Berras sista resor tiĺl sjöss

 
En pensionerad kapten tog en tur som settle kapten på ena shuttle tankern rederiet hyrde in.
Där var det Engelska befäl, han kom ner till lunch i sin lusekofte ;) som vanlig norrmann, fick chocken, där satt alla Engelska befäl i full uniform och lackskor till lunch och middag.
Kaptenen ombord sa, 5555 ja vi vet hur ni norrmänn går klädda ombord så du är undantagen dress code.
 
En pensionerad kapten tog en tur som settle kapten på ena shuttle tankern rederiet hyrde in.
Där var det Engelska befäl, han kom ner till lunch i sin lusekofte ;) som vanlig norrmann, fick chocken, där satt alla Engelska befäl i full uniform och lackskor till lunch och middag.
Kaptenen ombord sa, 5555 ja vi vet hur ni norrmänn går klädda ombord så du är undantagen dress code.
Ja inte sjutton gör man jobbet bättre för att man har uniform, jag har aldrig fattat det i lastfartyg. Kör man passagerare är det en annan sak. Man bör däremot vara propert klädd och inte gå omkring i morgonrock och pisstofflor i hamn åtminstone.
 
Ja inte sjutton gör man jobbet bättre för att man har uniform, jag har aldrig fattat det i lastfartyg. Kör man passagerare är det en annan sak. Man bör däremot vara propert klädd och inte gå omkring i morgonrock och pisstofflor i hamn åtminstone.
5555 vi har en ökänd kapen i rederiet en riktig cowboy, första turen på ena båten för han kom han ner i morgonrock och pisstofflor när vi satt på arbetsmöte.
Är det meningen att jag skall delta här?
Ja det har kaptenerna innan gjort.
Ring mig om det är nåt, mig ser ni inte mycke av jag är på hytten.
Men erfaren är han och när det väl gällde så kom han upp och tog snabba bra beslut.
 
5555 vi har en ökänd kapen i rederiet en riktig cowboy, första turen på ena båten för han kom han ner i morgonrock och pisstofflor när vi satt på arbetsmöte.
Är det meningen att jag skall delta här?
Ja det har kaptenerna innan gjort.
Ring mig om det är nåt, mig ser ni inte mycke av jag är på hytten.
Men erfaren är han och när det väl gällde så kom han upp och tog snabba bra beslut.
Men enveten.
Lotsen fråga när han kom ombord.
Har ni thrustrar, ja vi har 2 thrustrar i bowen och en azimuth i aktern vi kommer inte starta någon av dom, vi har betalt för era bogserbåtar använd er olja.
Lotsen stod hel snopen.
 
Ja inte sjutton gör man jobbet bättre för att man har uniform, jag har aldrig fattat det i lastfartyg. Kör man passagerare är det en annan sak. Man bör däremot vara propert klädd och inte gå omkring i morgonrock och pisstofflor i hamn åtminstone.
Men detta måste väl varit för många är sedan,fungerarar det fortfarande.
Såg väl detta med engelsk befäl för en fyrtio år sedan, då åt de med silverbistick. Plus strikt uppklädda, mäss personal
Den indiska besättningen hade väl inte ens en mäss.
Svar var väl egentligen till Pan Pan
 
Ja inte sjutton gör man jobbet bättre för att man har uniform, jag har aldrig fattat det i lastfartyg. Kör man passagerare är det en annan sak. Man bör däremot vara propert klädd och inte gå omkring i morgonrock och pisstofflor i hamn åtminstone.
Det var en dresskod som gällde på många lastfartyg/rederier på 70 talet och en stor del av 80 talet.
Jag jobbade som extra stuveribas under många år på 80 talet.
På SCA Shippings fartyg var det tre olika mässar också.
Kapten åt ensam eller med gäster med egen uppasserska, en befälsmäss och en tredje för manskap.
I mitten av 90 talet började alla äta tillsammans.
 
Men detta måste väl varit för många är sedan,fungerarar det fortfarande.
Såg väl detta med engelsk befäl för en fyrtio år sedan, då åt de med silverbistick. Plus strikt uppklädda, mäss personal
Den indiska besättningen hade väl inte ens en mäss.
Svar var väl egentligen till Pan Pan
Det var förra året.
Same same, Engelsmännen ses ner på Norska båtar, kan tänka mig tvärtom med.
 
Det var det dresskod som gällde på många lastfartyg/rederier på 70 talet och en stor del av 80 talet.
Jag jobbade som extra stuveribas under många år på 80 talet.
På SCA Shippings fartyg var det tre olika mässar också.
Kapten åt ensam eller med gäster med egen uppasserska, en befälsmäss och en tredje för manskap.
I mitten av 90 talet började alla äta tillsammans.
Så var det även på Broströmbåtar som gick på internationell fart 2009 olika mäss alltså..
Även Gottlandsfärjan när jag var där var det åtskillt, officerarna hade eget dagrum, kommer inte ihåg hur det var i mässen men har inget minne av att jag såg dom där.
 
Det var en dresskod som gällde på många lastfartyg/rederier på 70 talet och en stor del av 80 talet.
Jag jobbade som extra stuveribas under många år på 80 talet.
På SCA Shippings fartyg var det tre olika mässar också.
Kapten åt ensam eller med gäster med egen uppasserska, en befälsmäss och en tredje för manskap.
I mitten av 90 talet började alla äta tillsammans.
Jag började segla 2004. Först runt 2008 började alla äta tillsammans på våra båtar.
 
Så var det även på Broströmbåtar som gick på internationell fart 2009 olika mäss alltså..
Även Gottlandsfärjan när jag var där var det åtskillt, officerarna hade eget dagrum, kommer inte ihåg hur det var i mässen men har inget minne av att jag såg dom där.
På bojlastarna jag vart på nu, skiljda dagrum men mest för Filippinarna gillar sin kareoke, så beror på nationalitet.
Mässen skiljda bord men alla äter i samma mäss.
Seniorerna har sitt bord.
Jr officers skandinaver och polacker sitt bord.
Filippinska jr befäl sitt bord.
Resten delar bord.
Så är det nog på dom flesta båtar.
 
I Terntank har alla ätit tillsammans sedan jag kom till rederiet första gången 1985. Bara trams att äta åtskilt, vi är i samma fartyg och människor allihopa. Så helt naturligt för mig.

Första fartyget jag var i med gemensam mäss och dagrum var Gränges Torne 1977. Hon var på 270.000 tdw, byggd 1974.
 
I Terntank har alla ätit tillsammans sedan jag kom till rederiet första gången 1985. Bara trams att äta åtskilt, vi är i samma fartyg och människor allihopa. Så helt naturligt för mig.

Första fartyget jag var i med gemensam mäss och dagrum var Gränges Torne 1977. Hon var på 270.000 tdw, byggd 1974.
Men sitter ni vid samma bord?
Det har jag bara vart med om på en bulkbåt, men då var vi bara 5 ombord och drevs mer som en fiskebåt.
Annars.
Wallenius.
Gottlandsbolaget.
Broström.
Transatlantic.
Sirius.
Teekay.
Altera.
Alla bord efter rank, några skiljda mässrum.
Detta efter 2006.
 
När jag började som sagt 2004 fick man t om dricka ombord under seglats. Förbjöds ca 2007 tror jag.
Tror vi fick ha en promille på 0.5. Vi fick lov att köpa 1 back med öl per månad i taxfree.
Nu är det 0.0 gräns vilket är för mig en självklarhet.
Hur har ni andra haft det på era båtar? Mer flexibelt på frakt antar jag?
 
När jag började som sagt 2004 fick man t om dricka ombord under seglats. Förbjöds ca 2007 tror jag.
Tror vi fick ha en promille på 0.5. Vi fick lov att köpa 1 back med öl per månad i taxfree.
Nu är det 0.0 gräns vilket är för mig en självklarhet.
Hur har ni andra haft det på era båtar? Mer flexibelt på frakt antar jag?
När jag var kadett på Wallenius 2006 så fick man köpa 2 lådor öl och tror det var 2 flaskor vin i månaden.
Ingen promillegräns.
Broström var det fritt med sprit och öl på öppet hav tills Maersk tog över 2009.
Från Bro Alexandre.

FB_IMG_1605955214604.jpg
 
Men sitter ni vid samma bord?
Det har jag bara vart med om på en bulkbåt, men då var vi bara 5 ombord och drevs mer som en fiskebåt.
Annars.
Wallenius.
Gottlandsbolaget.
Broström.
Transatlantic.
Sirius.
Teekay.
Altera.
Alla bord efter rank, några skiljda mässrum.
Detta efter 2006.
Det har blivit så att befälet sitter vid ett bord och manskapet vid det andra. Men det blev bara så, ingen uttalad regel man valde själv. Men det snackas fritt mellan borden hela tiden.
 
När jag var kadett på Wallenius 2006 så fick man köpa 2 lådor öl och tror det var 2 flaskor vin i månaden.
Ingen promillegräns.
Broström var det fritt med sprit och öl på öppet hav tills Maersk tog över 2009.
Från Bro Alexandre.

FB_IMG_1605955214604.jpg
Chiefen var inte glad när han mönstra på över Maersk övertagande, han berätta för mig Jonas jag lider av Chief sjukan jag är full från det jag kommer ombord tills jag går på land.
Men förstod det som att Kapten hade ställt undan några lådor sprit till han.
Hemma med frun var han hel nyckterist sa han men ombord alkoholist.
Och ett jävla humör, han var uppe på bryggan och skällde ut 2nd officer så han börja gråta.
Men det fick ju kapten höra så jävlar va utskälld han var och han hade inte lov att prata med några ovan maskin.
Och i slutet knappt i maskin då filippinerna satte upp reward på skotten dead or a live.
Men det lugna ner sig med att vi hade en bra kapten åt båda hållen som sa till på skarpen och vi är faktiskt vuxna
 
Vår kapten gick ned säkert 20 kg ganska snabbt efter alkoholförbudet kom
Det är längesen jag drack någon alkohol ombord, skönt var det när det otyget försvann och med det massor av problem. Kan man inte hålla sig från kröken ombord har man inte där att göra. Samtliga ingår i en säkerhetsorganisation, våra liv är beroende av att den fungerar.
 
Det är längesen jag drack någon alkohol ombord, skönt var det när det otyget försvann och med det massor av problem. Kan man inte hålla sig från kröken ombord har man inte där att göra. Samtliga ingår i en säkerhetsorganisation, våra liv är beroende av att den fungerar.
Själv gillade jag det på wallenius, ölen räckte til 2-3 öl nere i dagrummet efter vakten, var jäkligt gött sätta sig där med en bok och ta dom 3.
Sen kom helgen, vart det jag, repen, motorman och 2 eng, kasta dart, skvallra och tog par extra eller vinet.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
 
Tillbaka
Topp