Berras sista resor tiĺl sjöss

Första resan var i september 1975 med påmönstring i Rotterdam. Sedan följde resor mellan Narvik och Rotterdam/Antwerpen samt en resa lastning i Buchanan, Liberia för Dunkerque.
Later som en Granges bat

305691_314221075353669_508272050_n.jpg

Finns skatteavtal mellan Thailand och Sverige på skatteverketshemsida.
Att för flyg och sjöfolk som jobbar för 3dje land är skattepliktig till det landet.
Innan var jag ju på Bahamas och dit är det ingen skatt.
Sist var jag på NIS och fick efter fråga svar från skatteverket i Sverige och Norge att som utskriven Svensk boende i Thailand var jag inte skattepliktig till nåt av länderna, bara NAV på 8,2% till Norge för pension.
Antar att pensionen som betalas ut senare då skattas i Norge?

Ja det är dubbelbeskattningsavtal mellan norden och Thailand.

Eftersom jag var utskriven och inte jobbade i Sverige var jag naturligtvis inte tvungen att skatta i Sverige.
Eftersom jag var i Thailand mindre än 6 månader/kalenderår var jag inte skattskyldig där heller.
Eftersom jag fick dansk nettolön var det inget att skatta för i Danmark heller.
Jag bara undrade vart jag var skattskyldig men det kunde de inte svara på.
Nu när man är mer än 6 månader/år i Thailand är jag skattskyldig här, OM jag förstår det rätt på pengar som förs in i Thailand men är osäker.

/ SatanG

Eftersom jag var utskriven och inte jobbade i Sverige var jag naturligtvis inte tvungen att skatta i Sverige.
Eftersom jag var i Thailand mindre än 6 månader/kalenderår var jag inte skattskyldig där heller.
Nu när man är mer än 6 månader/år i Thailand är jag skattskyldig här, OM jag förstår det rätt på pengar som förs in i Thailand men är osäker.

/ SatanG
Jag far pension fran sverige och har fatt ett engangsbeopp fran bade Norge och Danmark beskattade i respektive ander

/ SatanG
Enligt skatteavtalet som ligger på skatteverkets hemsida mellan Thailand och Sverige finns det inget om antalet månader för sjömän som jobbar för 3dje land.
Bor du i Sverige så finns det regler på antal månader för sjöman.
Men står inget i skatteavtalet vad jag kan minnas att jag såg om månader i avtalet Sverige-Thailand.
Skatteavtalet finns att ladda ner som pdf på skatteverkets hemsida, jag har lagt upp nån länk i nån tråd tidigare med.
Det står kort i paragraf att flygpersonal och sjöfolk är skattepliktig om han jobbar för annat land än Sverige eller Thailand till det 3dje landet.
Så då du har Dansk nettolön är du ju inte skattepliktig här på pengar du tjänade in då, för det är Danmarks skatteregler du skall följa enligt skatteavtalet mellan Thailand-Sverige.
Samma gällde för mig som var på NIS sista turen, jag föll då under Norska skatteregler som boende här nere och fick betala tryggd på 8,2%.

Enligt skatteavtalet som ligger på skatteverkets hemsida mellan Thailand och Sverige finns det inget om antalet månader för sjömän som jobbar för 3dje land.
Bor du i Sverige så finns det regler på antal månader för sjöman.
Men står inget i skatteavtalet vad jag kan minnas att jag såg om månader i avtalet Sverige-Thailand.
Skatteavtalet finns att ladda ner som pdf på skatteverkets hemsida, jag har lagt upp nån länk i nån tråd tidigare med.
Det står kort i paragraf att flygpersonal och sjöfolk är skattepliktig om han jobbar för annat land än Sverige eller Thailand till det 3dje landet.
Så då du har Dansk nettolön är du ju inte skattepliktig här på pengar du tjänade in då, för det är Danmarks skatteregler du skall följa enligt skatteavtalet mellan Thailand-Sverige.
Samma gällde för mig som var på NIS sista turen, jag föll då under Norska skatteregler som boende här nere och fick betala tryggd på 8,2%.

Thailand anser sig ha rätt att beskatta oss om vi stannar mer än 6 månader/kalenderår. Det kollas knappast då dubbelbeskattningsavtal finns mellan Thailand och de flesta västländer. Här är länderna vad jag förstår.

/ SatanG

Lite offtopic Berralund men jag har sett att du bor i Kävlinge och faktiskt har jag varit inne på systembolaget och handlat där.
Och det var så att bror min bodde ett tag strax utanför Billeberga ett tag i ett gammalt nedlagt postkontor efter Tostarpsvägen och hade en bilverkstad mellan Löddeköpinge och Kävlinge .
Så man har sett lite grand av dom fina omgivningarna där nere :nod:

Lite offtopic Berralund men jag har sett att du bor i Kävlinge och faktiskt har jag varit inne på systembolaget och handlat där.
Och det var så att bror min bodde ett tag strax utanför Billeberga ett tag i ett gammalt nedlagt postkontor efter Tostarpsvägen och hade en bilverkstad mellan Löddeköpinge och Kävlinge .
Så man har sett lite grand av dom fina omgivningarna där nere :nod:
Ja vi flyttade från Lund till Kävlinge för nästan 10 år sedan, strax innan dom 2 bonusbarnen skulle komma hit. Det ligger en verkstad som jag känner till mellan Löddeköpinge och Kävlinge fortfarande, i Hög. Den heter Mikos men sysslar nog mest med lackering nuförtiden.

Ja vi flyttade från Lund till Kävlinge för nästan 10 år sedan, strax innan dom 2 bonusbarnen skulle komma hit. Det ligger en verkstad som jag känner till mellan Löddeköpinge och Kävlinge fortfarande, i Hög. Den heter Mikos men sysslar nog mest med lackering nuförtiden.
Nu e ju Lund inte så litet men råkar du känna någon med efternamn Malmborg?

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp