AVSLAG på ett besöks visum gällande systerdotter till thai !!!

 

Sompa

Nykomling
Är det någon här som kan tyda vad detta avslag betyder.. Fattar ingeting !!!!! systerdotter har både jobb och bor med sina föräldrar i Thailand..
avslag.jpg
 
Systerdotter räknas numera inte som tillräcklig anknytning, väldigt vanligt med avslag.
Det är ett Schengenvisum som har ett annat regelverk än svenska uppehållstillstånd.
Har hon jobb så ska en arbetsgivare intyga att jobbet finns kvar efter den tid ansökan gäller.
Bo hemma är inte heller stark anknytning till hemlandet.
 
Hej

Mycket tråkigt att Svenska myndigheter agerar så här, tur att Thailand inte agerar likadant mot Svenskar dom vill besöka Thailand, det känns lite orättvist minst sagt.

Vi hade en systerdotter på 16 år boende hos oss här i Sverige i 9 månader en gång, det var också på Schengenvisum, dom knorrade lite den gången också men efter ett överklagande och bra motiv till vistelsen gick den igenom.

Mvh isan lover
 
Hej

Mycket tråkigt att Svenska myndigheter agerar så här, tur att Thailand inte agerar likadant mot Svenskar dom vill besöka Thailand, det känns lite orättvist minst sagt.

Vi hade en systerdotter på 16 år boende hos oss här i Sverige i 9 månader en gång, det var också på Schengenvisum, dom knorrade lite den gången också men efter ett överklagande och bra motiv till vistelsen gick den igenom.

Mvh isan lover
Vad knorrade de om, samt vilket var motivet, att det gick bra för din systerdotter.?
 
Hej

Mycket tråkigt att Svenska myndigheter agerar så här, tur att Thailand inte agerar likadant mot Svenskar dom vill besöka Thailand, det känns lite orättvist minst sagt.

Vi hade en systerdotter på 16 år boende hos oss här i Sverige i 9 månader en gång, det var också på Schengenvisum, dom knorrade lite den gången också men efter ett överklagande och bra motiv till vistelsen gick den igenom.

Mvh isan lover
Ett Schengenvisum är bara 90 dagar och har inget med svenska myndigheters agerande att göra alls.
Det följer Schengenkoden och ska behandlas enligt dess regler.
Finns risken att den sökande inte tänker återvända inom de 90 dagarna eller syftet inte är ”turism” så ska den ansökan avslås.
I sådana fall ska man söka svenskt uppehållstillstånd för besök hos MIG.
Ni hade förstås ett svenskt uppehållstillstånd om det var nio månader hon stannade.
 
Ett Schengenvisum är bara 90 dagar och har inget med svenska myndigheters agerande att göra alls.
Det följer Schengenkoden och ska behandlas enligt dess regler.
Finns risken att den sökande inte tänker återvända inom de 90 dagarna eller syftet inte är ”turism” så ska den ansökan avslås.
I sådana fall ska man söka svenskt uppehållstillstånd för besök hos MIG.
Ni hade förstås ett svenskt uppehållstillstånd om det var nio månader hon stannade.

Hej

Så var det, vi sökte ju för 9 månader och inte 90 dagar, så det blir nog lite skillnad.

Sen hade vi en morbror här i 5 månader en annan gång, även där knorrade ambassaden och han fick avslag, vi överklagade och ändrade tiden till 3 månader och då gick den igenom, sen förlängde vi en gång på migrationsverket här i Sverige, där hade vi en väldigt trevlig och hjälpsam handläggare.

9 månader och 5 månader är dom enda längre besök vi har haft ifrån Thailand hittills, man ska nog överklaga och vara lite envis om dom krånglar, enligt mig är dessutom migrationsverket bättre att ha att göra med än ambassaden.

Mvh isan lover
 
Hej

Så var det, vi sökte ju för 9 månader och inte 90 dagar, så det blir nog lite skillnad.

Sen hade vi en morbror här i 5 månader en annan gång, även där knorrade ambassaden och han fick avslag, vi överklagade och ändrade tiden till 3 månader och då gick den igenom, sen förlängde vi en gång på migrationsverket här i Sverige, där hade vi en väldigt trevlig och hjälpsam handläggare.

9 månader och 5 månader är dom enda längre besök vi har haft ifrån Thailand hittills, man ska nog överklaga och vara lite envis om dom krånglar, enligt mig är dessutom migrationsverket bättre att ha att göra med än ambassaden.

Mvh isan lover
Just det, stor skillnad mellan Schengenvisum och svenska UT.
 
Just det, stor skillnad mellan Schengenvisum och svenska UT.

Hej

Kanske är det t.o.m lättare att få ett UT än Schengenvisum?

Detta hintade vår handläggare på migrationsverket om när jag berättade hur ambassadspersonalen agerade i Thailand, själv tycker jag att dom ibland är både oförskämda, misstänksamma, rasistiska och besvärliga, en del av dom skulle nog behöva gå en charm och serviceinriktad kurs, då inte minst den Thailändska personalen på ambassaden.

Mvh isan lover
 
Hej

Kanske är det t.o.m lättare att få ett UT än Schengenvisum?

Detta hintade vår handläggare på migrationsverket om när jag berättade hur ambassadspersonalen agerade i Thailand, själv tycker jag att dom ibland är både oförskämda, misstänksamma, rasistiska och besvärliga, en del av dom skulle nog behöva gå en charm och serviceinriktad kurs, då inte minst den Thailändska personalen på ambassaden.

Mvh isan lover
Beror på.
Konsulatet i kina bråkade om ett VISA vid ett tillfälle.
Överklagade migrationsverket, de godkände och gick över huvudet på konsulatet.
Chefen för Asien på vårt UD skickar ett email till mig och ber om ursäkt för det inträffade.
Ja, jag har en känd politiker som vän, han drog situationen i styrelsen och sedan hände saker.
Det finns inga garantier att ambassader sköter sig, de kan ha fastnat i en kultur.
Är besöket längre än 90 dagar är det alltid UT som gäller eftersom det varken finns visum för den tidsrymden eller går förlänga.
Visum är som nämnts EU chengen regler. UT är enligt svenska utlänningslagen.
 
Senast ändrad:
Hej

Så var det, vi sökte ju för 9 månader och inte 90 dagar, så det blir nog lite skillnad.

Sen hade vi en morbror här i 5 månader en annan gång, även där knorrade ambassaden och han fick avslag, vi överklagade och ändrade tiden till 3 månader och då gick den igenom, sen förlängde vi en gång på migrationsverket här i Sverige, där hade vi en väldigt trevlig och hjälpsam handläggare.

9 månader och 5 månader är dom enda längre besök vi har haft ifrån Thailand hittills, man ska nog överklaga och vara lite envis om dom krånglar, enligt mig är dessutom migrationsverket bättre att ha att göra med än ambassaden.

Mvh isan lover

Det är väl inte ambassaden som knorrar.
Det är migrationsverket som tar besluten, då det inte är Schengenvisum.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Det är väl inte ambassaden som knorrar.
Det är migrationsverket som tar besluten, då det inte är Schengenvisum.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Hej

Det är helt rätt vilket togs upp tidigare i tråden, men den som startade tråden ansökte mig veterligen om just Schengenvisum och därför är väl det tett ämne som diskuteras här.

Min egen reflektion är att det bemötande som många Thailändska medborgare får på vår ambassad inte alltid är så bra, jag tycker mig ha upplevt och hört talas om att personal där har varit både oförskämda, rasistiska och agerat med en överlägsen attityd mot dom Thailändskor som har besökt ambassaden, kanske främst den Thailändska delen av personalen, sen har väl detta varierat genom åren.

Det vår handläggare på migrationsverket sa till mig vara att det ibland kan vara bättre att söka uppehållstillstånd för en längre tid än tre månader om man har problem med ambassaden, gör man en ansökan om längre tid går den istället till migrationsverket, där är min upplevelse att man får ett bättre bemötande och sannolikt ett positivt besked.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är helt rätt vilket togs upp tidigare i tråden, men den som startade tråden ansökte mig veterligen om just Schengenvisum och därför är väl det tett ämne som diskuteras här.

Min egen reflektion är att det bemötande som många Thailändska medborgare får på vår ambassad inte alltid är så bra, jag tycker mig ha upplevt och hört talas om att personal där har varit både oförskämda, rasistiska och agerat med en överlägsen attityd mot dom Thailändskor som har besökt ambassaden, kanske främst den Thailändska delen av personalen, sen har väl detta varierat genom åren.

Det vår handläggare på migrationsverket sa till mig vara att det ibland kan vara bättre att söka uppehållstillstånd för en längre tid än tre månader om man har problem med ambassaden, gör man en ansökan om längre tid går den istället till migrationsverket, där är min upplevelse att man får ett bättre bemötande och sannolikt ett positivt besked.

Mvh isan lover
Är det inte VfsGlobal som sköter ansökningar av turistvisum och ambassaden beslutar?
Även intervjuerna sköter väl VfsGlobal?
Intervjuer för UT för besök sköter ambassaden åt MIG som beslutats i Sverige.
 
Hej

Det är helt rätt vilket togs upp tidigare i tråden, men den som startade tråden ansökte mig veterligen om just Schengenvisum och därför är väl det tett ämne som diskuteras här.

Min egen reflektion är att det bemötande som många Thailändska medborgare får på vår ambassad inte alltid är så bra, jag tycker mig ha upplevt och hört talas om att personal där har varit både oförskämda, rasistiska och agerat med en överlägsen attityd mot dom Thailändskor som har besökt ambassaden, kanske främst den Thailändska delen av personalen, sen har väl detta varierat genom åren.

Det vår handläggare på migrationsverket sa till mig vara att det ibland kan vara bättre att söka uppehållstillstånd för en längre tid än tre månader om man har problem med ambassaden, gör man en ansökan om längre tid går den istället till migrationsverket, där är min upplevelse att man får ett bättre bemötande och sannolikt ett positivt besked.

Mvh isan lover

Helt riktigt.
Men när du skriver att ni har sökt för en massa månader och ”ambassaden knorrade”, så är det inte ambassaden som har ”knorrat”.

Fast å andra sidan. Har ni sökt Schengenvisum på 9 månader så är det nog ambassadens plikt att knorra.
 
Är det inte VfsGlobal som sköter ansökningar av turistvisum och ambassaden beslutar?
Även intervjuerna sköter väl VfsGlobal?
Intervjuer för UT för besök sköter ambassaden åt MIG som beslutats i Sverige.

Hej

Så kanske det är nu, men så har det väl inte alltid varit?

Mvh isan lover
 
Hej

Sen är det ju lite upp till var och en att själva bilda sig en egen uppfattning och dra sina egna slutsatser av det dom själva upplever, mycket beror ju på vem man träffar och hur personkemin stämmer, men jag har gett min syn på saken.

Mvh isan lover
 
Hej

Sen är det ju lite upp till var och en att själva bilda sig en egen uppfattning och dra sina egna slutsatser av det dom själva upplever, mycket beror ju på vem man träffar och hur personkemin stämmer, men jag har gett min syn på saken.

Mvh isan lover

Men är det fakta?
Om du "känner" att 2+2 är 7 så betyder det inte att det är korrekt.
Fakta är fakta. Ambassaden utfärdar inte några uppehållstillstånd och <scengenavtal är inget som svenska ambassaden styr.
 
Hej

Frågan är bara vem som har påstått det du hävdar?

Mvh isan lover

Nja, du kanske inte direkt har skrivit så och det är väl du som har tolkningsföreträde då det är din text.
Men om du läser trådskaparens första inlägg och ditt svar med svenska myndigheter som knorrar, så får man uppfattningen att det är svenska ambassaden som knorrar.
I fall med UT så fungerar bara ambassaden som handräckning.
Du blandar hejvilt med dina ”svenska myndigheter” och hade lika gärna kunna skylla på försäkringskassans blanketter vid sjukskrivning.
 
Vad menar ambassaden med att den sociala och ekonomiska anknytning till hemlandet inte är särskilt stark i den mening som avses i viseringssammanhang?

Så säger viseringskodexens bestämmelser:

Handledningens del II punkt 7.12 behandlar bedömningen av risken för olaglig invandring på medlemsstaternas territorium, dvs. att den sökande använder resesyften som turism, affärer, studier eller familjebesök som förevändning för permanent olaglig bosättning, och den sökandes avsikt att lämna territoriet innan giltighetstiden för viseringen löper ut. Punkt 7.12 innehåller vidare följande rekommendation.

Inom ramen för det lokala Schengensamarbetet bör konsulaten fastställa "profiler" för sökande som utgör särskilda risker med utgångspunkt från lokala förhållanden och omständigheter, som också tar hänsyn till den allmänna situationen i hemlandet (t.ex. politiskt instabila områden, hög arbetslöshet och utbredd fattigdom). Profilerna kan bygga på stabiliteten hos den sökandes socioekonomiska situation, men varje enskild ansökan ska bedömas för sig oberoende av vilka profiler som har utarbetats. Den enskilda stabilitetsnivån beror på ett antal faktorer, bl.a. familjeband eller andra personliga band i hemlandet och i medlemsstaterna, civilstånd, sysselsättningssituation (lönenivå för anställda), regelbunden-heten hos inkomsten för den sökande eller hans/hennes make, barn eller andra som är beroende av den sökande för sin försörjning, inkomsten, den sociala ställningen i hemlandet och fastighetsägande.

Faktorerna kan variera beroende på den sökandes hemland.
Därutöver framgår av punkt 7.12 i handledningen att den socioekonomiska situationen också kan vara olika beskaffad. En arbetslös sökande kan ha en mycket stabil ekonomisk situation och en högavlönad sökande kan överväga olaglig invandring av personliga skäl. Alla beståndsdelar bör beaktas för att bedömningen ska bli objektiv. Andra aspekter som ska kontrolleras är exempelvis inbjudarens trovärdighet när ett inbjudningsbrev inlämnas.

Förstod du vad de menade?

Har den som söker visum egen familj, barn, arbete, eget hus eller egen mark bedöms risken att missköta ett visumbesök vara mindra än om den som söker visum är ensamstående, arbetslös och saknar egna tillgångar. Så resonerar man inom Schengenregelverket.

Vad tycker du?

Med vänlig hälsning Roffe
 
 

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp