Cambodia

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
År 2000.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg
 
Tjusigt Kycklingen, fortsätt gärna! Har alltid varit nyfiken på det landet, Angkor vet jag är otroligt imponerande. :wai: :wai: :wai:
 
Hejsan!
Jag tänkte resa till Kambodja och Vietnam senare i år. Har du något tips på hur man tar sig dit och vad man bara måste se.
 
Hej Apyrum!

Cambodia vet jag ingenting om men jag var i Vietnam 1998 så lite kan jag kanske bidra med när det gäller det landet.

För det första så finns det visumkrav för Vietnam (om det inte har ändrats nyligen) men det var inte särskilt krångligt att få det om jag minns rätt. Hur det går till kan du säkert läsa på ambassadens hemsida.

Vi tog oss dit med flyg via Bangkok till Ho Chi Minh City och tillbaka igen från Hanoi. Den gången var det med Thai/Vietnam Airlines. Det finns ju många sökmotorer för flygresor som du kan använda dig av. Vi hade begränsad tid så vi flög inrikes från Ho Chi Minh till Hué och sedan vidare från Da Nang till Hanoi. Under uppehållen var det buss och taxi / cyklo (cykeltaxi) som gällde.

Det finns massor av saker att se på de olika ställena både i och utanför städerna. Bl a är Cu Chi tunnlarna utanför Ho Chi Minh sevärt. I Hué är bl a Tien Mu pagoden och det stora kastellet mycket sevärt. Hanoi bjuder också på mängder av sevärdheter såsom krigsmuseer och Ho Chi Minhs maosoleum.

Detta var bara en kort sammanfattning av vad vi tittade på, det finns ju mängder av annat bl a sol och bad. Och mycket av turismen befann sig i sin linda 1998 så det har säkert skett stora förändringar sedan dess.

Lycka till och trevlig resa! Återkom gärna med rapporter och foton, är mycket uppskattat.
 
Apyrum: Jag var i Kambodja mars 2010. Tog mig dit landvägen från Koh Chang. Jag färdades med minibuss från Chang och upp till övergången mellan Aranyaprathet och Poi Pet. Inne i Kambodja var det landsvägsbuss till Siem Reap.

Det tog 12 timmar att åka 40 mil...längsta tiden var väntan vid gränsen samt att bussen i Kambodja gjorde 50 knyck i 15 mil. Ett växlapengar-stopp och två tiggarstopp i Kambodja också. Gå inte på deras propaganda för inhemsk valuta, det går utmärkt med dollar.

Fan, nu fick jag jobb, återkommer senare!
 
Det ska fan vara truckförare...ok, vi fortsätter med Kambodja:

Om man inte inte är en sucker för att se lite mer, som jag, så kanske flyg är att rekommendera. I så fall föreslår jag att du nyttjar t ex Air Asia och flyger inrikes i Kambodja. AA är billigt och mycket bra. Fick jag välja skulle jag ändå ta buss igen, trots att det är trångt, varmt och tar mycket längre tid än vad som sägs från början. Det jobbigaste är nog ändå de obligatoriska stoppen för "fika". Tiggandet där kommer du inte undan. Bara le, skaka på huvudet och gå.

Nu hade jag bara tre nätter till förfogande vid mitt besök, så Kambodja och jag är nog inte klara med varandra än. Jag bodde på Le Tigre de Papier (ett mycket bra litet hotell), i Siem Reap. SR i sig själv är en trevlig stad att utforska, hyr en trampcykel vetja, och låt fartvinden svalka under sigthseeingen. En Angkor pilsner kan nog också hjälpa till med själva svalkan.

Eftersom jag är sjukligt intresserad av att gå i tempel ska jag inte gradera vad jag tyckte om besöket i tempelområdet Angkor. Kan lätt bli nördförklarad. Tiggare finns det gott om även här, och var beredd på att de inte ger upp i första taget. Men det måste upplevas, punkt, slut.

Jag tillbringade dessutom en dag ute på Tonle Sap. Det var spännande men ändå misslyckat. Den turen jag hade bokat är för högvatten, och det är det på hösten och tidiga vintern. (Vår årstid alltså) De såg ju dock sin chans och "anpassade" turen för mig vilket innebar: istället för stor båt med mat, dryck, frukt och hängmattor, samt besök på ormfarm, krokodilfarm och ett naturreservat, så blev det 6 timmar med arslet på trädurken i en liten ranglig kanot med 1,5 ltr vatten som enda föda. Att vi dessutom fick dra kanoten genom ett mygginfekterat träsk innan vi kom ut på öppet vatten var en extra bonus. Sedan paddlade vi genom naturreservatet så jag fick i alla fall se en massa vackra fåglar, innan det blev för varmt. 38 grader i skuggan som inte fanns, innan jag var tvungen att be om att få avbryta. Kan tillägga att vattenståndet var ca 6 meter under "sjökortsdjup" så kan man räkna ut hur mycket det skiljer mellan hög- och lågvatten.
Konstigt nog, så här i efterhand skulle jag inte vilja ha turen ogjord, den var ju en fantastisk upplevelse i sig, en kurs i överlevnad på Tonle Sap, haha!

Det finns mycket mer att se i Kambodja, men bara genom mina tre dagar i Siem Reap kan jag varmt rekommendera att åka dit. Svarar gärna på fler frågor om jag kan, och om du har några.
 
Jag har ytterligare lite ord på vägen. Kostnader är väl alltid intressant? Jag betalade 3500 baht och då ingick minibuss på Koh Chang, färja över till fastlandet, minibuss till Aranyaprathet, visum och gränsövergång, samt buss till Siem Reap. Min biljett var dessutom t o r. Det enda utöver var korten till visat. De tog jag på Koh Chang för en spottstyver.

Jag betalade inte en spänn extra vid gränsövergången. Mitt tips om du åker via landvägen är att ta en ordnad tur som jag gjorde, så slipper du risken att bli lurad på en massa extra avgifter.

Det kan väl vara en sport i sig, att resa ensam, ta sig över gränsen helskinnad, och bara ha betalat för visat! :p
 
Gaae:
Har du några bilder som du vill dela med dig av?
Tack för att du skriver och berättar lite om Cambodia. :thumbsup:
 
Hur farao gör jag för att infoga bilder från min dator? Jag vill gärna ha lite text med också, som många av er andra gjort med sina härliga bilder.
 
Du måste lägga upp bilderna på en server på webben typ photobucket eller picasa.
Väl där koierar du bildadressen och klickar på den lilla iconen infoga bild i svarsrutan här på CD, klistra in Url'en och fortsätt och skriv
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp