Censur och vanstyre?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J

jpyllman

Gäst
En fråga till er som är lite mer bofasta i Thailand just för stunden. Upplever ni att censuren har blivit värre nu när militären styr?? Min fru säger bland annat att det har skett fler bombningar i Bangkok än vad som står i tidningarna. Men att tidningarna inte får skriva om det. Min frus kusin har flyttat från Bangkok p g a det nu instabila läget. Hennes man är polis. Så det är möjligt att han har större insyn än den normale arbetaren i Bangkok.

Dessutom sägs det att tidningarna inte får skriva om saker som rör Taksin. Vet inte om det är sant. Taksin har väl kontroll över i a f en TV-kanal. Men det hjälper ju inte om militären ställer krav.

Dessutom verkar det som militären tillsatt folk som inte har någon utbildning i det området de skall ta hand om. Tydligen väldigt synligt inom finansektorn. Någon som har några kommentarer om det?

Om de styr för mycket över nyheterna - Ja! De iscensatte kuppen mot Taksin av flera skäl, men ett av dom var att han styrde media för hårt...
I dagsläget är TV-kanalerna ombedda att inte tala om Taksin. Tidningarna har fått riktlinjer att "vara försiktiga för landets bästa" m.m. Taksin har inte kontroll över något längre... varken Tv eller radio. I går (förrgår?) gick regering till hård attack mot Singapore, eftersom de tillät Taksin att göra en intervju där. Obehagligt...

Fler bomber tror jag inte det har varit, men ryktesspridningen var helt enorm, framförallt dagarna efter (Jag bor på Phuket, men min mans hela släkt bor i Bangkok, där finns bla militärer) Folk såg bomber överallt!

De som är tillsatta är faktiskt kompetenta, men det är en lite omöjlig situation. De verkar inte ha någon långtgående plan utan ska hålla lanet flytande tills nya val. De är också väldigt gamla, denna regering måste ha satt nytt rekord i hög medelålder.

Vad gäller finanssektionen... ide’n med att låsa pengar en panikåtgärd som de stoppade direkt när dom insåg vad dom gjort. Det var dumt, men det sitter inte dumskallar där. Om jag inte missminner mig så är finansministern f.d riksbankschefen.

OK, tyvärr har jag ju mest bara min fru att gå efter och vad hon hör. Jag kan inte direkt verifiera vad hon säger. Men när det gäller den nya regeringen så verkar de vara mer korrupta än vad alla anklagar Taksin för att vara. Men som sagt, jag har inte så mycket personliga erfarenheter att backa upp det påståendet.

hm, är inte bangkok post också lite åt Taksin's håll om man säger så?
har för mig att jag har hört det någonstans, sant eller falskt? :confused:

Bangkok Post var Taksin-vänliga förr - efter påtryckning... Om dom är det nu vette 17 - i Thailand ändrar man åsikt stup i kvarten och stöder det som för tillfället passar dom. En thai accepterar faktum på ett sätt som är svårt för oss att förstå - i och med det ändrar man åsikt på ett sätt som kan verka falskt för oss, men som egentligen är ett annorlunda och väldigt praktiskt synsätt på livet och verkligheten.

Men BKK Post är nog fortfarande mer Taksinvänliga än Nation... känns det som.

Vem som vinner korruptionsligan kan jag inte uttala mig om. Vet för lite i dagsläget. Men jag tror, som du jpyllman, att det inte är några änglar i regeringen nu heller :unibrow:

BM/Malee har ju nämt att hon inte kommit åt youtube från Thailand. Men att det kom tillbaka. Och så va det typ bara www.youtube.com man inte kom åt. youtube.com gick bra. Men det va ju någon vecka sen BM/Malee prata om det.

Dom stängde ner youtube i ett dygn sen öppnades det simsalabim igen. Ingen förklaring gick att få varför. Kan ha varit ett akutförsök för att rädda det långsamma Internet, men troligare är nog att det var akut censur pga av Taksin-intervjun som låg där. Sen blev det sånt väsen så dom var tvungen att öppna igen. Regeringen vill ju inte anklagas för att censurera lika mycket som Taksin :-\ vilket dom gör!

Om man har problem att komma in efter nerstängningen är det förmodligen stoppande cookies som ligger kvar. Var man in under låsningen lades en cookie in som låste åtkomst. Töm cookies, töm cashe och prova igen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp