Att isolera sitt thailändska hus rätt

A

Anonym

Gäst
Själv har jag inte byggt något hus i Thailand men har ändå reflekterat över att de flesta inte verkar isolera sitt hus.

-Isolera???

Ja, det borde väl vara självklart att man isolerar sitt hus för att spara energi och för att få ett behagligt inomhusklimat. Det ger inte bara lägre driftskostnader utan sparar också miljön. I kalla norden isolerar man sitt hus för att värmen inte ska komma ut men i Thailand är det tvärt om. Man borde isolera sitt hus så att kylan inte läcker ut. Precis som ett kylskåp. Ingen skulle väl vilja köpa ett oisolerat kylskåp bara för att det ger en låg inköpskostnad eller? Man kanske vill ha mellan 24-26 grader inomhus medans det kanske ofta är 15 grader varmare på utsidan.

När man isolerar ett hus måste man veta exakt vad man gör för att inte drabbas av fukt- och mögelproblem. Den varma thailändska utomhusluften bär på massor av fukt som kondenserar när den träffar på en kall yta. Alla vet ju vad som händer om man ställer ut en kall ölflaska i värmen. Kondensen bildas alltid på den kalla ytan. (I thailand på utsidan av huset, i Sverige på insidan av huset) Isolerar man ölflaskan (trär på en sån där gummimuff du vet) blir det nästan ingen kondens.

Varm luft som läcker in i ett kallt hus är ett stort fuktproblem. På samma sätt kan varm luft som läcker ut på ett vindsbjälklag i kalla Sverige göra att taket börjar mögla. En diffusionsspärr är till för att förhindra att fukt bildas genom diffusion eller konvektion.

Tanken med detta inlägg är att det kanske finns någon med kunskap i ämnet som läser detta och vill dela med sig lite? Isoleras över huvud taget hus som byggs i Thailand i västerländsk regi? I USA exempelvis finns ju många varma områden där man säkert redan har tagit fram riktlinjer för isolering av hus i varmt klimat.

hej du har rätt håller på att lära ut detta till mitt hus har tex ingen kyr utan kylrum ryms mer där mvh

Jag bygger ett hus ala klassiskt Thai och västerländskt men det skiljer sig inte åt pga en viktig orsak. Elförbrukningen'
för en västerlänning så är det inget alternativ då det handlar om ca 200-300 kr för en normal villa oavsett AC
Och där har du orsaken, att bygga en villa frenetiskt som en svensk i Thailand är bara ironiskt pga att just elen är så billig.
Min väninna byggde ett hotell och en villa för 40 pers vs 15 pers och de som gäller är AC,skillnaden för henne är ca 8000 baht/mån och 3700/mån baht och hennes rekommendation är...... skit i elen
Pga elen är så billig i Th
Att bygga för annat låter helt sjukt och övervärderat och säkert därför som många blir blåsta hela tiden och betalar överpriser såsom 1 miljon för en villa som i praxis kostar ca 150 000 -300 000 baht att bygga.
Att Isolera FÖR värme är så sjukt enkelt och kostar inget.. Och emot kyla blir ju ironiskt då värmen är ca 26-32 året om

Ingen bra ide, isoleringen fungerar bra mot kyla och buller, men värme tror jag inte på.
har det väl blivit varmt i ett isolerat hus då kommer int värmen ut.

Jag skulle mura vägarna, känn på en trävägg och en murad vägg på insidan, då märker du att den murade väggen är svalare.

Murade väggar och klinker på golven hej å hå

Tack helgonet för de fina insikterna. Mycket tänkvärt och den billiga elen är kanske det enkla svaret på varför nybyggda hus inte isoleras.

Iofs kan jag tänka mig att det kan bli andra tider även i Thailand. Bensinpriset är redan högt i Thailand (ur en thailändares perspektiv). Kanske blir det även dyrt med elenergi så småningom ...

Att det kostar mycket att isolera gör att det blir svårt att få igen dom pengarna på besparingar. Å andra sidan skulle man göra en insats för miljön (minskade CO[sup]2[/sup]-utsläpp) samt få ett jämnare och förmodligen tystare inomhusklimat. Isoleringen borde ju även kunna dämpa utifrånkommande ljud.

Den största anledningen till att de inte isolerar sina hus i de fattigare delarna av östra och norra Thailand är att de vill ha luft (drag) genom huset för att på så sätt få svalare inomhustemperatur,utan AC.

Att isolera husen är nog bortkastade pengar,men klart öppnar man inte dörrar och fönster så blir det ju svalare inomhus.
Ett tips är att sätta en fläkt eller två högt under taket (typ pax) detta eftersom värmen stiger uppåt

jag har isolerat väggar o tak men vad hjälper det när man har en thailänsk fru som öppnar dörrarna hela tiden och inte förstår att det blir varmare när man öppnar dörrarna

"CHEVROLET " sa:
jag har isolerat väggar o tak men vad hjälper det när man har en thailänsk fru som öppnar dörrarna hela tiden och inte förstår att det blir varmare när man öppnar dörrarna

Tror inte vikten ligger i att din fru är Thai. Du får väl skola henne i ämnet så hon förstår, borde inte vara så svårt om allt står rätt till ;)

Gammal tråd som jag lyfter.

Att inte isolera är för mig ganska bortkastade pengar. Speciellt om man ska bo längre tid i huset.

Som någon skrev att betongen är svalare än trä. Ja, men betongen blir faktiskt ganska varm, speciellt om man bygger a'la thai med ca 100mm enkel vägg.

Innertaket bör också isoleras och helst med aluminiumfolie som funkar som sköld mot värmestrålning och vapourbarrier eller fuktspärr som det heter på svenska.

Satsa även pengar på två eller tre-glas fönster.

För dom som tycker att det inte gör något att det drar mer ström så är inte det den största vinsten av att isolera.
Ett totalt oisolerat hus släpper in lika mycket ljud som ett tält från butterix.

Tycker man att det blir dyrt att bygga hela huset med isolering så bör man se till att fixa sitt eget sovrum ordentligt i alla fall.

Det var min åsikt, vilket inte ska tas som fakta, utan som ett väl menat tips

Ja de var intressant, hörde samma, isolering och
3-glas fönster, trodde de var ett skämt först, men flera säger
att de är mycket bra

"legolas " sa:
DU har helt klart fått denna insikt precis som jag själv. Så är det bara. Vem behöver isolera i denna temperatur som är här? Skall vi isolera för att behålla värmen inomhus - håll värmen utomhus???

Med de medel som finns här, så är det en helt OK lösning att bygga lite otätt och ge luften en chans att komma in, och därmed slippa ha på A/C;n i alla lägen.

Själv tror jag att det beror på att dom saknar pengar eller att dom gör det av ful ovana. ;)

Ett billigt sätt att få bort värmen från väggarna är att bygga innerväggar mellan dessa hemska hörn som dom envisas med att ha på insidan av huset. Då slipper man varma innerväggar.

I tanke ska man även ha att det är mycket billigare att värma upp ett hus än att kyla ner ett hus.

"legolas " sa:
DU har helt klart fått denna insikt precis som jag själv. Så är det bara. Vem behöver isolera i denna temperatur som är här? Skall vi isolera för att behålla värmen inomhus - håll värmen utomhus???

Med de medel som finns här, så är det en helt OK lösning att bygga lite otätt och ge luften en chans att komma in, och därmed slippa ha på A/C;n i alla lägen.
Issolera för att hålla värmen ute.

Gällande otätheten så tänker du för mycket "thai" :)
Flera farangmän med issolerade täta hus med AC har berättat att de har problem med sina thaifruar för de öppnar och släpper IN värme till det kylda huset.

"legolas " sa:
hejsan Lunkan!!

Jag skall vara ärlig, jag kan inte mycket om att bygga, så ge mig inte för mycket kredit bara.
Men jag har noterat i alla fall härnere att de bygger ekonomiskt och de bygger otätt. Detta ger då fördelar som att det åtminstone blir lite luftbyte i springorna runt fönster och annat under den varma sommaren. Under den lite kallare årstiden när det är kallt på natten men fortfarande varmt på dagarna, så kan man slopa A/C och spara på elkostnaden tack vare otätheten till viss del.

Sedan Lunkan att thaifruar är okunniga om den saken, innebär ju inte att de inte kan lära sig om de har en vettig instruktör (mannen kanske). De är ju inte dummare än falangtanter, eller hur...Min fru har full kläm på det åtminstone, så giv inte upp hoppet Lunkan, de kan härnere också...
Du menar "bygga billigt" va? Om man vill ha svalt ofta, så blir det nog mer ekonomiskt att bygga issolerat :)

De, som berättade om öppnandet, sa att de hade förklarat och tjatat många gånger. Det kan ju vara så att fruarna har förstått, men inte fått bort vanan att öppna :)

"legolas " sa:
Lunkan, jag menar bygga efter sina egna förutsättningar. De flesta thai har helt enkelt inte råd att köra falangstyle på sina hus och med den kvalite som det innebär.

De bygger efter vilken plånbok de har helt enkelt. Det fungerar gallant för alla härnere på detta sätt. ha ett par A/C hemma plus ett gäng golv/väggfläktar så är allting tip top.... men vill man bygga och isolera och anpassa husen efter den kalla nord så vassego....
Issoleringen är ju MOT att värmen ska komma IN :)

Som sagt, så berättade en att hans AC nästan aldrig behövs för att hans hus är ganska välissolerat. Jämfört med normal thaistandard alltså, d v s nästan ingenting jämfört med hur vi brukar issolera i Sverige.
Vet inte, men jag tror det blir bra/OK om man bara issolerar hyffsat* på solsidan, och se till att det inte kommer in en massa het luft :)

*Se till att fönstren på solsidan inte släpper in en massa värme. Tjock stenvägg. Aluminimumfolie under taket.

"ledarn " sa:
En annan lösning som kommer att göras då vi bygger vårat hus är att mura 2 väggar med ca: 10 cm mellanrum. Alltså en yttervägg och en innervägg. Stenen som muras med är inte så himla dyr så det blir inga jätte summor extra. Som någon annan nämnde så är ju ljudisoleringen ett riktigt stort plus i detta oxå....
:wai:

Som Ledarn nämner i sitt svar, så är 2 väggar en bättre el. den bästa(billig)lösning, här i thailand.
Fullt stillastånde luft mellan 2 väggar är/ger bättre isolering, än vanlig isolering material.
Samma lösning använder man i 2 glasisolering, där är luften är helt stilla(i mellan glasen)och just för att uppnå ett U-värde(= mängden energi som passerar igenom, kall el. varm), men man kan öka på U-värdet med olika sorters glas som har en metall beläggning(svart, silver, guld, blå o.s.v.)på en sida av glaset, alla har olika egenskaper.
Men huvudsaken till syftet är att hålla UV-strålningen(som värmer)in i fastighet så låg som möjligt är.

Jo-Be Glasmästare & Fastighetstekniker
(Byggnadsarb. i 20 år, el, snick., Rör., Vent.)

Ac va e de för nåt ... räcker ju att öppna balkong dörren när man ska sova så kommer de in lite svalare luft i huset

glimten66

"glimten66 " sa:
Ac va e de för nåt ... räcker ju att öppna balkong dörren när man ska sova så kommer de in lite svalare luft i huset

glimten66

Och en jäkla massa mosquitoes också. Jag hade nog haft blodbrist dagen efter. Moskiterna älskar mig, men kärleken är inte besvarad. :mad:

"Berralund " sa:
Och en jäkla massa mosquitoes också. Jag hade nog haft blodbrist dagen efter. Moskiterna älskar mig, men kärleken är inte besvarad. :mad:

HE HE trist

vi har fan inga hos oss men åker vi in till hennes syrra i byn då finns de massor
så vi sover me balkong dörren öppen om nätterna

glimten66

"Jo-Be " sa:
:wai:

Fullt stillastånde luft mellan 2 väggar är/ger bättre isolering, än vanlig isolering material.
Samma lösning använder man i 2 glasisolering, där är luften är helt stilla(i mellan glasen)
Jo-Be Glasmästare & Fastighetstekniker
(Byggnadsarb. i 20 år, el, snick., Rör., Vent.)

Fullständigt stillastående luft ger som Jo-Be säger perfekt isolering, det är just det man är ute efter när man isolerar.

Däremot stämmer det inte att luft i en spalt, antingen den er 10cm eller några millimeter (som i ett tvåglas fönster) står still.

Detta är anledningen till att man använder isolering i nordiska hus. Inuti isoleringen finns det en massa luft men den kan inte röra sig så langt och står därför nästan still.
Om Jo-Be tänker efter så inser han nog att det inte är bättre med luftspalt än med isolering..
(Då hade ju ingen hus byggts med isolering alls.)

I ett isolerglas finns det argongas mellan glasen för att argon inte rör sig lika mycket som luft.

UV strålning är en annan sak man gärna vill isolera mot då UV strålning gör så att luften på andra sidan glaset rör sig fortare.

Värme är enligt fysiken ett mått på hur fort molekyler rör på sig...

Så kontentan av allt mitt svamlande är alltså att det är bra att bygga två väggar med 10cm mellan, men mycket bättre om man lägger isolering i dessa 10cm. ;D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp