Boende i Sverige men vet allt om Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Har funderingar på hur många "Svenskar " som bor i Sverige ,jobbar inte ens i Sverige utan nån stans utanför ,hur kan dessa veta allt om Thailand , allt om Thailands politik mm, allt om Thaifolket samt deras kultur ,familjetraditioner ... :eek:
De kastar sig direkt in i komplexa frågor om bypolitik , Thailändsk politik som de läser om via nätet ... De har alltid rätt , de är helt enkelt vana att få rätt ....
Att tillex resa till Phuket en eller ett par månader tillex från januari till mars ger ju knappast mycket insikt i hur thailand fungerar... jag har ju levt med dessa "semesterresor under ett antal år , iofs till en Isaanby som befolkkas av Thai , inte bara turister , men inte fa... visste jag mycket när jag kom ner för att bosätta mig här.. Nu efter bara sex månader ser jag Thailand med helt andra ögon än jag gjorde tidigare , jag har blivit betydligt mer accepterande , jag ser mer fördelar än nackdelar .. och jag anser Thailand vara ett land att bo och trivas i , inte ett "skitland"... min förhoppning är att det skall vara möjligt att fortsätta med det ....
Till Er som tror ni kan Thailand efter ett par semestertripper varje år ,, vänta och se , det finna mycket att lära och njuta av i detta land .. jag har just börjat inse detta :wai:
 
Verkar vara en del som drar från Thailand på grund av att de inte har de ekonomiska musklerna som du säger. Kambodja tex. Nätet har en förmåga att få folk att bete sig plumt tyvärr.
 
Jo många är det som skriver tråd efter tråd, inlägg efter inlägg om Thailand fastän dom bevisligen bara är turister och eg inte vet särskilt mycket.
 
Precis, väldigt betämda åsikter om varför och hur det är på det eller det sättet i Thailand . nu finns det ju en del som bott många år i Thailand samt sen av en eller annan anledning flyttat tillbaka till Europa, de kan naturligtvis uttala sig grundat på sitt tidigare elverne här nere ... Den Thailändska politiken är tillex inte det lättaste att förstå, iofs så behöver jag inte förstå , ,men ibland vore det intressant att veta orsaken till vissa saker ... När det gäller bylivet i isaan så börjar jag nog få en bra inblick i detta, en ganska enkel syn på livet , denna hierarki som många talar om ser inte jag mycket av , inga i vår by som har nåt för att de sätter sig på höga hästar pga. utbildning el dyl.. Då blir de bara utfrysta samt får leva utan bygemensakapen ..
Iofs så deltar inte jag i fester som jag inte direkt blir inbjuden till, begravningar gillar inte jag ,men om någon näta avlider så är deltagande en nödvändighet.. Tycker man har en betydligt trevligare syn på detta när någon dör i byn , alla som vill eller har någon koppling till den döde går med på den sista promenaden till likbränningen (kremeringen). Detta efter att man haft en riktig fest med mat och brännvin i den dödes hem, man talar om den döde , om dennes glädjeämnen ,hans dagliva liv och händelser.. man spelar glad musik samt spelar kort i tre dagar (Max) efter tillstånd av polisen i kommunen ....

Bröllop(vigsel) förättas inteav samma präst som sköter begravningar , jag skojar om den glada och den sorgsna prästen .... ;)

Tycker som sagt mer och mer om Thailand .. Någon Otrohet och spring mellan husen i byn finns inte , det VET jag , rent skitsnack av illasinnade om att detta är mer regel än undantag ...
 
Nu vet jag ju inget om byliv här men Hierarkin stöter jag på dagligen, men den verkar mest vara mellan kvinnsen. Dom ska alltid mäta sig ekonomiskt och ju rikare en nykomling är desto fler vänner får hon. Jävlar vad dom ljuger när dom har sina mätningar, en böna påstod att dom hade 5 bilar, ägde en möbelfabrik och åkte till Phuket och bodde på Hilton för 25.000 baht/natten. Enligt hennes svenske farang hade dom en bil, den 5 år gamla pickisen dom kom i och dom levde uteslutande på hans pension för hon hade tjänat så dåligt att det var ingen idé att hon fortsatte jobba.
Inte ens president sviten på Hilton kostar väl 25.000 baht.

Otrogna är dom men det är nog mest mot sina sponsorer hemma i farang land.
Ni ska veta att många av kvinnorna här har en förmåga att öppna sig inför varandra och prata väldigt öppet om sin syn på relationen dom har med sin farang.
Money money money... inte mycket kärlek.
Jag har ju en del rika norrmän som grannar och deras tjejer är förbaskat duktiga på att lugga dessa herrar på stålar, tom när deras egna morsor kommer på besök så skryter dessa mammor om hur mycket deras dotter får av sin farang man och hur mycket av detta som går till familjen.
Allt handlar i grund och botten om hierarki, dom försöker vara så höga som möjligt.
Jag har ju snackat med norrbaggarna och vet hur mycket många av dom ger sina tjejer och det är bra med pengar men inte i närheten av det som svärmodern påstår.
Show show show är det som gäller här iaf men jag har sagt till min tjej att fn ta henne om hon försöker trycka ner nån annan tjej för att dom har mindre pengar. Det här är nåt jag verkligen inte gillar i Thailand.
Men ändå har det sina fördelar för jag märker att dom bemöter mig med en helt annan respekt på golfklubben nu när jag inte åker 20 år gammal civic längre ;D

Är det inte så här uppe i isan byarna?
 
"bson " sa:
Nu vet jag ju inget om byliv här men Hierarkin stöter jag på dagligen, men den verkar mest vara mellan kvinnsen. Dom ska alltid mäta sig ekonomiskt och ju rikare en nykomling är desto fler vänner får hon. Jävlar vad dom ljuger när dom har sina mätningar, en böna påstod att dom hade 5 bilar, ägde en möbelfabrik och åkte till Phuket och bodde på Hilton för 25.000 baht/natten. Enligt hennes svenske farang hade dom en bil, den 5 år gamla pickisen dom kom i och dom levde uteslutande på hans pension för hon hade tjänat så dåligt att det var ingen idé att hon fortsatte jobba.
Inte ens president sviten på Hilton kostar väl 25.000 baht.

Otrogna är dom men det är nog mest mot sina sponsorer hemma i farang land.
Ni ska veta att många av kvinnorna här har en förmåga att öppna sig inför varandra och prata väldigt öppet om sin syn på relationen dom har med sin farang.
Money money money... inte mycket kärlek.
Jag har ju en del rika norrmän som grannar och deras tjejer är förbaskat duktiga på att lugga dessa herrar på stålar, tom när deras egna morsor kommer på besök så skryter dessa mammor om hur mycket deras dotter får av sin farang man och hur mycket av detta som går till familjen.
Allt handlar i grund och botten om hierarki, dom försöker vara så höga som möjligt.
Jag har ju snackat med norrbaggarna och vet hur mycket många av dom ger sina tjejer och det är bra med pengar men inte i närheten av det som svärmodern påstår.
Show show show är det som gäller här iaf men jag har sagt till min tjej att fn ta henne om hon försöker trycka ner nån annan tjej för att dom har mindre pengar. Det här är nåt jag verkligen inte gillar i Thailand.
Men ändå har det sina fördelar för jag märker att dom bemöter mig med en helt annan respekt på golfklubben nu när jag inte åker 20 år gammal civic längre ;D

Är det inte så här uppe i isan byarna?

Stackars dina Norwegenkompisar, dom har tydligen träffat dom värsta sortens Golddigger. och till på köpet ljuger dom som travhästar, inte vanligt att det stiger med 100 procent i vissa fall.
 
Jo norrmännen jag syftar till har faktiskt alla fått ihop det med massage tjejer, enligt norrmännen sysslade inte deras tjej med happy ending men det är inte riktigt vad tjejerna själva berättat för min tjej.
Men dom har råd så jag tycker inte synd om dom.
 
Ingen Happy ending :D I en liten Isaanby,ja.I Pattis eller Phuket knappasr,dar ar det mest fullservice
 
Hoppas verkligen för dessa norrmäns skull att det bara va bluff kul ha en tjej och aldrig få happy ending.
 
Kan väl säga att dem som skryter och visar upp sin bling bling i byarna är oftast inte omtyckta. Visas respekt när dom är i närheten men skämtas en hel del när dom gått runt hörnet. Om du bson hade tatt dig lite tid och verkligen hängt med thai så kanske du också hade märkt att det finns en hel del schyssta människor här och dom är människor. Att vissa beter sig och utnyttjar faranger beror mer på oss än dom. Vi kommer med pengar och summor som är helt sjuka om du jämför med en thaisinkomst. Hade jag levt under samma förhållande sett dessa faranger komma slänga ur sig dessa kronor på barerna hade jag med försökt utnyttja.
 
Och nej det är inte samma i byarna bodde här nere en bra tid innan jag flyttade upp människorna beter sig inte på samma sätt. Och i deras ögon av det dom ser här kommer vi ner 2 veckor super och spenderar pengar. Bara en liten del av oss som bor här fast och dom flesta ser eller träffar inte dessa. Som tjejen sa här why you not same farang you behave like good man not same like farang. Det säger väl allt om deras bild av oss.
 
Om vi hade en pundare hemma i förorten i Sverige så satte inte han normen på hur vi Svenskar var även om det var samtalsämnet.
 
Kloka ord i dom sista inläggen, Jonas. Det finns ju ett gammalt uttryck som låter "binda ris till sin egen ändalykt". Ligger mycket i det.
 
"Jonas " sa:
Kan väl säga att dem som skryter och visar upp sin bling bling i byarna är oftast inte omtyckta. Visas respekt när dom är i närheten men skämtas en hel del när dom gått runt hörnet. Om du bson hade tatt dig lite tid och verkligen hängt med thai så kanske du också hade märkt att det finns en hel del schyssta människor här och dom är människor. Att vissa beter sig och utnyttjar faranger beror mer på oss än dom. Vi kommer med pengar och summor som är helt sjuka om du jämför med en thaisinkomst. Hade jag levt under samma förhållande sett dessa faranger komma slänga ur sig dessa kronor på barerna hade jag med försökt utnyttja.

Den fick Du karma för Jonas ;)
 
"Jonas " sa:
Kan väl säga att dem som skryter och visar upp sin bling bling i byarna är oftast inte omtyckta. Visas respekt när dom är i närheten men skämtas en hel del när dom gått runt hörnet. Om du bson hade tatt dig lite tid och verkligen hängt med thai så kanske du också hade märkt att det finns en hel del schyssta människor här och dom är människor. Att vissa beter sig och utnyttjar faranger beror mer på oss än dom. Vi kommer med pengar och summor som är helt sjuka om du jämför med en thaisinkomst. Hade jag levt under samma förhållande sett dessa faranger komma slänga ur sig dessa kronor på barerna hade jag med försökt utnyttja.
Du drar nog lite för stora växlar på det du läser Jonas.
Det är precis som att när ni läser ett inlägg så tror ni att ni vet allt om personen som skrev. Typ som att en del tror att Phonta tycker att Thailand är ett skitland för att han skriver något negativt.

Jag känner och har träffat massor av bra thai och håller med dig fullständigt i varför en del av dem beter sig som dem gör, man blir som man umgås..
Men det som många inte förstår som är min poäng i det jag skriver ibland är att thai tjejer är mästare på att spela teater för sin farang.
 
Ja men du tjötar sönder ett ämne det du skriver om och om igen är samma jäkla snack man hör i barerna om och om igen som jag skrivit innan vi e inga barnungar tror dom flesta här känner till riskerna. Men så som du skriver låter det som alla e ufter en sak och din kärring e den enda normala.
 
"Jonas " sa:
Ja men du tjötar sönder ett ämne det du skriver om och om igen är samma jäkla snack man hör i barerna om och om igen som jag skrivit innan vi e inga barnungar tror dom flesta här känner till riskerna. Men så som du skriver låter det som alla e ufter en sak och din kärring e den enda normala.

Packad nu Jonas eller?
Var skriver jag om min kärring?
Kanske inte barnungar direkt men det finns dom som är duktigt naiva här..
 
Möjligt det finns naiva gubbar här men innerst inne vet dom. Tror det e mer goa tjejer som blivit blåsta av skitstövlar från västerlandet än män som blivit blåsta av brudar. Faranger som ligger ett par veckor lovar guld och gröna skogar.
 
Om du är 60åring går med en 24 åring så e de väl bara att använda huvudet! Tror ingen här e så naiv som dom ger sken av och om så e fallet up to them tror inte dom behöver bli mästrade.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
I
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp