Beskatta Thailändska bärplockare

S

Skip

Gäst
Varför skall Thailändska bärplockare beskattas när de kommer hit och arbetar?
De belastar inte samhället på något sätt, de måste även ha egen sjukförsäkring.
De kör inte heller på Svenska vägar.
De hyr en barack eller bor i tält, man blir faktiskt riktigt irriterad,
Skall allt som rör sig beskattas till det ligger still, är det så djäkla illa med Landets finanser.

Skall allt som rör sig beskattas till det ligger still, är det så djäkla illa med Landets finanser.

Varför ska någon över huvudtaget beskattas om man inte nyttjar välfärden?

Varför ska arbete i Sverige beskattas?

Eller är det när utländsk arbetskraft utför arbetet som det inte ska beskattas?

Om argumentet är att bärplockarna inte nyttjar samhällets funktioner vill jag göra avdrag för en helvetes massa dumheter jag inte nyttjar...

Jag trodde de slapp beskattning om inkomsten understeg visst belopp. Är det inte så?

Om man plockar och säljer privat, så är fribeloppet 12.500:-,

och jag förstår inte, varför hetsa upp sig för att inte Thai får plocka bär skattefritt, dom Thai som kommer till Sverige för att plocka bär har ett anställningsförhållande, med en garanterad minimi-lön, frilansare göre sig ej besvär....

Om man plockar och säljer privat, så är fribeloppet 12.500:-,

och jag förstår inte, varför hetsa upp sig för att inte Thai får plocka bär skattefritt, dom Thai som kommer till Sverige för att plocka bär har ett anställningsförhållande, med en garanterad minimi-lön, frilansare göre sig ej besvär....
Skatt anser jag personligen skall vara baserad på att man nyttjar samhällets fördelar, tillex vägar, sjukvård, sophämtning mm. Thai kommer hit under max två månader, varför skall de beskattas med 25 % på sin inkomst, de kostar inte vårt samhälle en krona under sin vistelse

Skatt anser jag personligen skall vara baserad på att man nyttjar samhällets fördelar, tillex vägar, sjukvård, sophämtning mm. Thai kommer hit under max två månader, varför skall de beskattas med 25 % på sin inkomst, de kostar inte vårt samhälle en krona under sin vistelse

Hej

Skatt baseras på inkomst och inte i vilken grad man utnyttjar välfärdssystemet.

Mvh isan lover

Där har du helt rätt, samma med oss utskrivna vi använder inget som borde göra att vi skall beskattas. Där i mot om vi återvänder till Sverige skall vi betala skatt

Välkommen till Sverige med den mest rättvisa skattepolitiken i världen ;)
Komplex är den inte heller 5555 :(

Glömmer aldrig när jag va grön på tjänstebil. Vi har ramavtal med Mercedes, Volvo, BMW, Audi, VW.

Glad I hågen springer jag runt hos flera volvohandlare, för jag skulle ha en v70 när den kom. Spelade ut dom mot varandra och fick bilen 70k billigare än ordinarie ramavtal pris. Gott tänkte jag, nu krattade jag för lägre förmånsbeskattning;)

Va bara att glömma, när jag ringde skattemyndiheten för justering av förmånsbeskattningen. Skrattade han gott åt mig, vet du inte att bilarna ligger i koder för förmånsbeskattning. Priset har inget med det att göra:mad: arg som ett bi, la jag på luren å kände mig blåst på en bra bilaffär:rolleyes:

Välkommen till Sverige med den mest rättvisa skattepolitiken i världen ;)
Komplex är den inte heller 5555 :(

Glömmer aldrig när jag va grön på tjänstebil. Vi har ramavtal med Mercedes, Volvo, BMW, Audi, VW.

Glad I hågen springer jag runt hos flera volvohandlare, för jag skulle ha en v70 när den kom. Spelade ut dom mot varandra och fick bilen 70k billigare än ordinarie ramavtal pris. Gott tänkte jag, nu krattade jag för lägre förmånsbeskattning;)

Va bara att glömma, när jag ringde skattemyndiheten för justering av förmånsbeskattningen. Skrattade han gott åt mig, vet du inte att bilarna ligger i koder för förmånsbeskattning. Priset har inget med det att göra:mad: arg som ett bi, la jag på luren å kände mig blåst på en bra bilaffär:rolleyes:
Detta med att de ligger i klasser visste jag redan för ca 18 år sedan , samma då när jag fick ta ut min första tjänstebil, men detta har ju föga med med Thailändsk bärplockning att göra ;) Men ett komplext sytem som inte många begriper sig på, jag får nästa vår tillbaka merparten av de 30,000 sek jag betalat i skatt på mina sommarjobb i år :thumbsup:

Tog då ut en sjusitsig Toyota verso, en bil som jag sedan köpte billigt av företaget jag jobbade på, samt sedan efter två månader sålde med en förtjänst på 40 k mot det jag betalade för densamma, fick åka vart jag ville för en värdering , tur man hade bra kontakter :D
Kanske skulle jag bli Socialdemokrat

Sophämtning är avgiftsfinansierad verksamhet, har ingenting med skatten att göra.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp