Bigball cermony?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

b-tung

Gäst
Skulle vara kul att få reda på vad det egentligen var som man var deltagande i.....

Var med på en så kallad Bigballcermony i ett tempel precis utanför Trat.
Fick det förklarat att templet blev heligare tack vare att man sänkte ner runda stenar som blev guldpläderade och mässade över under nio dagar. Stenarna representerade vissa (komuner/provinser) i Trat regionen, vår kompis berättade i bilen på väg till templet att denna gång är ni det exotiska inslaget. Vi tror att det var cirka 1500 besökare och av alla dessa var det två falanger dvs jag och frugan.
Stenarna hängde i lika guldpläderade rottingrep. Det fanns även nio heliga knivar som också hade besvärjats i nio dagar dessa användes för att hugga ner stenarna i deras gropar under ett stort mässande och en massa trådbindande. Jag och frugan fick äran att sitta framför Koh Chang stenen och dess grop tillsammans med ett femtontal andra personer som representerade koh chang. Efter en tids mässande och gonggonger så reste sig vad vi senare fick reda på den dåvarande thailändska kulturministern och han fick kniven av två cermoniellt klädda tjejer och kapade rottingen så att stenen föll i gropen.

Det hände ju en massa andra grejer också men det skulle vara otroligt intressant att få kunskap i denna Bigball cermony av någon här på CM

mvh b-tung
 
.. :offtopic:
Bigball cermoni... Det låter som namnet på nån taskig dansk P-rulle från 70-talet.. :offtopic:
 
Försökt att luska lite i det mer ingående, men svårt att få något grepp om det.

Att det handlar om en välsignelse eller tillbedjan, är det förmodligen som Lego säger.

ฝังลูกนิมิต fang[sup]R[/sup]= begrava, sätta i jorden, luuk[sup]F[/sup]=prefix för runda objekt, ni[sup]H[/sup]mit[sup]H[/sup]= omen, förutsägelse (i detta fallet goda och lyckobringande får man förmoda).

Talet 9 är ju centralt och de runda stenarna begravs i marken för att markera de heliga gränserna för ett tempel. De olika stenarna representerar olika riktingar så som nordost, sydost, nordost mm (som B-tung nämnde kan ju då vara olika regioner) och samtidigt representerar var och en sten olika så kallade meriter så som välstånd, hälsa, lycka, framgång, dygder.

De här så kallade olika meriterna då representeras också av ett antal accessoarer som papper, penna, nål, stearin (vax), guld, blommor och rökelser och jag uppfattar det som att de här accessoarerna står för olika av de här typ välstånd (guld), nål (arbete), rökelse (Buddha kanske, spirit) osv, tror ni förstår.

Ja, knepigt att få riktig klarhet men till stora delar så här, för jag hittar inget på engelska. Kanske Phirawan kan ge en bättre förklaring!

Mvh Peter :wai:
 
"insayt " sa:
Försökt att luska lite i det mer ingående, men svårt att få något grepp om det.

Att det handlar om en välsignelse eller tillbedjan, är det förmodligen som Lego säger.

ฝังลูกนิมิต fang[sup]R[/sup]= begrava, sätta i jorden, luuk[sup]F[/sup]=prefix för runda objekt, ni[sup]H[/sup]mit[sup]H[/sup]= omen, förutsägelse (i detta fallet goda och lyckobringande får man förmoda).

Talet 9 är ju centralt och de runda stenarna begravs i marken för att markera de heliga gränserna för ett tempel. De olika stenarna representerar olika riktingar så som nordost, sydost, nordost mm (som B-tung nämnde kan ju då vara olika regioner) och samtidigt representerar var och en sten olika så kallade meriter så som välstånd, hälsa, lycka, framgång, dygder.

De här så kallade olika meriterna då representeras också av ett antal accessoarer som papper, penna, nål, stearin (vax), guld, blommor och rökelser och jag uppfattar det som att de här accessoarerna står för olika av de här typ välstånd (guld), nål (arbete), rökelse (Buddha kanske, spirit) osv, tror ni förstår.

Ja, knepigt att få riktig klarhet men till stora delar så här, för jag hittar inget på engelska. Kanske Phirawan kan ge en bättre förklaring!

Mvh Peter :wai:
Jag sökte också men hittade inget som verkade vettigt, du har ju kommit fram till nåt ätbart :thumbsup:
 
Hej alla glada,
Templet var inte nytt, utan att med dessa stenar(varav en som representerade koh chang) så blev det t.ex ett otroligt viktigt tempel för nämnda ö.
Men det kanske var som Legolas skriver i sin dagbok en ytterligare insamling till sitt tempel. Men jag vet att Koh Changarna har sin favorittempel på sin ö och denna ligger ju inne på fastlandet.

Knivpodiet
024-1.jpg


En liten dans som pågick ettt taaaag, helt fullt på området
034-1.jpg


Kniven och stenen
052.jpg


Han som skar ner stenen, när det skedde så var det mycket tv och övrig press
061.jpg


Frugan längst till vänster, jag satt framför henne.
049.jpg


Tidigare på dagen, då hade vi ingen aning om att vi skulle vara med hela kvällen....
003-2.jpg


Undrar om det blir lite deg?
021.jpg


Insamlingen av pengarna hade gett frukt..
014-1.jpg


osv.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp