Blir jag lurad?

 
Så är det inte för mig. Jag köper allt jag kan second hand (öl och mat är svårt) eftersom då vet man att det har överlevt ett antal användare och då har en viss kvalitet. ;)
Jag har för det mesta också användit mig av"second hand"F.ö tycker jag fortfarande det finns olika roller för kvinnor och män både i samhället och i hemmet.
 
Att inte förstå vissa ordval och språkbruk kan man till viss del förstå, med det är en rätt vanlig jargong numera att sätta begrepp som en del uppfattar som humor och med ”glimten i ögat” och andra uppfattar som stötande.
Lika ofta är det personligt hur det uppfattas beroende på vem som använder orden eller fraserna.

Second hand för skilda människor som letar nytt,
begagnat för man får även andras barn i paketet.
Stenbordsexpert,
Klimatflykting,
Datingsida kan kallas det mesta från kontaktannonser, postorder, horsida etc.
En mötesplats för singlar kan kallas det mesta från dans, marknad till mer vulgära köttmarknad.

Ett forum skulle vara tråkigt om alla ord och fraser skulle följa Svenska Akademins ordlista till 100%
 
Jag har för det mesta också användit mig av"second hand"F.ö tycker jag fortfarande det finns olika roller för kvinnor och män både i samhället och i hemmet.

Det tycker jag du gör med all rätt. Det är så många av oss är fostrade och du står ju för vad du tycker. Det tror jag är den springande punkten, att agera på ett sätt men att inte stå för det.

Så ni tycker begagnat slår högre än nytt?
 
Rätt intressant det här med relationer till en annan kön.
Bara att se på antalet kommentarer imponerar.
Tänkte mig att kasta mig in i debatten för har lite svårt att koppla ihop mamma, flickvän och fru. Har aldrig ens haft tanken vad mamma tycker om mina val. I o för sig var hon rätt rak på sak och sa t ex vad fula skor du har köpt m m.
Jag tog det som självklart att alla tyckte mina val var bra, lite självförtroende har man ju.
Måste faktiskt hålla med Mmax om skillnaden mellan thai och svenska kvinnor, den finns och väger positivt för thai även i mitt vågkål.
Fast min våg är köpt på beg marknaden och inte kalibrerad. :cool:
Vad jag egentligen reagerade för var nedsättande ord om kvinnor som har varit gifta förut.
Jag har själv varit gift två gånger och ser ingen skillnad när det gäller män och kvinnor i detta sammanhanget.
Människor förädlas när de får nya perspektiv och erfarenheter, som vin eller antika värdefulla möbler dess värde ökar av att det har blivit nötta av tidens tand. Samma med människor.
Nu har inte min partner varit gift förut men sakulle aldrig se ner på henne om hon hade varit det. I så fall borde jag även nedvärdera mig själv.
Second hand är faktiskt nedsättande ord i detta sammanhanget för man syftar på samma sak som ordet köttmarknad när man pratar om att dejta eller söka partner.
 
Hur tänkte du nu? Att de som är gift med Thai alltid ha taskig kvinnosyn?

Naturligtvis inte utan vi har vågat ta en annan väg bara. Jag menar att det är ju inte bara en självklarhet att välja sin älskade från en annan kontinent, stora kulturskillnader, språkliga olikheter osv, så nog är vi speciella och tillhör ju inte massan.

Själv tycker jag att i det läget är onormal något positivt men diskussionen hamnar oftast i att förneka den delen och göra oss alla normala och vardagliga. Jag anser inte att vi är det utan alla vi som valt Thailand och att leva våra liv med en kvinna från Thailand har något speciellt som vi kan vara stolta över.
 
Senast redigerad av en moderator:
Kvinnogöra är ett ord som hör hemma i gången tid.

Tänk att man kan använda ett språk på så olika sätt. Något begagnat eller Second hand för mig är mindre värt och det går inte att applicera på människor eftersom en människa inte blir mindre värd av sina erfarenheter, snarare tvärtom.

Du använder en tråkig teknik, istället eller i tillägg till argumentationen så idiotförklarar du dem som inte delar ditt språk eller inte håller med. Löjdar, patetiskt...
Kruxet med dig Mackes är att trots att jag förklarat att det för Mig ligger noll värdering i ordet och Du förstår detta med olika språkbruk så fortsätter du att påstå att jag har dålig kvinnosyn mm. Du anser alltså att Du vet bättre än Mig vad Jag menar. Inser du problemet med det?
 
Kruxet med dig Mackes är att trots att jag förklarat att det för Mig ligger noll värdering i ordet och Du förstår detta med olika språkbruk så fortsätter du att påstå att jag har dålig kvinnosyn mm. Du anser alltså att Du vet bättre än Mig vad Jag menar. Inser du problemet med det?

Jodå, det förstår jag. Nu är det inte bara enstaka uttalande från dig som ger mig den uppfattningen utan det mesta du skriver ger mig en bild av att du ser på kvinnor som objekt att nyttjas. Men jag kan ha fel.
 
Men man kan ha olika betydelse på ordet "Second hand " för mig är det inte ett ok uttryck , men för andra kanske det inte tyder på en dålig kvinnosyn , dessutom har NMax redan förklarat att han med det uttrycket inte visar missförakt gentemot kvinnan ,, tycker vi kan släppa detta nu ...;)
 
Men man kan ha olika betydelse på ordet "Second hand " för mig är det inte ett ok uttryck , men för andra kanske det inte tyder på en dålig kvinnosyn , dessutom har NMax redan förklarat att han med det uttrycket inte visar missförakt gentemot kvinnan ,, tycker vi kan släppa detta nu ...;)

Har inga synpunkter på nmax och hur han ser på sin omvärld, mitt svar var bara ett konstaterande;)
 
Jag tror faktiskt att en sådan här sak kan man inte veta eller avgöra själv utan avgörs av andra. Har någon någon gång hört någon säga att han/hon har dålig kvinnosyn?;)

Vet inte vem som sa men någon känd person sa. Kvinnan är precis så som mannen vill ha henne.
Ja och det ska ju vara snygg Erik eller trädkramar Martin som avgör vad som är bra kvinnosyn [emoji23][emoji23][emoji23]
 
Vill följa up min tråd, som har utvecklad sig lite....
Jag är just nu i Bang Saen på besök hos tjejen... Vi har dated på Skype sen jag skapade tråden och jag kände att jag ville träffa henne på riktigt. Tills ni känner jag mig inte lurad :)
Men väll inte fel att vara lite försiktig för en nybörjare i Thailand. Mer följer sen...
IMG_2359.JPG
 
Vill följa up min tråd, som har utvecklad sig lite....
Jag är just nu i Bang Saen på besök hos tjejen... Vi har dated på Skype sen jag skapade tråden och jag kände att jag ville träffa henne på riktigt. Tills ni känner jag mig inte lurad :)
Men väll inte fel att vara lite försiktig för en nybörjare i Thailand. Mer följer sen...
IMG_2359.JPG
Lycka till;)
 
Vill följa up min tråd, som har utvecklad sig lite....
Jag är just nu i Bang Saen på besök hos tjejen... Vi har dated på Skype sen jag skapade tråden och jag kände att jag ville träffa henne på riktigt. Tills ni känner jag mig inte lurad :)
Men väll inte fel att vara lite försiktig för en nybörjare i Thailand. Mer följer sen...
IMG_2359.JPG
Ser ut som en Thaidam , inte som en bartjej ,, Vid en viss ålder så lugnar även dem ner sig ,, kan nog bli bra . Samma ålder ungefär , i alla fall inte så många år er emellan ,, tror det är ett gott omen ...:thumbsup:
 
Tror att TS är iaf 10 år äldre

Jo,men 10 år är ju inga problem ,, tycker att det ser ut som en vuxen Thaidam,, vilket är ganska relevant om man skall tro på ett förhållande ,, visst kan det vara kul med yngre , men skall man leva ihop och satsa på ett bra liv så skall väl bägge vara vuxna människor :)
 
Jo,men 10 år är ju inga problem ,, tycker att det ser ut som en vuxen Thaidam,, vilket är ganska relevant om man skall tro på ett förhållande ,, visst kan det vara kul med yngre , men skall man leva ihop och satsa på ett bra liv så skall väl bägge vara vuxna människor :)
Så är det men ålder ger inte per automatik mognad. Har träffat 25 åringar som varit betydligt mognare än 42 åringar men visst tvärtom är ju vanligare.
 
 
 
Tillbaka
Topp