Bygga kök+tvättstuga. Budget 100.000B

 
Några bilder från ett projekt som min bästa kompis står för. Han ville helt enkelt hjälpa en god vän till ett drägligare boende. Idén var ett litet prefab-hus med ett thaikök. Hon fick en budget men redan när de första bilderna på köket kom så var det ingen vild gissning att budgeten skulle spricka. Nåja. Det är bara pengar. Kommer till en del påbyggnader på huset och en del annat. Vi flyger ner den 20/11 med Thai, cattle class, (har köpt dyna av memory foam) till UBP via BKK. Sedan en dryg timmas bilresa ut i spenaten. Byn ligger i Sisaket, c:a två mil från staden Sisaket .

"Uteköket"
upload_2017-11-8_19-26-10.png



upload_2017-11-8_19-25-23.png

35m2 som byggs ihop med bostaden...

upload_2017-11-8_19-24-44.png



upload_2017-11-8_19-23-46.png


Får se hur långt de kommit när vi kommer ner...

Det blir snyggt, riktigt snyggt. Fan, bara jag som flummar iväg med olika klinkers överallt:oops:
 
Det finns som med allt nackdelar med isoleringen. Den är limmad med kontaktlim mot den målade stålytan, har sett många ställen där den efter några år släpper och hänger ner i stora sjok.
Har själv två plåttak som isoleringen sitter kvar på. Men aluminiumfolien, som är mycket tunn, har gett sig av där en del skuvförband sitter. Galvanisk element mellan stålet och aluminiumet.
En teori jag har är att mitt plåttak som klarat sig utan släpp är vitt, medans min grannes som fått stora släpp är mörkrött. Ju mörkare ju varmare är välkänt. Bägge taken levererades av samma företag ungefär, samtidigt för sju år sedan.

Intressant.
Nu är inte mitt plåttak målat.
Om vi minns detta så kan vi ha mitt tak som referens och se hur det ser ut efter ett par år.
Skruvarna var inhandlade hos takfirman och "ska vara" anpassade till materialet.
 
Den enda anledningen att jag gift mig är att jag hatar att diska:p
I ett fikarum på Soc frågade en dam ,diskmaskinen funkar dåligt kan du se om du kan fixa den. Nä det kan jag inte
har ingen så jag kan inte med dom.Har du ingen diskmaskin ? Nä jag är gift svara jag. lite fel ställe att säga så
Tanterna blev högröda och börja skälla på mej det vara bara att gå därifrån
 
Isolering är ett spännande kapitel;)

Jag har valt att ha stora fönster/dörrar (med myggnät) och ha rejäl luftgenomströmning. Husets väggar skyddas med skugga av antingen träd eller överskjutande tak så värme inte ackumuleras i betongen (nä, vi har inte ac). Här är trähus oslagbara.

Min erfarenhet är att när man ständigt vistas i ac-hus så acklimatiseras inte kroppen och man svettas som en gnu så fort man går ut.

När vi kommer till tak så gäller det att reflektera bort värmestrålningen till att börja med. Ngn microbakteriell tillväxt är jag absolut inte orolig över vad gäller det lilla utrymmet mellan alu-folien och plåten/takpannorna. Det blir helt enkelt för varmt för baciluskerna.

Nu har jag tappat tråden...
 
I ett fikarum på Soc frågade en dam ,diskmaskinen funkar dåligt kan du se om du kan fixa den. Nä det kan jag inte
har ingen så jag kan inte med dom.Har du ingen diskmaskin ? Nä jag är gift svara jag. lite fel ställe att säga så
Tanterna blev högröda och börja skälla på mej det vara bara att gå därifrån

Vad är det för bortskämda kvinnor som undrar sånt:D
 
Jag köpte en diskmaskin, för jag litar inte på min frus diskande med sketna disksvampar och i kallvatten.

555 Du är fan underbar!
Jag har faktist också tittat på diskmaskin här men attans vad de är dyra...
Mycket konstigt har jag packat ner i mina resväskor genom tiden, men en diskmaskin blir svår att knö ner...
 
555 Du är fan underbar!
Jag har faktist också tittat på diskmaskin här men attans vad de är dyra...
Mycket konstigt har jag packat ner i mina resväskor genom tiden, men en diskmaskin blir svår att knö ner...
Har en stor köksinredningsbutik här i Pattaya, runt 8000 baht betala jag för min på rea, fanns många olika.
20171110_163301.jpg
 
Skojar du?
Har inte hittat ngt under 25.000B och upp till 50.000. Wow.
Får jag lov att be dig kolla om man kan köpa on-line med frakt?
Står 17.900 baht för samma diskmaskin på hemsidan, kanske minnet sviktar för inte för mig jag betalade så mycket för den.
Det var rea då och vi slog till för det var den billigaste vi hittade.

Men finns billigare med på sidan och bänkdiskmaskin.

Här har du en för 12.900 baht från den affären.
https://www.boonthavorn.com/teka-1088816
 
Står 17.900 baht för samma diskmaskin på hemsidan, kanske minnet sviktar för inte för mig jag betalade så mycket för den.
Det var rea då och vi slog till för det var den billigaste vi hittade.

Men finns billigare med på sidan och bänkdiskmaskin.

Här har du en för 12.900 baht från den affären.
https://www.boonthavorn.com/teka-1088816

Tack!

Har du koll på vad diskmedlet kostar med sköljmedel och allt det där per disk? Eller ska jag ladda resväskan med disktabletter? Förutom ett par tegelstenar jag ska ha med mig så har jag 40kg att ladda väskorna med:)

Riktiga män fyller väskorna till brädden;) Bara amatörer reser utan packning:p
 
Tack!

Har du koll på vad diskmedlet kostar med sköljmedel och allt det där per disk? Eller ska jag ladda resväskan med disktabletter? Förutom ett par tegelstenar jag ska ha med mig så har jag 40kg att ladda väskorna med:)

Riktiga män fyller väskorna till brädden;) Bara amatörer reser utan packning:p
Diskmedlet kan ju vara problemet, här i Pattaya vet jag bara att det säljs i foodland, kanske har i någon annan butik med men på Big-C och Tesco har jag inte sett det.
Kommer inte ihåg vad det kostat.
 
Diskmedlet kan ju vara problemet, här i Pattaya vet jag bara att det säljs i foodland, kanske har i någon annan butik med men på Big-C och Tesco har jag inte sett det.
Kommer inte ihåg vad det kostat.

Det var värdefull info, tack!
Så i "ödemarken" lär det säkert bli bekymmer att hitta.
Då är ena väskan räddad med vad som ska med:p

Tråkigt att köpa en diskmaskin o sen inte kunna köpa rätt diskmedel:confused:
 
Ur bakteriesynpunkt är det inte så farligt med kallt diskvatten. Det viktigaste är att få bort alla matrester och att tallriken, och bestick blir torra då växer det inga baggar. Vill man gardera sig så kan man ju alltid köpa bakteriedödande diskmedel men använda detta bara till disk.
Det är inte så bra att ta kål på alla mikroorganismer. Vi är ibland för renliga och drabbas också av allehanda åkommor som thaijarna slipper för de har bättre immunförsvar. Bara en tanke. :rolleyes:
 
 

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
14 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K
Spindeln
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp