Beräknad handläggningstid för uppehållstillstånd just nu?

 
A

Anonym

Gäst
Ny medlem här men jag har varit inne och läst de senaste månaderna.

Nu har tjejen åkt tillbaka till Thailand igen efter att hon hälsat på mig här i Eksjö under 5 månader. Hon ska ansöka om uppehållstillstånd på migrationsverkets hemsida. I nuläget är det många som ansöker om tillstånd. Migrationsverket har en sida som visar väntetiden http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Men kan den tiden stämma igentligen? Det verkar som om vi ska behöva vänta 8-14 månader på beslutet. Jag träffade några andra som pratade om att det gått mycket fortare för dom och sen någon annan som väntat i två år nästan. Om det är någon annan som väntar på beslut just nu, hur länge har ni väntat? Tackar som vänligast.

Visa bilaga 49696
 
Ny medlem här men jag har varit inne och läst de senaste månaderna.

Nu har tjejen åkt tillbaka till Thailand igen efter att hon hälsat på mig här i Eksjö under 5 månader. Hon ska ansöka om uppehållstillstånd på migrationsverkets hemsida. I nuläget är det många som ansöker om tillstånd. Migrationsverket har en sida som visar väntetiden http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Men kan den tiden stämma igentligen? Det verkar som om vi ska behöva vänta 8-14 månader på beslutet. Jag träffade några andra som pratade om att det gått mycket fortare för dom och sen någon annan som väntat i två år nästan. Om det är någon annan som väntar på beslut just nu, hur länge har ni väntat? Tackar som vänligast.

Visa bilaga 49696
Jag lämnade in min ansökan idag och det kan ta upp till 24 månader sa dom idag till oss om vi har otur
 
För ett år sen var jag på ambassaden och dom sa , allt ser ok ut , dom sände papperet till
migrationsverket och efter cirka en måned var alt klart for hemting i Bangkok .
 
Helt spontant - Det är ingen annat än en gigantisk skandal om det blir så. :mad:
Skandal är väl kanske inte rätt ord här, Sverige har ju tagit beslut att hjälpa dom som flyr för livet före oss kärlekskranka. Rätt el fel får någon annan avgöra. Mig har väl det inte så jäkla lätt heller då det inte bara är att gå ut på gatan och hämta in folk för att förstärka arbetsstyrkan.
 
Skandal är väl kanske inte rätt ord här, Sverige har ju tagit beslut att hjälpa dom som flyr för livet före oss kärlekskranka. Rätt el fel får någon annan avgöra. Mig har väl det inte så jäkla lätt heller då det inte bara är att gå ut på gatan och hämta in folk för att förstärka arbetsstyrkan.
Jag tänker på att man borde ha handläggare som sysslar med olika saker så att inte alla ärenden hamnar i samma hög. Men det kanske redan är så, vad vet jag men visst har Mig en svår situation att hantera.

Sen tycker jag att kärlekskranka kanske är lite grovt, träffar man en kvinna man älskar så tycker jag att det är betydelselöst var hon kommer ifrån. Byråkrati som tar upp till två år får inte stå i vägen för människors lycka.
 
Jobbiga jag tycker är att behöver vi åka akut till Sverige min farsa ligger för döden tex. så kan inte frugan bara hänga med.
Vart gifta ett tag men för att vi skall vid en akut situation åka ner så får vi gå igenom hela turistvisum köret.
Att flyktingar och gifta parter skall jämställas och in i samma kö köper jag inte.
Inom alla andra myndigheter delas ansvarsområden upp och är ju 2 helt skilda saker alla kategorier.
 
Det tror jag också, dock i en krissituation som Jonas beskriver har man ju inte tid att vänta utan vill ju bara åka ... borde finnas en möjlighet att få temporärt visum mot ex.vis ett läkarintyg och vigselbevis ... men självklart lättare om man är gifta i Sverige också!
 
Är du registrerat som gift i Thailand gäller detta även i Sverige om du är gift med munkar gäller det inte som gift
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp