Buddhism (Hur mycket vet gemene man i Thailand om Buddhismen)

S

sammy

Gäst
#1
Hur mycket vet gemene man i Thailand om Buddism? Lärs det ut i skolan? Vet folk t.ex. att Budda föddes i Nepal och kom till insikt och nirvana i Indien? Vad vet folk om t.ex. Buddas 4 dygder o.s.v. Eller är Buddismen bara nåt som finns där ändå på nåt sätt bland folk och som man kan tolka lite hur som helst? Men det kanske är som vi sekulära "kristna" som har kristna värderingar och traditioner med oss trots att vi inte går i kyrkan? Men finns det nån thai, förutom kristna och muslimer - som aldrig går till templet? Finns det överhuvudtaget ateister i Thailand?
 
#3
Har förhört min fru om Siddharta Gautama men jag har nog mer koll på det kom JAG fram till.

Man kan vara munk flera gånger i sitt liv och dom flesta försöker nog göra en sväng åtminstone. Kvinnor gör liknande besök men har inte koll på hur det funkar eller kallas.
 
#4
När jag träffade gumman så läste jag om Buddha och har tittat på tv om det.
Köpte till och med en film nyss på loppis där de letade efter en ny Buddha och munkarna trodde de funnit den i USA.
Ingen bra film men mycket av historien i tillbakablickar kom upp där förutom alla demoner under Buddhaträdet.

Gumman förstår inget om historien utan det är gåvor till goda Buddha bara som gäller.
Och så välsignar Buddha eller skrämmer bort spöken är min förutfattade mening att hon tror.
 
Senast ändrad:

kurant

Forumveteran
#5
Buddhismen i Thailand är komplicerad och inte en homogen lära, ett riktigt hopkok av buddhism från olika länder under många generationer.
Mycket härstammar från Indien, andra delar från Kina, Japan, Nepal, Burma, Sri Lanka och Bangladesh och fler input.
Trots det är tron på andar mycket större och den viktigaste tron hos familjerna.
Andehus som man har hemma, där man ger gåvor till de goda och onda andarna hela tiden för att få bra balans i hemmet styr fler än att tillbe Buddha.

Spöket och gengångare som går igen i huset, har mycket större inverkan än de filosofiska lärorna från Buddah.

Mycket av varianterna ser man tydligt på byggstilen på de buddistiska templen i Thailand.
Den kinesiska stilen är vanligast men även de från Indien har hög status, de sju-snablade elefanterna har väl alla sett och de långa ormarna med flera huvuden som kommer från Kina.

Två beväpnade statyer vid en entré, till ett tempel eller en statlig byggnad kommer både från Kina och den rådande avguda tron. En av varje, en god och en ond i balans, samma som i hemmet, en av varje.

Sen alla regionala skillnader så det omöjligt att som farang att förstå detta kaos i religion.
 

mackes

Forumveteran
#6
Dagens religion i Thailand har inte mycket med den ursprungliga Buddismen att göra! Det var en filosofi om hur man bör leva för att hantera allt lidande i livet och handlade inte om att tillbe gudar. Det är senare påhitt. Thai buddism har blivit som vilken annan religion som helst med makt- och penga hungriga präster. Långt ifrån ursprunget.
 
A

Anonymius

Gäst
#7
Dagens religion i Thailand har inte mycket med den ursprungliga Buddismen att göra! Det var en filosofi om hur man bör leva för att hantera allt lidande i livet och handlade inte om att tillbe gudar. Det är senare påhitt. Thai buddism har blivit som vilken annan religion som helst med makt- och penga hungriga präster. Långt ifrån ursprunget.
Precis, däremot kan man lära mycket av den om man läser rätt och inte som man vill att det skall stå!
 
#8
Buddhismen i Thailand är komplicerad och inte en homogen lära, ett riktigt hopkok av buddhism från olika länder under många generationer.
Mycket härstammar från Indien, andra delar från Kina, Japan, Nepal, Burma, Sri Lanka och Bangladesh och fler input.
Trots det är tron på andar mycket större och den viktigaste tron hos familjerna.
Andehus som man har hemma, där man ger gåvor till de goda och onda andarna hela tiden för att få bra balans i hemmet styr fler än att tillbe Buddha.

Spöket och gengångare som går igen i huset, har mycket större inverkan än de filosofiska lärorna från Buddah.

Mycket av varianterna ser man tydligt på byggstilen på de buddistiska templen i Thailand.
Den kinesiska stilen är vanligast men även de från Indien har hög status, de sju-snablade elefanterna har väl alla sett och de långa ormarna med flera huvuden som kommer från Kina.

Två beväpnade statyer vid en entré, till ett tempel eller en statlig byggnad kommer både från Kina och den rådande avguda tron. En av varje, en god och en ond i balans, samma som i hemmet, en av varje.

Sen alla regionala skillnader så det omöjligt att som farang att förstå detta kaos i religion.
Hej

Så fungerar det hos oss, man påverkas och styrs minst lika mycket eller kanske mer av Anemistisk (andetro) än Buddism i det dagliga livet, alla är fullständigt övertygade om att det finns spöken, goda och onda andar o.s.v, dom goda och onda andarna måste man hålla sig väl med, dom måste dessutom hållas i balans, retar man och stör dom onda andarna så drabbas man av olyckor, otur, sjukdomar och problem, detta tas på fullt allvar, andarna kan finnas överallt i t.ex träd, stenar och människor.

Själv blev jag tvungen att sätta trappan till vårat gästhus på fel sida bara för att det skulle blidka andarna, den förste att påpeka detta var svärfar, men flera personer i byn kom in och bad oss flytta trappan för att inte dra olycka över byn, så det var bara att ge sig.

När frugan köpte en farm på 60 rai så berättade säljaren att det fanns ett spöke där, svärfar var där och jobbade en dag, han påstår då att han träffade spöket, vi skulle röja sly och ta bort en del träd på farmen, vår anställde började med detta men fick påhälsning av spöket som ogillade detta, då beslutade svärfar och vår anställde att dom skulle ha en ceremoni för spöket och fråga om lov, så gjorde man, lite mat och brännvin placerades vid en stubbe, enligt dom gav sedan spöket dom lov att fortsätta.

Vår son då 4-5 år gammal åkte med två av sina kusiner på en moppe i byn, dom körde omkull och fick lite skrubbsår, mormor som är en schaman och utför andeceremonier åt släkten samlade genast ihop en massa människor, hon tog med ett skynke till olycksplatsen, med detta skulle hon fånga in barnens andar och återbörda dessa till dom olycksdrabbade barnen, lilleman tittade storögt på detta och undrade hur gammelmormor kunde se dom för honom osynliga andarna, något svar på detta fick han dock inte.

Samma sak när någon blir sjuk eller är med i en trafikolycka eller något liknande, då läggs den drabbade på ett bord, under bordet eldar man och lägger på ett aromatiskt löv av något slag, på bordet ligger den skadade med en filt över sig omgiven av röken, sen kommer alla i byn förbi, håller den sjuke i handen, klappar på denne och önskar att han ska bli frisk, man utför lite hokus pokus o.s.v, alla tror att detta hjälper och är viktigt, skulle man inte gå dit och deltaga i detta skulle det bli något av en skandal.

Mvh isan lover
 
#9
Hej

Så fungerar det hos oss, man påverkas och styrs minst lika mycket eller kanske mer av Anemistisk (andetro) än Buddism i det dagliga livet, alla är fullständigt övertygade om att det finns spöken, goda och onda andar o.s.v, dom goda och onda andarna måste man hålla sig väl med, dom måste dessutom hållas i balans, retar man och stör dom onda andarna så drabbas man av olyckor, otur, sjukdomar och problem, detta tas på fullt allvar, andarna kan finnas överallt i t.ex träd, stenar och människor.

Själv blev jag tvungen att sätta trappan till vårat gästhus på fel sida bara för att det skulle blidka andarna, den förste att påpeka detta var svärfar, men flera personer i byn kom in och bad oss flytta trappan för att inte dra olycka över byn, så det var bara att ge sig.

När frugan köpte en farm på 60 rai så berättade säljaren att det fanns ett spöke där, svärfar var där och jobbade en dag, han påstår då att han träffade spöket, vi skulle röja sly och ta bort en del träd på farmen, vår anställde började med detta men fick påhälsning av spöket som ogillade detta, då beslutade svärfar och vår anställde att dom skulle ha en ceremoni för spöket och fråga om lov, så gjorde man, lite mat och brännvin placerades vid en stubbe, enligt dom gav sedan spöket dom lov att fortsätta.

Vår son då 4-5 år gammal åkte med två av sina kusiner på en moppe i byn, dom körde omkull och fick lite skrubbsår, mormor som är en schaman och utför andeceremonier åt släkten samlade genast ihop en massa människor, hon tog med ett skynke till olycksplatsen, med detta skulle hon fånga in barnens andar och återbörda dessa till dom olycksdrabbade barnen, lilleman tittade storögt på detta och undrade hur gammelmormor kunde se dom för honom osynliga andarna, något svar på detta fick han dock inte.

Samma sak när någon blir sjuk eller är med i en trafikolycka eller något liknande, då läggs den drabbade på ett bord, under bordet eldar man och lägger på ett aromatiskt löv av något slag, på bordet ligger den skadade med en filt över sig omgiven av röken, sen kommer alla i byn förbi, håller den sjuke i handen, klappar på denne och önskar att han ska bli frisk, man utför lite hokus pokus o.s.v, alla tror att detta hjälper och är viktigt, skulle man inte gå dit och deltaga i detta skulle det bli något av en skandal.

Mvh isan lover
Det är väl som med alla andra religioner om man nu kan bunta in buddismen dit. Hur många är intresserade av hur det från grunden var, det är mycket mera intressant med all vidskepelse och kloka gummor och gubbar som skall säga år vilket håll sovrum en skall ligga o s v.
Det är lika med kristendomen, de flesta tror på andar och liv efter detta man undrar bara varifrån har de fått den tron?
 
#10
Tycker iofs att det är skönt att inte veta mer än jag vet , så mycket vet jag att det är väldigt få som verkligen följer det som Buddhismen förespråkar , massor med skit sker på tempel och dyl , religion är enligt mig mest av ondo .
Även om Buddhismen kanske är en av de fredligaste och trevligaste , vad jag vet , och det är inte mycket :)
 
A

Anonymius

Gäst
#11
Som vanligt kopplar du @Phonta ihop med sådant du inte inte har kunskap om, religion eller politik, vad Isaan lover talar om är ju inte religion utan mystik och mytologi som finns i alla religioner, så som vanligt gör Phonta politik av allt där allt främmande är hotfullt.

Jag fann @Isan Lover inlägg ett prov på en människa som tänker!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
#12
Som vanligt kopplar du @Phonta ihop med sådant du inte inte har kunskap om, religion eller politik, vad Isaan lover talar om är ju inte religion utan mystik och mytologi som finns i alla religioner, så som vanligt gör Phonta politik av allt där allt främmande är hotfullt.

Jag fann @Isan Lover inlägg ett prov på en människa som tänker!!!
Hallo Lyco, vad har du ätit ? Någon konstig svamp från Skogen, något som ger hallucinationer /synvillor kanske , VAR skriver jag något som har med politik att göra ,, Citera mig gärna Lyco, och vad jag skrev , inte vad du tänker utan om vad jag skrev ,,,,,,:) Är vapen , sex , droger och annat skit det samma som politik ? Kanske i din värld , men inte i min ,, Och buddhismen bygger på att vara vänlig och fredlig samt älska sina medmänniskor , det gör inte alla andra religioner , trodde du var kunnig , men ibland är du verkligen ute på seglats ..lol;)
 
#13
Hej

Enligt mig tappar Buddhismen inflytande i Thailand, tycker mig ha upplevt en stor förändring dom senaste 30 åren, på 80-talet var det lite annorlunda, munkarna hade högre status, var mer seriösa och levde väldigt enkelt.

Numera ser man munkar på varuhus, handla med pengar, prata i mobiltelefoner, lyssna på rock, äta på restaurang, som rökar, åker taxi och flygplan, har Nike skor istället för att gå barfota, du möter munkar på stranden bland kvinnor i bikini och topless, munkar som laddar ned vålds och sexfilmer på internet och ser på detta inne på tempelområdet o.s.v.

Än värre är det väl enligt media att munkar är inblandade i en massa skandaler, spelar, super och även grips för brott som stöld, våldtäkter, övergrepp på barn, narkotikabrott, diverse bedrägerier, att pengar och dyrbara gåvor försvinner i munkarnas fickor, att munkar blir rika och köper sig lyxbilar o.s.v.

Detta har väl lett till en misstro och inte minst minskad respekt för munkarna, för många ungdomar är det inte längre ens självklart att man behöver vara munk en period längre, blir dom ändå munk en tid så blir det oftast en betydligt kortare tid numera än förr.

Mvh isan lover
 
#14
Hej

Enligt mig tappar Buddhismen inflytande i Thailand, tycker mig ha upplevt en stor förändring dom senaste 30 åren, på 80-talet var det lite annorlunda, munkarna hade högre status, var mer seriösa och levde väldigt enkelt.

Numera ser man munkar på varuhus, handla med pengar, prata i mobiltelefoner, lyssna på rock, äta på restaurang, som rökar, åker taxi och flygplan, har Nike skor istället för att gå barfota, du möter munkar på stranden bland kvinnor i bikini och topless, munkar som laddar ned vålds och sexfilmer på internet och ser på detta inne på tempelområdet o.s.v.

Än värre är det väl enligt media att munkar är inblandade i en massa skandaler, spelar, super och även grips för brott som stöld, våldtäkter, övergrepp på barn, narkotikabrott, diverse bedrägerier, att pengar och dyrbara gåvor försvinner i munkarnas fickor, att munkar blir rika och köper sig lyxbilar o.s.v.

Detta har väl lett till en misstro och inte minst minskad respekt för munkarna, för många ungdomar är det inte längre ens självklart att man behöver vara munk en period längre, blir dom ändå munk en tid så blir det oftast en betydligt kortare tid numera än förr.

Mvh isan lover
Men detta är ju politik ,inte bra att blanda in politik i allt ,, lol:):):)
 
#15
Men detta är ju politik ,inte bra att blanda in politik i allt ,, lol:):):)
Med samma inlevelse skulle man kunna säga att politik är religion.
Så många inlägg jag läser fortfarande där S religiösa skriver om Ådalen ungefär med samma inlevelse som de s k religiösa om syndafloden.
Där har inte fakta eller ursprung så stor betydelse utan det är bara känsloyttringar.
Munkar som I. L skrev om kanske bara har blivit moderna som präster som också ertappas med olika ljusskygga handlingar.
De flesta munkar får inte min respekt, är inte vackert och se under seremonin kan vara på begravning, en del chattar på Internet och visar t o m andra munkar bredvid vad de har hittat på. Helt öppet och sedan skrattas det åt saken.
Lite respekt borde de visa men förmodligen blir det bara värre.
 
A

anonymous

Gäst
#17
Min fru sätter inte sin fot på ett Tempel, däremot gärna i en kristen kyrka , men det gör inte jag , varken eller ,, Men gärna tillber jag Asagudarna
Fast åker du till Chantaburi under din rundtur måste du göra ett besök i katedralen där för den är sevärd och riktigt fin både utan och innanvändigt ;)
 
A

anonymous

Gäst
#18
Min fru sätter inte sin fot på ett Tempel, däremot gärna i en kristen kyrka , men det gör inte jag , varken eller ,, Men gärna tillber jag Asagudarna
Såg Thor Ragnarök idag på bio och idag har asagudarna t.o.m. laservapen och rymdskepp 55555 ;)
Fast filmen var riktigt bra, bättre än jag trodde den skulle vara.
 
#19
Fast åker du till Chantaburi under din rundtur måste du göra ett besök i katedralen där för den är sevärd och riktigt fin både utan och innanvändigt ;)
Jag kommer definitivt att åka ner dit , först Pattaya , sen Sattahip ,Rayong , Ban Chang , Chantaburi , sen uppåt igen tror jag ,, nån dag i Pattis till samt sen upp mot Khonkaen , finns det tid så drar jag upp till Nong Kai Nan Changmai
 
#20
Min fru sätter inte sin fot på ett Tempel, däremot gärna i en kristen kyrka , men det gör inte jag , varken eller ,, Men gärna tillber jag Asagudarna
Tempel, kyrka, moské, synagoga, same same but different. Sagor! Tycker Snorre´s är mest underhållande:D. Jag vill till Valhall och festa med Balder, Frö och Freja:). Tor, Oden och Loke är stökiga och jobbiga typer;). Det var länge sedan jag bara slentrianmässigt gick in i ett tempel el. liknande,men det finns hur många av alla typer med läcker arkitektur. Det är mitt utbyte när det ska "make merit":rolleyes:. I Thailand har jag sett tempel med rolig arkitektur, lite humor i sagorna piggar upp:D
 

Liknande trådar

 
Topp