Bakom låsta dörrar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
W

Wanpen

Gäst
Svensk bedragare fast
i Thailand – efter åtta år
Ska ha lurat till sig 2,4 miljoner kronor
När 41-åringen skulle ställas inför rätta för bedrägeri flydde han till Thailand.

Där startade han ett nytt liv och höll sig undan i åtta år.

Men i veckan hann rättvisan i kapp honom.

Mannen är misstänkt för grova bedrägerier. Tillsammans med fyra kumpaner ska han ha utgett sig för att representera ett bolag och beställt diverse varor. Någon betalning var dock aldrig aktuell utan varorna såldes snabbt vidare, enligt SR Jönköping.

Totalt ska männen ha tjänat närmare 2,4 miljoner kronor på bluffen.

Skaffade barn i Thailand
Hans vänner dömdes till fängelse, men 41-åringen lyckades smita på ett plan till Thailand innan rättegången.

Där har han bott i åtta år och skaffat både fru och barn, enligt SR Jönköping.

Men i veckan tog det ljuva livet slut när han greps av thailändsk polis.

– Vi spårade honom dit och gick ut med en internationell efterlysning. När den thailändska polisen gripit honom kontaktade de oss, säger Tommy Kangasvieri vid Rikskriminalpolisen.

I går flögs 41-åringen tillbaka till Sverige och i dag ställdes han inför domstolen i Jönköping där han häktades misstänkt för grovt bedrägeri.

Själv tyckte han att det räckte med att ge honom reseförbud, men domstolen ville inte chansa utan häktade honom, rapporterar SR Jönköping.

Han blev nog tagen av thailänsk polis bara för att han var INTERNATIONELLT efterlyst.

I ett av TV-programmen om Thailand visades ju en engelsman (?) som - i Thailand - hade blåst tre engelsmän på ungefär lika mycket. Bedragaren skrattade bara åt dem, vad han sa på inspelningen borde räcka till att räknas som ett erkännande, och han blev ändå INTE tagen av thaipolisen, fastän han var kvar i sin bostad... :-(

((Fast i det fallet var det inte så synd om de bedragna, för det utlovade var så uppenbart omöjligt att de borde ha fattat att det var bedrägeri på gång. Det utlovade kan bara uppnås vid enstaka tillfällen, men det utlovades sådana avkastningar per månad.))

härligt jobbat...att få fast en sån skummis som ska njuta av livet utan att ha gjort sig fötjänt av det...

här kämpar vi alla för en liten semester då o då o vissa lever loppan på andras bekostnad

Jag vet mycket väl vem han är..

Jag kan bara säga att det är beklagligt, för han är en väldigt trevlig och generös man..

jag säger inte att han gjort rätt, men det ligger mer bakom än vad Radio Jönköping har att rappotera

"ulle " sa:
Jag vet mycket väl vem han är..

Jag kan bara säga att det är beklagligt, för han är en väldigt trevlig och generös man..

jag säger inte att han gjort rätt, men det ligger mer bakom än vad Radio Jönköping har att rappotera
Vad skulle det vara som skulle göra försvara bedrägeriet? Väl inte svårt för en bedragare att vara generös med ANDRAS pengar? :)

Jag säger bara att du inte ska tro på allt som står i media.. men det begriper väl alla.

Du säger "bedrägeri" Men du vet ju BARA vad som står i media, och utgår från det. :)

Du kan väl förklara då varför han blev lyst av Interpol (om den delen är sann).

"legolas " sa:
Ja jag håller med jag också... pratar du, och försvarar honom och säger att det är mer bakom detta än vad media säger.
Så meddela oss gärna.... varför skulle du inte göra det????

Det ska jag gärna göra. Men det får bli ikväll. Har massa barn springandes runt benen just nu

Denna man förekom i samma umgängeskrets som mig under en tid för många år sen. Ok..han var inte sveriges hederligaste man på den tiden heller.. Men det som retar mig är ER som ALLTID kommer med pekpinnen så fort ni läst något i tidningen..

Och står det i tidningen så är det naturligtvis sant! Eller? Ni är Jäkligt snabba på att dra igång ett drev.

"ulle " sa:
Var stod det Interpol?
Det stod iofs inte "Interpol",
men
"Hans vänner dömdes till fängelse, men 41-åringen lyckades smita på ett plan till Thailand innan rättegången."
Om han inte vore lyst av Interpol, så skulle väl knappast thaipolisen ha tagit honom för ett brott gjort i Sverige?

Du har fortfarande inte sagt någon ORSAK till att han skulle ha blivit behandlad för hårt...

Du skrev att han var trevlig, MEN bedragare BRUKAR uppträda trevligt, för annars blir det mycket svårare för dem att bedra. Det är inte vidare trevligt att bedra folk på pengar... :)

Du har fortfarande inte sagt någon ORSAK till att han skulle ha blivit behandlad för hårt...

Och du/ni har fortfarande inte svarat på varför ni alltid tror på det som skrivs.

Vissa borde läsa på bättre och veta bättre än att låta drevet gå... Tänk efter lite innan du skriver..

Lunkan,

Missförstå mig rätt nu, Men att kopiera från en tidning eller som i detta fall Radio jönköping, är inte till din fördel.

Att tro att svenska media alltid har rätt gör mig oehört bekymmrad över hur ni tänker..

Blev han inte fängslad i Thailand, för att vara misstänkt för bedrägeri i Sverige?

Varför säger du fortfarande inte VAD som är fel, eller VARFÖR han behandlats fel då? Du har ju fått frågan flera gånger...

Är detta en ny historia

Skimningsmisstänkt gripen i Thailand

En 27-åring från Norrköping har gripits vid Walking Street i Pattaya, Thailand. Han är misstänkt för inblandning i den stora skimningshärvan, som utgått från ett par butiker i Norrköping.
På thailändsk tv uppges bedrägerierna omfatta totalt tio miljoner bath, vilket motsvarar över två miljoner svenska kronor.

Östgötapolisen säger att mannen, som sedan tidigare är häktad i sin frånvaro misstänkt för grovt bedrägeri, nu kommer att deporteras från Thailand till Sverige. Sedan tidigare är två personer misstänkta, men polisen utesluter inte att någon eller några fler kommer att gripas för inblandning i härvan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp