Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Hej

Enligt det pensionssystem vi har nu så betalar någon annan, vi som jobbar nu betalar dagens pensionärer.

Pension är en ersättning man får när man uppnår en viss ålder och inte ska behöva jobba längre.

Det var Pensionsgruppens samtliga partier som sänkte pensionerna och inte S.

Mvh isan lover
Det där med att någon annan betalar är nog en halvsanning. Mycket är fonderade pengar. Delen som skattebetalarna betalar är en minskande andel.

Hej

Jag tror att det är väldigt få ungdomar som studerar och sen går in i yrkeslivet som tänker på hur deras val kommer att påverka pensionen, det känns nog verkligen avlägset i den åldern.

Ja att sluta uppmuntra till pensionssparande var nog ett misstag ifrån dom politiker som styrde då, det var något bra som borde återinföras.

Mvh isan lover
Uppmuntringen infördes av en borgerlig regering och togs bort av en borgerlig. De socialdemokratiska regeringarna valde att acceptera fullbordat faktum.

Hej

Jag är helt övertygad om att det går att flytta hem produktion, speciellt av den enklare typen, mycket av denna låg ju i Sverige tidigare och det finns säkert underleverantörer som skulle vara intresserade, ställer dessutom staten upp inledningsvis så är det ju dessutom inte ett lika stort risktagande,

Nu är jag ju själv inte längre direkt inblandad i industrin längre, men jag har läst och hört att många företag runt om i Europa som har drabbats under pandemin har börjat diskutera det hör med att ha så mycket av produktionen förlsgd till ex.vis Kina, pandemin visade hur sårbart detta är, dessutom blev alla transporter dyrare.

Mvh isan lover
Erfarenheten är att när det tas hem så sätts det in så många robotar som det får plats i lokalen. Så skall det till att anställa folk för de här enkla jobben så vill det till att skattebetalarna bidrar. skall lönen vara konkurrenskraftig mot robotarna så blir det inte mycket mer än till mat och hyra.

Jag försökte faktiskt minnas när jag senast kom i kontakt med en ny maskin eller produktionslinje som var helt tillverkad i Sverige och kan inte minnas om jag någonsin har gjort det. Visserligen konstruerar vi ofta maskinerna och produktionslinjerna här men tillverkningen sker i andra länder.

Något som faktiskt förvånade mig var när jag var ute med en av gubbarna som tagit fram flera av de lager SKF tillverkar. Alltså utvecklat lagertypen och designat den. När han visade mig några piratkopior erkände han att han själv inte kunde avgöra vilket som var en piratkopia och vilket som var tillverkat i Göteborg. SKF har ett lager med piratkopior som blivit upptäckta och idag måste du spåra lagren för att veta om det är ett original eller en kopia. Nu tror jag själv på SKF och deras förmåga att stå sig mot utländska piratkopior och tillverkare men det är knappast ett enkelt jobb att stå sig mot någon som kan tillverka i princip lika bra produkt i ett annat land. Sen satsas det ju på andra former av intäkter i form av övervakning, serviceavtal och support. Du står dig inte så bra om du endast sitter och tillverkar en produkt men inte följer upp och säkrar intäkter i andra och tredje led på den produkten.

Du behöver inte flytta produktionen till Kina... Polen och Ungern kan producera om inte Sverige är intresserade av att ha produktionen här. Polen tillverkar en hel del av de maskiner och anläggningar vi har i Sverige. England och Italien är två länder jag själv kommer i kontakt med när det gäller produktion och modifieringar av maskiner och utrustning.

Transportsektorn står inför en omställning och går väl mot billigare transporter, både vad gäller närmast slavarbetare från fattigare länder inom EU och autonoma lastbilar där en chaufför kan övervaka flera lastbilar åt gången. Billigare transporter inom Europa underlättar om man vill lägga produktionen i ett annat land.

Lite lustigt att Trump fick så mycket skit när han ville flytta hem jobben till USA och några år senare sitter en sosse i Sverige och vill ha hit jobben :)
Ofta så syns inte kvaliteten utåt. Såg att SKF har utökat sin service med utbildning av kundernas montörer i att montera lagren. Kan vara reklamsnack men har de många som försöker reklamera piratkopior som de har köpt i tron att det är äkta lager så förstår jag den notisen
Tror som du att en del menar med att ta hem är att flytta den till Polen. Transportmässigt så är produktion i Polen nästan lika som i i grannbyn. Bara tiden på färjan som skiljer. Alltså normalt framme nästa dag.
Bara när det gäller express så blir skillnaden i avstånd avgörande. Men för 99% av frakterna så blir det marginell skillnad i tid.
Såg en notis häromdagen att någon reparatör flög in till Sverige för att åtgärda et fel. så tydligen finns det kompetensbrist på reparatörssidan i Sverige.
på 90- talet så tog åkerierna emot de som inte platsade i fabrikerna. Och nu så börjar chaufförerna bli så dyra att åkerierna vill ha fjärrstyrda bilar för att spara in på chaufförerna. Om de lyckas så kan nog hälften av chaufförerna söka sig till någon form av omskolning. Ca en fjärdedel hamnar framför datorerna och kollar på fyra bilar per person, Resten får ta det som kräver manuell leverans hos kund.

Visst kan man plocka hem viss produktion men det krävs också att marknaden är nära
I de flesta fall handlar det bara om montering och komponenter köper man ändå från Asien eller andra länder.

Jag kan inte komma på någon produkt som bara består av egna tillverkade komponenter.
Att tas hem tror jag många menar med EU. Sett från Jönköping så är Tyskland, Holland och Polen närmare än Gällivare.

Nu är produktion numera High tech så glöm detta med enkla jobb.

Det finns enkla jobb där det inte krävs så mycket kunskap.
Märkligt nog finns det inte arbetskraft till dessa jobb.
Exempel är gallring av skog, plantering av skogsplantor och bärplockning.

Sverige har stor arbetslöshet men samtidigt en stor brist på arbetskraft.

Systemfel?

Arbete ska löna sig, sänk bidragen och rösta på M.
Och om man skall tro på PISA så blir det ännu värre problem med att få fram folk som platsar till lediga jobb. Då räknar jag bara på den officiella statistiken. Av de som skrev hade 15 procent så dåliga resultat att det är tvivelaktigt att de överhuvudtaget kommer att jobba.. På sin höjd så tror jag att de kan sättas på trottoarsopning.
Att skicka ut de här i skogen för bärplockning och plantering och röjning skulle överbelasta räddningskårerna med att leta efter vilsegångna.

Det gjorde nog inte klantröven som drog röret heller men hade han tänkt till lite grann så hade han sett att det gått att lösas utan snubbelrör men jag fixade till det själv efter att ha ställt undan alkoholen.

1637454737019.jpeg
Ser ut som om du fick rör över.

Ja det finns allt och det skapas även "enkla" jobb inom tillverkningsindustrin i Sverige idag. Allt går inte att automatisera fullt ut.

Vid pressning av plåt behövs det personal för byte av verktyg och grimmor samt en del kvalitétsarbete och kontroller. Men dessa jobb kommer med all sannolikhet inte finnas kvar i samma utsträckning om 10 år. Presslinjer som står idag är ofta från när du var ung och nya linjer och ny teknik tar hänsyn till att minska den personal som behövs på ett helt annat sätt än det gjordes en gång i tiden. Men alla jobb kommer inte att försvinna och nya tillkommer.
Också ett jobb som det inte går att ta in en direkt från gatan. Blir nog att införa medborgarlön på sisådär 5000 i månaden annars så blir sos överbefolkat av pappersvändare.

Har en bekant som hade kontakt med arbetsförmedlingen varje sommar då det skulle anställas säsongs personal. De sa att hitta arbete till svenskar var inte så svårt, de stora problemet var de som inte kunde svenska något vidare, inte hade arbetat tidigare i sitt liv och inte var så motiverade att testa heller!. Ingen arbetsgivare vill ha någon som inte förstår vad du säger att hen skall göra, och är inte jätte motiverad att göra det heller. Hur man skall få in den gruppen i arbetslivet är en svår nöt att knäcka och inget som någon plotiker skulle våga försöka lösa. Det skulle nog inte vara så svårt att plocka hem produktion till sverige genom att locka företagen med att ge skatterabatter i typ 10år, tex slopad arbetsgivaravgift för alla anställda. Det skulle nog få snålvattnet att strila nerför hakan på många företagsledare.
hur rimmar det med de handelsavtal som gäller. Skatterabatt i tio år så blir det problemmed både EU och världshandelsorganisationen. Dessutom så vill de som plockar hem produktionen absolut inte ha de grupper som du beskriver ens om de slipper betala lön.

Det trodde jag också tills jag träffade det här paret. Jag kollade in på sidan för pensionsuträkningen och där togs jag ur den villfarelsen. De räknar av på garantipensionen av det som maken har över en viss nivå.
Nu är garantipension ingen pension och makar får aldrig fullt belopp.
De flesta med garantipension som stöd får inte heller fullt belopp.
Har maken hög inkomst avräknas och andra stöd som bostadstillägg.

Men inkomstpension påverkas inte, det är livsinkomst som avgör för nyblivna pensionärer.

Erfarenheten är att när det tas hem så sätts det in så många robotar som det får plats i lokalen. Så skall det till att anställa folk för de här enkla jobben så vill det till att skattebetalarna bidrar. skall lönen vara konkurrenskraftig mot robotarna så blir det inte mycket mer än till mat och hyra.
Hej

Ja det var precis ett samarbete mellan företag och staten jag avsåg, självklart skulle företagen få en viss kompensation, det är helt nödvöndigt men det skulle nog öndå kunna bli en win-win för både företag och stst.

Mvh isan lover

Hej

Ja det var precis ett samarbete mellan företag och staten jag avsåg, självklart skulle företagen få en viss kompensation, det är helt nödvöndigt men det skulle nog öndå kunna bli en win-win för både företag och stst.

Mvh isan lover

Samtidigt är det ett meningslöst projekt att försöka få in enkla jobb för de moment som med fördel kan utföras av robotar. Du tjänar inte in personalkostnaden om du så får gratis arbetskraft jämfört med en automatiserad linje där det är realistiskt att automatisera.

De enkla jobben lär hamna inom servicebranchen och enklare sysslor framöver. Städuppdrag, trädgårdsuppdrag och ta hand om sjuka ligger närmare till hands än att försöka ersätta robotceller och automatiserade produktionslinjer. Visst kommer det att behövas personal även på dessa linjer men knappast lika många i framtiden och kraven kommer definitivt att innebära att du kan svenska och engelska. Jag tror att vi är en eller två ordentliga olyckor ifrån att lagstiftningen ändras så att ingen kommer våga anställa en person som saknar dessa kunskaper.

Samtidigt är det ett meningslöst projekt att försöka få in enkla jobb för de moment som med fördel kan utföras av robotar. Du tjänar inte in personalkostnaden om du så får gratis arbetskraft jämfört med en automatiserad linje där det är realistiskt att automatisera.

De enkla jobben lär hamna inom servicebranchen och enklare sysslor framöver. Städuppdrag, trädgårdsuppdrag och ta hand om sjuka ligger närmare till hands än att försöka ersätta robotceller och automatiserade produktionslinjer. Visst kommer det att behövas personal även på dessa linjer men knappast lika många i framtiden och kraven kommer definitivt att innebära att du kan svenska och engelska. Jag tror att vi är en eller två ordentliga olyckor ifrån att lagstiftningen ändras så att ingen kommer våga anställa en person som saknar dessa kunskaper.
Hej

Min tanke var att låta arbetslösa i Sverige utföra en del av dom jobb som nu utförs av Kineser i Kina, för företagen skulle det vara en fördel att ha produktionen nära, slippa nu väldigt dyra transporter, bättre kontroll på produktionen och mindre risk för störningar, för staten skulle vinsten vara färre arbetslösa, fler som kommer ut och får pröva på arbetsmarknaden, lär sig språket och får en meningsfull sysselsättning.

I detalj är det ju något som företag och stat borde titta på och utreda tillsammans.

Mvh isan lover

Hej

Min tanke var att låta arbetslösa i Sverige utföra en del av dom jobb som nu utförs av Kineser i Kina, för företagen skulle det vara en fördel att ha produktionen nära, slippa nu väldigt dyra transporter, bättre kontroll på produktionen och mindre risk för störningar, för staten skulle vinsten vara färre arbetslösa, fler som kommer ut och får pröva på arbetsmarknaden, lär sig språket och får en meningsfull sysselsättning.

I detalj är det ju något som företag och stat borde titta på och utreda tillsammans.

Mvh isan lover
Nu är det mesta du tar upp inte ens tillåtet med de konkurrensbestämmer som finns inom EU.

Hej

Nej det kanske är lag på att produktion måste läggas i kommunistiska diktaturer med barnarbete. :)

Mvh isan lover
Företag lägger sin produktion där man har tjänar på det.
Nära marknaden för sina produkter, lägsta kostnader för tillverkning, tillgång på råvaror och effektiva transporter.

Svenska företag tillverkar inte bara för svenskar.

Företag lägger sin produktion där man har tjänar på det.
Nära marknaden för sina produkter, tillgång på råvaror och effektiva transporter.

Svenska företag tillverkar inte bara för svenskar.
Hej

Håller med om det du skriver men kan inte se att något ökad andel produktion i Sverige skulle utesluta något av detta.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Även om du tar hem produktionen så konstruerar du inte moderna produktionslinjer utifrån att skapa särskilt många nya "enkla" jobb för det går inte att räkna hem ett sånt jobb. Om vi så räknar 0:- i månadslön på personalen så är det väldigt svårt att motivera människor istället för automatiserade anläggning i väldigt många fall då det helt enkelt inte lönar sig.

Minskad personalstyrka på skiften samt minskad energiförbrukning är de två enklaste sakerna att räkna hem. Sedan tillkommer effektiviteten i produktionslinjerna om det är automatiserat istället för den mänskliga faktorn. En robot kör 24/7-365 minus lite FU-tid om anläggningen är välkonstruerad och roboten tar inga 45minuters dassbesök, blir inte sjuk, går inte ner i tempo och struntar helt i om det är första maj.

Viss personal kommer alltid att behövas men om man går in med inställningen att det skulle skapa enormt många nya jobb som inte kräver något och dessutom säkra dessa jobb om 10 eller 20 år så är det nog bättre att satsa pengarna på lottorader.

Även om du tar hem produktionen så konstruerar du inte moderna produktionslinjer utifrån att skapa särskilt många nya "enkla" jobb för det går inte att räkna hem ett sånt jobb. Om vi så räknar 0:- i månadslön på personalen så är det väldigt svårt att motivera människor istället för automatiserade anläggning i väldigt många fall då det helt enkelt inte lönar sig.

Minskad personalstyrka på skiften samt minskad energiförbrukning är de två enklaste sakerna att räkna hem. Sedan tillkommer effektiviteten i produktionslinjerna om det är automatiserat istället för den mänskliga faktorn. En robot kör 24/7-365 minus lite FU-tid om anläggningen är välkonstruerad och roboten tar inga 45minuters dassbesök, blir inte sjuk, går inte ner i tempo och struntar helt i om det är första maj.

Viss personal kommer alltid att behövas men om man går in med inställningen att det skulle skapa enormt många nya jobb som inte kräver något och dessutom säkra dessa jobb om 10 eller 20 år så är det nog bättre att satsa pengarna på lottorader.
Hej

Jag tycker att dom problem som uppstod under pandemin visar hur sårbart dagens system är, lägger man sen till att fraktkostnaden hsr ökat ifrån 2 000 usd per container till 15 000 usd borde göra att man borde se över det här.

I händelse av ännu allvarligare störningar än en pandemi skulle ju västvärlden nästan inte kunna producera någonting, många varor i butiker skulle snabbt ta slut och uppstå brist på, även dom produkter som används inom vården borde nog säkras upp på något vis.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp