Bjuda hit tjejen på besöksvisa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
Jag o tjejen har varit tillsammans över ett år nu,
hur vi träffades är lite konstigt, men jag hade ett par bekanta som jag känner, vars frun är thai.
hon sade att hon hade en kompis som ville träffa en svensk kille, då tänkte hon på mig.
jag fick se lite blider samt fick även telefonnummer till henne i thailand, jag och tjejen började ha kontakt med varandra och bestämde att hon skulle träffa mig här i sverige, för att göra det lätt så bjöd mina bekanta henne hit till sverige på 3 mån, så dom skrev en ansökan men det blev avslag pga att dom var bara kompisar o inte hade nått släktgemensamt med varandra.
det slutade att hon fick 1 månad besöksvisa.
så förra året i juni månad var jag hämta henne på Arlanda, och så bodde hon hos mig.
vi umgås ca 90% av tiden där vi skötte om vardagssyslor samt att vi var på lite olika ställen omkring där jag bor samt träffade min familj.
Passade på att ta massa foton på varandra för att bevisa att vi var ihop för framtida diskutioner om hon skulle komma till sverige för då har vi bildbevis att vi har varit tilsammans.

nu till sommaren så planerar jag att åka ner till henne i 2 (kan tyvär inte längre tid) veckor o sen ahon ska komma hit till mig på ett besöksvisa 3mån.

min fråga är det nån som vet om det räcker att jag är där nere hos henne i 2 veckor o sen söker besöksvisa samt inbjudan eller måste man vara nere där i 1 månad??

vilken myndighet ska man ta kontakt med o fråga är det konsulatet/ambasaden eller migrationverket.
finns det nån som har koll på detta??

"lubo68 " sa:
Jag o tjejen har varit tillsammans över ett år nu,
hur vi träffades är lite konstigt, men jag hade ett par bekanta som jag känner, vars frun är thai.
hon sade att hon hade en kompis som ville träffa en svensk kille, då tänkte hon på mig.
jag fick se lite blider samt fick även telefonnummer till henne i thailand, jag och tjejen började ha kontakt med varandra och bestämde att hon skulle träffa mig här i sverige, för att göra det lätt så bjöd mina bekanta henne hit till sverige på 3 mån, så dom skrev en ansökan men det blev avslag pga att dom var bara kompisar o inte hade nått släktgemensamt med varandra.
det slutade att hon fick 1 månad besöksvisa.
så förra året i juni månad var jag hämta henne på Arlanda, och så bodde hon hos mig.
vi umgås ca 90% av tiden där vi skötte om vardagssyslor samt att vi var på lite olika ställen omkring där jag bor samt träffade min familj.
Passade på att ta massa foton på varandra för att bevisa att vi var ihop för framtida diskutioner om hon skulle komma till sverige för då har vi bildbevis att vi har varit tilsammans.

nu till sommaren så planerar jag att åka ner till henne i 2 (kan tyvär inte längre tid) veckor o sen ahon ska komma hit till mig på ett besöksvisa 3mån.

min fråga är det nån som vet om det räcker att jag är där nere hos henne i 2 veckor o sen söker besöksvisa samt inbjudan eller måste man vara nere där i 1 månad??

vilken myndighet ska man ta kontakt med o fråga är det konsulatet/ambasaden eller migrationverket.
finns det nån som har koll på detta??

Gå först in på svenska ambassadens hemsida i Bangkok och läs på vad som gäller.Borde inte vara några problem för henne att få komma till Sverige på besök.
Sen när ni fixat till alla papper åker ni till VFS_GLOBAL, Swedish VISA APPLICATION CENTRE
12 -th floor ALMA LINKBUILDING
Soi Chidlom Lupini
Pathhumwan
BANGKOK 10330
Tel:+6622639105

Här fixar dom snabbt och billigt alla papper(försäkringar,flygbiljetter osv). Tänk på att alla dokument på Thai måste översättas!

Mvh,
Frank

har drait iväg ett mail till ambasaden o frågat.
det praktisk sakerna har hon gjort förut och det känner hon till hur det ska göras.

Lubo va inte orolig nu detta kommer att gå bra ska du veta .
Jag vet hur du känner har själv gjort den resan nu ligger jag tyvär i skillsmässa själv men där får jag skylla mig sjålv

Men man VET ju inte va framtiden för med sig nu

"glimten66 " sa:
Lubo va inte orolig nu detta kommer att gå bra ska du veta .
Jag vet hur du känner har själv gjort den resan nu ligger jag tyvär i skillsmässa själv men där får jag skylla mig sjålv

Men man VET ju inte va framtiden för med sig nu
66an
nä jag e inte orolig för det. tanken som jag funderade på om det räcker att jag besöker henne i thailand 2 veckor o sen söker besöksvisa el att jag måste träffa henne längre än 2 veckor.

hon va med mig i en månad förra året. fast det var andra kompisar som bjude hit henne.

fick svar från ambasaden idag
dom skriver så här

Hej!

Om ni kan styrka att ni bott ihop då hon var i Sverige, att ni har haft regelbunden kontakt och att Du besökt henne i Thailand i två veckor så bör hon kunna beviljas ett visum för 90 dagar – ja. Observera att detta inte innebär att jag utlovar att hon kommer att få visum eftersom jag inte kan göra det innan en ansökan har lämnats in och behandlats.

Med vänlig hälsning / Sincerely
Lukas Ekdahl

som sagt är att jag kan stryka ar att vi har bildbevis samt att vi har haft kontakt med varandra via telefon o bild

Du ser junior det löser sig :) så in med ansökan nu så kanske du lyckas fixa till en riktig middag me ;)

"lubo68 " sa:
fick svar från ambasaden idag
dom skriver så här

Hej!

Om ni kan styrka att ni bott ihop då hon var i Sverige, att ni har haft regelbunden kontakt och att Du besökt henne i Thailand i två veckor så bör hon kunna beviljas ett visum för 90 dagar – ja. Observera att detta inte innebär att jag utlovar att hon kommer att få visum eftersom jag inte kan göra det innan en ansökan har lämnats in och behandlats.

Med vänlig hälsning / Sincerely
Lukas Ekdahl

som sagt är att jag kan stryka ar att vi har bildbevis samt att vi har haft kontakt med varandra via telefon o bild

Ja är inte vara några problem! Sätt bara igång för det kan ta en tid innan tjejen blir kallad på intervju. Lycka till!

Om hon "bara" ska stanna 90 dagar är det väl ett vanligt besöksvisa hon ska ha, en vanlig inbjudan och hon eller någon annan kan stå för hennes kostnader. Det är ju inget uppehållstillstånd.

Normalt är det väl ingen intervju för dessa eller att man måste bevisa att man är tillsammans. Syftet brukar ju vara att lära känna varandra.

Eller är reglerna ändrade, tar väl max ett par veckor att få om alla papper och biljetter är i ordning.

Inte behöver väl du åka till Thailand innan om du inte vill.

När min nuvarande fru kom hit 2007 på sånt visum hade vi inte känt varandra så länge och visste inte ens om det skulle bli något mellan oss.

Förstår inte varför Lukas skriver som han gör, eller är reglerna ändrade? Om hon dock besökt Schengen flertal gånger innan eller du stått som garant flera gånger innan kan kanske de drar ögonen åt sig ....

Jag har fått intrycket av att Lukas Ekdahl är en man som vet vad han pratar om, han har jobbat på ambassaden i över 20 år. Jag träffade honom när han intervjuade våra barn innan dom fick komma till Sverige så du kan nog lita på vad han säger.

Lycka till med ansökan, det kommer säkerligen att gå bra. :thumbsup:

Jag menar absolut inget ont om Lukas, som jag har haft många givande samtal med och gemensamma bekanta med. Han kan sin sak.

Det jag reagerar på är om man numera bara kan få besöksvisum pga en seriös relation. Tänk om Thailand hade samma krav, då skulle vi ju inte i vare sig Thailand eller Sverige kunna träffas.

Allt måste väl vara ett missförstånd. När ni i tråden pratar om intervjuer om seriösa relationer känns det som ni pratar om UT inte om visum.

Det som är viktigt i ansökan, är enligt mitt sätt att se det: syftet. Om syftet är att lära käna varandra för att se om ett förhållande kan inledas ser jag absolut inga problem, och varför skulle han behöva besöka Thailand innan är för mig en gåta?

Thaikonsult för gärna kommentera om reglerna för turistvisum ändrats så turister måste ha relation med en svensk medborgare för att bli beviljade visum?

Du har helt rätt enligt vad jag också vet, Janne. Det skall enligt vad jag vet inte vara något problem med ett turistvisum, jag ville bara påpeka att jag har höga tankar om Lukas kunskap, han är duktig och bra att ha att göra med.

"Berralund " sa:
Du har helt rätt enligt vad jag också vet, Janne. Det skall enligt vad jag vet inte vara något problem med ett turistvisum, jag ville bara påpeka att jag har höga tankar om Lukas kunskap, han är duktig och bra att ha att göra med.
Håller med helt angående Lukas och min fru ändrade åsikt om att faranger inte kan lära sig thai efter interjuven av honom på ambassaden (när hon sökte UT). En hyvens kille.

Man måste ju skriva på ansökan varför man vill ha turistvisum till Sverige. Om hon skriver att hon skall komma och träffa dig så vill dom antagligen då veta vad ni har för relation. Hade ni bara träffats på nätet eller liknande, så dom inte ser svart på vitt att ni är ett par, då är det nog avslag som gäller.
Om man vill ha turistvisum för att åka och "turista" krävs det en hel del pengar antar jag på banken för att man skall få det godkänt. Man skall nog ha ett jobb med god inkomst så att dom inte får för sig att turisten kommer till Sverige för att jobba svart.
Glöm inte att den som bjuder in måste ha ett kapital som räcker i dom 90 dagarna visumet gäller. Kommer inte ihåg hur mycket det va men kanske det va 300-400 om dagen?
Om man inte har dom pengarna på banken så måste inbjudarens inkomst vara så hög att det räcker.

"krister " sa:
Man måste ju skriva på ansökan varför man vill ha turistvisum till Sverige. Om hon skriver att hon skall komma och träffa dig så vill dom antagligen då veta vad ni har för relation. Hade ni bara träffats på nätet eller liknande, så dom inte ser svart på vitt att ni är ett par, då är det nog avslag som gäller.
Om man vill ha turistvisum för att åka och "turista" krävs det en hel del pengar antar jag på banken för att man skall få det godkänt. Man skall nog ha ett jobb med god inkomst så att dom inte får för sig att turisten kommer till Sverige för att jobba svart.
Glöm inte att den som bjuder in måste ha ett kapital som räcker i dom 90 dagarna visumet gäller. Kommer inte ihåg hur mycket det va men kanske det va 300-400 om dagen?
Om man inte har dom pengarna på banken så måste inbjudarens inkomst vara så hög att det räcker.

Krångla inte till det! Tog hit fruns grabb på 3 mån Visa...med hjälp av Svenska ambassaden Visa applikationscenter...de fixar allt och hjälper till med alla papper till en billig summa! Tror jag betalade 3500bht totalt förra året.
Se adress och telefonnummer i tidigare inlägg!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

W
Svar
0
Visningar
1 K
whitepointer67
W
W
Svar