Att köpa lägenhet i Pattaya - Jomtien beach

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intresserade kan ställa frågor och så överlämnar jag till läsarna (vi som har lägenheter i pattis) att besvara frågorna! :thumbsup:
Jag är säker på att det är ett tillfälle idag som kanske inte kommer tillbaka - priserna är exstremt låga, 1-1,5miljoner bath för en etta exempelvis. :nod:
Hyran är nästan obefintlig, räkna med mellan 5-10.000bath PER ÅR! :)
 
Uppe hos oss i Isaan fär du ett stort hus med tomt och allt för under miljonen Baht. Men där finns förstås inga barer typ dom i Pattaya/Jomtien... 8)
 
"Berralund " sa:
Uppe hos oss i Isaan fär du ett stort hus med tomt och allt för under miljonen Baht. Men där finns förstås inga barer typ dom i Pattaya/Jomtien... 8)
Vem vill bo bland risfälten när man kan bo på stranden.Man behöver inga pengar dit man går. ;D
 
"Hans Svensson " sa:
Intresserade kan ställa frågor och så överlämnar jag till läsarna (vi som har lägenheter i pattis) att besvara frågorna! :thumbsup:
Jag är säker på att det är ett tillfälle idag som kanske inte kommer tillbaka - priserna är exstremt låga, 1-1,5miljoner bath för en etta exempelvis. :nod:
Hyran är nästan obefintlig, räkna med mellan 5-10.000bath PER ÅR! :)

Hur många veckor kan jag vara i lgh då??? Delar jag den med andra??
För mig veterligen kostar en lgh mera där nere.
 
"mrputte " sa:
Hur många veckor kan jag vara i lgh då??? Delar jag den med andra??
För mig veterligen kostar en lgh mera där nere.

Lägenheten blir din, priserna varierar lite var du ska bo och vilken lyxklass du vill ha
 
"legolas " sa:
ja, att bo där i Phuket eller Jomtien eller Pattaya, rulla runt bland barerna med polarna, byta "fru" var 6.e månad. ja det är ju ett kul familjeliv....

har sett det till leda bland polarna i Jomtien, det leder absolut ingenstans, och det är också exakt i den miljön som man åker på den ena "överaskningen" efter den andra. Och med överaskning så menar jag det i sin sämsta form, alltså blåsning på ren göteborgska.....

Men visst, havet är ju kanon, det kan man aldrig överträffa....
Där jag bor finns inga barer på flera mils avstånd.Du försöker bara intala dig själv att du trivs bland risfälten,och en mycket stor längtan till havet. ;D
 
"legolas " sa:
javisst är det så... men sanningen är det jag skrev i inlägget faktiskt...alltså om mina polare där.....

men det finns säkert flera thailändskor som man kan tvinga iväg och bo nere vid "havet", långt ifrån släkt och vänner utanför dessa "röda lyktan distrikt".... Bara man själv trivs....det är ju det viktigaste....
Vi bjuder släkten till Phuket och de får en underbar semester tillsammans med oss. 8)
 
"gunnarg " sa:
Vi bjuder släkten till Phuket och de får en underbar semester tillsammans med oss. 8)


Väldigt generöst gunnarg, men det upplägget hade frugan aldrig accepterat. Familjen är så viktig att den går före bad i havet. Att åka ner till något lämpligt ställe någon vecka är väl OK, men permanent bosättning blir det aldrig tal om. Du får tro vad du vill, flyttar jag ner så gör jag det av fri vilja i Isaan. Absolut inte för att någon tvingar mig. Jag trivs faktiskt bland risfälten, hör och häpna.

Och vi har ju Pattaya 2 med insjöbad endast någon mil bort.
 
"Berralund " sa:
Väldigt generöst gunnarg, men det upplägget hade frugan aldrig accepterat. Familjen är så viktig att den går före bad i havet. Att åka ner till något lämpligt ställe någon vecka är väl OK, men permanent bosättning blir det aldrig tal om. Du får tro vad du vill, flyttar jag ner så gör jag det av fri vilja i Isaan. Absolut inte för att någon tvingar mig. Jag trivs faktiskt bland risfälten, hör och häpna.

Och vi har ju Pattaya 2 med insjöbad endast någon mil bort.
D.v.s. du har inget val din stackare.Livet kan vara hårt ibland. ;D
 
"Berralund " sa:
Väldigt generöst gunnarg, men det upplägget hade frugan aldrig accepterat. Familjen är så viktig att den går före bad i havet. Att åka ner till något lämpligt ställe någon vecka är väl OK, men permanent bosättning blir det aldrig tal om. Du får tro vad du vill, flyttar jag ner så gör jag det av fri vilja i Isaan. Absolut inte för att någon tvingar mig. Jag trivs faktiskt bland risfälten, hör och häpna.

Och vi har ju Pattaya 2 med insjöbad endast någon mil bort.


Ursäkta men, din fru kan inte bosätta sig i Phuket för det är för långt ifrån familjen, men tycker hon det är närmare till familjen när hon bor i Sverige?
 
"mrputte " sa:
Hur många veckor kan jag vara i lgh då??? Delar jag den med andra??
För mig veterligen kostar en lgh mera där nere.

Du får lagfart på lägenheten...-Lägger in en länk på ett objekt i en bra fastighet, Jomtien Complex...Fastigheten har flera fördelar, 1)läget, du tar dig till och från fastigheten dygnet runt med taxi...2)Gångavstånd till Jomtien beach/stranden/havet...3.300.000bath = ca 800.000svenska kronor....Hyran runt 10.000/bath per år...http://www.fairproperties.com/cgi-bin/s ... ecu=Condos for Sale&id=CS3388&f
 
Beträffande det sista exemplet, Jomtien Beach Condominium, - man tar sig till de två första fastigheterna S1 och S2 direkt från stranden, max 5 minuters promenad....S1 och S2 består av cirka 2000 lägenheter, de flesta på 33kvm med olika standard. Dygnet runt bevakning, reception finnes i S1 + fastighetsskötare vid behov, en fin pool finns på området, byggnaderna är nyligen målade och renoverade. Vid infarten ligger en Family Mart där det mesta finnes, bredvid ligger Jomtien Beach Condominiums kontor, man kan med fördel prata med Kit om intresse finnes att hyra eller köpa. En intelligen thailändsk kvinna 100% pålitlig. Engelska är det litet si och så med, man gör det lättare för sig om man vet vad man vill när man pratar med kontoret, man måste ta seden dit man kommer...mail får man knappt svar på...Jag tycker det är en del av charmen med Thailand att ta sig förbi språkliga hinder...Hyr man av Kit så räkna med10.000bath för en månad + el...
Litet längre bort från stranden har detta fina condo ytterligare tre byggnader A1-A3, det är cirka 3000 lägenheter, även där pool, ngt billigare att hyra och att köpa...."den fattige mannens paradis..." som en amerikan uttryckte det...
Ett utmärkt billigt boende för den som exempelvis kommer ner för att spela golf några månader eller bara vill sitta på stranden och sola och bada... :thumbsup:
 
"Ann64 " sa:
Ursäkta men, din fru kan inte bosätta sig i Phuket för det är för långt ifrån familjen, men tycker hon det är närmare till familjen när hon bor i Sverige?

Anledningen till att vi bor i Sverige är ganska enkel egentligen. Barnen får en bra mycket bättre framtid här än uppe i Isaan, samtidigt som det hade blivit alldeles för dyrt för mig att flyga till och från jobbet varje arbetspass.

Men när den dag kommer och barnen är "flygfärdiga" så är det säkerligen Thailand som gäller. I det fallet är det uteslutet att hon skulle vilja bo någon på någon annan ort än hemma i byn. SÅ viktig är faktiskt familjen för henne, och det respekterar jag.

Och pengarna vi sparar på billigare bosättning och leverne kan vi utan problem spendera på ett par, tre veckor på en badort någonstans. Men det blir definitivt inte Pattaya/Jomtien och knappast heller Phuket. Thailand har många andra ställen att erbjuda, vi får se när den tiden kommer.

Filippinerna finns ju dessutom, det är inte dumt alls att tillbringa några veckor där.
 
Är det inte bättre att hyra än att köpa? Om man nu inte bor där nere på heltid vill säga.

Om jag äger en lägenhet i något av de områden du skriver om Hans, kan man sälja lägenheten om man vill flytta eller är det svårt? Jag har ju hört talas om de som äger flera hus i Thailand enbart pga att de ville flytta och det visade sig omöjligt att sälja.
 
"Berralund " sa:
Anledningen till att vi bor i Sverige är ganska enkel egentligen. Barnen får en bra mycket bättre framtid här än uppe i Isaan, samtidigt som det hade blivit alldeles för dyrt för mig att flyga till och från jobbet varje arbetspass.

Men när den dag kommer och barnen är "flygfärdiga" så är det säkerligen Thailand som gäller. I det fallet är det uteslutet att hon skulle vilja bo någon på någon annan ort än hemma i byn. SÅ viktig är faktiskt familjen för henne, och det respekterar jag.

Och pengarna vi sparar på billigare bosättning och leverne kan vi utan problem spendera på ett par, tre veckor på en badort någonstans. Men det blir definitivt inte Pattaya/Jomtien och knappast heller Phuket. Thailand har många andra ställen att erbjuda, vi får se när den tiden kommer.

Filippinerna finns ju dessutom, det är inte dumt alls att tillbringa några veckor där.
Du har inget val om du vill bo ihop med henne.Så var det med den kärleken.Gör du inte som jag säger kan du packa din väska och gå. 8)
 
"legolas " sa:
Inläggen handlar om Thailand, inte om Phuket. det verkar som om precis allting INTE gäller Phuket utan enbart resten av Thailand. jag tror du är avundsjuk lite grand gunnarg.... men var glad inte alla kan sitta 8.000 kilometer hemifrån och ändå vara "hemma" fortfarande....

Ett tips, försök en gång att t.ex. ta bussen eller bilen och dra iväg och se dig omkring!!! Res bort ifrån Wasa knäckebröd, kokt ägg och kaviar, och upplev Som Tam, Tom Yam och Pad Thai... Sedan kan du skriva hem till dina vänner i Sverige och berätta att du varit i Thailand och turistat lite grand...

men det låter ju jättebra annars att det finns en 2:a handsmarknad i Phuket för fastigheter. Ändå trots detta, så hör jag aldrig att någon köper begagnat hus eller lägenhet, de köper nytt, så även i Phuket...eller??
Det tar ungefär 2 månadet att sälja ett hus här.Folk är väl inte lika lätt imponerade här som i Isaan. ;D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
861
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp