Billig Svensk arbetskraft?

Nu börjar asiaterna öppna fabriker i Sverige, är det vi som syr kläder åt dom om 10 år nu när Svensk arbetskraft blivit så billig.

Vietnam öppnar ny matfabrik i Sverige med Svenska investerare.

The official launch of Nutifood's dairy factory in Sweden
Intressant !! Så svenska företag skall konkurrera med Asiatisk arbetskraft? Tex Thailand med ca 300 Bath /dag. Ca 80-90 kr / dag.. Ca 10-11 kr/tim för svenska arbetare. Det måste vara en dröm för arbetsgivarna.. :)
Men sjunker kronan mer så är det nog lönsamt att köpa produkter i Sverige. Vilket är mest troligt att den gör.. ;)

Intressant !! Så svenska företag skall konkurrera med Asiatisk arbetskraft? Tex Thailand med ca 300 Bath /dag. Ca 80-90 kr / dag.. Ca 10-11 kr/tim för svenska arbetare. Det måste vara en dröm för arbetsgivarna.. :)
Men sjunker kronan mer så är det nog lönsamt att köpa produkter i Sverige. Vilket är mest troligt att den gör.. ;)
Det är skillnad på minimilön och faktiskt lön.
Verkar vara många som tror att alla Thai tjänar minimilön, 300 baht vilket är under minimilön verkar också ha svetsat sig fast i huvudet på många.
Svågern jobbade på familymart och hade ut 14.500 baht i månaden så när sek och baht står i 1:1 om 10 år och efter lite lönestigningar här nere så har dom rätt lik nettolön för att jobba i tex kassan ;)

Det är skillnad på minimilön och faktiskt lön.
Verkar vara många som tror att alla Thai tjänar minimilön, 300 baht vilket är under minimilön verkar också ha svetsat sig fast i huvudet på många.
Svågern jobbade på familymart och hade ut 14.500 baht i månaden så när sek och baht står i 1:1 om 10 år och efter lite lönestigningar här nere så har dom rätt lik nettolön för att jobba i tex kassan ;)
Kanske.. En svensk inom handels har en min lön på 130 kr/tim , 22360 kr/mån. Ca 71 550 Bath/mån. Kanske en Thai som arbetar i Thailand har samma lön inom 10 år..? Men då har svenskarnas lön stigit med. För Sverige vill ha inflation.
Jag tror som du.. Svenska kronan kommer nog att vara 1:1 inom ett par år.. Eller kanske 0,8 : 1 Thai mer värd? Vem vet?

Hej

Ett intressant projekt, hoppas det slår väl ut.

Mvh isan lover
Håller med dig men risken är att det floppar. Läs på detta forum om vad som står om bärplockare så får du en antydan om att svenskar inte är tillräckligt flitiga för alla jobb. Alltför många vill ha lätta och välbetalda jobb som poddare, tyckare etc och är rädda för att slita ut sig. Därför skulle jag inte satsa pengar på ett sådant här projekt. Men visst kan man hoppas och projektet sin välsignelse.

Håller med dig men risken är att det floppar. Läs på detta forum om vad som står om bärplockare så får du en antydan om att svenskar inte är tillräckligt flitiga för alla jobb. Alltför många vill ha lätta och välbetalda jobb som poddare, tyckare etc och är rädda för att slita ut sig. Därför skulle jag inte satsa pengar på ett sådant här projekt. Men visst kan man hoppas och projektet sin välsignelse.

Det går dock att bota detta. En fungerande polis samt kriminalvård så att brottslighet inte är en rimlig karriärsbana vilket det är i Sverige samt bidragstag och krav på att du faktiskt måste ta de jobb som erbjuds så har vi helt plötsligt folk som jobbar även inom dessa yrken.

"Lätta" jobb går att få men då får man göra något för att få dessa. Vi är väl rätt många här inne som har helt ok jobb som vi trivs med men jag tror inte att någon av oss blev upphämtad på soffan och fick pengarna insatta på kontot utan någon form av motprestation någon gång i livet...

Det går dock att bota detta. En fungerande polis samt kriminalvård så att brottslighet inte är en rimlig karriärsbana vilket det är i Sverige samt bidragstag och krav på att du faktiskt måste ta de jobb som erbjuds så har vi helt plötsligt folk som jobbar även inom dessa yrken.

"Lätta" jobb går att få men då får man göra något för att få dessa. Vi är väl rätt många här inne som har helt ok jobb som vi trivs med men jag tror inte att någon av oss blev upphämtad på soffan och fick pengarna insatta på kontot utan någon form av motprestation någon gång i livet...
Men det är väl inte olagligt, dom plockade väl på provision och fick lön efter det avtal dom gjort.
Så fungerar det på fisket med, finns ingen minimilön, man fiskar på provision och får lön efter avtalad % med båtägaren av försäljningen, det är inget olagligt och nåt någon polis kan göra nåt åt.
Nu antar jag att dom istället satt en fastlön till bärplockare då?

Men det är väl inte olagligt, dom plockade väl på provision och fick lön efter det avtal dom gjort.
Så fungerar det på fisket med, finns ingen minimilön, man fiskar på provision och får lön efter avtalad % med båtägaren av försäljningen, det är inget olagligt och nåt någon polis kan göra nåt åt.
Nu antar jag att dom istället satt en fastlön till bärplockare då?

Jag menade inte att det var brottsligt med provision utan snarare att kriminalitet är en rimlig karriärsbana i Sverige och det behöver nog motverkas för att få folk att ta enklare jobb. Har du sett uppklarningsprocenten i Sverige på rån, stöld, inbrott med mera? Det är i princip riskfritt så länge du inte ger dig på staten eller narkotikabrott.

Båtmotorer, bilar, cyklar, mopeder, villainbrott och annat är uppklarningsprocenten mellan 0-4% beroende på typ.

Ställer man detta mot ett enkelt arbete där du faktiskt riskerar straff om du gör fel på deklarationen samt de extra omkostnader som tillkommer för att jobba jämfört med att inte jobba eller vara kriminell så blir det nog svårare att övertyga en del ungdomar om att man bör arbeta. Sen har du även bidrag under tiden som kriminell så det är lite grädde på moset...

Håller med om att dina beskrivna botemedel är riktiga. Problemet är snarast att de inte drivs med tillräcklig kraft av vår makthavare. I stället tjafsar men om nyttan av att polisen och andra pekar ut områden som besvärliga.

Jag har själv i likhet med dig inte blivit hämtad från soffan men har upplevt att mina barns lekkamrater i vuxen ålder försvunnit genom skjutningar, knark och alkohol och tycker att det är lika deppigt varje gång jag hör talas om detta.

Det bästa vore, om alla barn slussas in på riktiga jobb eller studier. Då kanske även jobb inom klädindustrin locka några från att inte trampa fel och försvinna alltför tidigt.

De som styr och bestämmer i Sverige är privilegierade, lever i sin värld, märker säkert att det inte är bra i Sverige men det drabbar inte just dem.
Den största orsaken till kronans fall gentemot övriga valutor är utan tvivel just minusräntan.
Göra avsteg från detta kommer att svida väldigt för de utsatta - belånande.
Om så sker kommer väldigt många att rösta annorlunda vilket i sin tur gör att de privilegierade kanske blir utan sysselsättning, dock lär de få en väl tilltagen pension livet ut.
Men höj gärna räntan, andra partier får makten och immigrationspolitiken kommer att ändras men även polisväsendet kommer att ses över.
Negativt är att arbetslösheten också drastiskt kommer att öka och vilka vill det?

De som styr och bestämmer i Sverige är privilegierade, lever i sin värld, märker säkert att det inte är bra i Sverige men det drabbar inte just dem.
Den största orsaken till kronans fall gentemot övriga valutor är utan tvivel just minusräntan.
Göra avsteg från detta kommer att svida väldigt för de utsatta - belånande.
Om så sker kommer väldigt många att rösta annorlunda vilket i sin tur gör att de privilegierade kanske blir utan sysselsättning, dock lär de få en väl tilltagen pension livet ut.
Men höj gärna räntan, andra partier får makten och immigrationspolitiken kommer att ändras men även polisväsendet kommer att ses över.
Negativt är att arbetslösheten också drastiskt kommer att öka och vilka vill det?

Håller med om mycket men jag menar att du har en alltför negativ bild av arbetslösheten. Jag anser att vi har brist på arbetskraft inom många yrken inte minst inom hantverk och vårdsektorn. Vi har överskott på folk som saknar utbildning och erfarenhet. Ännu värre är att många inte vill utbilda sig eller jobba inom många yrken. Alla kan inte bli radiopratare, poddare och chefer. Vi behöver göra det mer lönsamt att jobba inom vanliga jobb och styra bidragen till människor med dokumenterade svårigheter att jobba. Bättre uppföljningar krävs av välfärdssystemen. Det är t ex orimligt att bidrag ska utgå till döda människor.

Agerar regeringen kraftfullt finns förutsättningar för att höja räntan och se till att kronan förvandlas från skräpvaluta till något bra. Vill man i förbifarten göra något åt pampväldet med dess generösa förmåner blir det naturligtvis ett plus i kanten men tyvärr tror jag inte på detta.

Håller med om mycket men jag menar att du har en alltför negativ bild av arbetslösheten. Jag anser att vi har brist på arbetskraft inom många yrken inte minst inom hantverk och vårdsektorn. Vi har överskott på folk som saknar utbildning och erfarenhet. Ännu värre är att många inte vill utbilda sig eller jobba inom många yrken. Alla kan inte bli radiopratare, poddare och chefer. Vi behöver göra det mer lönsamt att jobba inom vanliga jobb och styra bidragen till människor med dokumenterade svårigheter att jobba. Bättre uppföljningar krävs av välfärdssystemen. Det är t ex orimligt att bidrag ska utgå till döda människor.

Agerar regeringen kraftfullt finns förutsättningar för att höja räntan och se till att kronan förvandlas från skräpvaluta till något bra. Vill man i förbifarten göra något åt pampväldet med dess generösa förmåner blir det naturligtvis ett plus i kanten men tyvärr tror jag inte på detta.

Det är arbetsbrist även bland jobb som inte kräver någon utbildning annat än Svenska B/2, Matematik A/1, Engelska A/1 och Samhällskunskap A/1. Saknas montörer/operatörer inom industrin, saknas elektriker som gått ut gymnasiet, saknas städerskor/städare, saknas bärplockare till den grad att vi måste importera dessa och som du skrev saknas det mycket personal inom vården. Vi importerar väl även undersköterskor och vårdbiträden från andra länder vill jag minnas där de får en utbildning i Svenska betalt och sedan garanterade jobb?

Som Samet skrev tidigare så har alla som vill jobba i Sverige ett jobb och de andra är antingen svårt sjuka eller så har de ingen lust att göra rätt för sig.

Skulle vi få en fungerande sjukvård i landet hade vi haft fler människor i jobb då väntetiderna inom vården är så långa att många idag går hemma onödigt länge om de inte har råd att åka utomlands eller uppsöka privat sjukvård. Känner två som åkt till andra länder för att uppsöka sjukvård senaste månaden bara, en åkte till Turkiet och en till Bulgarien. 25000SEK för operation i Bulgarien är långt billigare än sjukskrivning något år eller mer vilket var alternativet. Hon arbetar som städerska så inte direkt något högavlönat yrke men en ren ekonomisk vinst för henne samt slippa gå i smärtan och vara begränsad under väntetiden för att få vård då hon redan hade gått 3 månader med det här i Sverige.

Det är arbetsbrist även bland jobb som inte kräver någon utbildning annat än Svenska B/2, Matematik A/1, Engelska A/1 och Samhällskunskap A/1. Saknas montörer/operatörer inom industrin, saknas elektriker som gått ut gymnasiet, saknas städerskor/städare, saknas bärplockare till den grad att vi måste importera dessa och som du skrev saknas det mycket personal inom vården. Vi importerar väl även undersköterskor och vårdbiträden från andra länder vill jag minnas där de får en utbildning i Svenska betalt och sedan garanterade jobb?

Som Samet skrev tidigare så har alla som vill jobba i Sverige ett jobb och de andra är antingen svårt sjuka eller så har de ingen lust att göra rätt för sig.

Skulle vi få en fungerande sjukvård i landet hade vi haft fler människor i jobb då väntetiderna inom vården är så långa att många idag går hemma onödigt länge om de inte har råd att åka utomlands eller uppsöka privat sjukvård. Känner två som åkt till andra länder för att uppsöka sjukvård senaste månaden bara, en åkte till Turkiet och en till Bulgarien. 25000SEK för operation i Bulgarien är långt billigare än sjukskrivning något år eller mer vilket var alternativet. Hon arbetar som städerska så inte direkt något högavlönat yrke men en ren ekonomisk vinst för henne samt slippa gå i smärtan och vara begränsad under väntetiden för att få vård då hon redan hade gått 3 månader med det här i Sverige.
Hej @Matt82 ! Du brukar vara påläst och saklig och kunnig. Men undrar hur du tänkte nu?
Arbetslösa duktiga kan söka 100 tals jobb.. Men tyvärr finns det ett filter som kallas rekryteringsföretag. De sållar bort massor av kompetent personal pga de själv inte har en susning om arbetet som söks. Många ansökningar åker i papperskorgen utan vidare granskning av berörd chef på företaget som behöver en duktig kille eller tjej.
ALLA får inte jobb.. Annars hade det inte varit en arbetslöshet på 8-9 %. Alla Skåningar kan inte flytta till Norrland eller Stockholm om det finns lediga tjänster där. Samma gäller Norrlänningar.. Skall de flytta till Skåne? Kanske de har familj, barn, hus, skola att ta hänsyn till. Det går kanske inte att sälja sitt hus? Skall de då flytta för att ta ett jobb kanske 150 mil hemifrån? Det är det Arbetsförmedlingen och andra duktiga vill att familjerna skall göra. Frugan har kanske ett bra jobb.. Skall då "gubben" flytta för att det finns ett jobb långt borta? Barnen skall bryta upp från skolan ??
Vad gäller Bärplockare tror jag du läst i den andre tråden som handlar om det. Det är inga konstigheter. Företagen vill ha näst in till gratis arbetskraft. Då är det lätt att blåsa en Thai. Inte en svensk som kräver sin lön korrekt.. :wai::wai:

Hej

Ett intressant projekt, hoppas det slår väl ut.

Mvh isan lover
Låter som ett reklamjippo för att slå mynt av den fina svenska djurhållningen. De skrev ju om den obefintliga användningen av antibiotika och de höga svenska kraven på dricksvatten till djuren. Om det blir allvar så blir det kanske en liten demonstrationsanläggning för att användas i reklamen. I så fall blir det svenska löneläget fickpengar i sammanhanget.

Hej @Matt82 ! Du brukar vara påläst och saklig och kunnig. Men undrar hur du tänkte nu?
Arbetslösa duktiga kan söka 100 tals jobb.. Men tyvärr finns det ett filter som kallas rekryteringsföretag. De sållar bort massor av kompetent personal pga de själv inte har en susning om arbetet som söks. Många ansökningar åker i papperskorgen utan vidare granskning av berörd chef på företaget som behöver en duktig kille eller tjej.
ALLA får inte jobb.. Annars hade det inte varit en arbetslöshet på 8-9 %. Alla Skåningar kan inte flytta till Norrland eller Stockholm om det finns lediga tjänster där. Samma gäller Norrlänningar.. Skall de flytta till Skåne? Kanske de har familj, barn, hus, skola att ta hänsyn till. Det går kanske inte att sälja sitt hus? Skall de då flytta för att ta ett jobb kanske 150 mil hemifrån? Det är det Arbetsförmedlingen och andra duktiga vill att familjerna skall göra. Frugan har kanske ett bra jobb.. Skall då "gubben" flytta för att det finns ett jobb långt borta? Barnen skall bryta upp från skolan ??
Vad gäller Bärplockare tror jag du läst i den andre tråden som handlar om det. Det är inga konstigheter. Företagen vill ha näst in till gratis arbetskraft. Då är det lätt att blåsa en Thai. Inte en svensk som kräver sin lön korrekt.. :wai::wai:
lägg sedan till att det kan vara tidsödande att hitta en vettig bostad

Man är inte tvungen att flytta till där jobben finns men då skall man inte heller ha några bidrag.:afro:

Ja, inte ska man väl behöva resa till ett annat land för att jobba. Typ Norge, Korea eller annat

Känner flera där "gubben" eller "kärringen" fått "flytta" (veckopendla) när företag på mindre orter stängt ner. Jobbade för en koncern innan som stängde ett litet samhälles största arbetsplats där ofta hela familjen arbetade. Jäkligt tråkigt och som du säger så blir husen svårsålda. Nu är det dock inte bara svart/vitt, husen är svårsålda men det är få hus på dessa mindre orter som haft några mångmiljonbelopp i inköpspris och skulderna är oftast lägre än på mer attraktiva orter. Lönerna är också oftast högre i städerna så även om det är tråkigt går det att ro i land det hela. En del behåller sitt hus på den gamla orten som sommarstuga eller säljer av fast med mindre eller ingen vinst.

Man behöver inte och kan kanske inte rent praktiskt flytta till centrala Göteborg/Stockholm/Malmö för jobb utan det går faktiskt att flytta till närliggande orter eller kommuner och pendla en liten bit, det är olika förutsättningar både ekonomiskt och vad gäller utbudet. Tjejen jobbar i centrala Göteborg men med hennes lön skulle hon inte ha en chans att bo här själv utan hade fått flytta ut till förorterna eller närliggande kommuner för att nå upp till en skälig levnadsstandard på hennes lön.

Folk verkar kunna pendla från Thailand till Sverige för jobb, jag vågar påstå att det är längre än det är från Norrland till Stockholm. Det är förövrigt ett alternativ som inte kräver att man lämnar hemorten som går att se över. Resejobb där man är borta ett tag och hemma ett tag. Norge har väl fortfarande ett behov av montörer, ställningsbyggare, säsongsarbetare inom fiskeindustrin, vårdpersonal, plattformar och annat?

Rekryteringsbolagen är inte alltid bra men man har också ett eget ansvar att "fixa sig" ett bra rekryteringsbolag/konsult ifall man letar kvalificerade jobb. Har själv kontakt med några riktigt bra i Göteborg och ett som jag hade kontaktat imorgon ifall jag behövde nytt jobb och är ganska så säker på att hon jag har kontakt med hade fixat något inom ett par veckor som jag hade varit nöjd med (om jag inte orkade leta på egen hand). För enklare jobb som kräver mindre erfarenhet och kvalifikationer finns t. ex. Lernia och kraven där när jag arbetade för Lernia för många år sedan var i princip att du ville jobba, klarade av att inte vara full eller drogpåverkad när du dök upp för intervju samt var positivt inställd till jobbet i fråga. Nu tillkommer även på VISSA arbetsplatser ett hårt krav om Svenska B/2, Matematik A/1, Samhällskunskap A/1 och Engelska A/1, jag vet att en fabrik i Göteborg kräver detta medan många andra inte kräver detta. Nu saknas det dock så mycket folk på vissa ställen här att sist jag pratade med chefer från dessa ställen så har de bett Lernia skicka över listan på kandidater som gallrats bort då kraven måste sänkas för att fylla bemanningen.

Finns en hel del andra aspekter också... Saknas det jobb ute på landet så är det upp till politiker och befolkningen att försöka locka dit företag, starta företag och behålla företag. Jag hade själv gärna bott ute på landet istället för där vi bor nu och det blir väl en flytt nästa år om vi hittar något bra hus vid kusten eller ute på öarna. Det blir dock att vi själva får betala för att bo vid kusten som vi båda vill, det kommer ingen annan och betalar vårt boende och det blir att vi båda får pendla lite längre dagligen. Varför ska vi då samtidigt betala för att andra ska få bo ute i skogen som inte vill pendla? Lika dumt som när vi sätter upp boende för arbetslösa ute på öarna där de flesta arbetare inte har en chans att bo, men folk som gör ingenting ska tydligen ha havsutsikt och max ett par hundra meter till stranden. Själv tycker jag faktiskt att det är lite snett när det är möjligt att välja vart du vill bo om du inte arbetar och betalar för dig men när du arbetar så ska du begränsas av din ekonomi.

Liknande trådar

E
Svar
0
Visningar
1 K
erik.vanska
E

Tillbaka
Topp