Böcker värda att läsa

 
G

Gazton

Gäst
Hejsan alla :wai:

Jag älskar att läsa böcker, och särskilt rock-dokumentärer.
Nu har jag läst "The Dirt" för Andra gången som handlar om det absoluta värst festande-rockn`roll band som promenerat på denna jord. Även om man inte gillar deras musik, så är boken värd att läsa.

Man ömsom skrattar och lider med dem. Men Mötley Crue är utan tvekan det hårdast festande band som gett ut en skiva.

Ps. Två låtar av andra musiker handlar om dem
1. Money is for nothing (Dire Straits)
2. Dude looks like a lady ( Aerosmith)

EN stor rekomomedartion om denna bok! Ps. Till ock med Ozzy sa att han inte hängde med i deras tempo ;)

crue-the-dirt_112841379.jpg
 
:wai:
Jag har en favorit författare som heter HARLAN COBEN, har läst en 6st böcker med honom.
Han jobbar innom genern thriller, deckare, humor...
Hans böcker utspelar sig i och omkring NewYork och New Jersy.

Den senast lästa är en utav hans ego"Myron Bolitar sportagent", boken heter SPELAREN och är den första i den serien, utkommen på svenska 2010

Smakprov:
När den unga Kathy Culver försvinner spårlöst från universitetsområdet står alla handfallna. Det enda spår som finns efter henne är ett par trosor slängda i en soptunna och polisen lägger till slut ner utredningen i brist på bevis. Ett år senare är Kathys pojkvän, quaterbacken Christian Steel, I starten av en lysande fotbollskarriär när han plötsligt får ett samtal ifrån någon som utger sig för att vara den försvunna Kathy. är hon trots allt i livet.
Sportagenten Myron Bolitar gör allt för att hjälpa sin skyddsling och när Kathys far blir mördad inser han att något som inte står rätt till. Tillsammans med sin kompanjon, den egocentriska kampsportsfanatikern Win, dras han in i en härva av orent spel och snabba kast:Vad har hänt Kathy och går det att hitta hennes fars mördare? Till slut tvingas Myron spela ett mycket högt spel i jakten på sanningen...


Den andra boken av Harlan Coben heter: Släpp inte taget

Den handlar om 2 föräldrar och deras 16 åriga son, som nyss förlorat sin bästa kompis i en självmords akt och hur mycket du måste skydda ditt barn...

M.v.h. Berra
 
Har ni inte läst El Choco måste ni göra det, en mycket bra bok!


Beskrivning:

"Jag är ledsen min vän", sa mannen och skakade lite sorgset på huvudet, "men jag tror inte du kommer att överleva här inne."

27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz.

På San Pedro sitter stora knarkhandlare i rymliga tvåvåningsceller med eget kök och badrum, medan fattiga småtjuvar trängs med varandra i iskalla, små betongutrymmen på andra sidan väggen. Över 100 barn bor med sina fäder i cellerna och massor av människor hålls inlåsta i flera år utan att de har fått någon dom.

Det finns inga lås på cellerna eller vakter på avdelningarna. Tillgången på kokain är obegränsad och nästan alla bär vapen.

Jonas Anderssons första tid blev en kamp för livet. Han blev överfallen fler gånger än han kan minnas och tvingades bevittna hur flera fångar knivskars till döds eller torterades av andra fångar.

Men de kaotiska åren på San Pedro blev ironiskt nog också vändpunkten i hans liv. Det var här han slutade med droger, det var här han gifte sig och det var här han blev pappa för första gången.

El Choco är den fascinerande berättelsen om en svensk mans kamp för överlevnad i en galen och främmande miljö, om kärlek mot alla odds, och om ett land i uppror.

För utanför murarna hade ursprungsfolken fått nog av politikernas svikna löften. Hundratusentals människor drabbade gång på gång samman i våldsamma strider med militär och polis, två presidenter vräktes ur sina stolar och till slut var den första indianen i Sydamerikas moderna historia på väg att nå den högsta makten.
 
El choco är en kanonbok, från pärm till pärm. En del böker har jag svårt att sluta läsa, även ifall ögonen kliar och blöder. Detta är en sådan bok .Kan bara hålla med ZZ 4 tummar av fem :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
 
Jag hade så jäkla tråkigt hemma, så jag tog tag i boken"SPELAREN"av HARLAN COBEN igen och började läsa den en gång till, den till och med blev bättre vid andra läsningen... Jo-Be

Beskrivning av boken finns lite högre upp i tråden...


ÄR DET NÅGON ANNAN CM:are SOM HAR ETT BOKFÖRSLAG FÖR LATADAGAR VID STRANDEN I VÄRMEN...
 
Här är en riktigt gripande bok om en osannolik resa till fots, från Sibirien till Indien.. Fy fan vilken strapats. Men vilka Människor de mötte på vägen!

Här kommer en recension av boken:

Slavomir Rawicz var en ung kavalleriofficer när han häktades av ryssarna år 1939. Efter en grym rättegång dömdes han trots sin oskuld för spioneri till tjugofem års straffarbete i Sibirien. Han och hans olyckskamrater stuvades in i godsfinkor för transport österut och vid spårets slut vidtog en fruktansvärd dödsmarsch mot lägret, i snö och köld gick fångarna länkade vid varandra med kedjor. Jämfört med detta elände föreföll målet, arbetsläger 303, nästan ombonat. Men tanken på flykt fanns där från början och tillsammans med sex likasinnade bröt sig Rawicz ut ur lägret. Den långa flykten gick genom den sibiriska tundran, via Bajkalsjön och fortsatte genom Mongoliet, över Gobiöknen till Tibet och vidare över Himalaya till Indien. Alla nådde dock inte friheten - de hänsynslösa villkoren krävde all kraft och flera liv.

Bland de som överlevde var Slavomir Rawicz. Hans berättelse om fångarnas fantastiska strapatser har blivit en ytterligt fascinerande bok, Flykten från Stalins läger. Den har blivit en enorm läsar- och kritikersuccé runtom i världen. Boken utkom 1956 i en första svensk version under namnet Lång väg till frihet och det är den översättningen som fräschats upp i denna utgåva.

"Hela historien är så gripande, så nervpåfrestande att man fysiskt plågas av att läsa boken. ... Den osannolika berättelsen växer till ett homeriskt epos om människans fysiska styrka och själens längtan efter frihet. ... Krigsfångarna blir våra ställföreträdare för allt det vi själva inte gör. ... De vågar det vi vankelmodiga själva inte törs."

918505738X.jpg
 
Det låter som en bok för mörka kvällar. Spännande.
Själv är jag barnsligt förtjust i böcker av Arto Paasilinna senaste var Den ljuva giftkokerskan. Man får många sköna skratt.

Gift kokerskan.jpg
 
Nu har jag tänkt att inte vara politisk korrekt..
Har inte ens tänkt vara intellektuell..

Inte så att jag har tänkt förespråka något ohederligt eller snuskigt, men ett antal böcker som inte är deckare eller fakta böcker..

Faktisk så tänker jag beskriva några serier jag tycker om att läsa.. ;D

Första serien är av Jean M. Auel och heter Jordens barn.
Den första boken i serien är det nog många som känner till då det gjordes en mycket dålig filmatisering av den och den heter Grottbjörnens folk. Totalt är serien på 6 böcker och den senaste i serien kom nu i mars 2011. Serien är historisk korrekt med tanke på uppfinninger och utveckling, men tog naturligt vis mycket längre tid en vad som beskrivs i böckerna.
OBS! Innehåller en del snusk också... ;D

En annan serie jag gillar är Sagan om Belgarion av David Eddings.
Detta är ren fantasi och har inget som helst med verkligheten att göra, men utger sig inte för att vara något annat heller. Totalt är denna serien på 5 böcker.

Till slut måste jag ha med Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien.
Behöver nog inte säga något om denna. Har man inte fått med sig innehållet i denna serie har man antagligen bott på en annan planet..
Filmatiseringen av dessa böcker har faktisk gjorts mycket bra och Peter Jackson har gjort sig förtjänt av allt beröm han har fått.
 
Bara så du vet P-O så är du skyldig mej 149:-. :D
Råkade nämna för frun att 6'e boken av Jean M. Auel hade kommit ut.
Och den skulle hon ha förstås. :-\
 
"Rolf " sa:
Bara så du vet P-O så är du skyldig mej 149:-. :D
Råkade nämna för frun att 6'e boken av Jean M. Auel hade kommit ut.
Och den skulle hon ha förstås. :-\

Hon kunde ju fått låna mitt exemplar, efter att jag har läst den.. ;D
 
Dave Pelzer:
Pojken som kallades "Det".
Pojken som överlevde.
Pojken som inte fanns.
Att hjälpa sej själv
 
 

Liknande trådar

H
Svar
2
Visningar
2 K
H
W
Svar
8
Visningar
1 K
zetterberg_88
Z
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp