Barn födds i thailand / utanför EU.

 

tobbetruck

Nykomling
Tja.

Är det några som haft sin partner (icke svensk medborgare) till födda utomlands / thailand?
Och sedan skall flytta hem till Sverige.
Barnet får ju per automatik sv medborgskap om barnet födds efter 2015 och fadern är sv medborgare.

Hur har det gått för er?
Var byråkratin med få ett samordnings nummer av skatteverket via ambassaden krångligt?
Tog det lång tid få det provisoriska passet för barnet?
Faderskapsbeviset räkna jag med ta sin lilla tid i utländska myndigheter.


Tack
 
Tja.

Är det några som haft sin partner (icke svensk medborgare) till födda utomlands / thailand?
Och sedan skall flytta hem till Sverige.
Barnet får ju per automatik sv medborgskap om barnet födds efter 2015 och fadern är sv medborgare.

Hur har det gått för er?
Var byråkratin med få ett samordnings nummer av skatteverket via ambassaden krångligt?
Tog det lång tid få det provisoriska passet för barnet?
Faderskapsbeviset räkna jag med ta sin lilla tid i utländska myndigheter.


Tack
Sammordningsnummret var enkelt passet tog 5 arbetsdagar, faderskapet stod ju födelsepapprena mer än det behövdes inte så var med enkelt.
Var väldigt enkelt och inget krångel vare sig med Svensk eller Thailändsk myndighet och det tog inte längre än 10 min inkl kö hos Thaimyndighet.
 
Tja.

Är det några som haft sin partner (icke svensk medborgare) till födda utomlands / thailand?
Och sedan skall flytta hem till Sverige.
Barnet får ju per automatik sv medborgskap om barnet födds efter 2015 och fadern är sv medborgare.

Hur har det gått för er?
Var byråkratin med få ett samordnings nummer av skatteverket via ambassaden krångligt?
Tog det lång tid få det provisoriska passet för barnet?
Faderskapsbeviset räkna jag med ta sin lilla tid i utländska myndigheter.


Tack

Finns tidigare trådar om detta. Sök lite.
Är ni gifta (registrerat) innan födseln blir det lättare. Annars blir det stökigare.

Vad ni än gör. Gift er inte efter födseln innan allt är klart... då kan man fastna i moment 22...
 
Jag skulle kunna dra upp mina erfarenheter och akrobatiska övningar hur man kan trolla till det.
Mitt råd blir dock att lyssna på Samet.
Är ni gifta innan barnet föds så är det bra.
Är ni inte gifta innan barnet föds så ska ni ge f*n i att gifta er innan barnet är svenskt.
 
Jag skulle kunna dra upp mina erfarenheter och akrobatiska övningar hur man kan trolla till det.
Mitt råd blir dock att lyssna på Samet.
Är ni gifta innan barnet föds så är det bra.
Är ni inte gifta innan barnet föds så ska ni ge f*n i att gifta er innan barnet är svenskt.

Nej vi är inte gifta, och tänker inte göra det heller inom 10 år.
Hör gärna på dina erfarenheter?
Sen är jag mycket nyfiken på hur lång tid skatteverket tog på sig?
Jag räknar med 1 månad + 1 månad från båda hållen. Men det skulle va skönt höra om nån fixat samordningsnr av skatteverket på ...säg 1 vecka? Då kan jag räkna 1 vecka + 1 månad.
 
Sammordningsnummret var enkelt passet tog 5 arbetsdagar, faderskapet stod ju födelsepapprena mer än det behövdes inte så var med enkelt.
Var väldigt enkelt och inget krångel vare sig med Svensk eller Thailändsk myndighet och det tog inte längre än 10 min inkl kö hos Thaimyndighet.

Oj hehe min lur missade ditt inlägg. Det låter bra, sammordningsnr och pass på 5 dagar sve ambassaden i samverkan med skatteverket.
Tack för ditt svar
 
Oj hehe min lur missade ditt inlägg. Det låter bra, sammordningsnr och pass på 5 dagar sve ambassaden i samverkan med skatteverket.
Tack för ditt svar

Helt irrelevant svar för dig. Då PanPan är gift.

Räkna med ett år och juridiska processer mot myndigheter.

Här får @andrejsdenruskige komma med fakta. Men har förstått att problem är...

Att som ogift blir du inte erkänd som far och måste processa om att bli far.
 
Senast ändrad:
Nej vi är inte gifta, och tänker inte göra det heller inom 10 år.
Hör gärna på dina erfarenheter?
Sen är jag mycket nyfiken på hur lång tid skatteverket tog på sig?
Jag räknar med 1 månad + 1 månad från båda hållen. Men det skulle va skönt höra om nån fixat samordningsnr av skatteverket på ...säg 1 vecka? Då kan jag räkna 1 vecka + 1 månad.

tror det tog 6v för min dotter med samordningsnummer.
Nej, mina erfarenheter är onödiga att läsa om.
Mitt problem var att jag hade bråttom och hade inte riktigt tid att vänta.
 
Har en granne på Samet. Han höll på i 8-9 månader. Var i family court i Thailand för att bli erkänd som far. Därefter accepterades hans dokument i Sverige.

Han kanske gjort något annat fel också?
 
Oj hehe min lur missade ditt inlägg. Det låter bra, sammordningsnr och pass på 5 dagar sve ambassaden i samverkan med skatteverket.
Tack för ditt svar
Nej lite missförstånd, passet tog 5 arbetsdagar innan vi fick.
Sammordningsnummret tog väl någon månad om jag inte missminner mig, 4 månader från det han föddes fick han pass.
Men som Samet skrev vi var gifta.

Här är svaret från Ambassaden när jag frågade vad som behövdes.

"Ni är välkomna till ambassaden i Bangkok, det är även möjligt att lämna in nedan dokument på konsulat i Thailand.

För att ambassaden ska kunna göra en rekvisition om samordningsnummer hos skatteverket i Sverige behöver vi följande dokument.

1. Ifylld blankett ”Anmälan, Namn” (blanketten får ni på ambassaden och kan fyllas i när ni kommer med dokumenten till ambassaden)
2. kopia på barnets födelsebevis och översättning till engelska (ta med original)
3. kopia på ert vigselbevis och översättning till engelska (ta med original)
4. kopia på ditt och din frus pass (ta med original) ev. barnets pass (icke svenskt)

Ni kommer alla tre till ambassaden vid detta besök.

Skatteverket har en handläggningstid på 5, 6 veckor för att tilldela ett samordningsnummer.

När samordningsnumret har tilldelats ska ansökan om pass inkomma till ambassaden inom ca. 3 månader.

Efter att ansökan om pass har gjorts tar det 2, 3 veckor innan barnets pass finns att hämta på ambassaden i Bangkok.


Mvh
Sune"
 
Har en granne på Samet. Han höll på i 8-9 månader. Var i family court i Thailand för att bli erkänd som far. Därefter accepterades hans dokument i Sverige.

Han kanske gjort något annat fel också?

Jag tror att det är 3 besök man ska göra där.
Det fungerar väl bra om man bor i Thailand. Det var det som gjorde att jag körde en improvisation.
 
Nej lite missförstånd, passet tog 5 arbetsdagar innan vi fick.
Sammordningsnummret tog väl någon månad om jag inte missminner mig, 4 månader från det han föddes fick han pass.
Men som Samet skrev vi var gifta.

Här är svaret från Ambassaden när jag frågade vad som behövdes.

"Ni är välkomna till ambassaden i Bangkok, det är även möjligt att lämna in nedan dokument på konsulat i Thailand.

För att ambassaden ska kunna göra en rekvisition om samordningsnummer hos skatteverket i Sverige behöver vi följande dokument.

1. Ifylld blankett ”Anmälan, Namn” (blanketten får ni på ambassaden och kan fyllas i när ni kommer med dokumenten till ambassaden)
2. kopia på barnets födelsebevis och översättning till engelska (ta med original)
3. kopia på ert vigselbevis och översättning till engelska (ta med original)
4. kopia på ditt och din frus pass (ta med original) ev. barnets pass (icke svenskt)

Ni kommer alla tre till ambassaden vid detta besök.

Skatteverket har en handläggningstid på 5, 6 veckor för att tilldela ett samordningsnummer.

När samordningsnumret har tilldelats ska ansökan om pass inkomma till ambassaden inom ca. 3 månader.

Efter att ansökan om pass har gjorts tar det 2, 3 veckor innan barnets pass finns att hämta på ambassaden i Bangkok.


Mvh
Sune"

Ett ”nödpass” går dock fortare.
Men även här rekommenderar jag att ta ett vanligt pass.
 
5dagar!?! Det var snabbt. Man får ju inte passet så fort i Sverige ens
Beror helt på var du är och tillfällig beläggning i tillverkningen. Efter kl14, dagen efter fick min son sitt pass när han ansökte på förmiddagen. Ansökan var gjord i Borlänge, Dalarna. Vet dock inte vart de har fabriken, men det passet lär ha gått ut från tillverkningen på eftermiddagen samma dag som ansökan.
 
 

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
4 K
Anonym
A
N
Svar
81
Visningar
6 K
glimten66
G
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp