Budda Munkar och Ang Pao .

E

EV

Gäst
I morgon startar det Kinesiska ny året , och då får vi många munkar på besök ,och dom får Ang Pao .
Ang Pao är som en jul gåva till Budda Munkarna ,det är pengar i en special kuvert ,

images-1.jpg

images.jpg

Ang Pao , är en gammal tradition i hela Asien , här är lite på engelska som de kan läsa om Ang Pao .
Och så har min fru köpt kläder i rött för Kina Nyår , så här fira vi med god mat och dryck , på Thai vis .

P1040885.jpg

P1040882.jpg

P1040880.jpg

Nja, imorgon är nyårsafton så det nya året startar på måndag, men det var kanske det du menade.

Ger ni verkligen Ang Pao till munkar? Ang Pao ger man normalt sett till yngre släktingar, anställda mm. Att ge direkta pengar till munkar brukar man väl inte göra då munkar inte får befatta sig med pengar. Eventuella pengar donerar man till templet medans man ger mat och annat till munkar.

Personligen ger dock inget till vare sig munkar eller tempel.

Det är på måndag , men här startar dom på söndag med Munkar och
god mat och dryck så alt som kan firas det gillar en Thai .
Munkarna får varsin kuvert Ang Pao med pengar inni .

Det är på måndag , men här startar dom på söndag med Munkar och
god mat och dryck så alt som kan firas det gillar en Thai .
Munkarna får varsin kuvert Ang Pao med pengar inni .

Jo, det stämmer att man ger munkar de röda kuverten men det går inte till dem själva utan till templet för underhåll mm, så som ommålning, reparationer, el, vatten osv. Allt enligt min fru.

I dag kommer det munkar , och alla har fina kläder på . Och min fru har 5 röda kuverten , en till
varje munk som dom säger på Thai Ang Pao när dom giver en gåva till munkar eller brudpar så
kallar dom de Ang Pao .

P1040932.jpg

Nå har alla fina kläder på seg till budda munkarna kommer , och många setter ut mat till munkarna .
Så här är det bara å vänta , for munkarna kommer klockan 11.00 då är det bön i en timme med munkarna
och så skall munkarna äta , och klockan 4.30 skal vi grannar ha en fäst med god mat och dryck .

P1040645.jpg

P1040937.jpg

P1040938.jpg

P1040939.jpg

P1040942.jpg

P1040944.jpg

P1040948.jpg

Här är Budda munkar på plats med bön i en timme och så får dom mat och en röd kuvert men pengar i .
Jag såg 4 unge flickor hade 100 baht var i var sin kuvert som dom gav munkarna , dom är inte så rika
dom jobbar på hotell här i Bangsaen .

P1040953.jpg

P1040954.jpg

P1040955.jpg

P1040956.jpg

P1040957.jpg

P1040959.jpg

Här är Budda munkar på plats med bön i en timme och så får dom mat och en röd kuvert men pengar i .
Jag såg 4 unge flickor hade 100 baht var i var sin kuvert som dom gav munkarna , dom är inte så rika
dom jobbar på hotell här i Bangsaen .

P1040953.jpg

P1040954.jpg

P1040955.jpg

P1040956.jpg

P1040957.jpg

P1040959.jpg
Hur mycket ger falangerna för dom är ju rika och vill till Nirvana så fort som möjligt.

Hur mycket ger falangerna för dom är ju rika och vill till Nirvana så fort som möjligt.

Min fru laga till 5 kuvert med 60 Baht i varje kuvert , och så betalar vi in till fäst i kväll , knytis där vi betalar
100 baht både min fru och jag for mat och dryck , så här har vi det trevlig i grannelaget .

Liknande trådar

Tillbaka
Topp