Bankernas avgifter vid överföring av pengar till Thailand

 

Khun Leo

Medlem
LF Bank tar 50 kronor för att överföra pengar hit till Thailand, vilket väl får anses billigt.
Jag överförde en summa pengar nyligen och växlingen skedde i Sverige, så den faktiska summan som skickades var exakt 625 000 THB.
Pengarna gick som vanligt via Bangkok Bank som tar desto mer! De tog nämligen 650 för att ta emot pengarna och 724 för att föra över pengarna till mitt konto i Krungsri Bank, totalt 1374 Baht.
Bra betalt för lite knapptryckningar!
 
Handelsbanken tar 40 kr. Bangkok Bank, som jag har fö att slippa överföringsavgifter till andra Thai banker, tar 0,25 % av mottagna beloppet, dock min 200 THB, max 500 THB, enligt hemsidan och det är vad jag betalat.

Konstigt att de tagit 650 THB i ditt fall.
 
Intressant tråd. Jag har inte funderat så mycket på de dolda kostnaderna vid överföring tidigare.
Hur får man en sådan specifikation?
Allt jag vet är att när jag vid ett tillfälle ville ta ut pengar via mitt Swedbankkort i en ATM så dök kursen upp i displayen och jag trodde jag skulle vometera på automaten. Tryckte avbryt och knappt en timme senare så loggade jag in på min internetbank för att göra en överföring till mitt Kasikornkonto. Det gav 0,25 Baht mer per krona!
Kostnaden hos Swedbank är fn. 50 spänn vilket är bättre än för ett par år sedan då den låg på 250.

Vidare så när jag tar ut pengar från mitt Kasikornkonto i Sverige så visade det sig att det var halva kostnaden (fasta avgiften) jämfört med en bekant som har konto i en annan bank.

Får lite vibbarna att det är som våra teleabonemang, det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna;)
Även om det kanske rör sig om skitsummor jämfört med att växla på växlingskontor eller att skicka via WU.

Att Bkk bank är huvudmottagare vid utländska transaktioner är en nyhet för mig. Vilken bank skulle ha motsvarande funktion i Sverige?
 
Intressant tråd. Jag har inte funderat så mycket på de dolda kostnaderna vid överföring tidigare.
Hur får man en sådan specifikation?
Allt jag vet är att när jag vid ett tillfälle ville ta ut pengar via mitt Swedbankkort i en ATM så dök kursen upp i displayen och jag trodde jag skulle vometera på automaten. Tryckte avbryt och knappt en timme senare så loggade jag in på min internetbank för att göra en överföring till mitt Kasikornkonto. Det gav 0,25 Baht mer per krona!
Kostnaden hos Swedbank är fn. 50 spänn vilket är bättre än för ett par år sedan då den låg på 250.

Vidare så när jag tar ut pengar från mitt Kasikornkonto i Sverige så visade det sig att det var halva kostnaden (fasta avgiften) jämfört med en bekant som har konto i en annan bank.

Får lite vibbarna att det är som våra teleabonemang, det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna;)
Även om det kanske rör sig om skitsummor jämfört med att växla på växlingskontor eller att skicka via WU.

Att Bkk bank är huvudmottagare vid utländska transaktioner är en nyhet för mig. Vilken bank skulle ha motsvarande funktion i Sverige?
Svaret på din sista fråga är att det finns flera. De fyra stora (SEB, Nordea, Handelsbanken och Swedbank ) har alla den funktion troligen någon mer men inte alla (förut använde Skandiabanken SEB vet inte hur det är nu)
 
Svaret på din sista fråga är att det finns flera. De fyra stora (SEB, Nordea, Handelsbanken och Swedbank ) har alla den funktion troligen någon mer men inte alla (förut använde Skandiabanken SEB vet inte hur det är nu)

Aha, tack! Det också helt nytt för mig.
Men vore det då inte rimligt att det är så i Thailand också, att ett par stora är med på samma sak?
Jag tänker på banker som SCB (Siam Comersial Bank), Kasikorn som är stora bland internationella bolag. Dessa hade inte haft en chans om alla transaktioner skulle gå via Bankok Bank som tar en avgift för att föra pengarna vidare.
Att vissa banker som (jag inte kommer på namnet på nu) är populär bland bönderna inte är med där kan ha den förklaringen att det inte sker internationella transaktioner i samma omfattning, och kanske kan erbjuda lägre utlåningsränta om banken har en kostnad för att vara ansluten till det internationella nätet?

Jag vet som sagt inte men blev intresserad av ämnet.

@Khun Leo Hur såg du den extra transaktionskostnaden? Var det specat i bankboken eller på ett kontoutdrag?
 
Senast redigerad av en moderator:
Aha, tack! Det också helt nytt för mig.
Men vore det då inte rimligt att det är så i Thailand också, att ett par stora är med på samma sak?
Jag tänker på banker som SCB (Siam Comersial Bank), Kasikorn som är stora bland internationella bolag. Dessa hade inte haft en chans om alla transaktioner skulle gå via Bankok Bank som tar en avgift för att föra pengarna vidare.
Att vissa banker som (jag inte kommer på namnet på nu) är populär bland bönderna inte är med där kan ha den förklaringen att det inte sker internationella transaktioner i samma omfattning, och kanske kan erbjuda lägre utlåningsränta om banken har en kostnad för att vara ansluten till det internationella nätet?

Jag vet som sagt inte men blev intresserad av ämnet.

@Khun Leo Hur såg du den extra transaktionskostnaden? Var det specat i bankboken eller på ett kontoutdrag?
Vissa banker kanske inte har så mycket internationella transaktioner och det inte lönar sig att vara med är nog den enkla förklaringen. Krävs ju en avgift att vara med, men även IT system, valutarisker etc.
 
Aha, tack! Det också helt nytt för mig.
Men vore det då inte rimligt att det är så i Thailand också, att ett par stora är med på samma sak?
Jag tänker på banker som SCB (Siam Comersial Bank), Kasikorn som är stora bland internationella bolag. Dessa hade inte haft en chans om alla transaktioner skulle gå via Bankok Bank som tar en avgift för att föra pengarna vidare.
Att vissa banker som (jag inte kommer på namnet på nu) är populär bland bönderna inte är med där kan ha den förklaringen att det inte sker internationella transaktioner i samma omfattning, och kanske kan erbjuda lägre utlåningsränta om banken har en kostnad för att vara ansluten till det internationella nätet?

Jag vet som sagt inte men blev intresserad av ämnet.

@Khun Leo Hur såg du den extra transaktionskostnaden? Var det specat i bankboken eller på ett kontoutdrag?
Alla överföringar till thailand går via bkk bank, därför ska man ha konto där.
 
Tråkiga är bara bkk banks dåliga internetbank, där är Kasikorn bättre och stabilare.
Kasikorn kan jag göra direktöverföring dygnetrunt till andra banker alla dagar i veckan, det kan jag inte med internet bkk bank.
 
@Khun Leo Hur såg du den extra transaktionskostnaden? Var det specat i bankboken eller på ett kontoutdrag?
Som sagt så blev jag lite sur och begav mig till mitt lokala bankkontor för att fråga, medtagande kontoutdrag från både LF och Krungsri. Någon spec syntes inte i kontoutdraget utan jag hade bara noterat nettoskillnaden 1374 THB.
Banktjejen, som såklart inte trodde att en farang kan räkna, kontrollerade med sin räknare flera gånger innan hon till slut ringde BKK Bank som utan att skämmas talade om hur mycket de debiterat i avgifter. Summan stämde på pricken med det som saknades. 650 för att ta emot och 724 för att skicka vidare.
 
Tråkiga är bara bkk banks dåliga internetbank, där är Kasikorn bättre och stabilare.
Kasikorn kan jag göra direktöverföring dygnetrunt till andra banker alla dagar i veckan, det kan jag inte med internet bkk bank.
Har aldrig haft problem med överföringar, iofs inte testat mitt i natten, är det stängt då eller vad?
 
Har aldrig haft problem med överföringar, iofs inte testat mitt i natten, är det stängt då eller vad?
Helgdagar och nätter har jag fått att direktöverföring kan inte göras, så den valmöjligheten är borta så minst ett dygns väntetid.
 
Snart svarar det seg inte å överföra den norska kronan , kursen skal ned .

12573948_1085023914865641_6728160288132351375_n.jpg
 
Jag sänder varje månad pengar ut ur Thailand via Kasikorn bank med följande avgifter:
Payment fee 100
Swift charge 400
Pay in full 800

Jag tycker att betala totalt 1,300Thb är lite mycket, men jag kan inte finna något annat alternativ.

Inge
 
Beror ju på vd det gäller vissa saker är billigare tex. Elektronik, bodde ju i Norge i 6 månader och gick jag till affären och handlade mat och lagade hemma så var det bara växelkursen som skiljde.
Då fick man 1.25 Svenska för en Norsk nu får man 0.97 så priserna har ju gått ner med 28% för oss Svenskar pga norska kronfallet nu är det saker som är billigare.
Tobak och alkohol är ju dock dyrare men mindre viktiga saker.
 
 
 
Tillbaka
Topp