Begagnade bilar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lunkan

Gäst
(Om jag fattat rätt) Nya bilar är dyra i Thailand p g a "strafftullarna".

Jag har tittat runt lite på Internet efter ganska nya (=max 8 år) begagnade bilar i Thailand, men de jag hittat har varit förhållandevis ännu dyrare än nya.

Har någon hittat någon till ett hyffsat pris? I sådana fall - Var/hur?

Har någon t ex kollat prisnivån vid auktioner på utmätta bilar?
Någon som vet fler orter än BKK där de säljer utmätta bilar?

I Nakhon ratchasima brukar de ha auktion 1 gång i månaden utanfør Lotus och dær brukar det vara mycket billiga exemplar som jag sett på allt i från snabba scootrar (mopeder) till jeepar ala mitsubishi Triton 2 el 4 dørrars som ær mycket populær.

Dock ær de som med vanliga auktioner som i sverige /tyskland att de finns exemplar med smaschade rutor och krockskadade skærmar etc men ær man en hændig bilmekaniker så finns det klipp...helt klart. De viktiga ær ju motorskicket och drivlinan och att de ær skøtt ordentligt. resten sk skønmæssiga detaljer kan man ju fixa allt eftersom. :wai:

"Mats 49 " sa:
Hej.
Jag har noll koll på det här med fordon.
Kan jag som Farang äga ett fordon i Thailand?
Och vad är förutsättningarna för att jag ska kunna göra det?

Mats 49 :wai:
Hej mats49
ja du kan som farang äga både mc o bil men du måste ha en gul hus bok som ja har förstått de..

tanten o ja såg en bil som såg ut som en toyota pickis men hette TATA till ett mycket förmånligt pris styvt 500000thb ny

glimten66

Tata_Xenon_XT_260209_5.jpg

tata-xenon-tl-sprint.jpg

Hej
ja dom ser riktigt bra ut har läst lite om dom o de ja gillar bäst me dom e att dom har tjockare plåt än toyota nissan mm mm
en nackdel e att när ja va nere fanns dom ej som automat men de va förra års modellen ja såg

glimten66 :wai:

va fan sitter ju me auto mat i svedala så skönt så vill inte sitta i thailand o slira koppling hela dan..

tycker den e fin o till rätt pengar me

Absolut, det är lite jobbigt när man kommer ner och lånar svärfars pickis, dels högerstyrd och manuell. Men det har faktiskt gått över förväntan med vänstertrafiken, det jobbigaste tycker jag är alla MC och moppar som susar omkring överallt. Man måste ha ögon i nacken också.
Så när vi en gång köper en bil så blir det absolut en automatare.

Berralund :wai:

Ja automat e desom gäller o dom där myrorna till mc dom e ju överallt o ingenstans :)
vänstertrafiken funkar tar en liten stund varje gång man kommer ner men sen e de inga problem

glimten66

>Glimten
Vilka säljer Tata i Thailand?

---
Gällande plåt, så spelar konstruktion och rostskydd större roll än plåttjocklek. Eller ville ni ha tjock plåt för att tåla krockar bättre? :)
Vid kusten rostar bilarna, men - efter vad jag hört - i inlandet brakar transmissionen ihop långt innan bilen rostar :)

Det stämmer alldeles säkert. Med tanke på vägarnas skick tar däck, hjulupphängning/fjädring och transmission mycket stryk. Hemmavid är skicket på vägarna bitvis uselt, stora hålor som man inte alltid kan köra runt. Och råkar man komma för fort och kör ner i en sådan av misstag kan man ju bara tänka sig vilket slitage det blir.
Svärfar blev överlycklig i vintras när jag köpte nya däck till hans pickis, kostade 19000 Baht. Han hade varit tvungen att låna för att klara det själv.

Berralund :wai:

Lunkan tjock plåt e bra vi alla krockar som händer helst skulle man väl ha en pansarvagn när man kör i deras trafik :)

ja vägarna där uppe e ju inte allti dom bästa vet inte hur många fjädrar ja bytt på hojen där

>Glimten

---
Jag tittade Tatas hemsida, och de närmaste de märkt ut där var i Nepal :)

De hade flera intressanta modeller, men 5-växlade manuella (utom lite oklart för deras minsta personbil.

Oh! De finns! Lustigt att Tatas internationella hemsida inte visar dem :)
Tackar.

Sedan återstår den stora frågan om de har någon hållbarhet. Och de talar om en massa tekniska detaljer, men de verkar inte vilja tala om hur mycket soppa de drar :) Kanske mycket, eftersom de verkar vara tunga jämfört med sin storlek. Men de är mycket fina för det priset.

"Lunkan " sa:
>Glimten

---
Jag tittade Tatas hemsida, och de närmaste de märkt ut där var i Nepal :)

De hade flera intressanta modeller, men 5-växlade manuella (utom lite oklart för deras minsta personbil.
Pröva den här länken www.tatamotors.co.th/en

vi hittade två återförsäljare i Roiet finns nog lite överallt tror ja

Har lite funderingar på transportmedel att köpa för att frakta fru och vänner.
Jag har förstått att en Pickis är det enda som är prisvärt. Om man ska ha en för kortare resor så kan moppe kan ju gå an, men kan man inte köpa en typ Tuk Tuk eller en moppe med sidovagn.

"glimten66 " sa:
Hej mats49
ja du kan som farang äga både mc o bil men du måste ha en gul hus bok som ja har förstått de..

tanten o ja såg en bil som såg ut som en toyota pickis men hette TATA till ett mycket förmånligt pris styvt 500000thb ny

glimten66
Hej.Tata kommer fran Indien,mycket prisvard bil.Man kan fa bilen med diesel eller gas.Diesel 33bhat/liter gas cirka12bhat/liter.
Det jag gillar den har automatisk diffsparr (Lockright).
Ha en bra dag
//Pekka

Tata verkar va ett stort märke i Asien, dom är ju inblandade i både Jaguar och Landrover.
Så det kan va värt att hålla ett öga på.
Är det så att Thailändska staten sponsrar pickupper på något sätt?

Behöver ej ha gul husbok. Räcker med intyg från emigration ang din bostadsvistelse, samma som för körkort. Har själv bilen skriven på mig. Men du måste betala kontant.

men man skall alltså vara folkbokförd, och beviset för att man är det är att du är inskriven i den gula husboken som heter "Tabien baan", den boken gäller alltså den fastigheten där du bor i härnere. Och eftersom en falang aldrig i detta livet någonsin kommer in och blir folkbokförd som en thailändare, de är ju inskrivna själva i en blå husbok som heter "Chanot". Men vi falanger får hålla tillgodo med den gula boken, men skit samma egentligen, inget att bry sig om.

Måste bara få glänsa lite :nod: :nod: :nod:

Både den gula och blå boken heter Tabien baan. Chanot är lagfarten, det dokument som utfärdas av lantmäteriet (Khoum ti din) transkriberingen är säkert kass, men för mig låter det så.

/Anubaan

Är det nån som vet om det går att köpa en typ Tuk Tuk som privat person?

"legolas " sa:
Jag har varit inne i en sådan affär här i Chaiyaphum ihop med en svensk kompis som ville köpa med sig en sådan där tuc tuc som de kallar på thai för "samlaw", alltså motorcykel med påhäng därbak för 2 personer.... Det är väl den du menar va??

Det var i alla fall inga problem att handla en sådan, priset för en ny låg då för 2 år sedan på runt 50.000 baht sade dom...
Jo precis en sån menar jag va bra då finns det att köpa, då gäller det bara att hitta en när det blir så dags.
Känns bättre att ha folket bakom ryggen i stället för i en låda vid sidan om.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp