företagen ska ge dig lön också..
Då vill dom ju inte ha någon som inte kan prata med kunder på ett fungerande sätt...
Det är lite samma sak här. Dottern har sagt att hon vill bli sjuksköterska eller åtminstone jobba inom vården. Alldeles utmärkt tycker jag, arbetsmarknaden är god.

Vad gäller språket så är båda två bättre på svenska än på thai nu även om vi är noga med att dom skall gå på hemspråksundervisningen. Inget annat språk förutom engelskan, det är bättre att koncentrera sig på detta. Och dessutom ger thai näst intill gratis poäng för inträde till gymnasiet, inte att förglömma. Engelska är oerhört viktig idag, goda kunskaper där öppnar så många dörrar på arbetsmarknaden.

Ja ledarn, dottern är en granner liten dam, men måste säga att jag kommer inte ihåg att hon var kass på svenska, tyckte det lilla jag pratade med henne, att det flöt på utan att jag ens tänkte på det..

Ja ledarn, dottern är en granner liten dam, men måste säga att jag kommer inte ihåg att hon var kass på svenska, tyckte det lilla jag pratade med henne, att det flöt på utan att jag ens tänkte på det..
Det är ju för att du blir så glad när småtjejerna pratar med dig..
Och dom förstår dessutom vad du säger.. Ha, ha, ha....

En adoption kan vara ett alternativ då det rör sig om minderårig och man måste antagligen ha vårdnaden på ett eller annat sätt. Känner till ett par som. Adopterade kvinnans systerdotter som då var runt 14, tar visserligen en stund att få igenom.

Hej, tack så mycket för ditt svar :)

Vet du om dem adoptera via Sverige eller att de gjorde det i thailand.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar
123
Visningar