Bara 45% bär hjälm på MC.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Hjälm har är ju något som har diskuterats i olika trådar, nu visar statistik att bara 45% bär hjälm, så trots all information, utökade poliskontroller m.m så väljer fortfarande en majoritet att inte använda hjälm.

Bland ungdomar under 18 år så är det bara 22% som använder hjälm, bland mindre barn är det ändå färre.

1564601722035.jpeg

Mvh isan lover

1564601722035.jpeg

StefanXErixon

Forumräv
Thai är dumma i huvet , så är det bara , bara kolla bilden , varje vuxen har en mänsklig airbag framför sig , Förutsättningen för att bara en hjälm är ju naturligtvis att man har en skalle mellan axlarna :confused:
Det båda vuxna ska ha cred för att hakbanden är kopplade, annars så kan de väl mest anses som idioter men det beror nog mest på bristade trafikutbildning av skolan och av dumma föräldrar.

Nam Falang

Forumveteran
Bara 45% bär hjälm!? Men tjena, det är inga 45% som bär hjälm. Hur har dom räknat? Okej då, låt säga att det vid vissa tillfällen är 45% som bär hjälm. 1. Hur många har knäppt hjälmen? 2. Vad är det dom kallar för hjälm?
Den som räknat och fått det till 45% måste ju varit bra packad och sett dubbelt :)

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Även om dessa siffror inte alltid stämmer så är nog dom flesta överens om att det verkar vara väldigt svårt att få Thailändare att börja använda hjälm, det har ju satsats ganska stora resurser just på detta dom senaste åren, men resultatet uteblir nästan helt.

Min känsla är också att den minoritet som faktiskt använder hjälm mer gör det för att slippa böter, skydda sig mot regn eller insekter än för att skydda huvudet.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Hej

Även om dessa siffror inte alltid stämmer så är nog dom flesta överens om att det verkar vara väldigt svårt att få Thailändare att börja använda hjälm, det har ju satsats ganska stora resurser just på detta dom senaste åren, men resultatet uteblir nästan helt.

Min känsla är också att den minoritet som faktiskt använder hjälm mer gör det för att slippa böter, skydda sig mot regn eller insekter än för att skydda huvudet.

Mvh isan lover
Du använder ju själv inte hjälm eller sätter hjälm på barnen så tycker inte du är rätt man att kritisera och predika gällande det.

Isan Lover

Forumveteran
Du använder ju själv inte hjälm eller sätter hjälm på barnen så tycker inte du är rätt man att kritisera och predika gällande det.
Hej

Själv tillhör jag ju den generation som växte upp när det var lagligt att köra utan hjälm, man spelade även hockey och bandy utan hjälm o.s.v, jag har helt riktigt inte tagit till mig den vanan än, då vare sig i Sverige eller Thailand, här på västkustens öar är det nog också högst 45% som bär hjälm.

Men jag tycker ändå att det är värt att uppmärksamma att det går trögt med att få Thailändarna att börja med hjälm trots alla insatser som har vidtagits.

Mvh isan lover

PanPan

Forumveteran
Hej

Själv tillhör jag ju den generation som växte upp när det var lagligt att köra utan hjälm, man spelade även hockey och bandy utan hjälm o.s.v, jag har helt riktigt inte tagit till mig den vanan än, då vare sig i Sverige eller Thailand, här på västkustens öar är det nog också högst 45% som bär hjälm.

Men jag tycker ändå att det är värt att uppmärksamma att det går trögt med att få Thailändarna att börja med hjälm trots alla insatser som har vidtagits.

Mvh isan lover
Med andra ord Thailändare och Ö-bor har lite samma säkerhetstänk.

StefanXErixon

Forumräv
Ja, har man ingen egen hjärna så kan man skylla på sina föräldrar :)
Under min uppväxt så fick man maningar av föräldrarna och även lära sej trafiksäkerhet i skolan, så är det jag menar.
Du vet väl att barn oftast inte gör som man säjer utan som man gör så IL kan nog se fram emot en son som inte kommer att använda skydd, "för det gjorde inte min pappa".

Joker

Forumveteran
Under min uppväxt så fick man maningar av föräldrarna och även lära sej trafiksäkerhet i skolan, så är det jag menar.
Du vet väl att barn oftast inte gör som man säjer utan som man gör så IL kan nog se fram emot en son som inte kommer att använda skydd, "för det gjorde inte min pappa".
[Pappa hade heller inte nån skalle :reta:

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Tro det eller ej, min son har hjälm både när han cyklar och åker moppe, detta både i Sverige och Thailand.
Men flytväst slarvar han med, men han simmar å andra sidan väldigt bra.

Mvh isan lover

alajgadaj

Medlem
Även om jag är hårt uppfostrad med säkerhetsbälte i bil och hjälmtvång på tvåhjuling, när jag är i thailand släpper detta helt. Krutt som är väl de resandes gudom kanske förbarmar sig över mig. Men visst lite pirrar det i magen när man sitter på en mc, speciellt när en lastbil passerar en halvmeter ifrån en med baktill en skramlande kedja dåligt spänd med en gigantisk vantskruv. รถพ่วง jag har respekt för dig .....

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Här är en bild på en kille som hat tagit det här med hjälm på mc till en ny nivå, hans initiativ har fått muntra reaktioner i Thailand.

1565362839006.jpeg

Mvh isan lover

1565362839006.jpeg

Nam Falang

Forumveteran
Hej

Här är en bild på en kille som hat tagit det här med hjälm på mc till en ny nivå, hans initiativ har fått muntra reaktioner i Thailand.

Visa bilaga 80900

Mvh isan lover

Visa bilaga 80900
Ja kul som ploj men det visar hur lite thai vet om varför man skall ha hjälm. Dom tror att man skall ha hjälm för att slippa böter och inte för att skydda huvudet. Samma med säkerhetsbälte. Precis som det var i Sverige för många år sedan. Detta måste nötas in från låg ålder sedan går det med automatik. Grabben sätter alltid på sig bälte i bilen utan att jag behöver säga något. Han påpekar direkt om någon annan inte har bälte. Han cyklar inte en meter utan hjälm. Helt utan tjat. För honom är det helt naturligt. Det har alltid varit så för honom. Samma process måste Thailand gå igenom och det tar tid och tålamod.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Den student som körde omkring med en kastrull på huvudet tilldelades en riktig hjälm av polisen.

Policeman Tanit Bussabong hands a motorcycle helmet to the three students on Aug. 9, 2019. Image: ฐานรวมชน / Facebook

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp