Cancersjuk falang överdebiterades och får pengar tillbaka.

 
Det varierar mellan butikerna, det är franchise så de flesta är privatägda så kedjan 7Eleven lägger sig inte i lönesättning.

CP tog över 7/11 i Thailand. Hörde något på radion för ett tag sedan om att han (7/11) ansökt om att få ingå i systemet med välfärdscheckarna.

/ SatanG
 
Så är det, och det på många ställen.
Någon måste ju bli rik, kan ju inte bara skapa fattiga.
Så rik på fattiga, är väl en slogan som heter duga, apropå den senaste rankingen ang fördelning av rikedom i Thailand. Nu är man ette i värden som mest ojämlika.

Tur vi hamnat på rätt sida då;)

/ SatanG
 
Så är det, och det på många ställen.
Någon måste ju bli rik, kan ju inte bara skapa fattiga.
Så rik på fattiga, är väl en slogan som heter duga, apropå den senaste rankingen ang fördelning av rikedom i Thailand. Nu är man ette i värden som mest ojämlika.
Har du någon källa på detta att Thailand är ette i världen som mest ojämlik?

Jag tror inte det stämmer....
 
Har du någon källa på detta att Thailand är ette i världen som mest ojämlik?

Jag tror inte det stämmer....
Läste det för trettio minuter sedan i bankok post, efter jag skrivet om det, gick jag in för att läsa igen, då fann ingen artikel kvar.
Men den beskrev hur många % som ägde större delen av rikedomen. Thailand har förut legat på tredje plats men gått om Ryssland o Indien.

Men fattar inte varför artikeln är borta, stod överst på senaste nyheterna.
 
Läste det för trettio minuter sedan i bankok post, efter jag skrivet om det, gick jag in för att läsa igen, då fann ingen artikel kvar.
Men den beskrev hur många % som ägde större delen av rikedomen. Thailand har förut legat på tredje plats men gått om Ryssland o Indien.

Men fattar inte varför artikeln är borta, stod överst på senaste nyheterna.
Läste den med imorse.
 
Har du någon källa på detta att Thailand är ette i världen som mest ojämlik?

Jag tror inte det stämmer....

Hej

Dom har ju konstant tillhört övre halvan på topp tio i världen, så att dom nu skulle ha blivit etta låter inte otroligt alls, vill minnas att dom var trea vid förra mätningen.

Mvh isan lover
 
Läste det för trettio minuter sedan i bankok post, efter jag skrivet om det, gick jag in för att läsa igen, då fann ingen artikel kvar.
Men den beskrev hur många % som ägde större delen av rikedomen. Thailand har förut legat på tredje plats men gått om Ryssland o Indien.

Men fattar inte varför artikeln är borta, stod överst på senaste nyheterna.

Hej

Det är väl så det fungerar i diktaturer, man tillåter bara att det som är positivt för militären och juntan att publiceras, att landet skulle ha blivit ännu ojämlikare och många miljoner fattigare under deras styre ser ju inte bra ut och då begär man att tidnigarna tar bort det annars hotas dom med nedstängning, så fungerar det.

Hoppas att någon av dom juntafrälsta får upp ögonen för hur det fungerar bakom kulisserna när militären styr, men det är kanske att hoppas på för mycket, en del är ju övertygade om diktaturens överlägsenhet och tror t.o.m att landet utvecklas och att folk får det bättre under deras styre.

Mvh isan lover
 
Hej

Dom har ju konstant tillhört övre halvan på topp tio
Såg en sån lista från UN för ett bra tag sen och några länder i Sydamerika dominerade, många sitter ju på förmögenheter i form av ägande av land/mark och i många länder äger nästan ingen någon mark alls.

Ser man till levnadsstandard och löner så är Thailand den rikaste i regionen, men det säger ju inte hur fördelningen är av förmögenheterna.
 
Nej det var inga 12-14 timmar, han bodde hos mig så jag hade god koll på hans arbete och inte slet han ut sig i butiken, 10.5 timmar 5 dagar, ledig 1 sen 5 nya ledig 1.
Han fick ledigt för lunch och middag så i slutändan runt 9.5 timmar.

Jag jobbar 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan, 4 veckor, inga problem, fast har ju lunch och middag så sann arbetstid 10.5 timmar.
Fillipinarna ombord jobbar 12 timmar om dagen (10.5) 6 dagar i veckan och 7 timmar 1 dag i 6-7 månader på ett rullande fartyg, inget gnäll.

Men med tanke vad du ser som hårt arbete förstår jag att du ställer dig på svärmors sida 5555 ;)

Jag skulle se det som att du jobbar 24h om dagen det skulle åtminstone jag göra om jag var tvungen att vara kvar på arbetsplatsen dygnet runt.
 
Hej

Dom har ju konstant tillhört övre halvan på topp tio i världen, så att dom nu skulle ha blivit etta låter inte otroligt alls, vill minnas att dom var trea vid förra mätningen.

Mvh isan lover
Vad jag minns av artikeln låg man trea 2014, etta 2018.

Man hade räknat på 500 000tusen som ägde ca 76% av alla tillgångar
 
Senast ändrad:
Hej

Hittade artikeln som påvisar att Thailand nu är världens ojämlikaste land, vid förra mätningen 2016 var Thailand trea efter Ryssland och Indien, vid förra mätningen ägde dom 1% rikaste i Thailand 58% av tillgångarna i landet, nu 2018 äger dom 1% hela 66,9% av tillgångarna i landet, man kan väl tänka sig att dessa är ganska nöjda med att kuppen kom till stånd, dom har onekligen tjänat mycket på den.
.
Läste denna artikel här Report: Thailand most unequal country in 2018

Märkligt nog gick det inte att kopiera texten i artikeln här i Sverige.

Mvh isan lover
 
Hej

Kan tillägga att dom fattigaste 50% i Thailand bara äger 1.7% av tillgångarna enligt indexet.
Utökar man gruppen till dom 70% fattigaste i Thailand äger dom fortfarande bara 5% av tillgångarna.

Detta visar väl också på ett tydligt sätt hur många det är som knappt äger någonting.

Alarmerande siffror som kräver stora och snabba åtgärder, tar man del av det hör förstår man varför många barn knappt hsr råd att gå i skolan även om dom första 9 åren ska vara gratis, varför många fortfarande går barfota, det saknas helt enkelt pengar till små saker som ett par flip flops eller några baht till skolbussen.

Mvh isan lover
 
Hej

Hittade artikeln som påvisar att Thailand nu är världens ojämlikaste land, vid förra mätningen 2016 var Thailand trea efter Ryssland och Indien, vid förra mätningen ägde dom 1% rikaste i Thailand 58% av tillgångarna i landet, nu 2018 äger dom 1% hela 66,9% av tillgångarna i landet, man kan väl tänka sig att dessa är ganska nöjda med att kuppen kom till stånd, dom har onekligen tjänat mycket på den.
.
Läste denna artikel här Report: Thailand most unequal country in 2018

Märkligt nog gick det inte att kopiera texten i artikeln här i Sverige.

Mvh isan lover
Som jag läser och antar är att statistiken endast bygger på 40 länder, så kan det bli sånt resultat.

Men nu sker samma sak i hela världen att fördelningen blir ojämlikare, har inget med juntans styre.

Avkastningen på kapital i utvecklade länder har länge har varit högre än inkomstökningen av löner, därav blir de rika rikare utan att göra någonting alls.

Tittar man på Sverige så växer klyftorna ännu fortare....
 
Som jag läser och antar är att statistiken endast bygger på 40 länder, så kan det bli sånt resultat.

Men nu sker samma sak i hela världen att fördelningen blir ojämlikare, har inget med juntans styre.

Avkastningen på kapital i utvecklade länder har länge har varit högre än inkomstökningen av löner, därav blir de rika rikare utan att göra någonting alls.

Tittar man på Sverige så växer klyftorna ännu fortare....

Hej

Är man världens ojämlikaste land med så många miljoner utfattiga människor så håller det inte att skylla att ”avkastningen på kapital” ökar, det finns väl något dom heter skatt också eller?

Självklart kan dom styrande i ett land påverka detta t.ex med skatter, bidrag och förd politik o.s.v, man kan ju inte som ansvarig bara stå och titta på när den stora massan av folket blir ännu fattigare och mer skuldsatt, samtidigt som den rikaste 1% bara blir rikare och rikare.

Men problemet här är nog att det var landets rika som ville avskaffa demokratin och deras mål var nog inte att göra landet jämlikare och lyfta landets fattiga, så därför har alla reformer som hade kunnat förändra eller åtminstone påverka det här uteblivit, först nu nör valet bara ör veckor bort börjar diktatorn dela ut allmosor till dom 15 miljoner fattigaste, men då i kontanta gåvor som bara tillfälligt lättar på deras problem, men inga långsiktiga eller bestående förändringar har genomförts överhuvudtaget när det gäller den extrema ojämlikheten och utbredda fattigdomen.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu kontrar juntan med en egen artikel i Bangkok Post där dom förkastar Credit Suisse index över världens ojämlikaste länder som Thailand nu toppar.

Lustigt nog hänvisar juntan till att inkomstgapet visst har minskat mellan dom rika och fattiga men då mellan 2006 och 2017, problemet är väl bara att det då till allra största delen är röda regeringar som har styrt landet, menar alltså juntan nu att dom röda har fört en politik som har gjort landet jämlikare ekonomiskt och lyft dom fattigaste?

”In fact, inequality in Thailand was gradually being reduced. The income gap between the richest and the poorest groups narrowed from 29.92 times in 2006 to 19.29 in 2017, Mr Buddhipongse said.”

Govt: Inequality report inaccurate

Mvh isan lover
 
Hej

Är man världens ojämlikaste land med så många miljoner utfattiga människor så håller det inte att skylla att ”avkastningen på kapital” ökar, det finns väl något dom heter skatt också eller?

Självklart kan dom styrande i ett land påverka detta t.ex med skatter, bidrag och förd politik o.s.v, man kan ju inte som ansvarig bara stå och titta på när den stora massan av folket blir ännu fattigare och mer skuldsatt, samtidigt som den rikaste 1% bara blir rikare och rikare.

Men problemet här är nog att det var landets rika som ville avskaffa demokratin och deras mål var nog inte att göra landet jämlikare och lyfta landets fattiga, så därför har alla reformer som hade kunnat förändra eller åtminstone påverka det här uteblivit, först nu nör valet bara ör veckor bort börjar diktatorn dela ut allmosor till dom 15 miljoner fattigaste, men då i kontanta gåvor som bara tillfälligt lättar på deras problem, men inga långsiktiga eller bestående förändringar har genomförts överhuvudtaget när det gäller den extrema ojämlikheten och utbredda fattigdomen.

Mvh isan lover
Förmodar att dom likt Sverige inte beskattar förmögenheter, sitter man med aktier och fonder som går som tåget så stiger förmögenheterna snabbt.
I Sverige saknar 30% av den vuxna befolkningen förmögenhet, men lever bra ändå, så detta med ojämlikhet av ägande är bara ett mycket dåligt sätt att mäta fattigdom och välfärd.
Tittar man på statistik som ger sig på medelinkomster/levnadsstandard så klassas inte Thailand som fattigt av FN och andra organ.

Bara för att någon blir extremt rik så betyder det inte att grannen blir fattigare, fast skillnaden ökat markant.

Att dela ut allmosor till 15 miljoner medborgare betyder inte att dom är fattiga utan att dom inte betalar någon skatt eller deklarerat inkomst.

Verkar som farangfruar också får kortet automatiskt, även en framgångsrik bartjej som drar in 100.000b/m hamnar väl i kategorin utan inkomst och fattig.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp