Begagnad bilinköp

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Slacker Lan, 12 maj 2018.

Taggar:
?

Vilken billig begagnad bil skulle du välja

Poll closed lördag kl 06:40.
  1. Volvo

2 röst(er)
    8,7%
  2. SAAB

0 röst(er)
    0,0%
  3. Mercedes

1 röst(er)
    4,3%
  4. Toyota

16 röst(er)
    69,6%
  5. Annat

4 röst(er)
    17,4%
  1. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Nåja, det beror väl på vilken thai som är ute på vägen när du kör om dom.
    T.o.m en Volvo V70 är ju rappare än valfri thai-pickis. Men det är klart, en Toyota Yaris är ju ett enkelt offer.
    Jag hade nog hellre kört en ny Fortuner och hoppats att dom inte är lika bumlings som föregångaren.

Tror knappast du hade orkat med en Toyota pick-up i Sverige. Men som sagt så kan man inte vara lika kräsen i Thailand.

Mr.Jo gillar detta.
  2. Jo-Be

Jo-Be Forumveteran

Rot Thai! Is my transport... :D:p:D

rotthai.jpg

Den jag vill ha är Chevrolet Z71 eller Dodge RAM 2500, men det lär väl aldrig hända.
    chevaz71.jpg

Eller

dodge2500.png

Så det får bli en

trampcykel.png

Jacka jann...

5555555!!

3. nmax

nmax Forumveteran

Har en Cheva pickis och tycker att på betongvägarna här så är det betydligt bättre komfort än i en vanlig bil, på fin landsvägs asfalt slår den inte en V70 men helt klart skönare att köra än ex Toyota Altis, Honda Civic å dyl bilar.

Hua Hin Phuket med endast 2 korta pissestop och inte tillstymmelse till träsmak. Vid rödljusen hinner dom andra knappt tänka på att starta innan jag ligger i 120 som är min marchfart, 180 turbodiesel kusar trycker på bättre än man tror i en lätt pickup och rätt kul med kontollerade baksläpp med spinn i usvängarna. Hastigheten däremot tappar den pga betydligt sämre väghållning, jag har inte en suck i kurvorna men vid nästa rödljus är jag förbi igen.

Har haft mycket nytta av flaket, perfekt ex när man grejat i trädgården och har trädgårdsavfall att bli av med. Men nu har jag fixat hus utan gräsmatta å dyl så blir nog en Ford Everest 3.2 nästa gång, duger att åka å köpa poolsalt med. Men inte så länge kronan ger under 4 baht.

Mr.Jo, brt666, Berralund och 1 annan gillar detta.
  4. Jo-Be

Jo-Be Forumveteran

Och i Thailand så tillverkas den av ISUZU... :eek::p:confused:

5. andrejsdenruskige

Nu råkade jag bara nämna V70 då jag av någon konstig anledning råkat äga en sådan en gång tiden.
    Jag har också råkat äga en diesel en gång i tiden, nämligen en Audi A4. 180hk även i den och inte fan var det någon direkt raket. Volvon hade väl 200hk och var fruktansvärt tråkig. Utöver det så har jag haft desto trevligare och framför allt roligare bilar.
    Det är nog sällan jag har haft under 300hk i någon bil och då är det Audin och volvon. (Nu glömmer jag mina vinterbilar från ungdomens dagar)

Den mest bekväma bilen på landsväg var kanske en Cadillac STS.

Finns ingen optimal bil för alla situationer och oavsett vilken motor som sitter under huven, så blir man fort van. Fast då har jag aldrig ägt någon Bugatti eller Koenigsegg.

Just väghållningen på studsiga pickisar suger.
    Att man kan dra på med lite blårök är bara ett tecken på att viktfördelningen är rutten.

Samet och Mr.Jo gillar detta.
  6. suriya

suriya Forumvärd TS-teamet

Ja, senare modeller av pickups har verkligen motorkraft. :) Väghållningen är det som sagt sämre ställt med, och bromsarna är också relativt dåliga. Sedan är det många som modifierar dessa genom att höja dem och sätta på större hjul, och då blir väghållningen ännu sämre.

Samet och Mr.Jo gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. nmax

nmax Forumveteran

Jopp väghållningen e verkligen inget att hurra för men i 120-130 åker man bra och personligen ser jag det som en bra grej att man har en brom för trafiken här är inte vettig att ligga och pressa fort i. No 1 här är en hög bil så man ser vad som händer framför och en hyfsat axsnabb så man kan smita om vid rödljusen och lite markfrigång så man kan köra när det regnar häftigt. Få bilar här med många hk så jag kör ifrån 90% vilket duger gott. En bil som faller dig på läppen kostar många milj baht vilket jag inte vill lägga.
    Tycker som sagt att min pickup slår en vanlig typ Toyota Altis alla dar i veckan både i komfort och nytta.

I Sverige vill jag ha vanliga bilar med många hk och kör därefter men passar inte här.

Mr.Jo gillar detta.
  9. andrejsdenruskige

Det är väl typ det jag sa, förutom att jag inte gillar pick-up.
    En Altis är väl kanske inte så kul eller bekväm, den heller och dom är ju knappast några prestandabilar.
    Eventuellt nya Civic Turbo (dock CVT-låda) skulle kanske vara ok.
    Camry och Accord är nog helt ok, men känns lite dyra.

Jag tycker fortfarande att en pick-up är värdelös i komforten och otymplig inne i stadstrafik.
    Och som jag sa tidigare så tycker även jag att en vettig bil är för dyr och kan nog som max tänka mig att lägga ut pengar för en Civic typ.
    Men då jag inte bor där så känns det dumt att ens köpa en Civic. Skulle jag flytta till Thailand permanent så hade det nog blivit en Camry Hybrid. Tror det är svårt att hitta något vettigare med tanke på komfort.

Självklart skulle jag kunna köra med en pick-up, men jag skulle inte ha lust att betala mer än 300.000 Thb för någon sådan oavsett hur ny den är.

10. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Håller med i stort sett på det du skriver.
    Tycker ändå att väghållningen har blivit betydligt bättre på nya Pickisar än vad det var för fem tio år sedan.
    Skulle inte heller vilja jämföra en Volvo V 70 en gammal bil mot modern med en ny Revo t ex.
    Det är liksom två olika typer av bil.
    Jag har haft både Lancia Delta Integrale och Alfa Gilletta när jag ar yngre men utvecklingen har gått vidare. Idag skulle de inte vara så märkvärdiga bilar.
    I Thailand passar en pickup perfekt. Den är mera allround än andra. Jag kan ta med mig mc cykel och utrustning på flaket. Vägar i bergen är inte heller några problem menar inga riksväg utan småvägar.
    Lägger in en länk som visar att kan ta dig fram i stort sett var som helst med en sådan.
    Väghållning är också prima på dom nya modellerna har testat och är nöjd. Det är imponerande vad dessa bilar klarar av, se gärna klippet från länken

suriya gillar detta.
  11. andrejsdenruskige

Ja, valet av bil är väl till stort beroende på var man bor och var man mestadels kör.
    Jag har kört en Revo från 2016. Inget som jag är direkt imponerad över.
    För min del har det blivit mestadels stadskörning och motorväg och på de punkterna så känns en vanlig bil mer komfortabel än en Revo från 2016. Tog t.o.m en Chevrolet hyrbil som var gammal och sliten i några dagar. Den var trevligare att köra än Revo'n.
    Fast nu är det ju min åsikt och mitt tycke. Det är väl inte direkt några fakta när det gäller tycke och smak.

suriya gillar detta.
  12. UbonBorge

UbonBorge Medlem

Den här lånade jag en semester, den är med stora dieselmotorn.
    Det var ju ingen raket direkt.

IMG_2052.JPG

Berralund och Huahindinge gillar detta.
  13. flimmer

flimmer Medlem

Mest svartrök på den jag brukar låna, fast det beror nog inte på viktfördelningen. :)

14. suriya

suriya Forumvärd TS-teamet

Beror oftast på utebliven service på diselpumpen och/eller insprutarna.

Mellan ca 2- och 10 tusen bath att fixa i Thailand. :)

Laddar...
Liknande ämnen - Begagnad bilinköp
  1. Phonta
    Svar:
    8
    Visningar:
    362

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis