Avslag på nytt visum på grund av att man förlängt tidigare besök.

 
Man tycker nu när vi kör med öppna dörrar för Syrier,Afganer,Somalier mfl
vore det väl ingen katastrof att låta en thailändare få komma på besök till Sverige.

Tycker det är ganska ointelligent och lågt att jämföra flyktingar och detta med att våra fruar och/eller eventuellt släkt få komma på besök via turistvisum och eventuellt ändrade regler.

Felet som alltid görs när det gäller diskussioner som rör myndighetsbeslut är att man bara ser det utifrån ett personligt perspektiv och det kan man inte när det gäller sådana här saker.

Myndigheter/regering eller andra statliga instanser kan inte undanta eller ge fördelar för vissa grupperingar/människor utan måste alltid se till det generella som gäller alla och MIG kan inte ta personliga hänsyn i anspråk.

Istället för att ge sig på MIG, fördöm istället alla de som utnyttjar och/eller missbrukar generösa regelverk som är skapade för att ge människor möjlighet att kunna mötas över gränserna. Om alla nyttjade visumen för vad de är till för skulle vi aldrig haft denna situation.

Det är ju likadant åt andra hållet, Thailand ändrar ju sina visumregler titt som tätt, varför gör de det? Jo för att folk missbrukar regelverk bara för att man vill uppehålla sig i landet för att man antagligen inte har medel att skaffa sig ett riktigt visum som gör att de inte behöver hålla på med olika visaruns eller har andra avsikter med sin vistelse i landet.

Hur många sådana frågor har man inte sett i otaliga forum där man ställer frågor om vilken gränspassager som är lättats och vilka passpoliser som är tröttast och slöast eller mest mutbar.
 
Det gäller ett fåtal som missbrukat systemet.
När man vill ompröva regelverk är det nog baserat på mer än ett fåtal.

Man har väl helt enkelt sett en ökning över ett antal år av förlängningsärenden och undrar varför och varför man inte söker annat visum istället för turistvisum om man nu har för avsikt att stanna längre än de 90 dagar som ett turisvisum tillåter.

90 dagar är ganska generöst för att turista!
 
När man vill ompröva regelverk är det nog baserat på mer än ett fåtal.

Man har väl helt enkelt sett en ökning över ett antal år av förlängningsärenden och undrar varför och varför man inte söker annat visum istället för turistvisum om man nu har för avsikt att stanna längre än de 90 dagar som ett turisvisum tillåter.

90 dagar är ganska generöst för att turista!
Precis, jag hoppas och tror att det inte blir några problem om man beskriver orsaken till föregående förlängning, det tänker jag göra. Sunt förnuft råder förhoppningsvis och i så fall blir det inga problem.

Denna gången blir det, med 100 % säkerhet, ingen förlängning. Det finns ingen anledning, snarare tvärtom.
 
Det är väl klart att man ser saker och ting från ett personligt perspektiv även fast man är låg och ointelligent.
Men det är ju tur att det finns dom vet bättre.
 
Tycker det är ganska ointelligent och lågt att jämföra flyktingar och detta med att våra fruar och/eller eventuellt släkt få komma på besök via turistvisum och eventuellt ändrade regler.

Felet som alltid görs när det gäller diskussioner som rör myndighetsbeslut är att man bara ser det utifrån ett personligt perspektiv och det kan man inte när det gäller sådana här saker.

Myndigheter/regering eller andra statliga instanser kan inte undanta eller ge fördelar för vissa grupperingar/människor utan måste alltid se till det generella som gäller alla och MIG kan inte ta personliga hänsyn i anspråk.

Istället för att ge sig på MIG, fördöm istället alla de som utnyttjar och/eller missbrukar generösa regelverk som är skapade för att ge människor möjlighet att kunna mötas över gränserna. Om alla nyttjade visumen för vad de är till för skulle vi aldrig haft denna situation.

Det är ju likadant åt andra hållet, Thailand ändrar ju sina visumregler titt som tätt, varför gör de det? Jo för att folk missbrukar regelverk bara för att man vill uppehålla sig i landet för att man antagligen inte har medel att skaffa sig ett riktigt visum som gör att de inte behöver hålla på med olika visaruns eller har andra avsikter med sin vistelse i landet.

Hur många sådana frågor har man inte sett i otaliga forum där man ställer frågor om vilken gränspassager som är lättats och vilka passpoliser som är tröttast och slöast eller mest mutbar.
Felet är att MIGs beslut drabbar de som följer reglerna och att handläggningstiden för de andra visumen är allt för långa. Visst MIG gör så gott de kan, men att ställa en politiker mot väggen går ju inte. Då kommer ju flinet som säger att du förstår inget. Vem hajar inget, inte hajar politikerna. De har väl ingen verklighetsförankring!

Vem har ansvar för en statlig myndighet? Tror alla utan politikerna kan svaret, men för dem måste de nog tillsätta en utredning för att svara på.

Nej, finns det en försörjare för den som vill komma hit och inte ska jobba, sluta med att försvåra.

Jag tänker inte personligt, då det inte är aktuellt utan bara på vad politiker kan ställa till!
 
Verkar ju finnas en stark ogillan från myndigheter att turister stannar längre än 3 mån så varför kan man då förlänga så enkelt första gången kan man undra. Förstår eg inte alls problemet med att folk stannar i evigheter så länge dom blir försörjda av nån. Detta vore väl dem ultimata invandringen istället för det skit som sker nu. Nä inte alldeles enkelt att förstå sig på detta, nästan i klass med Thai logik..

Känner mig lite kluven till det där med försörjd. Det kan nog vara en gråzon till svartarbete. I de fall som det innebär mat och husrum utan krav på motprestation, så är det okej. Men hur vet mig att det är fallet?
Det har nog förekommit att några använt förlängd vistelse till svartarbete.
 
Ja nog kan vårt fina system i Sverige fallera alltid. Det är bara så förbannat tråkigt när en stackare drabbas på det sättet. Man borde ha en bättre kontrollapparat men naturligtvis saknas resurser till detta.

Säkert är det så, att dom som skriver, reglerna/lagarna INTE har kompetens, för det dom egentligen borde ha i sitt arbete, saknar tydlig verklighetsförankring.
Sedan finns det både Thai/ Kinamaffia dessutom, där den Kinesiska ligger i topp då det gäller allt s....it, förut var det Jugge och Italia
 
Nu är det ju så att den som verkligen följer Svenska regeringens lappkast vet att man nu ändrat helt , nu krävs att samtliga kan försörja sina anhöriga som man ämnar ta till Sverige , detta gäller nu samtliga utom de så kallade skäggiga "flyktingbarnen ",

Tillex en man från tillex Somalia som vill ta hit sin hustru eller barn
lagen kräver nu att han kan försörja dessa "Anhöriga ! På tiden att det blir lika för alla som jag ser det ...
Vad Kinamaffian skulle ha med detta att göra kan jag omöjligt förstå ...;)
 
Nu är det ju så att den som verkligen följer Svenska regeringens lappkast vet att man nu ändrat helt , nu krävs att samtliga kan försörja sina anhöriga som man ämnar ta till Sverige , detta gäller nu samtliga utom de så kallade skäggiga "flyktingbarnen ",

Tillex en man från tillex Somalia som vill ta hit sin hustru eller barn
lagen kräver nu att han kan försörja dessa "Anhöriga ! På tiden att det blir lika för alla som jag ser det ...
Vad Kinamaffian skulle ha med detta att göra kan jag omöjligt förstå ...;)
Kinamaffian kom från annat inlägg som har blivit flyttad till annan tråd.
 
När man vill ompröva regelverk är det nog baserat på mer än ett fåtal.

Man har väl helt enkelt sett en ökning över ett antal år av förlängningsärenden och undrar varför och varför man inte söker annat visum istället för turistvisum om man nu har för avsikt att stanna längre än de 90 dagar som ett turisvisum tillåter.

90 dagar är ganska generöst för att turista!
Massor med Thai kommer varje sommar /höst till Sverige på turistvisum , många eller till och med de flesta är inga turister utan svartjobbare som sysslar med bärplockning eller massage under tre till sex månader .. Så visst är det så att många missbrukar detta med turistvisum ... jag kan iofs förstå dessa som vill tjäna en bättre slant än i Thailand , men jag tycker inte faranger som bjuder hit dem skall klaga på att det till slut kommer att bli lagändringar ....
 
När man vill ompröva regelverk är det nog baserat på mer än ett fåtal.

Man har väl helt enkelt sett en ökning över ett antal år av förlängningsärenden och undrar varför och varför man inte söker annat visum istället för turistvisum om man nu har för avsikt att stanna längre än de 90 dagar som ett turisvisum tillåter.

90 dagar är ganska generöst för att turista!

90 dagar är inte så mycket när man besöker familj och är väl även dem som förlängt besöksvisum som sen fått nobben vid nästa ansökan?
 
90 dagar är inte så mycket när man besöker familj och är väl även dem som förlängt besöksvisum som sen fått nobben vid nästa ansökan?

Turistvisum är inte ämnat för att besöka vänner och familj, det är till för att turista och 90 dagar för att turista är väl generöst. Vill man kan man ju söka annat om man nu vill umgås med familj/flickvän en längre tid, men som sagt var är ju då lite krångligare och tar längre tid och de kräver ju antagligen mer då, därför söker man turistvisum eller visum för besök 90 dagar.

Det är ju så Mig ser det.

Detta är ju inget nytt se @thaikonsult inlägg:
Numera är ambassaden ovilliga att bevilja ett nytt visum om man haft ett tidigare visum och förlängt detta i Sverige. Domstolen har haft uppe frågan och i dom ansett att en förlängning av ett besök utöver visumtiden strider mot EU domstolens dom 19 december 2013, mål C-84-12.

Mvh Thaikonsult
https://thaisnack.se/threads/besoeksvisa-eller-uppehallstillstand-foer-besoek.11123/#post-202103

Här är domen:
 

Bilagor

  • 140305203.pdf
    109.9 KB · Visningar: 282
Jag har nu flyttat massagediskussionen till en ny tråd som jag tycker att den förtjänar. Denna tråden måste få handla om rubricerat ämne. :wai:
 
Har själv råkat ut för detta med frugans syster, tycker det är för jäkligt att man blir straffad för att man förlängde visumet.
Har överklagat till förvaltningsrätten men det gick inte heller så nu ligger det hos kammar rätten samt en jo anmälan, får se hur det går .
Jäkla migrationsverk och ambassad
 
Jag tror knappast man söker ett arbetstillstånd för att svärmor ska gå ut med ungarna på lekplatsen ett par timmar om dagen!

Hej

Vi hade frugans systerdotter på 16 år som hjälp till frugan när vår pojk föddes, hon stannade i nästan ett år och vi sökte visum för henne just med avsikt att hjälpa till hemma, detta gick bra då för drygt 10 år sedan, dom krävde då inget arbetstillstånd trots att vi var tydliga med vad det handlade om.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
855
Boonruam Karlsson
B
 
Tillbaka
Topp