bokstavera ord

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
hur säger man

Kan du bokstavera åt mig?

Jag brukar fråga folk i min omgivning när jag vill lära mig något nytt. De brukar då vara väldigt hjälpsamma och jag försöker då att transkribera ordet eller orden. Numera räcker inte det för nu vill jag ha rätt stavning på thai med riktiga tecken och då brukar jag be personen i fråga att skriva ner ordet med stora bokstäver. Det brukar inte bli så stort som jag vill och det är inte alltid jag kan tyda tecknen i efterskott.
Därför har jag bestämt mig för att fråga om de kan bokstavera åt mig så att jag själv kan skriva ner orden med thaitecken. Då måste det ju fungera.

tackar på förhand

marianne

Att bokstavera på thai är inte så lätt. Man säger bokstaven + ett ord som börjar på den bokstaven. Det finns inget bokstaveringsalfabet som på svenska (med namn). Du frågade hur man frågar om stavning och det vanligaste och lättaste är att säga:
[size=1ภpt]ชื่อ คุณ สกด อย่างไร[/size] = Hur stavas ditt namn?

Man stavar som följer ก ไก่ [kaa kàj] ข ไข่ [khãa khàj] ค ควาย [khaa khwaaj] ง งู [ngaa ngoo] จ จาน [djaa djaan] osv. Om man ska uppfatta stavningen är det viktigt att man kan namnet på bokstaven eftersom det finns flera bokstäver med th-ljud, kh-ljud, s-ljud osv. Det kannske finns att köpa i en thaiaffär i de större städerna en bokstavsbok för barn med de här orden rikt illustrerade.
Jag vet inte om du fick svar på din fråga.

Mvh
J-L

ชื่อ คุณ สกด อย่างไร

chêu koon sà-gòt yàang rai

hur stavas ditt namn?

det är vad jag är ute efter. jag kan i stort sett alla bokstävernas namn
så nu lär det inte bli några problem får vi hoppas.
tack

ha re gött
marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
3 K
Anonymius