Charterhotell/resor kontra "vanliga" hotell och resor

Matt82

Forumveteran
Funderade lite då jag och en arbetskamrat satt och pratade. Han har nyligen varit i Thailand med fru och barn, en charterresa med "all inclusive".

Han upplevde inte någon som helst censur av internet i Thailand. Vare sig det gäller tidningar eller porr. Fanns inte något som han inte kunde surfa på hotellets wifi.

Har regeringen i Thailand släppt på spärrarna så att internetleverantörer kan låta turister sitta på sin resort och allt ser ut som "hemma"? Vi jämförde nämligen några sidor som jag inte behöver nämna här men jag vet är spärrade, eller i vart fall var spärrade för mindre än ett år sedan i Thailand.

En liten fundering bara och nyfiken på era erfarenheter och kunskaper i frågan.

Funderade lite då jag och en arbetskamrat satt och pratade. Han har nyligen varit i Thailand med fru och barn, en charterresa med "all inclusive".

Han upplevde inte någon som helst censur av internet i Thailand. Vare sig det gäller tidningar eller porr. Fanns inte något som han inte kunde surfa på hotellets wifi.

Har regeringen i Thailand släppt på spärrarna så att internetleverantörer kan låta turister sitta på sin resort och allt ser ut som "hemma"? Vi jämförde nämligen några sidor som jag inte behöver nämna här men jag vet är spärrade, eller i vart fall var spärrade för mindre än ett år sedan i Thailand.

En liten fundering bara och nyfiken på era erfarenheter och kunskaper i frågan.

Hej

Porr vet jag inte hur det fungerar med i Thailand, men jag följer ju med i nyhetsflödet och inte minst i politiken finns det ju gott om sidor som regimen försöker hindra folk ifrån att ta del av, en del sajter är ju helt blockerade inom Thailand, då handlar det handlar ju då främst om kritik mot juntan och pro-demokratiska sidor.

Mvh isan lover

Hej

Porr vet jag inte hur det fungerar med i Thailand, men jag följer ju med i nyhetsflödet och inte minst i politiken finns det ju gott om sidor som regimen försöker hindra folk ifrån att ta del av, en del sajter är ju helt blockerade inom Thailand, då handlar det handlar ju då främst om kritik mot juntan och pro-demokratiska sidor.

Mvh isan lover

Ja, det är en del sidor där som är blockerade. Porr är, eller var "alla" stora sidor blockerade för inte så länge sedan. Det är väl också troligast dessa sidor en turist på ett charterhotell skulle märka av ifall de var blockerade. Tror att ytterst få åker på chartersemester för att läsa igenom långa uppsatser om det politiska läget i landet.

Hur som helst var min fundering ifall censuren är lättad för vissa charterturister för att det inte ska märkas lika tydligt att det faktiskt är censur.

Censuren har släppt betydligt på porr de senaste åren. Vill påstå att de flesta sidor funkar. Kör inte med VPN.

Hej

Möjligt att censuren på just porr har minskat sedan kuppen 2014 men tittar på Freedom House statistik gällande friheten eller snarare bristen på detta gällande internet i Thailand så har censuren, inskränkningarna och antalet gripna o.s.v ökat steg för steg enda sedan kuppen 2014.

Här nedan visas en tabell på internet friheten i Thsiland och dess utveckling sedan 2011 t.o.m 2017, i denna tabell är 0 = 100% frihet, att friheten på internet har minskat år för år ser man på staplarna som går lite längre ned år för år, 2017 låg Thailand på 67/100 vilket är kategoriserat som ett ofritt internet, dessutom det mest ofria internet landet har haft.
1551931285222.png

Thailand Country Report | Freedom on the Net 2017

Mvh isan lover

Hej

Möjligt att censuren på just porr har minskat sedan kuppen 2014 men tittar på Freedom House statistik gällande friheten eller snarare bristen på detta gällande internet i Thailand så har censuren, inskränkningarna och antalet gripna o.s.v ökat steg för steg enda sedan kuppen 2014.

Här nedan visas en tabell på internet friheten i Thsiland och dess utveckling sedan 2011 t.o.m 2017, i denna tabell är 0 = 100% frihet, att friheten på internet har minskat år för år ser man på staplarna som går lite längre ned år för år, 2017 låg Thailand på 67/100 vilket är kategoriserat som ett ofritt internet, dessutom det mest ofria internet landet har haft.
1551931285222.png

Mvh isan lover
Med statistik kan man bevisa vad som helst som stämmer överrens med sina egna åsikter.

Med statistik kan man bevisa vad som helst som stämmer överrens med sina egna åsikter.

Hej

Det går säkert om man använder sig av mindre seriösa och partiska undersökningar och ststistik, ett annat numera väl etablerat sätt är ju att kalla allt som går emot ens egen uppfattning för ”Fake News”, det finns det ju numera t.o.m presidenter som gör.

Mvh isan lover

Hej

1551931285222.png

Mvh isan lover

Får verkligen hoppas att den trenden vänder. Jag brukar märka av den lite då och då när vi är i Thailand och det är därför jag blev lite fundersam när kollegan inte upptäckte någon spärr på semestern. Finns vissa saker i Thailands historia även under tidigare styren som är svåra att leta upp på internet när man är i Thailand men enkelt när man är hemma.

Själv tror jag att Thailand behöver "ett par" ändringar av en del lagar eller helst ta bort dem innan det ens är möjligt att ha ett fritt internet, demokrati och annat.

Det är därför helt obegripligt för mig hur så många kan vara förespråkare för censur, filtrering och inskränkningar mot yttrandefriheten i Sverige och Europa.

Hej

1551931285222.png

Mvh isan lover

och nu kommer de nog upp till 80-90 % under 2019

Thailand passes internet security law decried as 'cyber martial law' | Reuters

partiledaren för ett av de största oppositionspartierna riskerar, lägligt nog inför valet, straff pga en av dessa cyberlagar. Tror partiet redan har stängts bort från valet av juntan om jag kommer ihåg rätt.
Thailand elections: contender may be charged after sharing fake news

och nu kommer de nog upp till 80-90 % under 2019

Thailand passes internet security law decried as 'cyber martial law' | Reuters

partiledaren för ett av de största oppositionspartierna riskerar, lägligt nog inför valet, straff pga en av dessa cyberlagar. Tror partiet redan har stängts bort från valet av juntan om jag kommer ihåg rätt.
Thailand elections: contender may be charged after sharing fake news
Nej om inget har ändrats senaste dagarna så kommer han inte granskas föränn 2 dagar efter valet, den 26:te skall det tas upp.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp