Ban Nong Crob / Krasang / Buriram. Lite smått o gott!

A

Anonym

Gäst
Ja..nu har man varit i mygghelvetet i snart 10 dagar!..Helt frivilligt förståss! Ingen aircondition..bara fläkt..men okey..jag som är van vid bättre standard börjar att vänja mig!Myggbetten blir färre..myrsticken inte så ofta! Men jag hatar dessa röda myror som ger mig och dottern bestående men i flera dagar.

Vi är här för att se om vi kan leva här..senare nästa år...om dottern kan bli "interigrerad" med Thai och det Thailändska språket...? Huset som vi skulle renovera har "ockuperats" av en syster som av olyckliga omständigheter(inte med barn) måste fly Sattahip...och som ni vet i Thailand kan frun inte säja nej till familjen.......!!!

I dag har jag varit på en liten runda i byn efter gårdagens midsommarfest...som i stort regnade bort...träffat folk...pratat så gott det går och druckit allt för tidig öl..! Byn består av 3 olika bosättningar, den övre mest av verkligt fattiga risbönder...nedre mellanklass...och längst ner mot vägen bor vi...dvs fruns mamma o pappa...Men folk i byn är verkligen fattiga och är beroende(många).. av dotter eller son som jobbar i Bangkok eller annorstädes!!

När man ser en del av dessa hus där folk bor.. skulle man inte ens vilja parkera bilen där... och så alla hundar..lösspringande hundar...som i bästa fall får ett/två rismål per dag..!
Men i går köpte jag en 2-kilos påse med hundmat...gissa om det uppskattades av hundarna...men inte av "jai"..som ansåg att jag skämmer bort dem!!! :afro:

Vi har börjat så smått planera att bygga nytt hus..ett Thaihus i trä...och letar leverantörer av dessa.(Vet ni byggare leverantörer av prefabricerade Thaihus ..meddela mig)..finnansieringen är klar...jag/vi har ca 1000 000 bht...men behöver 500 000 bht ytterligare..Inga problem..frun o familjen ställer garanti för lån i form av mark o banktillgodohavanden!!!,...Bra familj jag hamnat i!

Nej nu dags att ta (kanske...men troligt)..en öl till!(Det är ju midsommar)

Ha det bra!

Areeya

Redigerat orsak: Fixade till lite i rubriken så att radbrytning fungerar bättre.

DSC_0090.jpg

Trevlig berättelse, även om det inte är så trevligt med myggorna i de trakterna så här års.
Ett tipps vid husbygget, överväg två våningar, den översta våningen blir relativt myggfri det skriver jag av egen erfarenhet.
Vilken är anledningen till att du ska bygga i trä? ska du ha någorlunda, "myggtätt" storlek och ett visst mått av flashigt bygge så får du nog räkna med det dubbla av de summor du nämner.
Jag har i princip nu färdigställt mitt andra husbygge på 6 år, och spender ca 1,5-2 milj på ett 2 våningshus i betong, utan större "flashighetsfaktor", dvs inte så mycket krumelurer och konstigheter, jag tycker det bara är opraktiskt!

Ser fram mot mer bilder, och uppdatera gärna din medlemskarta!

gnägg gnägg.roligt att läsa om dina upplevelser på landsbygden areeya.den dagen som du ska leva där,vad har du tänkt att göra på dagarna för att få tiden att gå i en så öde trakt?hur tror du det sociala livet ska te sig,kommer du att kunna träffa andra faranger?det ska bli roligt att läsa mer av det du skriver.hjärnskak!

MYGGOR, HUGA. VI HAR JU VÅR GERILLA HÄR I LAPPMARKERNA. JAG VÄNJER MIG ALLDRIG VID DEM. IBLAND ÄR DET BÄTTRE PÅ VINTERN, MYGGFRITT.
TREVLIG BERÄTTELSE TACK AREEYA. KARMA.

Trevlig berättelse areeya. Ser fram emot fortsättningen, ha det gott därnere trots myggeländet! :)

Säger bara lycka till ...Tycker du skall provbo innan du satsar slantar i ett husbygge av den kalibern i en Thaiby , tro fa... att de satsar och hjälper till , sen står ju huset där OM du tröttnar på att bo i Thaibyn ;), jag skriver Om ,för det är ju faktiskt inte säkert , själv bygger jag inget i Thailand har jag bestämt , satsar inga stålar på redan dåliga kort ......
Tröttnar jag på att bo här i frugans hus så hyr jag på nåt mer civiliserat ställe , frugan får hänga på om hon vill .... :)

Efter tre månader i Thaibyn så vet du kanske hur det är . en månad är ingenting ,, allt syns tyvärr inte föränn efter en tid.... ;)

"Phonta " sa:
Säger bara lycka till ...Tycker du skall provbo innan du satsar slantar i ett husbygge av den kalibern i en Thaiby , tro fa... att de satsar och hjälper till , sen står ju huset där OM du tröttnar på att bo i Thaibyn ;), jag skriver Om ,för det är ju faktiskt inte säkert , själv bygger jag inget i Thailand har jag bestämt , satsar inga stålar på redan dåliga kort ......
Tröttnar jag på att bo här i frugans hus så hyr jag på nåt mer civiliserat ställe , frugan får hänga på om hon vill .... :)

Efter tre månader i Thaibyn så vet du kanske hur det är . en månad är ingenting ,, allt syns tyvärr inte föränn efter en tid.... ;)

Du verkar veta mycket. Hur länge har du bott i Thailand ?

Blir väl 7 års erfarenhet av Thaibyn , då i tvåmånaders intervaller , men jag behöver inte ha rätt i att alla inte "pallar" , vilket jag heller inte påstår , men jag hör och ser för mycket i Byn nu när man börjar prata och förstå tillräckligt av språket ... Själv då ???

IOFs så vet jag ju att det sitter en och annan introvert Farang och tuggar Som Tam med frugan , slutar utfattig och utnyttjad till sista kronan ,men lycklig de sista åren med livet i Thaibyn tror jag inte många blir , inte jag i alla fall , jag har i alla fall beslutat att ge det hela en chans ..

"UTH " sa:
Du verkar veta mycket. Hur länge har du bott i Thailand ?

Tror fa... att man vet allt om man har bemödat sig till 8 inlägg ,med 25 i Karma ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Troll ,, jo dom finns , eller kanske en :afro:

"Phonta " sa:
Tror fa... att man vet allt om man har bemödat sig till 8 inlägg ,med 25 i Karma ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Troll ,, jo dom finns , eller kanske en :afro:

Tror fan du inte trivs om du inget eget ska ha, att bo i nått hyrt som en annan tattare går bort!

Nä, riktigt så är det inte , det är frugans hus som hon byggt under de åren i Sverige innan hon träffade mig, de slantarna jobbade hon själv ihop så det behöver vi inte kommentera (förekom säkert någon nu) ;) Har själv under sju år varit med att ställa allt i ordning och även investerat i AC lite möbler ,varmvatten till dusch , ja lite av varje .. jag trivs med huset som sådant och med frugan i stort .. Dock ej med att vara kassako för hela familjen, det blir man vare sig man vill eller inte .. Ett bra hus som har en helt ok tomt med lite snygga Fyanfa(boganvillea) buskar.

Har grymt bra att jobba med mina Big Bikes , har sen fiske , lite jakt i skogarna runt omkring ....
Jo , jag om någon med alla aktiva intressen samt inget behov av Barer borde kunna trivas , och hoppas även att jag fixar det med vissa avstickare till Khonkaen samt ibland till Pattis för att hälsa på kompisar med samma hojintressen .
För Er som kan lite Thai så har jag hojintresse för hoj på två hjul ,inte på två ben ;D ;D ;D

Men att satsa 1,5 -2 miljoner THBT på att bygga ett hus i Thaibyn ,, nej,nej , det skulle jag aldrig göra , men det är ju jag det ,med facit i hand , kolla först om man klarar av detta i längden ..... Hela tiden familjen ,familjen , familjen vilken jag knappast tillhör hur gärna jag än vill . Alltid spring hos oss, småbarn , stora barn , stora vuxna Thai , ett djä---vla liv på morgonen från templet (vilket jag kan stå ut med då det är kortvarigt). JOJo ,jag har heller inga alkoholproblem , att börja med alkohol på varje dag före klockan 12 och leva i enThaiby....................då passar man in i gänget av alkoholister ...

Tycker iofs att det låter bra om frun står för lånen , det har jag föreslagit min fru, hon är dock inte intresserad av det ..Du har ju pengar säger hon varför låna ......

Ger en liten tankeställare till mig .............

"Phonta " sa:
Tycker iofs att det låter bra om frun står för lånen , det har jag föreslagit min fru, hon är dock inte intresserad av det ..Du har ju pengar säger hon varför låna ......

Ger en liten tankeställare till mig .............

Att frun står för ett lån på 500 000 bht...är något hon föreslagit själv.Jag har råd att avstå 1000 000 bht till ett hus som vi kan ha ..endera som fritidsställe...eller som permanentboende senare. Som sagts tidigare av mej jag vill se möjligheterna för fastboende först..tänker på dottern i första hand...eller kanske att flytta bopålarna längre söderut vid ev flytt från Sverige!

I dag vaknade jag redan klockan 0400 och helt omöjligt att somna om. Klockan 0600 brukar jag gå upp i normala fall här i Thailandet. Men vad göra nu, becksvart ute och inne.Fick tag i min pannlampa och fortsatte att läsa och försvinna in i nostalgins, värld...Bill & Ben...med titeln: Vi möts i San Jose´! Fick tag i ett antal gamla västernböcker på loppis innan avresan till Thailand. Kl 0600 hör jag att jai vaknat upp och hasar sig i väg för att öppna till uteköket. Hon har lärt sig att sätta på varmvatten åt mej det första hon gör så jag väntar lite innan jag stiger upp för att dricka min första kopp kaffe.I dag blir det en utfärd till Surin som ligger nästan "granngårds". Vi får se när vi kommer i väg! Kan inte påstå att min fru är speciellt snabb av sig! När hon kommer hit till Thailand faller hon snabbt in i den långsamma hasande lunk som jag tycker de flesta här i byn andvänder sig av!Och skorna...alla hasar runt i dessa platta plastskor som orsakar ryggproblem senare i livet.Annars flyter livet på i "mygghelvetet".

Ha en trevlig söndag!

Areeya

DSC_0112.jpg

Kula att allt ser ut hos dig som hos mig , jo detta med frugans omställning till Thai när vi kom hit känner jag igen , allt går i Thaifart... ;D Om du kan avstå denna inte alls lilla summa så är det ju suveränt , jag kan även jag fö fram denna utan alltför mycket smärta i bankboken , däremot så känns det för mig som en mycket taskig placering av mina sparslantar ... Speciellt som min hustru själv klarar av det dubbla utan att låna en styver, men inte alls är intresserad ....Jag tycker det låter som om du har en hustru som förstår att en man och hustru skall vara "ett" inte mina slantar är mina och dina är "våras gemensamma" .grattis till en bra hustru kanske jag får säga , var jag i samma läge kanske även jag satsade en slant i byn .... :wai:

Ja så var det måndag igen! Lagom temperatur på morgonen...lite regn i luften.Och naturligtvis skulle jag bli biten av ett "myrelände" igen...och på halsen till råga på allt! Jag är antagligen allergisk mot dessa djä@£..a myror för jag svullnar upp rejält!
Det gäller att planera dagen när man är på Landsbygden i Thailand! Annars blir det lätt tråkigt...tidigt i morse tog jag motorbiken ner till "det stora vattnet" här i byn...ja, det är ganska stort ..flera kvadratkilometer. Massor av fiskodlare som håller till här..även svärfar som slänger i två 25 kg-säckar med foder varje dag...inte undra på att fisken inte smakar ett jota...men dränkt i chilli så...

Det finns ju massor att titta på så här tidigt på morgonen...fågellivet är fantastiskt...och på andra sidan vattnet i gräsvallarna bland alla betande kor gick hundratals storkar och letade efter föda. Att det var storkar av något slag det såg jag...påminde väldigt mycket om våra storkar i skåne..men var svarta på vingarna och lite rödaktiga på bröstet. Den som känner till dessa stora fåglar får gärna svara här. Googla bland "fåglar i Thailand" har jag gjort men inte hittat något som stämmer.Troligtvis var de här fåglarna på väg nån annanstans och bara mellanlandade för att vila och äta upp sig...för de är inte vanliga här annars.

Annars flyter livet på med planering att resa till Rayong i morron med morgonbussen. Hittat ett hyfsat strandnära hotell i BAN PHE med swimmingpool, platt-tv, WIFI....mm.
Ganska bra pris för 8 nätter inkl frukost, 1600 kr. Dottern jublar...BADA! Och jag med ..skall bli skönt att komma ifrån mygghelvetet ett tag!

Ha de alla!

Areeya

DSC_0142.jpg

Tack för reportaget areeya, ja vad utsätter man sig inte för när man vill vara nere bland insektseländet nere i Thailand? För min del är det i varje fall värt det. Jag blir uppäten av myggor, dom verkar älska mitt farangblod.

Men du kan ju alltid se fram emot hemresan till Svalöv, där är väl lika myggfritt som här i Kävlinge. ;) Nu är det dags att köra ungarna till Harrievallen - fotbollsskolan stundar!

Jag blir myggbiten runt fötter och vader hela tiden men börjat använda myggkräm på föterna sen dess inga problem. Testade sprayen innan men den var inte lika effektiv.

Areeya !!!!

Din dagbok är fantastiskt rolig att läsa. Ja tycker du är mycket duktig, du skriver enkelt, intressant och målande. Det bästa ja läst på länge. Du gör det dessutom utan att racka ner på någon vilket du bör ha en eloge för! Ja är inte duktig som du att skriva men ja uppskattar att läsa det du skriver. Ja tycker du ska få din tråd klistrad Areeya så alla hittar den lätt. Keep up the good work som dom säger i Englandet.

Jag kan bara hålla med föregående talare och tråden är numera klistrad. Väntar nu på nästa avsnitt! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
S
Svar
0
Visningar
2 K