Bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Undrar om det är fritt att öppna ett bankkonto i Thailand.
Finns det i så fall några måsten eller andra inskränkningar?

Tack på förhand
Leffe :cool:

Jag öppnad 2 stycken konton på Thai Farmes Bank för många år sedan, inga poblem. Om man ej rört kontot under visst antal år så tror jag de försöker kontakta en. Så var det på den tiden, åtminstone på sena -90 talet.

Numer verkar ingen fråga efter det. Men du kan inte få kreditkort utan non-immigrant och arbetstillstånd samt intyg om inkomst. Däremot får du kontaktuttagskort.

För att öppna ett bankkonto krävs bara att du är hel och ren :D har pass samt adress. Det duger inte med en adress till ett hotell, du måste ha en stadigvarande adress. Kompisar som inte har det brukar låna en thai-kompis adress, funkar också

Om du går på en bank som inte vill öppna ett konto åt dig, gå på nästa. Själv har jag Ayudhya Bank, som jag rekommenderar. Inte minst pga att de har bra internetbank.

Å 17! Hoppas det du skriver inte är ett förebud om att jag ska få problem. :( Har använt internetbanken under sex år utan problem. Men du har ju helt rätt. Jag behöver ingen dosa för att komma in där - huvva, nu blir jag lite skrajsen! :paranoid:

Ja frågan är ju vad det kommer bli av det där med att låsa pengarna. Hoppas det bara gäller valutamarknaden. För det är väl egentligen den Thailand vill göra något åt. Men på sätt och vis är ju alla pengatansaktioner till/från Thailand en operation på valutamarknaden.

Varför behöver man en bank där nere nu för tiden? Jag tar med min dosa tillhörande Föreningssparbanken och öveför pengar mellan lönekontot till Visa kort. Penga spekulation kan ju vara en orsak men annars så ser jag inga större behov av ett konto där. Kan det vara uttagskostnaden per uttag kanske?

Om man vill ha tillgång till lite större pengar för att kanske bygga hus eller starta företag. På svenska bankkort finns övre gräns för uttag per vecka.
Någon kanske vill ha ett typ av visum där det krävs att man har en massa pengar på banken i Thailand.

Aj då, glömde av att en del kan spendera såååå mycket tid där :wink: Tänkte mer på en enkel arbetare som måste hem och jobba mellan varven :crybaby:

Och ibland byter man jobb för att kunna jobba vart man vill. Men så krashar allt och man är fast iaf. :)

Angående månatlig överföring. Det kan bli rätt dyrt. Vet inte vilka som är billigast att föra pengar från Sverige till Thailand. Det brukar inte vara någon av de traditionella Svenska bankerna. Eller missförstår jag??

75 kr per överföring kostar det mig när jag gör det själv. Bara gjort 2 st men det blir dyrare om Föreningssparbanken skall göra det, de ska ju ha sin del. Dessa 75 kr är nog bara som tillfaller banken i Thailand.

Den thailändska sidan tar 1 000 baht per överföring. Vad jag vet gäller det alla banker (rätta mig gärna om jag har fel). Du kan ange att den summan ska dras från ditt svenska konto vid överföring om du vill.

""BM/Malee" " sa:
Den thailändska sidan tar 1 000 baht per överföring. Vad jag vet gäller det alla banker (rätta mig gärna om jag har fel). Du kan ange att den summan ska dras från ditt svenska konto vid överföring om du vill.

Om du kollar mitt tidigare inlägg så kostade det mig bara 75 kr/överföring. Då jag gjorde det sjäjv, inloggad på Föreningssparbanken, så var det en avgift endast till den Thailändska banken.

Vill bara göra ett tillägg på en gammal tråd.

Skadiabanken tar inget betalt för att skicka pengar, men de har otroligt dålig kurs. Jag fick 4.52 medan fOREX gav 4.97, dvs 10% i avgift. Då är ju i stort sett alla alternativ bättre. Även Western Union med sin snabba service är billigare.

Sista gången man använde SkandiaBanken till att skicka pengar!

En liten kommentar när det gäller växelkurser för bahten just nu. Det verkar vara så att köpa sedlar är billigare än att växla elektroniskt. Jag har pratat med flera som jobbar med valutor. Och de är 'lika förvånade' som jag blev när jag såg det. Så t ex SEB som jag användt tidigare får man bättre växlingskurs när man hämtar ut sedlar än när man för över pengar bank till bank.

En möjlig orsak till detta kan bero på detta om att man skulle behöva låsa 30% av överförda beloppet i ett år eller vad det nu va. Och att det då har blivit mer press på billiga sedlar. Men det är bara som jag spekulerar.

Hmmm,

Jag kollade med Western Union idag, de gav 4,99 ändå skickar ju dem bank till bank ... Skandiabanken skyller på att de själva måste köpa in valuta då de inte handlar med valuta själva ... Det kan ju stämma men 10% är på tok för mycket .... speciellt då mottagande bank även tar betalt ....

Jo jag tror på den varianten .... ICA Banken tar väl fortfarande inga avgifter för uttag heller ....

Jag ska kolla upp!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
A
Svar