Barnens förmåga att lära sig språk.

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"matteisurin " sa:
Håller med vad Legolas sa tidigare, tror inte heller att ett barn utgår från utseendet och inte ordet, som t.ex undertecknad har ju inte direkt något asiatiskt utseende, men trots detta vid dom tillfällen jag tilltalar min grabb eller hans jämngamla kusin på knakig thai så svarar dom tillbaka på thai. dvs dom svarar på det språk som man talar till dom och skiter i hur man ser ut
Ja, det gjorde chilenska barnen också EFTER att förvåningen släppt...

Det spelar ingen roll hur många gånger ni säger något annat, för med DE chilenska barnen var det i alla fall så :)
 
Jag håller med Legolas och Per Olav i den benämningen att barn inte har några förutfattade meningar pga dem erfarenheter jag har ifrån att ha träffat barn i portugal/spanien/frankrike/brasilien/thailand/tyskland och i norden tack vare min stymor till språklärare som jag har rest runt i världen med och alla dessa barn har tilltalat mig med deras eget språk i början.

Det har sin simpla förklaring i att ett barn inte reflekterar och kan göra det som vi vuxna gör,,,,barn handlar/gör saker först,,,lär sig av det och sen försöker anpassa sig till det,,,,därför kör dom med det naturliga/spontana.

Vi vuxna:,,,,ser situationen,,anpassar oss,,,öppnar ödmjukt och sen samtalar/gör pga erfarenheter vilket barn helt saknar.Därför kan vi vuxna bli ibland så imponerande av dessa barn men innerst inne har vi dom tankarna och handlingarna också men vi gör det inte pga,,,,,,,,,förmågan av reflektion.

För hur och varför skulle ett barn tänka:Denna person är vit och kan bara prata svenska,,,,,när den inte ens har en vetskap om att sverige existerar---det är en motsägelsefull tankegång och för att dra en jämförelse. Om Legolas uppfattar en sak som Lunkan skrev så gör han det pga en tolkning ifrån hans sida på ett påstående pga den erfarenhet och reflektion som Legolas har lärt sig i livet och ingen utav oss kan säga att det är fel eller rätt,,,bara att det finns en annan synvinkel på den saken.

En Munk sa till mig en gång att om två individer inte förstår varandra så betyder det inte att den ene är dummare än den andra,,,utan bara att man inte är på samma nivå för just den stunden och då ska båda försöka anpassa sig till varandra för att komma till en gemensam nivå till den situationen.....Otroligt klokt sagt av munken och något som många borde ta lärdom av.

Lunkan:Du svarar igentligen emot dig själv i denna fråga om du står för det du skrev:Barn är smarta, så de märker snabbt vilket språk de kan prata med vilken person,,,,,,,

Om jag kommer fram till ett gäng thaibarn och de börjar samtala med mig,,,,,
Hur kan de MÄRKA snabbt vilket språk de kan prata med mig om jag i inte säger något i situationen ;)
 
Lunkan, nr 2 är också motsägelsefull :Ja, det gjorde chilenska barnen också EFTER att förvåningen släppt...
Hur kan en förvåning uppkomma om inte individen förutsatte att du pratade deras språk ifrån början?

Ibland är det bara bättre och säga,,,,,Okej.Den synvinkeln tänkte jag inte på exempelvis,,,,för jag kan ju inte säga åt dig att du har fel,,,,,,bara att din tolkning av detta inte överens stämmer och uppfattas av mig som riktig.
 
"helgonet " sa:
-cut-
För hur och varför skulle ett barn tänka:Denna person är vit och kan bara prata svenska,,,,,när den inte ens har en vetskap om att sverige existerar---det är en motsägelsefull tankegång och för att dra en jämförelse. Om Legolas uppfattar en sak som Lunkan skrev så gör han det pga en tolkning ifrån hans sida på ett påstående pga den erfarenhet och reflektion som Legolas har lärt sig i livet och ingen utav oss kan säga att det är fel eller rätt,,,bara att det finns en annan synvinkel på den saken.

En Munk sa till mig en gång att om två individer inte förstår varandra så betyder det inte att den ene är dummare än den andra,,,utan bara att man inte är på samma nivå för just den stunden och då ska båda försöka anpassa sig till varandra för att komma till en gemensam nivå till den situationen.....Otroligt klokt sagt av munken och något som många borde ta lärdom av.

Lunkan:Du svarar igentligen emot dig själv i denna fråga om du står för det du skrev:Barn är smarta, så de märker snabbt vilket språk de kan prata med vilken person,,,,,,,

Om jag kommer fram till ett gäng thaibarn och de börjar samtala med mig,,,,,
Hur kan de MÄRKA snabbt vilket språk de kan prata med mig om jag i inte säger något i situationen ;)
De var flyktingar i SVERIGE.
Hemma pratade de spanska.
På dagis och då de lekte ute med svenska barn, så pratade de svenska.

Som sagt - barn är smarta. Tror du inte att de märkte att de med sydamerikanskt utseende pratade spanska med varandra, även om de inte förstår vad "spanska" är? :)

De BLEV förvånade vad Legolas än tror om det :) Han var ju inte där.

"helgonet " sa:
Lunkan, nr 2 är också motsägelsefull :Ja, det gjorde chilenska barnen också EFTER att förvåningen släppt...
Hur kan en förvåning uppkomma om inte individen förutsatte att du pratade deras språk ifrån början?


Ibland är det bara bättre och säga,,,,,Okej.Den synvinkeln tänkte jag inte på exempelvis,,,,för jag kan ju inte säga åt dig att du har fel,,,,,,bara att din tolkning av detta inte överens stämmer och uppfattas av mig som riktig.
Va?! Jag har ju SVENSKT utseende, så varför skulle de förutsätta att jag pratade spanska, när de var vana att prata SVENSKA med långa ljusa???

OM de hade förutsatt att jag skulle prata SPANSKA, så hade de ju INTE blivit ett dugg förvånade, eftersom jag pratade ju SPANSKA med dem första gången :)
SENARE pratade jag spanska ibland och svenska ibland, beroende på vilka som skulle höra, och om jag kunde säga det på spanska, och på vilket språk jag blev tilltalad. Detsamma gjorde de, eftersom barn är smarta :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

D
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
7
Visningar
2 K
A
A
Svar
6
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
12
Visningar
4 K
A
A
Svar
435
Visningar
88 K
 
Tillbaka
Topp