Nam Falang
Forumveteran
Färddator kom i och med elektronisk insprutning på motorerna. Eftersom motorstyrdonet öppnade och stängde insprutningsventilerna så visste man pga av tryck samt hur mycket dom flödade hur mycket bränsle som sprutades in i motorn. Luftmassemätaren kunde tala om hur mycket luft som motorn fick. Varvtalssensorn visste varvtalet, hastighetsmätaren visste hastigheten och sträckan. Lambda sonden (syresensor) visste hur effektiv förbränningen var. Styrdonet hade koll på tändning och knacksensorn såg till att motorn inte spikade. Alla dessa sensorer resulterade i en färddator som räknade ut en massa spännande värden som sålde bra ett tag Hade sällan något med växellådan att göra.På färddatorns display i alla fall men exakt vilken dator/vilka datorer längs bilens datorbuss som själva ändringen sker i är osäkert men växellådans dator är en bra gissning
Opel hade förresten ett vinterläge på sin automat. Den gjorde så att man alltid startade på tvåan och hjulspinn minskade pga av lägre vridmoment.