Rätt och fel Att klappa en thailändare på huvudet

 
Gick och frågade min tjej nyss vad det här betyder för henne så tog jag henne på huvudet, that you love me blev svaret.
Vi diskuterade saken lite och det som är grejen som faktiskt är en viktig sak här är respekt mot dem som är äldre.
Man tar inte någon som är äldre på huvudet om det inte är en mycket nära vän el dyl.
Men det är ju precis samma sak hemma i Sverige så det här att det skulle vara så speciellt tabu att ta på huvudet i Thailand är nonsens.
Om nån nån klappar mig på huvudet hemma i Sverige så är det som Krister säger att smockan hänger löst.

Bkk Hilton har ju skrivet en massa skrönor om hur det påstås vara här men inget om att visa respekt för äldre vilket verkligen är något som Thai sätter stor vikt på. Redan på hur man tilltalar varandra med att sätta Pi före namnet och att huka när man ska passera nära en äldre person, möter många ungdomar som hukar när man möts inne på ex 7/11 och tom på gymmet. Samma med hur man hälsar. Att visa respekt och artighet och le vänligt är eg allt man behöver här, fixar man det har dom överseende med allt annat så länge man inte gör en kines och tvättar fötterna i handfatet.
 
Det kan nog bero på ett visst överseende med fenomenet beroende på att du är en farang och även att du förmodligen är äldre än den du berört på huvudet.
Oj nu beskriver jag inte hur jag beter mig, utan hur Thai beter sig i frågan.
Så du får nog tänka om hur verkligheten är ang beteende bland Thai.
 
Läste med dessa varningar innan jag flyttade ner. Var så försiktig i början men sen när man börja hänga lite med jämnåriga Thai märkte man att det var inte så stor skillnad.

Nu tappar ju man den biten för umgås ju inte med Thai på samma sätt här nere, men där uppe var inte skillnaden så stor jag var 36 dom mellan 30-40.

Därimot utbildningsnivån och livstandarden låg dom långt efter men annars var det rätt likt hemma i sättet när vi umgicks.
 
Det där har jag läst men aldrig märkt av.
Väldigt vanligt att Thai klappar ungen på huvudet precis som vi även i norr.

aldrig någonsin sett en thailändare göra! Då måste de vara väldigt "turistiserade", för det var ett av de första råden jag fick av min thailändska väninna - fråga alltid innan du rör någons huvud!
 
Vad jag förstått får man klappa barn på huvudet, enligt min thaifröken sa hon ca upp till 12, vet man inte hur gammalt barnet är ska man inte göra det ...

Jag brukar klappa småkusinerna på huvudet, inte fått någon konstig reaktion. Dock inte äldsta längre som är 15.

I förta hand gällde det vuxna, barn har det ett annat förhållningssätt till, men eftersom det är ovant för oss att inte röra någons huvud, är det enklare att dra allt över en kam och inte röra någon thailändares huvud. Själv frågar jag om lov först även här i Sverige, för att det är lättare att "göra lika" och sen jag själv blev Buddhist så känns det rätt...
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad jag förstått får man klappa barn på huvudet, enligt min thaifröken sa hon ca upp till 12, vet man inte hur gammalt barnet är ska man inte göra det ...

Jag brukar klappa småkusinerna på huvudet, inte fått någon konstig reaktion. Dock inte äldsta längre som är 15.

De vet du ju själv om att man inte bör göra det med vuxna och det var bara det jag ville att folk inför sin första resa skulle veta. Det var själva tipset! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Når jeg leser dette innlegget så blir det som å lese en turistbrosjyre om Thailand skrevet av noen som bare har vært i Phuket noen uker på ferie.

Hodet er det aller viktigste på kroppen. men det betyr IKKE at man ikke kan berøre det. Dersom det er et barn eller et familiemedlem så er det ingen problemer med å berøre hodet.

Dette med at Thailand er så fundamentalt forskjellig fra oss kulturelt er bare en myte. Noen forskjeller er det, men ikke så forskjellig som mange vil ha det til. Og jeg tror nok ikke at det er så veldig vanlig at man berører hodet i vår kultur heller. Det er egentlig bare snakk om medmenneskelig respekt og normal folkeskikk.


Turistpolisen i Thailand har ett väldigt trevligt infoblad, där finns uppgifter på vad som är tillåtet samt otillåtet .
att klappa en vuxen Thai på huvet är riktigt oförskämt , likaså att visa fotsulorna mot en annan människa .
varifrån ni får era ideer om att detta är nonsens vet inte jag , kanske är det bara ni som varit endast en gång i Phuket ;)
 
Jag har pratat med frugan om detta nu och hon säger precis samma sak som @Bangkok_Hilton . Personligen skulle jag aldrig röra svärfar exempelvis på huvudet även om vi är i samma ålder. Detta är en fråga om respekt för andra. Och jag känner absolut inget behov av att beröra huvudet på folk heller och jag tycker själv det känns nedvärderande om någon klappar mig på huvudet utan någon som helst anledning.
 
Men Berra då , då måste det ju bara vara det rätta ,eller hur ?? Myndigheterna i detta land vet ju inte ett skit , frågar jag min fru så inser jag ju i alla fall att hon inte vet allt...............:rolleyes:
 
Inte för att min kära hustru vet allt men som jag sa, respekt. Jag gillar inte när folk tar på mitt huvud utan anledning och då gör jag det heller inte mot någon annan.
 
Är det verkligen någon som skrivit att man springer typ och tafsar svärfar på huvudet, hade nog fått dig en lavett i dom flesta kulturer då.
Springer inte och tafsar eller klappar folk på huvvet i Sverige heller.
Har folk ingen läsförståelse och läser vad folk skriver?
Krama om en unge slänga upp i knät och klappa på huvudet förekommer lika ofta här som där.
 
Är det verkligen någon som skrivit att man springer typ och tafsar svärfar på huvudet, hade nog fått dig en lavett i dom flesta kulturer då.
Springer inte och tafsar eller klappar folk på huvvet i Sverige heller.
Har folk ingen läsförståelse och läser vad folk skriver?
Krama om en unge slänga upp i knät och klappa på huvudet förekommer lika ofta här som där.

Ungefär så Jonas , inget man gör i Sverige heller


Precis vad jag försökte säga!
 
Gick och frågade min tjej nyss vad det här betyder för henne så tog jag henne på huvudet, that you love me blev svaret.
Vi diskuterade saken lite och det som är grejen som faktiskt är en viktig sak här är respekt mot dem som är äldre.
Man tar inte någon som är äldre på huvudet om det inte är en mycket nära vän el dyl.
Men det är ju precis samma sak hemma i Sverige så det här att det skulle vara så speciellt tabu att ta på huvudet i Thailand är nonsens.
Om nån nån klappar mig på huvudet hemma i Sverige så är det som Krister säger att smockan hänger löst.

Bkk Hilton har ju skrivet en massa skrönor om hur det påstås vara här men inget om att visa respekt för äldre vilket verkligen är något som Thai sätter stor vikt på. Redan på hur man tilltalar varandra med att sätta Pi före namnet och att huka när man ska passera nära en äldre person, möter många ungdomar som hukar när man möts inne på ex 7/11 och tom på gymmet. Samma med hur man hälsar. Att visa respekt och artighet och le vänligt är eg allt man behöver här, fixar man det har dom överseende med allt annat så länge man inte gör en kines och tvättar fötterna i handfatet.

Eller sitte på en pute som er beregnet for å legge hodet sitt på.
 
aldrig någonsin sett en thailändare göra! Då måste de vara väldigt "turistiserade", för det var ett av de första råden jag fick av min thailändska väninna - fråga alltid innan du rör någons huvud!

Jeg er helt sikker på at du ikke har som vane å ta på noens hode dersom det ikke er din nære familie eller gode venner. Og jeg tror nok at din venninne bare ønsket å hjelpe deg til å unngå problemer. Men jeg synes at hun skulle ha nyansert litt selv om det i utgangspunktet stemmer hva hun sier om å unngå å ta på hodet til en thai. Og jeg er helt sikker på at i deres omgangskrets så er det dette som gjelder. Men under andre omstendigheter så er dette temaet ikke helt så "sort og hvitt".
 
Turistpolisen i Thailand har ett väldigt trevligt infoblad, där finns uppgifter på vad som är tillåtet samt otillåtet .
att klappa en vuxen Thai på huvet är riktigt oförskämt , likaså att visa fotsulorna mot en annan människa .
varifrån ni får era ideer om att detta är nonsens vet inte jag , kanske är det bara ni som varit endast en gång i Phuket ;)

Nå tror jeg nok at politiet ønsker å unngå at turister ender opp i unødige problemer og bruker en generell advarsel. For det kan for den vanlige turist være vanskelig å tolke når man kan og når man ikke kan.

Dette med å ikke vise fotsålene er som med hodet også en myte. Normalt så er dette noe en thai ikke gjør, men dersom fotsålen ikke blir oppfattet som noe personlig så går det helt greit å legge beinet over det andre når man sitter å venter på et offentlig kontor eller tilsvarende.
 
Som sagt så gäller ju precis samma sak i sverige ang att ta nån på huvudet och det är ju därför hela grejen att ens ta upp att det är så tabu i thailand är så överdriven.

Tipsa om sånt som är viktigt istället, ex att man inte flinar och letar efter tänd tråden till en lampa som nån annan redan börjat fylla med lampolja, det är oförskämt och går absolut inte för sig.
Det andra ni tjafsar om här e ju bara trams
 
Som sagt så gäller ju precis samma sak i sverige ang att ta nån på huvudet och det är ju därför hela grejen att ens ta upp att det är så tabu i thailand är så överdriven.

Tipsa om sånt som är viktigt istället, ex att man inte flinar och letar efter tänd tråden till en lampa som nån annan redan börjat fylla med lampolja, det är oförskämt och går absolut inte för sig.
Det andra ni tjafsar om här e ju bara trams


Valfritt att läsa , låt oss se Dig skapa en tråd , tramspelle .............................
 
Men alla dessa "tips" var ju som hämtade ur en folder på thailändska konsulatet... Ingen större tanke lagd bakom. Bra då att man fick igång vissa här som lade in lite riktiga tips från egna upplevelser och erfarenheter.

Tycker att det började gå lite väl långt när hon tipsade om att ta med medicin från svenska apoteket och toapapper, fattas bara att hon tipsar om att växla kontanter på Forex... 5555
 
Klapp på huvudet!
Klappa ALDRIG en thailändare på huvudet! Inte ens barn! Som vi har ovanan att göra. Begär genast om ursäkt! Huvudet är det finaste som finns och fötterna det fulaste! Jag brukar fråga innan jag ens tar i håret på någon (om man tex talar om hår eller liknande)... det är artigt och visar respekt (något som vi svenskar har dåligt av, men måste lära oss att det är viktigt i många andra länder, speciellt i Asien...)
Jag lutade mig fram mot min kvinna på ett litet sjukhus på landsorten och tänkte pussa henne försiktigt på håret. Alla hennes vänner nästan kastade sig fram och stoppade mig :D ...
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp