Bygger en typ gillestuga på tomten

P

Pjodd

Gäst
Tänkte starta en tråd med detta lilla byggprojekt. Det ska tydligen börja nu på måndag och jag är inte inblandad i projekteringen men vill dela med mig priser och bilder så de som vill kan jämföra med ett husbygge eller liknande. Storlek och syfte med byggnaden kommer under vägens gång. Det blir inte boyta, utan snarare ett lager för ris och vad jag hoppas på en liten yta för verktyg och verkstad.

Vi har ett kontrakt med byggare på 10.000B som förvisso inkluderar lite andra jobb men det är en fingervisning.
Byggmateriell inhandlades idag efter lista från byggnisse för ca 10.000B (skeptisk till att det räcker men vi får se).

Bilder kommer naturligtvis löpande

Spännande! Jag skulle vilja vara med och bygga hus på thailändska landsbygden men det har inte tajmat med mina besök ännu.

Så fort jag försöker hjälpa till så verkar thaiarna tro att jag är gjord av bomull. Dom förpassar mig till skuggan på åskådar plats med en kall öl, förlåt en varm öl med is i. Jag är en envis rackare så snart är jag tillbaka.

Spännande! Jag skulle vilja vara med och bygga hus på thailändska landsbygden men det har inte tajmat med mina besök ännu.

Så fort jag försöker hjälpa till så verkar thaiarna tro att jag är gjord av bomull. Dom förpassar mig till skuggan på åskådar plats med en kall öl, förlåt en varm öl med is i. Jag är en envis rackare så snart är jag tillbaka.

Landsbygden? :eek: Vi bor i en centralort, 200m från centrum:cool:
Underskatta inte deras vilja. Jag var med på en på en gjutning på mitt förra hus där vi inte skulle sluta förrän alla balkar var färdiga. Ingen skugga, varmt som f.n. Dagen efter fick jag feber, hög feber... Vi kan inte jobba som hemma i denna värme och sol.

Landsbygden? :eek: Vi bor i en centralort, 200m från centrum:cool:
Underskatta inte deras vilja. Jag var med på en på en gjutning på mitt förra hus där vi inte skulle sluta förrän alla balkar var färdiga. Ingen skugga, varmt som f.n. Dagen efter fick jag feber, hög feber... Vi kan inte jobba som hemma i denna värme och sol.

Hehe nej jag menade inte att du bodde på landsbygden, det hängde ihop med min önskan bara.

Ja att vistas i hård sol är inget att leka med. Man förstår thais ovilja att vistas i solen. Det handlar inte endast om att inte vilja bli mörk. Undermåliga kläder och för lite vätska, ja då blir det snabbt farligt.

När mina gubba drog kabel på vinden blev det så varmt att jag faktiskt stoppade jobbet, jag tror det var närmast livsfarligt. Dom delade upp det på två morgonpass i stället. Under plåt klockan två, då är det inte kul!

Grannen har startat bygget i Phrae, eller igår var taket på plats och de höll på med gjutningen av plattan.
Storleken på huset är ca 70 kvm som man räknar här i Thailand (alltså under tak).
De hade fått priset 40 000 bath för arbetet.
Målning ingick inte i priset, men golvläggning plus allt annat.
Material ingår inte förstås men det var enkel thaistandard.
Själva får jag vänta tills ris som ligger på tork på tomten blir torrt.
Det är sambons syster som har okuperat tomten just nu. Jag har ingen panik så det får vänta.
Nästa helg drar jag dit cementblandaren jag köpte här i Nan.

När mina gubba drog kabel på vinden blev det så varmt att jag faktiskt stoppade jobbet, jag tror det var närmast livsfarligt. Dom delade upp det på två morgonpass i stället. Under plåt klockan två, då är det inte kul!

Varmt, ja! Har glömt var jag skrev om det men det handlade om elkablar och bränder i dessa pga värmen.
Eloge till dig som stoppade arbetet.

Ingen kom idag måndag. Däremot så har vi fått leveranser hela helgen och igår så målades balkarna till taket
Heh, det heter nog förråd det vi ska bygga:)

Första bilden är platsen där förrådet ska vara

Andra bilden är takbalkarna

Tredje bilden med lite "tegel"stenar, grus och sand

Fjärde visar till höger stolparna och till vänster metallpinnar. Armeringsjärn kanske hahaha. Ingen aning vad det ska användas till. Kanske som när vi byggde huset att det las efter ett par stenar upp för att öka stabiliteten?
Nu är inte huset byggt på "tegel"stenar, utan byggt med tegelstenar och jag kommer inte ihåg om det var dessa runda pinnar som användes

IMG_1427.JPG

IMG_1430.JPG

IMG_1425.JPG

IMG_1429.JPG

Kanske, vi får se:) Jag är som sagt inte inblandad i projektet så vi får se med tiden vad som händer.
tycker likadant, onödigt och förta sig och riskera skador när arbetet är så pass billigt.
Vårat hus med mur allt skall målas men de har till nästa sommar på sig.
Föreslog pga att det bara är målning som gäller så kan väl hennes fattiga släkt måla.
Dom orden lär jag nog få äta upp.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp