Bjuda hem munkar

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
den 3/6 ska svägerskan bjuda hem tydligen en massa folk och några munkar.
Hon sa att alla som kommer har med sig mat (knytkalas enligt mig)
Dom ska bjuda munkarna på maten.
Det man tar med sig och bjuder på kommer "mina" döda vänner att få äta, så man ska ha med sig något som en död tyckte om.
Jag är bjuden och får tydligen ta med mig svensk mat om jag vill.
Någon här som vet vad detta är och vad det innebär?
En anledning att träffas eller ligger det något djupare bakom?
Tydligen är det inte bara dom som bor närmast här utan det verkar som om en hel del andra hon inte känner personligen ska komma.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Frugan vill inte flytta in i ett nytt hus t ex om inte munkarna har varit där innan. Så detta gjordes i samband med vår buddhistiska bröllopsceremoni 2009. Men här i Sverige bryr hon sig inte men jag vet att några bekanta har haft munkar hemma även här. Dom kom från templet i Eslöv då.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Längst upp i norra Isaan där vi håller till har man en blandning av Anemism (andetro), Hinduism och Buddism, så här har man inte munkar hemma vid bröllopdet är istället en vitklädd s.k vis man som väl närmast har ett Hinduiskt ursprung, när man inviger ett hus är det medlemmar ur byäldste och bybor som står för invigningen.
Men vid begravningar är munkarna i templet inblandade och står för alla ceremonier.

Mvh isan lover

Mr.Jo

Forumveteran
Liknar Tamboon som någon var inne på det ordnas såna fester för de dödas minne ibland. Jag har varit på några men tagit det som vilken fest som helst. Här i norr är det inte lika vanligt som Isaan, men förekommer.

A

Anonym

Gäst
På tal om munkar, blev bjuden på en chokladmunk med chili igår, den var god. Då skulle man kunna bjuda hem på munkar :D

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Isan Lover Bjuda hem elefanter. Thailändsk kultur och traditioner 1
S Bjuda in svärmor Uppehållstillstånd och visum mm 45
L Bjuda hit tjejen på besöksvisa Uppehållstillstånd och visum mm 28
Isan Lover 70 årig expat och fru rånade i sitt eget hem på Phuket. Expat i Thailand 32
kurant Överskott av hus och hem i Isaan. Allmänt thailandforum 17
PanPan Rätt och fel Förud att röka inne i sitt eget hem Rätt och fel i Thailand samt tips 35
PanPan Smarta Hem. Teknikrelaterat 27
T Kvinna, pojke, mördade i sitt hem. Thailändska Nyheter 6
A Möblera sitt hem i Thailand. Bygga hus i Thailand 342
Berralund Vilka matvaror får man föra med sig hem från Thailand och tvärtom? Allmänt thailandforum 34
P Dax för "hem"resa. Ordet är fritt 25
B Skicka hem pengar till Sverige och Bangkok bank internet bank Allmänt thailandforum 24
L Att skicka möbler och frakta hem till Thailand. Allmänt thailandforum 43
weather Flytta hem, skatteverket kan tänkas vilja se vad? Allmänt thailandforum 27
S Vill någon ha Whisky? (Katt i Pattaya söker nytt hem) Allmänt thailandforum 11
Långeman Norrmannen som snabbt åkte hem. Ordet är fritt 88
Berralund Kök och matlagning i thailändska hem Matprat (Thailändska köket) 29
Grannen Olsson Har du tagit med dig multiresistenta bakterier hem från Thailand? Allmänt thailandforum 28
Glimten Vad tar ni med er från Thailand när ni åker hem? Allmänt thailandforum 29
Långeman Ryssarna börjar hämta hem sina söta gossar Thailändska Nyheter 1
H Bärplockare får åka hem tomhänta Allmänt thailandforum 71
T Komma hem Allmänt thailandforum 17
M Att få åka hem! Ordet är fritt 0
P Att skicka möbler och frakta hem till Thailand. Allmänt thailandforum 9
Berralund Att ta hem barn från Thailand till Sverige Uppehållstillstånd och visum mm 216
A Ringa hem fran Chiang Mai Allmänt thailandforum 5
D Insekter på flyget hem. Matprat (Thailändska köket) 3
A Översättning av "Hem, ljuva hem" Språkhörnan 9
A ladda hem thai låtar Allmänt thailandforum 2
Isan Lover Dåliga munkar i Thailand. Funderingar och betraktelser 112
E Budda Munkar och Ang Pao . Thailändsk kultur och traditioner 11
Långeman Söta rara munkar i Norra Thailand Allmänt thailandforum 1
digi4me 3 Vandrande Munkar Allmänt thailandforum 0

Liknande trådar

Topp