brölop

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J

joakim39

Gäst
hejsan, jag kanske ska gifta mej när kaek kommer, behöver hon något spesiellt papper från thailand? tacksam för ett svar. jocke

Föreslår att du kontaktar thailändska ambassaden i Stockholm. Antagligen har de en websida där de ger information. Vid giftermål med thailändska i Thailand har svenska ambassaden i Bangkok bra info på deras sight.

""joakim39" " sa:
hejsan, jag kanske ska gifta mej när kaek kommer, behöver hon något spesiellt papper från thailand? tacksam för ett svar. jocke

Hej Jocke,

Förutsätter att det är i Sverige du hade tänkt sig gifta dig med henne?
I så fall, nej... Det behövs inga papper. Det är "bra" om Kaek har ett hindersprövnings-papper från Thailand, men å andra sidan registrerar man inte giftemål i Thailand som man gör i Sverige, så även om hon inte har detta papper är det fortfarande inga problem. Det räcker med att hon själv intygar att hon inte är gift.

Jag gjorde nämligen samma sak, tog hit tjejen och gifte mig med henne i Sverige - UTAN något som helst papper från Thailand.

Däremot behåller hon sitt ursprungliga efternamn eftersom hon ( precis som min fru) inte har ett svenskt personnummer. Men det får hon sedan ändå och då kan hon även byta efternamn till ditt. Så lite "formalia" är det, och med tanke på hur byråkratiskt vårt land är, är det förvänadsvärd lite "formalia" :)

Hoppas detta gav svar på dina frågor.
Och du.... Lycka till! till er båda!

.../Robban

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp