Berralund i Österrike

 
På färddatorns display i alla fall men exakt vilken dator/vilka datorer längs bilens datorbuss som själva ändringen sker i är osäkert men växellådans dator är en bra gissning
Färddator kom i och med elektronisk insprutning på motorerna. Eftersom motorstyrdonet öppnade och stängde insprutningsventilerna så visste man pga av tryck samt hur mycket dom flödade hur mycket bränsle som sprutades in i motorn. Luftmassemätaren kunde tala om hur mycket luft som motorn fick. Varvtalssensorn visste varvtalet, hastighetsmätaren visste hastigheten och sträckan. Lambda sonden (syresensor) visste hur effektiv förbränningen var. Styrdonet hade koll på tändning och knacksensorn såg till att motorn inte spikade. Alla dessa sensorer resulterade i en färddator som räknade ut en massa spännande värden som sålde bra ett tag :) Hade sällan något med växellådan att göra.
Opel hade förresten ett vinterläge på sin automat. Den gjorde så att man alltid startade på tvåan och hjulspinn minskade pga av lägre vridmoment.
 
Färddator kom i och med elektronisk insprutning på motorerna. Eftersom motorstyrdonet öppnade och stängde insprutningsventilerna så visste man pga av tryck samt hur mycket dom flödade hur mycket bränsle som sprutades in i motorn. Luftmassemätaren kunde tala om hur mycket luft som motorn fick. Varvtalssensorn visste varvtalet, hastighetsmätaren visste hastigheten och sträckan. Lambda sonden (syresensor) visste hur effektiv förbränningen var. Styrdonet hade koll på tändning och knacksensorn såg till att motorn inte spikade. Alla dessa sensorer resulterade i en färddator som räknade ut en massa spännande värden som sålde bra ett tag :) Hade sällan något med växellådan att göra.
Opel hade förresten ett vinterläge på sin automat. Den gjorde så att man alltid startade på tvåan och hjulspinn minskade pga av lägre vridmoment.

Känns mer som det är ECM:em du pratar om

"Färddator" är det allmänna begreppet på den del av bilens centralinstrument som visar fordonets bränsleförbrukning, avstånd till nästa tankning etc etc för föraren

Så här ser det ut på min bil:

IMG_20240618_204605.jpg


IMG_20240618_204640.jpg
 
Känns mer som det är ECM:em du pratar om

"Färddator" är det allmänna begreppet på den del av bilens centralinstrument som visar fordonets bränsleförbrukning, avstånd till nästa tankning etc etc för föraren

Så här ser det ut på min bil:

IMG_20240618_204605.jpg



IMG_20240618_204640.jpg

Bra, då har du kommit fram till att man inte ändrar något som helst i färddatorn.
Det är inte ens i färddatorns display man ändrar något. Då kan man lika gärna påstå att man ändrar gliding mode i klockan på bilen.
 
Känns mer som det är ECM:em du pratar om

"Färddator" är det allmänna begreppet på den del av bilens centralinstrument som visar fordonets bränsleförbrukning, avstånd till nästa tankning etc etc för föraren

Så här ser det ut på min bil:

IMG_20240618_204605.jpg


IMG_20240618_204640.jpg
Ja precis men där ändrar du ingenting. Färddatorn visar endast ett resultat eller ett troligt resultat.
 
Bra, då har du kommit fram till att man inte ändrar något som helst i färddatorn.
Det är inte ens i färddatorns display man ändrar något. Då kan man lika gärna påstå att man ändrar gliding mode i klockan på bilen.
Jag kör ofta men farthållaren igång på Stingern och den bromsar själv i nedförlutningar.
 
Gud så vackert, man tror inte sina ögon!:love_transparent:
Ja uppe på Kaiser Franz Josefshöhe är det fantastiskt när det är molnfritt. Grossglockner är Österrikes högsta berg, 3798 m. Denna tiden är bra att köra dit, ingen trängsel. Dock massor av motorcyklister och cyklister. Dom senare har det jobbigt, stigningen på vägen är runt 12% som mest och det är ganska långa sträckor.

Kostnaden för en bil är €43, MC €33. Tåget tillbaka kostade €20,40.
 
Imorgon planerar den gamle sjöfararen att gå till sjöss igen, denna gång på Zeller See. Hade tänkt Salzburg men vägarbetet i en tunnel grusar dom planerna. Så en rundtur på sjön är inte fel och därefter en Apfelstrudel på Konditorei Moßhammer. Det skall va gött å leva, annars kan det kvitta. :p
 
Nu är dagens tur avslutad, 31 grader här nere men vid Hochstauseen på 2000 m rådde behagliga 22. Här lite bilder.

20240620_112152.jpg


20240620_113547.jpg


20240620_115548.jpg


20240620_115557.jpg


20240620_115625.jpg


20240620_115630.jpg


20240620_120351.jpg


20240620_134404.jpg
Hej

Det finns mycket att se och uppleva i Österrike och det framgår ju av dina bilder också, det är väl inte riktigt högsäsong ännu där nere, att besöka alperna strax innan eller efter högsäsongen är ju perfekt.

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns mycket att se och uppleva i Österrike och det framgår ju av dina bilder också, det är väl inte riktigt högsäsong ännu där nere, att besöka alperna strax innan eller efter högsäsongen är ju perfekt.

Mvh isan lover
Exakt, inga köer någonstans. Förr i tiden kallade jag Österrike mitt andra hemland och f*n vet om det inte gäller fortfarande. Familjen är lyrisk, skönt att slippa flygresan till Thailand. Jag vet ju vad jag vill dom skall få uppleva från tidigare resor.
 
Imorgon planerar den gamle sjöfararen att gå till sjöss igen, denna gång på Zeller See. Hade tänkt Salzburg men vägarbetet i en tunnel grusar dom planerna. Så en rundtur på sjön är inte fel och därefter en Apfelstrudel på Konditorei Moßhammer. Det skall va gött å leva, annars kan det kvitta. :p
Ser på FB att gammal klasskompis som är lots i gbg kör ungefär samma rutt som er men ett dygn efter typ.
 
 
 
Tillbaka
Topp