Jag försökte faktiskt minnas när jag senast kom i kontakt med en ny maskin eller produktionslinje som var helt tillverkad i Sverige och kan inte minnas om jag någonsin har gjort det. Visserligen konstruerar vi ofta maskinerna och produktionslinjerna här men tillverkningen sker i andra länder.
Något som faktiskt förvånade mig var när jag var ute med en av gubbarna som tagit fram flera av de lager SKF tillverkar. Alltså utvecklat lagertypen och designat den. När han visade mig några piratkopior erkände han att han själv inte kunde avgöra vilket som var en piratkopia och vilket som var tillverkat i Göteborg. SKF har ett lager med piratkopior som blivit upptäckta och idag måste du spåra lagren för att veta om det är ett original eller en kopia. Nu tror jag själv på SKF och deras förmåga att stå sig mot utländska piratkopior och tillverkare men det är knappast ett enkelt jobb att stå sig mot någon som kan tillverka i princip lika bra produkt i ett annat land. Sen satsas det ju på andra former av intäkter i form av övervakning, serviceavtal och support. Du står dig inte så bra om du endast sitter och tillverkar en produkt men inte följer upp och säkrar intäkter i andra och tredje led på den produkten.
Du behöver inte flytta produktionen till Kina... Polen och Ungern kan producera om inte Sverige är intresserade av att ha produktionen här. Polen tillverkar en hel del av de maskiner och anläggningar vi har i Sverige. England och Italien är två länder jag själv kommer i kontakt med när det gäller produktion och modifieringar av maskiner och utrustning.
Transportsektorn står inför en omställning och går väl mot billigare transporter, både vad gäller närmast slavarbetare från fattigare länder inom EU och autonoma lastbilar där en chaufför kan övervaka flera lastbilar åt gången. Billigare transporter inom Europa underlättar om man vill lägga produktionen i ett annat land.
Lite lustigt att Trump fick så mycket skit när han ville flytta hem jobben till USA och några år senare sitter en sosse i Sverige och vill ha hit jobben