Behöver tips!

D

Dannsunn

Gäst
Hej !

Nu har jag en fråga som jag förstår många är trötta på, men är oerhört tacksam för tips och förslag.
Jag är en 30 årig man som nu vill ta steget att bo i Thailand på heltid, har varit mycket resor hit nu senaste 4 åren p.g.a min flickvän som bor här.
Min flickvän har ett uppstyrt liv här och har sin egen coffee shop och har en okej inkomst, men det är inte nog för att vi bägge ska klara oss. Efter 4 år av distans vill vi ta det steget längre och försöka få mig hit då vi absolut inte vill bo i Sverige.
Finns det möjlighet att söka jobb på internationella bolag , behöver thaibolag någon form av hjälp?
Jag är utbildad VVS montör, samt utbildning i projektledning , kalkyl och konstruktion (jobbat de senaste 3 åren som kalkylator / projektledare på svenskt byggföretag) innan dess 8 år som VVS montör. Så erfarenhet inom ekonomi, upphandling , byggnation och projektering finns.
Mina engelska kunskaper är bra och viss förståelse även vid det thailändska språket men väldigt begränsat.

Jag är absolut inte låst inom denna bransch utan jag är öppen för nya branscher , idéer och ser allt detta som ett nytt steg till att utveckla mig själv som person.
Finns några idéer vad man kan söka? Är det thai jobb som gäller eller finns det etablerade internationella företag?

Detta får helst vara inom Phuket området men är inte främmande för att resa inrikes inom Thailand.

Hoppas någon som gjort denna resa tidigare kan ge lite tips och trix hur man kan gå tillväga.

Tack på förhand för kommande svar och hoppas något matnyttigt kan komma.

Mvh
Daniel

Att man är öppen för div olika jobb hjälper sällan här, det är dokumenterad kunskap som gäller för ett bra jobb, räknar ex inte telefon försäljning till ett av dom.
Dina meriter kan nog ge dig ett jobb och Bangkok är väl där det är lättast men kanske inte helt omöjligt i Phuket heller men jag tror att du behöver goda kunskaper i Thaispråket.
Lycka till och glöm inte bort det där med pension och att sjukvård inte är gratis här.

Att man är öppen för div olika jobb hjälper sällan här, det är dokumenterad kunskap som gäller för ett bra jobb, räknar ex inte telefon försäljning till ett av dom.
Dina meriter kan nog ge dig ett jobb och Bangkok är väl där det är lättast men kanske inte helt omöjligt i Phuket heller men jag tror att du behöver goda kunskaper i Thaispråket.
Lycka till och glöm inte bort det där med pension och att sjukvård inte är gratis här.
Nu blir jag nyfiken:rolleyes:du jobbar i Thailand och har påtalat att du suger på thai.....

Inte kan det vara så att du bara daytradar i Hua Hin:cool:
Dela med dig nu:D

Med kunskaperna du anger så säger jag att du skall ta anställning på svensk firma och jobba på distans.

Alternativt bli egen och sälja dina tjänster.

Att hitta ett jobb i den branschen i Thailand som är välbetalt är ytterst svårt. Därtill kommer alla regler om arbeten du inte får utföra. Så även om du bara jobbar halvtid mot Sverige kommer du antagligen tjäna mer än att jobba heltid i Thai.

Alternativet skulle vara att starta eget på Phuket. Anställa massa thai och utföra byggnation, vvs, el osv... finns många västerlänningar som vill få saker utförda på ett europeiskt sätt.

Nu kommer säker många säga emot och att det finns massor av jobb i Thailand. Javisst. Men finns massor av folk som vill ha dem. De flesta kräver universitetsexamen, arbetslivserfarenhet, att man redan bor i Thai, att man är native English speaking osv...

Sammanfattningsvis... visst finns det jobb i Thai. Att få likvärdig lön som att jobba på distans mot Sverige är svårt. Starta något lokalt innebär möjligheter men också enormt mycket arbete och problem.

Så jag skulle vilja påstå att bästa alternativet är anställd i Sverige. Jobba på distans alternativt hitta en arbetsgivare med kontor i Thai som kan tänka sig att skicka dig dit.

Nej att sälja telefoner är nog ingen bra affärsidé, tillräckligt många som gör :) Särskrivning är ett svårt ..

Janne på Rörakuten från Sollentuna har ju öppnat kneg i Bkk, han har säkert något kneg till 30 åringen!

Nu blir jag nyfiken:rolleyes:du jobbar i Thailand och har påtalat att du suger på thai.....

Inte kan det vara så att du bara daytradar i Hua Hin:cool:
Dela med dig nu:D
Suger på Thai?
Njae det är inte riktigt min grej men gillar Du det så hälsar vi dig välkommen ur garderoben [emoji6]

Hej !

Nu har jag en fråga som jag förstår många är trötta på, men är oerhört tacksam för tips och förslag.
Jag är en 30 årig man som nu vill ta steget att bo i Thailand på heltid, har varit mycket resor hit nu senaste 4 åren p.g.a min flickvän som bor här.
Min flickvän har ett uppstyrt liv här och har sin egen coffee shop och har en okej inkomst, men det är inte nog för att vi bägge ska klara oss. Efter 4 år av distans vill vi ta det steget längre och försöka få mig hit då vi absolut inte vill bo i Sverige.
Finns det möjlighet att söka jobb på internationella bolag , behöver thaibolag någon form av hjälp?
Jag är utbildad VVS montör, samt utbildning i projektledning , kalkyl och konstruktion (jobbat de senaste 3 åren som kalkylator / projektledare på svenskt byggföretag) innan dess 8 år som VVS montör. Så erfarenhet inom ekonomi, upphandling , byggnation och projektering finns.
Mina engelska kunskaper är bra och viss förståelse även vid det thailändska språket men väldigt begränsat.

Jag är absolut inte låst inom denna bransch utan jag är öppen för nya branscher , idéer och ser allt detta som ett nytt steg till att utveckla mig själv som person.
Finns några idéer vad man kan söka? Är det thai jobb som gäller eller finns det etablerade internationella företag?

Detta får helst vara inom Phuket området men är inte främmande för att resa inrikes inom Thailand.

Hoppas någon som gjort denna resa tidigare kan ge lite tips och trix hur man kan gå tillväga.

Tack på förhand för kommande svar och hoppas något matnyttigt kan komma.

Mvh
Daniel

Enklast om du vill bo long stay är väl om ni gifter er så du kan söka marriage visa. Antar då att flickvännen är Thai?
Bästa vägen att jobba i Thailand är att söka från Sverige. När (om) du fått ett jobb så ska du söka ett Non-immigrant B visa (en del pappersjobb). Med B visat fixar din nya arbetsgivare ett work permit. Med WP söker du (med hjälp av arbetsgivaren) sen ett 1 årigt B visa som sen förlängs med extension of stay/re-entry permit varje år.
Eller så kan du gå den långa vägen och starta ett företag men en thai partner.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar