Begagnad bilinköp

Vilken billig begagnad bil skulle du välja

  • Volvo

    Röster: 2 8.7%
  • SAAB

    Röster: 0 0.0%
  • Mercedes

    Röster: 1 4.3%
  • Toyota

    Röster: 16 69.6%
  • Annat

    Röster: 4 17.4%

  • Totala väljare
    23
  • Enkät stängd .
 
Jag tycker du får kamma dig :D
Pick up är häftigt, ok lite dieselljud vid starten men sedan kanon. Kör ifrån varje thai i bergen oavsett vad de har för fordon. Visst är det en lastbil men så häftig. Du tar dig fram rätt behagligt på motorväg, mindre väg, och kommer vi till urvägar är du kung. Så allround finns inget annat amen. :rolleyes:

Nåja, det beror väl på vilken thai som är ute på vägen när du kör om dom.
T.o.m en Volvo V70 är ju rappare än valfri thai-pickis. Men det är klart, en Toyota Yaris är ju ett enkelt offer.
Jag hade nog hellre kört en ny Fortuner och hoppats att dom inte är lika bumlings som föregångaren.

Tror knappast du hade orkat med en Toyota pick-up i Sverige. Men som sagt så kan man inte vara lika kräsen i Thailand.
 
Rot Thai! Is my transport... :D:p:D

rotthai.jpg


Den jag vill ha är Chevrolet Z71 eller Dodge RAM 2500, men det lär väl aldrig hända.
chevaz71.jpg


Eller

dodge2500.png


Så det får bli en

trampcykel.png


Jacka jann...

5555555!!
 
Har en Cheva pickis och tycker att på betongvägarna här så är det betydligt bättre komfort än i en vanlig bil, på fin landsvägs asfalt slår den inte en V70 men helt klart skönare att köra än ex Toyota Altis, Honda Civic å dyl bilar.

Hua Hin Phuket med endast 2 korta pissestop och inte tillstymmelse till träsmak. Vid rödljusen hinner dom andra knappt tänka på att starta innan jag ligger i 120 som är min marchfart, 180 turbodiesel kusar trycker på bättre än man tror i en lätt pickup och rätt kul med kontollerade baksläpp med spinn i usvängarna. Hastigheten däremot tappar den pga betydligt sämre väghållning, jag har inte en suck i kurvorna men vid nästa rödljus är jag förbi igen.

Har haft mycket nytta av flaket, perfekt ex när man grejat i trädgården och har trädgårdsavfall att bli av med. Men nu har jag fixat hus utan gräsmatta å dyl så blir nog en Ford Everest 3.2 nästa gång, duger att åka å köpa poolsalt med. Men inte så länge kronan ger under 4 baht.
 
Har en Cheva pickis och tycker att på betongvägarna här så är det betydligt bättre komfort än i en vanlig bil, på fin landsvägs asfalt slår den inte en V70 men helt klart skönare att köra än ex Toyota Altis, Honda Civic å dyl bilar.

Hua Hin Phuket med endast 2 korta pissestop och inte tillstymmelse till träsmak. Vid rödljusen hinner dom andra knappt tänka på att starta innan jag ligger i 120 som är min marchfart, 180 turbodiesel kusar trycker på bättre än man tror i en lätt pickup och rätt kul med kontollerade baksläpp med spinn i usvängarna. Hastigheten däremot tappar den pga betydligt sämre väghållning, jag har inte en suck i kurvorna men vid nästa rödljus är jag förbi igen.

Har haft mycket nytta av flaket, perfekt ex när man grejat i trädgården och har trädgårdsavfall att bli av med. Men nu har jag fixat hus utan gräsmatta å dyl så blir nog en Ford Everest 3.2 nästa gång, duger att åka å köpa poolsalt med. Men inte så länge kronan ger under 4 baht.

Och i Thailand så tillverkas den av ISUZU... :eek::p:confused:
 
Har en Cheva pickis och tycker att på betongvägarna här så är det betydligt bättre komfort än i en vanlig bil, på fin landsvägs asfalt slår den inte en V70 men helt klart skönare att köra än ex Toyota Altis, Honda Civic å dyl bilar.

Hua Hin Phuket med endast 2 korta pissestop och inte tillstymmelse till träsmak. Vid rödljusen hinner dom andra knappt tänka på att starta innan jag ligger i 120 som är min marchfart, 180 turbodiesel kusar trycker på bättre än man tror i en lätt pickup och rätt kul med kontollerade baksläpp med spinn i usvängarna. Hastigheten däremot tappar den pga betydligt sämre väghållning, jag har inte en suck i kurvorna men vid nästa rödljus är jag förbi igen.

Har haft mycket nytta av flaket, perfekt ex när man grejat i trädgården och har trädgårdsavfall att bli av med. Men nu har jag fixat hus utan gräsmatta å dyl så blir nog en Ford Everest 3.2 nästa gång, duger att åka å köpa poolsalt med. Men inte så länge kronan ger under 4 baht.

Nu råkade jag bara nämna V70 då jag av någon konstig anledning råkat äga en sådan en gång tiden.
Jag har också råkat äga en diesel en gång i tiden, nämligen en Audi A4. 180hk även i den och inte fan var det någon direkt raket. Volvon hade väl 200hk och var fruktansvärt tråkig. Utöver det så har jag haft desto trevligare och framför allt roligare bilar.
Det är nog sällan jag har haft under 300hk i någon bil och då är det Audin och volvon. (Nu glömmer jag mina vinterbilar från ungdomens dagar)

Den mest bekväma bilen på landsväg var kanske en Cadillac STS.

Finns ingen optimal bil för alla situationer och oavsett vilken motor som sitter under huven, så blir man fort van. Fast då har jag aldrig ägt någon Bugatti eller Koenigsegg.

Just väghållningen på studsiga pickisar suger.
Att man kan dra på med lite blårök är bara ett tecken på att viktfördelningen är rutten.
 
Ja, senare modeller av pickups har verkligen motorkraft. :) Väghållningen är det som sagt sämre ställt med, och bromsarna är också relativt dåliga. Sedan är det många som modifierar dessa genom att höja dem och sätta på större hjul, och då blir väghållningen ännu sämre.
 
Nu råkade jag bara nämna V70 då jag av någon konstig anledning råkat äga en sådan en gång tiden.
Jag har också råkat äga en diesel en gång i tiden, nämligen en Audi A4. 180hk även i den och inte fan var det någon direkt raket. Volvon hade väl 200hk och var fruktansvärt tråkig. Utöver det så har jag haft desto trevligare och framför allt roligare bilar.
Det är nog sällan jag har haft under 300hk i någon bil och då är det Audin och volvon. (Nu glömmer jag mina vinterbilar från ungdomens dagar)

Den mest bekväma bilen på landsväg var kanske en Cadillac STS.

Finns ingen optimal bil för alla situationer och oavsett vilken motor som sitter under huven, så blir man fort van. Fast då har jag aldrig ägt någon Bugatti eller Koenigsegg.

Just väghållningen på studsiga pickisar suger.
Att man kan dra på med lite blårök är bara ett tecken på att viktfördelningen är rutten.
Jopp väghållningen e verkligen inget att hurra för men i 120-130 åker man bra och personligen ser jag det som en bra grej att man har en brom för trafiken här är inte vettig att ligga och pressa fort i. No 1 här är en hög bil så man ser vad som händer framför och en hyfsat axsnabb så man kan smita om vid rödljusen och lite markfrigång så man kan köra när det regnar häftigt. Få bilar här med många hk så jag kör ifrån 90% vilket duger gott. En bil som faller dig på läppen kostar många milj baht vilket jag inte vill lägga.
Tycker som sagt att min pickup slår en vanlig typ Toyota Altis alla dar i veckan både i komfort och nytta.

I Sverige vill jag ha vanliga bilar med många hk och kör därefter men passar inte här.
 
Jopp väghållningen e verkligen inget att hurra för men i 120-130 åker man bra och personligen ser jag det som en bra grej att man har en brom för trafiken här är inte vettig att ligga och pressa fort i. No 1 här är en hög bil så man ser vad som händer framför och en hyfsat axsnabb så man kan smita om vid rödljusen och lite markfrigång så man kan köra när det regnar häftigt. Få bilar här med många hk så jag kör ifrån 90% vilket duger gott. En bil som faller dig på läppen kostar många milj baht vilket jag inte vill lägga.
Tycker som sagt att min pickup slår en vanlig typ Toyota Altis alla dar i veckan både i komfort och nytta.

I Sverige vill jag ha vanliga bilar med många hk och kör därefter men passar inte här.

Det är väl typ det jag sa, förutom att jag inte gillar pick-up.
En Altis är väl kanske inte så kul eller bekväm, den heller och dom är ju knappast några prestandabilar.
Eventuellt nya Civic Turbo (dock CVT-låda) skulle kanske vara ok.
Camry och Accord är nog helt ok, men känns lite dyra.

Jag tycker fortfarande att en pick-up är värdelös i komforten och otymplig inne i stadstrafik.
Och som jag sa tidigare så tycker även jag att en vettig bil är för dyr och kan nog som max tänka mig att lägga ut pengar för en Civic typ.
Men då jag inte bor där så känns det dumt att ens köpa en Civic. Skulle jag flytta till Thailand permanent så hade det nog blivit en Camry Hybrid. Tror det är svårt att hitta något vettigare med tanke på komfort.

Självklart skulle jag kunna köra med en pick-up, men jag skulle inte ha lust att betala mer än 300.000 Thb för någon sådan oavsett hur ny den är.
 
Jopp väghållningen e verkligen inget att hurra för men i 120-130 åker man bra och personligen ser jag det som en bra grej att man har en brom för trafiken här är inte vettig att ligga och pressa fort i. No 1 här är en hög bil så man ser vad som händer framför och en hyfsat axsnabb så man kan smita om vid rödljusen och lite markfrigång så man kan köra när det regnar häftigt. Få bilar här med många hk så jag kör ifrån 90% vilket duger gott. En bil som faller dig på läppen kostar många milj baht vilket jag inte vill lägga.
Tycker som sagt att min pickup slår en vanlig typ Toyota Altis alla dar i veckan både i komfort och nytta.

I Sverige vill jag ha vanliga bilar med många hk och kör därefter men passar inte här.
Håller med i stort sett på det du skriver.
Tycker ändå att väghållningen har blivit betydligt bättre på nya Pickisar än vad det var för fem tio år sedan.
Skulle inte heller vilja jämföra en Volvo V 70 en gammal bil mot modern med en ny Revo t ex.
Det är liksom två olika typer av bil.
Jag har haft både Lancia Delta Integrale och Alfa Gilletta när jag ar yngre men utvecklingen har gått vidare. Idag skulle de inte vara så märkvärdiga bilar.
I Thailand passar en pickup perfekt. Den är mera allround än andra. Jag kan ta med mig mc cykel och utrustning på flaket. Vägar i bergen är inte heller några problem menar inga riksväg utan småvägar.
Lägger in en länk som visar att kan ta dig fram i stort sett var som helst med en sådan.
Väghållning är också prima på dom nya modellerna har testat och är nöjd. Det är imponerande vad dessa bilar klarar av, se gärna klippet från länken

 
Håller med i stort sett på det du skriver.
Tycker ändå att väghållningen har blivit betydligt bättre på nya Pickisar än vad det var för fem tio år sedan.
Skulle inte heller vilja jämföra en Volvo V 70 en gammal bil mot modern med en ny Revo t ex.
Det är liksom två olika typer av bil.
Jag har haft både Lancia Delta Integrale och Alfa Gilletta när jag ar yngre men utvecklingen har gått vidare. Idag skulle de inte vara så märkvärdiga bilar.
I Thailand passar en pickup perfekt. Den är mera allround än andra. Jag kan ta med mig mc cykel och utrustning på flaket. Vägar i bergen är inte heller några problem menar inga riksväg utan småvägar.
Lägger in en länk som visar att kan ta dig fram i stort sett var som helst med en sådan.
Väghållning är också prima på dom nya modellerna har testat och är nöjd. Det är imponerande vad dessa bilar klarar av, se gärna klippet från länken


Ja, valet av bil är väl till stort beroende på var man bor och var man mestadels kör.
Jag har kört en Revo från 2016. Inget som jag är direkt imponerad över.
För min del har det blivit mestadels stadskörning och motorväg och på de punkterna så känns en vanlig bil mer komfortabel än en Revo från 2016. Tog t.o.m en Chevrolet hyrbil som var gammal och sliten i några dagar. Den var trevligare att köra än Revo'n.
Fast nu är det ju min åsikt och mitt tycke. Det är väl inte direkt några fakta när det gäller tycke och smak.
 
Som fattig farang har jag inte råd med dyr bil, men köpte för några år sedan en begagnad Mercedes E300 från 1988 i extremt bra skick för 50.000 thb, fördelen med begagnade europeiska bilar i Thailand är att det är bara de lyxigaste som exporteras och då är det bara de rikaste som kan köpa dem, och de sköter om sin bil bättre än de sköter om sina barn, så en 30 år gammal europeisk bil i Thailand är ofta i bättre skick än en 10 år gammal Japansk bil, dessutom blir andrahands värdet lågt eftersom inga thailändare köper dem pga att de köper en bil att ha hela livet och då blir det som regel en ny Toyota, dessutom är det inte alla verkstäder som tar emot europeiska bilar och de som gör det är lite dyrare så Thaisen har inte råd att serva dem, men de går ju inte sönder lika ofta som Japanska bilar så de gånger de gör det kan man lägga några kr extra. Och de flesta faranger köper nytt. Bra för mig som är fattig :) Min mersa har gått klanderfritt i 5 år nu, aldrig några problem med den.
 
Som fattig farang har jag inte råd med dyr bil, men köpte för några år sedan en begagnad Mercedes E300 från 1988 i extremt bra skick för 50.000 thb, fördelen med begagnade europeiska bilar i Thailand är att det är bara de lyxigaste som exporteras och då är det bara de rikaste som kan köpa dem, och de sköter om sin bil bättre än de sköter om sina barn, så en 30 år gammal europeisk bil i Thailand är ofta i bättre skick än en 10 år gammal Japansk bil, dessutom blir andrahands värdet lågt eftersom inga thailändare köper dem och de flesta faranger köper nytt. Bra för mig som är fattig :) Min mersa har gått klanderfritt i 5 år nu, aldrig några problem med den.
Grattis, mycket bil för pengen där.
Det lär iofs kosta skjortan den dagen den går sönder men 5 år å 50.000 baht så kan du ju skrota den.
 
Precis, det var tanken, jag kör till den rasar och köper en annan billig bil, men jag hade räknat med att den skulle klara sig i 1 år, men är inne på mitt 5:e år nu :) så helt klart prisvärd.
 
dessutom är det inte alla verkstäder som tar emot europeiska bilar och de som gör det är lite dyrare så Thaisen har inte råd att serva dem

Det som jag tycker är det som talar emot att ha en ovanlig bil är om den går sönder någonstans långt ut på vischan. Dels blir det problemet du skriver om att hitta en verkstad som kan serva den mycket större, och i tillägg till det så är det mycket mer sannolikt att bli sittades och vänta på reservdelar innan man kan köra vidare. Om man inte skrotar den och tar bussen istället då förståss. :)
 
Jo jag hade den inställningen också, men så tog jag chansen, jag gillar att ta chanser :) och det gick ju bra. Men det är ju lika för alla bilar egentligen, jag hade för länge sedan en Toyota Hillux, det var massa år sen och den gjorde just det du beskriver, gick sönder mitt ute i ingenstans, men efter att ha hittat en bärgare så släpades den iväg till en Toyotahandlare och det går ju att göra med Europeiska bilar också. Bärgaren skiter i märket. I mitt nuvarande fall hade jag nog låtit släpa den till skroten :)
 
Det största problemet med att köpa en gammal bil blir förmodligen att övertyga tiirak om förträffligheten med den affären. Jag misstänker att det kan skapa problem i vissa fall. :rolleyes:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp