Banker, problem med överföringar

 
Både Swedbank och SEB åkte på miljardbelopp i böter och sanktionsavgifter från både USA och Finansinspektionen.
För penningtvätt och brott mot amerikanska sanktionslagar.

Bara att följa de domslut som ligger bakom straffen.
Nu är det främst datorer som är inställda på att reagera på vissa transaktioner som behöver en förklaring.
Samtliga banker har ju hundratals transaktioner i sekunden.

Själv har jag bara bra erfarenheter av Swedbank, men var irriterad en gång för fyra år sedan då jag måste besöka ett kontor i Umeå och skriva på ett papper varför jag skickade pengar till Thailand rätt ofta.
Jag fick inte svara på e-mail för det krävdes en underskrift på plats.
Brevet som var skickat till min adress i Sverige var omöjligt att besvara inom utsatt tid.
Väl på kontoret var dom vänliga och hjälpsamma och förklarade på ett bra sätt att det inte var bankens påhitt.
 
Skandia sa nyss i deras chatt att de ringer upp mig istället för tvärtom. Mycket vänligare och smidigare än skräpbanken Swedbank.

/ SatanG
Byt bank, du behöver väl inte någon svensk bank som utskriven?

Även Swedbank ringer upp om jag ber dom göra det.
Skicka meddelande som inloggad.
 
Byt bank, du behöver väl inte någon svensk bank som utskriven?

Även Swedbank ringer upp om jag ber dom göra det.
Skicka meddelande som inloggad.

Använder flera olika svenska banker och försäkringsbolag beroende på vad jag behöver, t.ex. kapitalförsäkringar är långt bättre, billigare samt enormt utbud jämfört med thailändska banker vad det gäller aktier/fonder.
Med Swedbank har jag autogiro på studielånet, Bank-Id samt tidigare min lön insatt. För sällan över pengar till Thailand numera men de gånger jag gör det använder jag Swedbank.

/ SatanG
 
Ringde Swedbank angående mitt x konto. Hon har flyttat tbx för gott nu, men har pengar på kontot, och det lär trilla in en det till något år framöver. Min fråga till dom var,, när mastercardets giltighetstid går ut, skickar ni ett nytt. Svar nej. Så hon får avvakta något år, sen ut med kronorna och in på Thaibank. Hur gör ni som är utskrivna, och inte kommer hit mer?
 
Använder flera olika svenska banker och försäkringsbolag beroende på vad jag behöver, t.ex. kapitalförsäkringar är långt bättre, billigare samt enormt utbud jämfört med thailändska banker vad det gäller aktier/fonder.
Med Swedbank har jag autogiro på studielånet, Bank-Id samt tidigare min lön insatt. För sällan över pengar till Thailand numera men de gånger jag gör det använder jag Swedbank.

/ SatanG
Du får ta dig en funderare om framtiden.
Alternativ finns...
Ganska enkelt att byta.
 
Ringde Swedbank angående mitt x konto. Hon har flyttat tbx för gott nu, men har pengar på kontot, och det lär trilla in en det till något år framöver. Min fråga till dom var,, när mastercardets giltighetstid går ut, skickar ni ett nytt. Svar nej. Så hon får avvakta något år, sen ut med kronorna och in på Thaibank. Hur gör ni som är utskrivna, och inte kommer hit mer?
Jag har pensionsutbetalningar till ett konto på SHB och även BankID från SHB.
Skickar pengar till Bangkok bank via Wise.

Har en depå och en kapitalförsäkring på Avanza och ett kreditkort på Bank Norwegian.

Tycker att det mesta fungerar bra, mest strul är det nog med Bangkok bank, när men behöver ändra något, som t.ex. telefonnummer. Har kreditkort 100 000 Thb på Bangkok bank mot säkerhet på ett sparkonto.
 
Nu verkar det vara vanligt med attacker mot bland annat banker.
Nu ligger LF bank nere, tidigare har ju även Swedbank och Nordea råkat ut.

Att ha sina pengar online verkar ha sina risker när man behöver dom.
Kontanter är ju snart historia.
Nu verkar det komma attacker mot kreditkortsföretagen och kryptovalutor går väl inte heller säkra.
 
Nu verkar det vara vanligt med attacker mot bland annat banker.
Nu ligger LF bank nere, tidigare har ju även Swedbank och Nordea råkat ut.

Att ha sina pengar online verkar ha sina risker när man behöver dom.
Kontanter är ju snart historia.
Nu verkar det komma attacker mot kreditkortsföretagen och kryptovalutor går väl inte heller säkra.
LF använder Telia som har något routerproblem, ingen attack.
 
LF använder Telia som har något routerproblem, ingen attack.
En bank erkänner aldrig att dom varit utsatta för en attack.
Man betalar och sopar det under mattan.

Nu kan det vara Telia som är under en attack och då blir effekten som dominobrickor.
Coop och några tusen företag till råkade nyss ut för liknande.

Det kommer mera, väldigt lönsamt med lösensummor på hundratals miljoner.
De flesta betalar....
 
Jag har fått kontot låst en gång. Var lagom kul att vara utomlands och behöva ta sig till kontoret i Sverige. Nu har jag flera konton och olika banker för att aldrig riskera att bli stående.

Just att det inte gick att lösa med telefonbanken eller över telefon med handläggare retade mig.
De är de som är mitt problem, att åka till Sverige nu utan vacksin kanske inga flyg. Sen karantän när man kommer till baka, roligare kan man ha
 
Både Swedbank och SEB åkte på miljardbelopp i böter och sanktionsavgifter från både USA och Finansinspektionen.
För penningtvätt och brott mot amerikanska sanktionslagar.

Bara att följa de domslut som ligger bakom straffen.
Nu är det främst datorer som är inställda på att reagera på vissa transaktioner som behöver en förklaring.
Samtliga banker har ju hundratals transaktioner i sekunden.

Själv har jag bara bra erfarenheter av Swedbank, men var irriterad en gång för fyra år sedan då jag måste besöka ett kontor i Umeå och skriva på ett papper varför jag skickade pengar till Thailand rätt ofta.
Jag fick inte svara på e-mail för det krävdes en underskrift på plats.
Brevet som var skickat till min adress i Sverige var omöjligt att besvara inom utsatt tid.
Väl på kontoret var dom vänliga och hjälpsamma och förklarade på ett bra sätt att det inte var bankens påhitt.
Jag har inte problem med Swedbank, men svårt att bo i Thailand och få de så här
 
Exakt samma sak hände mig ,
Va tvungen att skicka in en massa papper på inkomst i Norge skattenummer osv osv , även kvitto på en bil jag sålt .. Tror dom nöjde sig till slut har inte hört något på ett tag iaf
 
En bank erkänner aldrig att dom varit utsatta för en attack.
Man betalar och sopar det under mattan.

Nu kan det vara Telia som är under en attack och då blir effekten som dominobrickor.
Coop och några tusen företag till råkade nyss ut för liknande.

Det kommer mera, väldigt lönsamt med lösensummor på hundratals miljoner.
De flesta betalar....
I detta fall får du tro vad du vill, tror du att det var en attack så fortsätt tro det. Sprid det. :clap_tranparent:
 
I detta fall får du tro vad du vill, tror du att det var en attack så fortsätt tro det. Sprid det. :clap_tranparent:
Ja att tro är en rättighet.

Även om det inte är en attack är det alldeles för ofta det är teknikstrul hos banker, där det krävs inloggning och deras kunder drabbas.
Bankerna har tvingat folk att använda internetbank och kortbetalning.
Nu sitter många i en fälla med lösningar och tjänster från externa leverantörer, ofta i utlandet.

Jag tror också på att mycket som händer aldrig blir offentligt.
 
Ja att tro är en rättighet.

Även om det inte är en attack är det alldeles för ofta det är teknikstrul hos banker, där det krävs inloggning och deras kunder drabbas.
Bankerna har tvingat folk att använda internetbank och kortbetalning.
Nu sitter många i en fälla med lösningar och tjänster från externa leverantörer, ofta i utlandet.

Jag tror också på att mycket som händer aldrig blir offentligt.

Hade bankerna redovisat antal attacker per dag som de utsätts för hade väldigt många i panik tömt sina konton. Finns väl inget företag som offentligt redovisar alla incidenter och skrämmer bort sina kunder som följd?

Kan väl tillägga att säkerheten är rätt mycket bättre hos de flesta företag idag än slutet av 90-talet när även stora företag som Telia hade en del massiva säkerhetsbrister.
 
Swedbank fortsätter göra livet besvärligt för oss kunder, konstant ska information uppdateras.
Har de verkligen rätt att kräva kontoutdrag från andra banker, försäkringsbolag etc?

"Vi ser att du skickar pengar till ”Binance” och ”Silvergate Bank”. Vänligen förtydliga vad syftet med dessa transaktioner är. Vi behöver också där se tex kontoutdrag för dina eventuella konton hos dessa mottagare där ditt namn och transaktioner framgår, för senaste 6 mån"

Just detta är det tunga skälet att jag vill ha krypto, då har man en back-up när idioterna fryser ens konto. Annars kan man snabbt få det besvärligt när bankmaffian sätter igång.

/ SatanG
Det är deras bidrag till kampen mot terrorismen.
Och ökar kriminaliteten så vill nog staten ha koll på informationen i din dator eller smartphone.
 
Precis hänt mej, kontot är avslutat, får kontakta dom och fråga vad som händer. Kommer inte in på internet banken när kontot är avslutat. Inget vidare
Och vad hände med behållningen på kontot. Gör de samma som med han, som när sedlarna skulle bytas ut och inte hade några dokument om var de kom ifrån.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
 
Tillbaka
Topp