Bo i Thailand , hyra eller eget

E

EV

Gäst
Här är mitt första hus jag köpte i Thailand , 2,6 mil Thb ,det sålde jag för det var färdig , fick bra pris.
Det låg centralt 5 minuter prominad från Bangsaen Beach.

IMG_2567.jpg

IMG_2568.jpg

IMG_2569.jpg

IMG_2570.jpg

IMG_2571.jpg

IMG_2572.jpg

IMG_2573.jpg

Ja, jag skall väl inte yttra mig egentligen för jag vet inte vad som är bäst, men vi hyr ett jättefint hus, med tomt och uteplats för 7000 baht i månaden, aircondition och allt, så allt beror på hur man vill ha det!

För min del passar det mig bra, för även om du bygger äger du det inte själv, eftersom du inte äger marken. Men vissa indikationer pekar ju på att faranger skall kunna äga mark, så vem vet!

Är det risikabelt att köpa egendom i Thailand.
Från Thailändsk Tidning i dag: news.sanook.com

Från Phuket i dag står det i Thailändsk Tidning : Mr Colin med dotter och sön från Irland har köpt
egendom i Phuket , dör offentlig tjänestmänn , advokater , fastighets mäklarföretag och inflytsrika
i området förfalskade dokument för att överföra handel med hus och egendom värde 65 miljoner Baht

news09.jpg

Jo, Phuket är ju också en jäkla pirat-ö, kanske inte på samma sätt som Koh Tao, men på en mer "sofistikerad" nivå i brist på bättre ordförråd.

Jag hyr, men skulle gärna köpa. Ägandeproblemet är ju ett problem, men i mitt fall har jag inte nått så långt i livet att det är dags att investera i egendom av någon form. Jag vill fortfarande vara flexibel. Men visst har vi planer på att en dag köpa mark och bygga, vi har hittat det perfekta området, men förmodligen lär priset gått upp 20x minst när vi är redo.

Jo, Phuket är ju också en jäkla pirat-ö, kanske inte på samma sätt som Koh Tao, men på en mer "sofistikerad" nivå i brist på bättre ordförråd.

Jag hyr, men skulle gärna köpa. Ägandeproblemet är ju ett problem, men i mitt fall har jag inte nått så långt i livet att det är dags att investera i egendom av någon form. Jag vill fortfarande vara flexibel. Men visst har vi planer på att en dag köpa mark och bygga, vi har hittat det perfekta området, men förmodligen lär priset gått upp 20x minst när vi är redo.

Ja det är riktigt. Hade jag varit klok så hade jag köpt mark för 25 år sedan i Ban Phe, men nu är det sjukt dyrt

Ja det är riktigt. Hade jag varit klok så hade jag köpt mark för 25 år sedan i Ban Phe, men nu är det sjukt dyrt

Jo.. Vi har våra ögon på området kring Amper Sai Yok i Kanchanaburi. Mycket skog, stora dammen nära, vattenfall. Berg, nationalpark. Just nu ligger mycket land så avsides att det är skitbilligt, men om Burma öppnar mer landsgränser, vilket jag tror de kommer göra med tiden, så kommer gränslandet till Burma garanterat blomstra rejält.

Jo.. Vi har våra ögon på området kring Amper Sai Yok i Kanchanaburi. Mycket skog, stora dammen nära, vattenfall. Berg, nationalpark. Just nu ligger mycket land så avsides att det är skitbilligt, men om Burma öppnar mer landsgränser, vilket jag tror de kommer göra med tiden, så kommer gränslandet till Burma garanterat blomstra rejält.

Den tror jag också på, om Burma öppnar sig, då blir det billigt, för då får Thailand akta sig.Tänk på kusten väster om Thailand, tusentals orörda öar och paradis, då kan Phuket och alla andra slänga sig i väggen

Vår hyra gick nyss upp till 3900. Men helt ok för att vara vårt område i bkk

Jag har kommit på att det som ger mest livskvalitet för mig är att ha så lite problem och så stor frihet som möjligt. Saker kan ändras över en natt och helt plötsligt kan man vilja flytta, då ska det inte vara krångligt. Att sälja ett beg hus i Thailand är normalt extremt krångligt.

Kan du öppna en tråd om boende skola i bkk så är du snäll vi letar ju men är lite osäkra.

Haha. Jag är ingen expert. Men sänd mig ett pm om vad ni letar efter ska jag se med folk (nej jag tar ingen kostnad eller procent. Inte min marknad alls. Men känner många thais som bor här o förmodligen finns det lediga ställen i deras lägenheter/condos. Ursäktar stavfel. Skyller på Leo o att jag inte orkar läsa 2 gr...)

I ett år var vi och titta på hus . Här är ett hus vi titta på , 1,3 miljoner baht i Bangsaen .
Men det var för långt från stranden och buss varje 20 minut .

IMG_2370.jpg

IMG_2369.jpg

IMG_2367.jpg

Här i Bangsaen är det byggts många hus och lägenheter som är svårt att sälja .
Prisarna går stadigt ned , se prislista plakat för 2,79 miljoner nå 2.59 miljoner
För 3 år sedan kunde man sälja hus och lägenheter på dagen , men dom har
bygd så mycket , så markedet är mätta.
Och det stora huset på bild har 210 stk små lägenheter på cirka 40 m2 .men det står
tomt , och arbetarna som jobba där har inte fått lön , det är många tusen hus och
lägenheter som inte är solgt , så Banken vill märka det når dom inte får tillbaka sina
pengar

P1120430.JPG

P1120431.JPG

P1120432.JPG

P1120433.JPG

Här i Bangsaen är det byggts många hus och lägenheter som är svårt att sälja .
Prisarna går stadigt ned , se prislista plakat för 2,79 miljoner nå 2.59 miljoner
För 3 år sedan kunde man sälja hus och lägenheter på dagen , men dom har
bygd så mycket , så markedet är mätta.
Och det stora huset på bild har 210 stk små lägenheter på cirka 40 m2 .men det står
tomt , och arbetarna som jobba där har inte fått lön , det är många tusen hus och
lägenheter som inte är solgt , så Banken vill märka det når dom inte får tillbaka sina
pengar

P1120430.JPG

P1120431.JPG

P1120432.JPG

P1120433.JPG

Jag flyttade från orten för att det blev mer o mer luftföroreningar där, fick sopa upp en massa svart damm varje morgon

Jag flyttade från orten för att det blev mer o mer luftföroreningar där, fick sopa upp en massa svart damm varje morgon

Då måste du tänka på en annan plats , för du hittar inte bättre luft än här vid kusten .
Vi har monsum vinden som blåser in från havet i 6 månader , den blåser från väster kall vind
hela vinteren . Den kan vara något fuktig pågrund av att havet for dampar i värmen .
Och det finns ingen svart dam från havet och i fuktig luft.
Du måste vara lite även sjuk på oss som bor vid havet .

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp