BankID (E-legitimation) Banken vägrar utfärda till utlandssvensk

 

jp

Forumräv
Efter att jag blivit utlandssvensk så nekas jag svenskt Bank ID. Vilket innebär att jag inte kan logga in till banker, finansinstitut, min myndighetspost, deklarationen mm (jag har slutat med dosa och den är skitdålig jämfört med e-leg). Sedan anför min Länsförsäkringar Bank (som jag tycker mycket om) att du finns inte längre i SPAR-registret (ett register, som omfattar utländska och svenska privatpersoner boende i Sverige) och då fungerar det inte tekniskt för oss.

Jag kontaktar SKATTEVERKET och säger att jag har rätten till e-legitimation (Bank ID). Ja säger de.
Förklarar att min bank säger att de ej "tekniskt"kan fixa det. Nää vi utfärdar ingen e-leg, säger SKATTEVERKET. Det gör de finansiella aktörerna. jag förklarar att jag känner mig diskriminerad som utlandsboende. Ni skickar post för miljontals kronor i portokostnader och det gäller väl att "spara miljön" för våra efterlevande. Nu har jag skrivit ett långt brev till utvecklingsavdelningen på SKATTEVERKET.

Efter en lång inledning - min fråga till forum medlemmar.
1. Har någon e-legitimation (Bank ID)
2. Har någon förnyat den?
3. Vilken Bank i så fall?
 
Efter att jag blivit utlandssvensk så nekas jag svenskt Bank ID. Vilket innebär att jag inte kan logga in till banker, finansinstitut, min myndighetspost, deklarationen mm (jag har slutat med dosa och den är skitdålig jämfört med e-leg). Sedan anför min Länsförsäkringar Bank (som jag tycker mycket om) att du finns inte längre i SPAR-registret (ett register, som omfattar utländska och svenska privatpersoner boende i Sverige) och då fungerar det inte tekniskt för oss.

Jag kontaktar SKATTEVERKET och säger att jag har rätten till e-legitimation (Bank ID). Ja säger de.
Förklarar att min bank säger att de ej "tekniskt"kan fixa det. Nää vi utfärdar ingen e-leg, säger SKATTEVERKET. Det gör de finansiella aktörerna. jag förklarar att jag känner mig diskriminerad som utlandsboende. Ni skickar post för miljontals kronor i portokostnader och det gäller väl att "spara miljön" för våra efterlevande. Nu har jag skrivit ett långt brev till utvecklingsavdelningen på SKATTEVERKET.

Efter en lång inledning - min fråga till forum medlemmar.
1. Har någon e-legitimation (Bank ID)
2. Har någon förnyat den?
3. Vilken Bank i så fall?
Har Swedbank inga problem med bankid.
 
Samma här Swedbank , har två grr förnyat min bank id efter hårddiskcrasch sedan jag blev utskriven

Swedbank fungerar ...............
 
Jag har också Swedbank och har fornyat mitt BankID flera gånger utan problem.
Har haft mitt Bank ID i Thailand i mer än tio år utan problem.
 
Efter att jag blivit utlandssvensk så nekas jag svenskt Bank ID. Vilket innebär att jag inte kan logga in till banker, finansinstitut, min myndighetspost, deklarationen mm (jag har slutat med dosa och den är skitdålig jämfört med e-leg). Sedan anför min Länsförsäkringar Bank (som jag tycker mycket om) att du finns inte längre i SPAR-registret (ett register, som omfattar utländska och svenska privatpersoner boende i Sverige) och då fungerar det inte tekniskt för oss.

Jag kontaktar SKATTEVERKET och säger att jag har rätten till e-legitimation (Bank ID). Ja säger de.
Förklarar att min bank säger att de ej "tekniskt"kan fixa det. Nää vi utfärdar ingen e-leg, säger SKATTEVERKET. Det gör de finansiella aktörerna. jag förklarar att jag känner mig diskriminerad som utlandsboende. Ni skickar post för miljontals kronor i portokostnader och det gäller väl att "spara miljön" för våra efterlevande. Nu har jag skrivit ett långt brev till utvecklingsavdelningen på SKATTEVERKET.

Efter en lång inledning - min fråga till forum medlemmar.
1. Har någon e-legitimation (Bank ID)
2. Har någon förnyat den?
3. Vilken Bank i så fall?
Har Handelsbanken och har Bank ID. Mitt ID gick ut hösten 2014 och det kom ett nytt 3 mån innan,det gamla gick ut.Det kom med DHL utan att jag bad om det. Bra bank HB.
ALLA har som är Swe medborgare, har rätt till minst 1 konto i Svensk bank, dessutom ett bank ID, som din bank skall ge dig.
Skriv ett mail till dom och hänvisa skatteverket, anger i sitt svar.Hjälper inte detta, så anmäl dom till Finansinspektionen, eller byt bank.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren.
Det är bara att konstatera att Swedbank och Handelsbanken ligger i framkant av bankerna.
Jag väntar på svar från LF Bank. Jag tycker att LF Bank är en bra bank.
Kanske blir jag delaktig i att utveckla Bank ID för utlandsboende i LF Banken.
Nåja - vi får se. Annars tvingas jag öppna kundrelation med Swedbank eller Handelsbanken.
Känns konstigt när man jobbat i 30 år på Länsförsäkringar.
 
Tack för svaren.
Det är bara att konstatera att Swedbank och Handelsbanken ligger i framkant av bankerna.
Jag väntar på svar från LF Bank. Jag tycker att LF Bank är en bra bank.
Kanske blir jag delaktig i att utveckla Bank ID för utlandsboende i LF Banken.
Nåja - vi får se. Annars tvingas jag öppna kundrelation med Swedbank eller Handelsbanken.
Känns konstigt när man jobbat i 30 år på Länsförsäkringar.

Då kanske du känner igen dig, i nedanstående beskrivning.
Har en kompis som jobbat många år på Swedbank, nu har han gått med avgångsvederlag som man kunde göra vid 62.
Han hade lite bankärenden som han skulle göra på Swedbank. Bl.a.sätta in 15000kr, omedelbart kom frågan, vad du fått dom ifrån . trots att dom känner honom. Han har under all tid, då han jobbade i banken, sagt att använd aldrig Swedbank. Numera är han kund i Handelsbanken,sist vi talades vid sa han, att han var supernöjd med deras service.
Det är jag med efter 24 år som kund i banken
 
Vet inte varför du hatar Swedbank så intensivt Långeman, har hört otaliga historier från dig om denna bank . har varit kund hos Swedbank sedan tidigt 90 tal ,haft huslån , låtit dem sköta mina husförsäljningar mm alltid varit lika nöjd .. faktiskt aldrig varit något större problem . Den bank du ivrar för har jag däremot haft stora problem med . Vad vill jag få ut av detta då ??
Jo, det finns alltid två sidor på ett mynt , sen kan man ha otur av en eller annan anledning ,men att ideligen kasta skit på Swedbank måste bero på någon speciell orsak .. Ta detta med humor nu , vi har alla våra favoriter:) , Handelsbanken skulle jag kunna visa en hel lunta på brevväxling med , inte alls från min sida sett en bra och seriös bank , men det är från min sida ....., för andra kanske Handelsbanken är kanon ......
 
Banker vill tjäna pengar. Låt de få göra det men inte på din bekostnad. Däremot har jag stött på "företagsförstörare" dvs anställda som borde jobba med något annat än service. De finns i alla företag. Det som kännetecknar en /företagsförstörare/knäppgök som tjänsteman är följande:
1. De vill få bort ärendet
2. De vill gå hem
3. De vill inte hjälpa kunden
4. De talar gärna om för kunden "fattar du att detta int går att ordna"
5. De vill inte utveckla företaget

....säker fler saker...

Har man otur och får en sådan kontakt så är det antingen ha tålamod eller byta företag......men jag har inte gett upp ännu......
 
Jag tycker det är konstigt att e-legitimation i Sverige är knytet till banker. Om man som en utlands svensk som jag, och har arbetat i utlandet i över 30 år och har inget bank konto i Sverige aldrig kan skaffa mig en sådan legitimation är märkligt. Jag behöver det för att lättare få information från skatteverket. Sist jag gick in och krävde information så skulle de skicka det till mig men det kom aldrig. Efter att ha sänt emails och klagat fick jag det 3 månader senare. Min adress är korrekt och det syns tydligt i kuvert fönstret.
Jag betalar skatt till andra länder också och har aldrig haft några problem med att få skatt information. Kanske politikerna, de är folkvalda, vill spara pengar och bryr sig inte om vissa får problem. Kanske bättre att införa ättestupan igen. Tänk hur mycket de kan spara. Dagens köer i sjukvården i Sverige kan bli en indirekt sådan.
 
Fortfarande kan inte LF bank fixa detta. Nu sköter jag detta via Handelsbanken. Det som är glädjande att utvecklingen av "mobilt bank ID" prioriteras. Så vi som inte jobbar behöver inte ha "tröga" Microsoft" längre (officepaktetet) med virus och långa uppstarter. Mobiler, plattor och Chrome är effektivare och säkrare.
 
 
 
Tillbaka
Topp