Barnuppfostran Thai vs SWE

mangoshake

Nykomling
Har två barn, båda under två år. Vi har hittils bott både i Thailand o Sverige men är just nu i Sverige och planerar att stanna. Märker en stor skillnad på kultur vad gäller barnuppfostran.
Våra barn har börjat skolas in på förskola. Ser dagligen hur föräldrar för en kamp med sina barn vid hämtning/lämning. Det kan ta en timme för vissa föräldrar att få med sig ungen hem. I sverige alltså.
I thailand har jag aldrig sett detta fenomen, eller sällan. Inte heller i stormarknader typ Big C, Tesco ser jag småbarn springa omkring, gapa och bråka i samma utsträckning som i Sverige.

Vilka handfasta tips i barnuppfostran ser ni för att behålla thailändsk uppfostran även i sverige? Jag har svårt att tackla en begynnande två års trots utan att själv bli arg. Det är alltid snack om att thailändarna slår sina barn, men det kan jag inte hålla med om. Dock kan man vara mer hårdhänt vad jag har sett, än vad som är acceptabelt i Sverige, där folk curlar och mutar sina barn med godis o presenter. Också helt fel metod.

Hur ser ni på svensk vs thai barnfostran?

Har två barn, båda under två år. Vi har hittils bott både i Thailand o Sverige men är just nu i Sverige och planerar att stanna. Märker en stor skillnad på kultur vad gäller barnuppfostran.
Våra barn har börjat skolas in på förskola. Ser dagligen hur föräldrar för en kamp med sina barn vid hämtning/lämning. Det kan ta en timme för vissa föräldrar att få med sig ungen hem. I sverige alltså.
I thailand har jag aldrig sett detta fenomen, eller sällan. Inte heller i stormarknader typ Big C, Tesco ser jag småbarn springa omkring, gapa och bråka i samma utsträckning som i Sverige.

Vilka handfasta tips i barnuppfostran ser ni för att behålla thailändsk uppfostran även i sverige? Jag har svårt att tackla en begynnande två års trots utan att själv bli arg. Det är alltid snack om att thailändarna slår sina barn, men det kan jag inte hålla med om. Dock kan man vara mer hårdhänt vad jag har sett, än vad som är acceptabelt i Sverige, där folk curlar och mutar sina barn med godis o presenter. Också helt fel metod.

Hur ser ni på svensk vs thai barnfostran?
Våra thailändska barn var som jag tidigare har nämnt 9 och 6 år när dom kom till Sverige. Och visst är det en skillnad på thailändsk och svensk uppfostran. Nu är dom 13 och 16 och mer eller mindre helt svenska.

Du nämnde stormarknader etc. Där hade vi ett stort problem med grabben, ville han ha en leksak och vi sa nej så slängde han sig på golvet (i Thailand alltså) och gapade och skrek så köpte svärfar grejen till honom. Thai tycker det är pinsamt när barn utmärker sig på det sättet och det hade grabben naturligtvis lärt sig.

Det blev en helt annan sak i Sverige, han försökte men ingenting köptes. Efter ett tag lärde han sig att det inte var lönt att bråka, man såg bara tårar i ögonen på honom.

Vad gäller aga så finns det inte på kartan att slå barn, det hände att svärfar lappade till grabben men det blev bara en gång när jag var närvarande. Men nog är aga vanligare där, i Sverige är det ju förbjudet. Det räcker gott med en skarp tillsägelse. Visst kan man bli riktigt förbannad men man måste behärska sig.

Lycka till med uppfostran, det går säkert bra eftersom barnen är så pass små. Vi hade inga stora problem alls, men har dom kommit upp i tonåren innan dom kommer till Sverige kan det vara mycket värre.

Hej

Enligt mig är det väldigt mycket som skiljer sig åt i Thailänds respektive Svensk barnuppfostran, jag tycker att det finns både för och nackdelar med båda sätten.

I Thailand är man mycket strängare både i hemmet och skolan, barn säger nästa aldrig emot och gör dom dumheter får dom stryk både i hemmet och skolan, detta är väl inte bra egentligen, men ibland önskar nog många lärare och föräldrar i Sverige också att dom kunde få sätta någon våldsam och utåtagerande unge på plats.

Barn i Thailand får genom sin uppfostran en mycket större respekt för vuxna och främst äldre, denna saknas ju nästan helt i dagens Sverige, detta hör man många Thailändskor klaga på, dom har väldigt svårt för att acceptera hur barn uppför sig i Sverige.

En annan tydlig skillnad tycker jag är att barnen i Thailand tar mer ansvar, tidigt lär sig att gå upp och klä på sig själv på morgonen, hjälper till i hemmet med disk och tvätt, lär sig tidigt att laga mat o.s.v, själv har jag nog nästan aldrig hört talas om ett Svenskt barn som gör något av detta.

Mvh isan lover

Hej

Enligt mig är det väldigt mycket som skiljer sig åt i Thailänds respektive Svensk barnuppfostran, jag tycker att det finns både för och nackdelar med båda sätten.

I Thailand är man mycket strängare både i hemmet och skolan, barn säger nästa aldrig emot och gör dom dumheter får dom stryk både i hemmet och skolan, detta är väl inte bra egentligen, men ibland önskar nog många lärare och föräldrar i Sverige också att dom kunde få sätta någon våldsam och utåtagerande unge på plats.

Barn i Thailand får genom sin uppfostran en mycket större respekt för vuxna och främst äldre, denna saknas ju nästan helt i dagens Sverige, detta hör man många Thailändskor klaga på, dom har väldigt svårt för att acceptera hur barn uppför sig i Sverige.

En annan tydlig skillnad tycker jag är att barnen i Thailand tar mer ansvar, tidigt lär sig att gå upp och klä på sig själv på morgonen, hjälper till i hemmet med disk och tvätt, lär sig tidigt att laga mat o.s.v, själv har jag nog nästan aldrig hört talas om ett Svenskt barn som gör något av detta.

Mvh isan lover
Detta gäller nog framförallt flickor. Pojkarna verkar göra precis som dom själva vill.

Detta gäller nog framförallt flickor. Pojkarna verkar göra precis som dom själva vill.

Hej

Ja här finns det vissa skillnader mellan flickor och pojkar, men även pojkarna är artiga och visar respekt för äldre, dom springer ärenden och gör som föräldrarna säger utan att knorra, i Sverige hör man barn svara att det kan du göra själv eller jag orkar inte m.m.

Mvh isan lover

Hej mangoshake

Enligt mig är det nog i princip omöjligt att behålla det Thailändska sättet att uppfostra barn på i ett land som Sverige, det är nog vare sig accepterat eller lagligt.

Vår son har ju gått i byns förskola-skola 3 månader om året i 7 år nu, där är det disciplin, barnen städar skolgården varje morgon innan skolstart, krattar löv, tömmer papperskorgar och eldar sedan upp detta, dom bär skoluniform, står uppställda klassvis och sjunger nationalsången varje morgon, diskar själva sina tallrikar och bestick vid skollunchen, uppför dom sig illa eller utmanar lärarna blir det först en skarp tillsägelse, fortsätter dom blir det rapp på armar och ben med en käpp.

Vår pojk har ännu inte fått smaka på käppen (mer en smal vidja), nej jag står still och lyder säger han så jag klarar mig, men han gillar skolan i Sverige bättre, dels är det inte lika strängt och lärarna får inte slå barnen, sen tycker han att lektionerna ger mer och är bättre i Sverige, även skolmaten är bättre i Sverige tycker han, men jag äter ju själv i skolan ibland och får säga att maten är helt ok, men jag har förståelse för att pojken inte äter allt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Med tanke på vad jag har hört om hur det är i den svenska skolan idag så är det nog inte ibland utan ganska ofta.
Tyvärr är det så, det kan jag intyga efter vad barnen hemma berättar. Att ta till våld är absolut fel väg att gå men en skarp tillrättavisning och eventuellt andra påföljder är inte fel. Man får se det som en del av uppfostran, som en början på livets allvar.

Tyvärr är det så, det kan jag intyga efter vad barnen hemma berättar. Att ta till våld är absolut fel väg att gå men en skarp tillrättavisning och eventuellt andra påföljder är inte fel. Man får se det som en del av uppfostran, som en början på livets allvar.

Jag har vänner som är lärare och man får höra det ena hårresande efter det andra, det verkar som att dagens föräldrar inte har något att säja till om vad gäller sina barn, rena jävlarna redan från 1:a klass.
Givetvis är det skolans fel att deras barn inte sköter sej.

Jag har vänner som är lärare och man får höra det ena hårresande efter det andra, det verkar som att dagens föräldrar inte har något att säja till om vad gäller sina barn, rena jävlarna redan från 1:a klass.
Givetvis är det skolans fel att deras barn inte sköter sej.
Självklart är det inte skolans fel, det är en missuppfattning som många föräldrar har. Grunden till barns uppförande måste läggas under förskoletiden, föräldrarna har självfallet det största ansvaret här. Man kan säkert tydligt se i en klass vilka ungar som har föräldrar som bryr sig. Skaffar man barn måste dessa gå före karriären, nu är det säkert tvärtom i många fall.

Självklart är det inte skolans fel, det är en missuppfattning som många föräldrar har. Grunden till barns uppförande måste läggas under förskoletiden, föräldrarna har självfallet det största ansvaret här. Man kan säkert tydligt se i en klass vilka ungar som har föräldrar som bryr sig. Skaffar man barn måste dessa gå före karriären, nu är det säkert tvärtom i många fall.

Barnen styr helt i många familjer idag, vi har minskat på umgänget med några vänner som har styrande barn.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp